Correctie efficiency bij 4 ohm speakers?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hans Nootdorp
    • Nov 2006
    • 10

Correctie efficiency bij 4 ohm speakers?

[LEFT][FONT=Arial]Ik heb voor de echte technici een vraag over luidspreker-efficiency:[/FONT]
    [FONT=Arial]Is het niet zo dat efficiency van een 4 ohm speaker een te rooskleurig beeld geeft?[/FONT]
    [FONT=Arial]In principe is de opgave natuurlijk altijd in dB bij 1 watt/ 1m. Maar eigenlijk is dat toch bij U= 2,8 volt, wat bij 8 ohm inderdaad met 1 watt overeen komt.[/FONT]
    [FONT=Arial]Maar bij een 4 ohm luidspreker geeft diezelfde 2,8 volt 2 Watt. Dus volgens mij moet je dus bij een 4 ohm luidspreker 3 dB van de efficiency aftrekken voor een eerlijke vergelijking met een andere 8 ohm speaker.[/FONT]
    [FONT=Arial]Is dit juist?[/FONT]
    [FONT=Arial]Ik (en misschien anderen) vind het belangrijk genoeg om te weten.[/FONT]

[FONT=Arial]Voorbeeldje:[/FONT]
    [FONT=Arial]De EV TX-1181 (8 ohm, met 1x 18inch) heeft een efficiency van 100 dB. De TX-2181 (4 ohm, met 2x 18inch) heeft volgens EV een efficiency van 103 dB. De 2181 zal bij U=2,8 volt inderdaad wel 3 db meer SPL geven, maar de 2181 zal ook 2x zo veel vermogen trekken als de 1181. M.a.w. theoretisch zou volgens mij de efficiency van beide subs gelijk moeten zijn. Dus een correctie van 3 db voor 4 ohm speakers lijkt dan wel zuiver.[/FONT]

[FONT=Arial]Of .... zouden sommige luidsprekerfabrikanten wel 3 db corrigeren en andere niet?[/FONT][/LEFT]
  • SPS
    • Mar 2004
    • 1662

Je stelling is juist, dat de gevoeligheid wordt gemeten/opgegeven bij 1Watt/1meter.
    Bij een 4 ohm luidspreker leidt dat dus tot een meting met een lager voltage dan bij de 8 ohm speaker!

Dat de dubbel 18 inch kast een efficientie heeft van 3dB hoger dan een enkele 18 inch kast wordt veroorzaakt door de "kopppeling" van de twee luidsprekers.
    Hetzelfde effect krijg je bij twee op /naast elkaar gestapelde enkele kasten!
    En, o ja wij zijn heeel blij met dit natuurkundige verschijnsel!

Paul.
    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Koen van der K
      • Aug 2005
      • 1146

Ha Hans,

Het opgegeven rendement geldt bij 1W insturing, ongeacht de impedantie.

De reden dat die dubbel 18 3dB hoger uitpakt dan de enkel 18 het feit dat deze z'n 1W referentie verdeelt over 2 drivers en daarmee dus de helft van het referentievermogen (3dB per driver minder). Tel daar echter de winst van akoestische koppeling bij op (6dB) en je komt uit op 3dB meer totaalrendement ivm een cabinet met 'n enkele driver.

Groeten !
      Meer is minder, minder is meer

Comment

• Koen van der K
        • Aug 2005
        • 1146

... haha, bijna gelijktijdig Paul ;-)

enfin, inderdaad dus ...
        Meer is minder, minder is meer

Comment

• Hans Nootdorp
          • Nov 2006
          • 10

Tja, om zulke eensgezindsheid kan iik natuurlijk niet heen. De akoustische koppeling herinner ik mij eigenlijk wel van de hifi-techniek. Woofer met 2x zo groot oppervlak (en gelijke uitslag) geeft 6 dB hogere SPL.
          Bedankt jullie allebei.

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Originally posted by Hans Nootdorp
            Tja, om zulke eensgezindsheid kan iik natuurlijk niet heen. De akoustische koppeling herinner ik mij eigenlijk wel van de hifi-techniek. Woofer met 2x zo groot oppervlak (en gelijke uitslag) geeft 6 dB hogere SPL.
            Bedankt jullie allebei.
            Maak daar maar 3 dB van
            En idd, 1 watt is 1 watt of je nou een impedantie van 2, 4, 8 of 16 ohm hebt doet niet ter zake.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• LJmalcolm

Originally posted by Koen van der K
              Ha Hans,

Het opgegeven rendement geldt bij 1W insturing, ongeacht de impedantie.

De reden dat die dubbel 18 3dB hoger uitpakt dan de enkel 18 het feit dat deze z'n 1W referentie verdeelt over 2 drivers en daarmee dus de helft van het referentievermogen (3dB per driver minder). Tel daar echter de winst van akoestische koppeling bij op (6dB) en je komt uit op 3dB meer totaalrendement ivm een cabinet met 'n enkele driver.

Groeten !
              Adamson ligt hiermee lekker dwars bij die T21 van hun 115 dB rendement @ 2,83 Volt.. Maar wel 2 Ohm dus 8 Watt

Comment

• Leinad
                • Apr 2004
                • 153

Nou die 6 dB klopt in deze context wel. Het opgewekte akoestische vermogen gaat met het kwadraat van de luchtverplaatsing. Een 2x zo groot oppervlak (bijv. met 2 luidsprekers) resulteert dus in 4 keer groter akoestisch vermogen => 10log(4) = 6 dB.

Maar om die gelijke slag (met 2 luidsprekers) te halen is wel 2 keer het vermogen nodig en dat is waar nu die verwarring met 3 dB ontstaat ;-) De winst is zoals reeds genoemd 3 dB.

Comment

Working...