2 kanaals multikabel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SimonV
    • Mar 2009
    • 5

2 kanaals multikabel

Ik wil voor mijn (wired) monitor-beltpack een simpele multikabel fabriceren, er gaat twee keer xlr in. Als ik echter een twee kanaals multikabel per meter wil bestellen (bijvoorbeeld de Cordial CMG2) dan zie ik dat zo'n kabel 2x2 paren heeft.
    Hoe zit dat dan met de derde pin van de xlr connector? En de aarde?
  • SjoerdOptLand
    • Jul 2003
    • 261

Beste Simon,

Dat hoeft geen probleem te zijn, het gaat erom waar de connectors van beide uiteinden op worden aangesloten. Als je deze multikabel bijvoorbeeld voor stereo-monitoring wilt gebruiken, dan neem ik aan dat de afschermingen van twee losse XLR kabels in het beltpack toch al met elkaar verbonden zouden worden. In zo'n geval kun je de afscherming ook al vanaf het begin van de multikabel delen.

Laat maar even weten wat je er (precies) mee van plan bent.

Groeten,
    Sjoerd

Comment

• Carl
      • Nov 2000
      • 907

2 x 2 afgeschermde paren begrijp ik uit de beschrijving.
      De aders gaan dus gewoon op 2 & 3, de afscherming op 1 bij allebei de paren.
      Dan zit je alleen met de totaalafscherming, daar zou je een draad aan kunnen solderen aan de kant van de females, en die middels een krimpkous naar één van de connectoren meevoeren, en aan pin 1 solderen.
      Ik zou eerder kiezen voor een 2 parenkabeltje zonder totaalafscherming, levert toch niks op in dit geval.

Comment

• SimonV
        • Mar 2009
        • 5

Enorm bedankt voor de reacties! In dit geval gaat het inderdaad om stereo monitoring naar een beltpack... Dus dan maakt het in principe niet uit dat de afscherming onderling verbonden is?
        Tsjah, die totaalafscherming is dan nog een probleem. Weet iemand een type van een kwaliteitsmerk (hosa, mogami, cordial, tasker) die dus geen totaalafscherming heeft?

Er is echter nog een situatie ik wil ook een multikabel maken voor vier gebalanceerde lijnen. Deze mogen niet onderling verbonden zijn. Hoe wordt dit in multikabels gedaan? Want ik zie overal alleen maar multikabels met de aanduiding (in dit geval) 4x2 paren.
        Moet ik dan iets zoeken met 6x2 paren om de extra twee paren te benutten voor pin 1? En hoe zit het dan met de totaalafscherming?

Misschien kom ik als een complete n00b over maar dit is echt niet het geval. Ik soldeer al jaren zelf mijn kabels maar ik heb simpelweg nog nooit een multikabel gemaakt...

Comment

• tha_dj
          • Jan 2004
          • 375

Je zou ook zelf wat kunnen solderen met een Klotz Twinpatch ( TP414 !!! ) kabel, deze is 2 x 2 aderig met afscherming.

Gewoon een dubbel microfoonsnoer !
          your light !

Comment

• Carl
            • Nov 2000
            • 907

Nee, audiomulti's zijn gewoon normale microfoonkabels in een totaaljasje.
            Je pelt een stukje van die mantel af en dan heb je en aantal dunne microfoonkabels.
            Meestal doen we daar een krimpkousje omheen, zodat het steviger en zwart is, en dan gewoon een XLR eraan.
            Totaalafscherming werkt eigenlijk alleen bij multiconnectors, anders moet je kunstgrepen toepassen die ik eerder beschreven heb.
            De meeste merken hebben kabels zowel met als zonder totaal afscherming.
            (voor de duidelijkheid, afscherming = metaal, mantel = PVC)

Comment

• berolios
              • Sep 2005
              • 1538

Weet je wat een hele simpele en goedkope oplossing is? Gewoon lekker 2 microfoon kabels netjes om de 30 cm aan elkaar tapen ! Werkt perfect ....

Je moet dingen niet moeilijker maken dan ze zijn. En een 2 kanaals multikabeltje werkt niet anders dan de twee bij elkaar getapete losse kabels.

Succes ermee.
              Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4524

Ik twist zelf meerdere gewone microfoonkabels in elkaar. Hoef je alleen aan begin en eind een zwart tie wrapje te doen. Geen vieze tape. Heb op die manier een tweevoudige XLR van 2 meter voor een beltpack en een drievoudig "stageblok" voor de horns van 8 meter gemaakt.

Heel goedkoop. Robust. En bij aderbreuk maar een kabel vervangen.
                lekker belangrijk!

Comment

Working...