Defecte DAP Palladium 900

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • luc2366
    • Jul 2002
    • 1161

't gaat niet over een Palladium dus hoort m'n bericht hier niet helemaal thuis maar gezien de grote hoeveelheid electronica-experts die in dit topic reageren:
    ik heb dit weekend iets raar gehad met m'n HK-audio VC-2400-versterker:
    ik zet het toestel aan en van 1 kanaal blijft de CLIP-led gewoon branden. Ik denk meteen dat de eindtrap eraan is maar het kanaal werkt gewoon nog. Iemand een idee wat het defect kan zijn? Waar ik moet naar laten kijken? Alvast dank voor de reacties!

Comment

• gorgarke
      • May 2006
      • 31

Hallo Luc,

Als ik me goed herinner is de HK audio VC-2400 hetzelfde als de Yorkville AP4040. Echter 100% zeker weet ik dit niet meer.
      Heb ooit eens een complete eindtrap moeten vervangen in zo'n ding.
      Ik heb de service manual op de volgende link gezet:

Kijk maar eens of het dezelfde opbouw is.
      Als dit zo is zou ik zoeken in de buurt van U4 = LM13600N, Q5 en Q6 (BC560C) of de voeding van de LM13600N.
      Kan natuurlijk ook iets anders defect zijn, maar dat is voor mij van hieruit niet te voorspellen.
      Kwestie van meten en spanningen vergelijken tussen de goede en slechte kant van de versterker.
      Als je geen technische achtergrond hebt hier a.u.b. niet zelf aan beginnen.

Comment

• luc2366
        • Jul 2002
        • 1161

is idd dezelfde versterker. En het "printje" is idd geen lachertje om aan te werken.

Dank voor het schema online te zetten, heb echt geen zin om 't beestje naar Wils op te sturen...

Comment

• djarniel2
          • Mar 2009
          • 8

vandaag ff alle 2 nagekeken bij de 1200 bleek het houdertje van een zekering geen goed contact meer te maken dus vast gesoldeerd en hij werkte weer, en die 900 is een c tor en een a tor kapot dus ik vervang alle torren van 2 2 kanten door de 2SC5200 en 2SC1943 omdat die veel sterker zijn ( die kunnen 230v hebben )

niels

( gorgarke stuur de schema's maar op van alle palladium's die je heb ik zoek trouwens ook nog een schema van een carver pm1.5 )
          Last edited by djarniel2; 05-04-09, 19:21.

Comment

• gorgarke
            • May 2006
            • 31

Hallo Niels,

Als het goed is heb je de schema's in je mailbox hangen.
            Mocht het niet goed gegaan zijn, laat het me dan weten.
            De torren die je in de eindtrap wil zetten gaat normaal gesproken prima.
            Deze zijn inderdaad wat betrouwbaarder wat betreft de voedingsspanning.
            De orginele eindtrap met zijn hoge voedingsspanning is net op het randje.
            Zorg dat je ze allemaal vervangt, en controleer of de drivertorren nog heel zijn, die gaan wel eens mee kapot.
            Ook ff de 0,22 ohm weerstanden nameten (die witte porceleinen), die onderbreken ook nog wel eens bij een kapotte eindtor.

Schema van de Carver moet ik even zoeken. Als ik hem vind zal ik hem inscannen en mailen. Zijn leuke eindtrapjes trouwens, alleen iets andere koek om te repareren als een DAPje.
            Heb net twee weken terug een carver PM900 gereanimeerd.

Comment

• gorgarke
              • May 2006
              • 31

Hallo Niels,

Schema wat ik heb van de Carver zit ook in je mailbox.

Comment

• djarniel2
                • Mar 2009
                • 8

ik merk het... nu kan ik dat hele zooitje pm1.5 en pm1.5a's repareren.
                ze kunnen trouwens ook slecht tegen temparatuur verschillen en tegen vocht, dus niet buiten in je aanhangertje laten staan want dan zijn ze zo kapot

niels

Comment

• Koen van der K
                  • Aug 2005
                  • 1146

Ha mannen,

Tussen al het knutselplezier door toch even een kleine reactie.
                  Ik zie allerhande tips en truuks voorbij komen die best praktisch en handig kunnen zijn maar mijns inziens maar een deel van 'n (goede) reparatie zijn.
                  Als "hobby-en" de insteek is is daar natuurlijk helemaal niet mis mee, en met 'n DAP van de PA-markt kun je je geen buil vallen ;-)

Wil je echter een duurzaam apparaat duurzaam herstellen dan ben je er mijns inziens echter niet met het vervangen van wat componentjes, maar dat zal hopelijk bij jullie bekend zijn ?!

Niet bedoeld om jullie het enthousiasme te ontnemen maar meer om toch 'n scheidingslijntje tussen hobbyen en duurzaam herstellen aan te brengen.

Desalniettemin veel knutselplezier en oppassen dat je je apparaat en jezelf geen verdere schade toebrengt !

Groeten
                  Meer is minder, minder is meer

Comment

• Dave
                    • Jan 2001
                    • 757

Originally posted by gorgarke
                    Heb net twee weken terug een carver PM900 gereanimeerd.
                    Doe je netjes! Ik heb een tijd terug ook PM900 gekregen waarvan de trafo gedegradeerd was tot een stuk houtskool. Helaas zijn nieuwe trafo's niet meer verkrijgbaar voor dit type amp.
                    Het ding is nu omgebouwd naar MP3 computer (compleet met werkende VU's). Degene die zich geroepen voelt om het (orginele) binnenwerk op te halen (in ruil voor een krat bier) moet maar even mailen.
                    U x I = Boem.

Comment

• gorgarke
                      • May 2006
                      • 31

@ Koen,

Dit klopt wat je zegt, zonder meer.
                      Alleen vind ik dat de "jeugd" tegenwoordig veel te snel toevlucht zoekt naar internet en PC, i.p.v. nog echt iets met de handen te repareren.
                      Ik werk hier nu 15 jaar op een TD waar we ieder jaar stagiares krijgen van technische scholen. De meeste weten alles van internet en PC's, maar kunnen nog geen stekker aan een snoer zetten.
                      Zelf heb ik als jonge jongen veel hulp van ouderen gehad toen ik begon, en hier veel van geleerd. (meer dan op school)
                      Die generatie is er inmiddels niet meer.
                      Als dan iemand zoals Niels wil proberen om zelf zijn spullen te repareren, kan ik dat alleen maar aanmoedigen, en als ik hem daarbij kan helpen doe ik dat graag. Daar is dit forum toch voor bedoeld hoop ik.
                      Iedereen zal fouten maken, en desnoods dingen nog kapotter maken, maar ook daar leert men van.
                      Mijn ervaring is dat de beste technici/monteurs meestal ook veel hobbyen in hun vakgebied.

@ Dave,

Bedankt voor je aanbod, maar net te laat. Misschien weer een leuk en leerzaam hobbyprojectje voor een ander forumlid.

Comment

• Koen van der K
                        • Aug 2005
                        • 1146

Ha Jos,

Enthousiaste hobby-electronica-sleutelaars in spé moeten we zeker aanmoedigen (zo ben ik ook begonnen) en idd loopt het aantal praktische gasten sterk achteruit, ook omdat veel reparatiewerk steeds lastiger / onrendabeler wordt (SMD, multilayer). Het "vak" is daarom wat "uitstervend". Ik zeg wel 's voor de grap tegen 'n collega reparateur dat we binnenkort op de braderie met onze soldeerbout naast de kantklossers en schaapsscheerders staan ;-)

Enfin, zolang je er plezier mee hebt en weet wat de risico's zijn > doen !

Groeten !

Comment

• djarniel2
                          • Mar 2009
                          • 8

die dap palladium laat ik door een kennis repareren die reparateur is ( bij bang en olufsen ) alleen heeft hij daar soms weinig te doen en hij weet ook heel veel van pa zooi af dus repareerd hij het gratis voor me ( ik moet alleen de onderdelen betalen ) en hij zet ze er dan in omdat ik thuis de apparatuur niet hebom de spanning geleidelijk op te voeren ( hij zij dat dit het beste is omdat je dan zekker weet dat de torren niet weer door gaan en minder snel kapot gaan bij normaal gebruik ) maar die carver repareer ik zelf wel ik ben alleen vollopig nog wel aan het meten want dat ding heeft zo ontzettend veel beveiligingen dus kan ik voorlopig nog wel zoeken wat er kapot is ( het probleem is dat hij als je hem aan zet meteen gaat clippen en dat je telkens boem boem boem ... hoord op je speakers ) dus sluit ik hem maar niet meer op speakers aan tot dat ik weet wat er kapot is.

maar het gaat allemaal wel goed komen.

ik weet iedergeval dat 2 torren kapot zijn van een kant en 1 driver.

niels
                          Last edited by djarniel2; 08-04-09, 22:44.

Comment

• Koen van der K
                            • Aug 2005
                            • 1146

Originally posted by djarniel2
                            ... ik ben alleen vollopig nog wel aan het meten want dat ding heeft zo ontzettend veel beveiligingen dus kan ik voorlopig nog wel zoeken wat er kapot is ( het probleem is dat hij als je hem aan zet meteen gaat clippen en dat je telkens boem boem boem ... hoord op je speakers ) dus sluit ik hem maar niet meer op speakers aan tot dat ik weet wat er kapot is.

maar het gaat allemaal wel goed komen.

ik weet iedergeval dat 2 torren kapot zijn van een kant en 1 driver.

niels
                            Hé Niels, klinkt als 'n leuk knutselprojectje, jij bent de paasdagen iig onder de pannen, succes !

Ohja, check ook even de triac (en wat er omheen hangt) die de voedingstrafo primair schakelt ... die willen wel 'ns stuk gaan (gaat meestal gepaard met rookverschijnselen ;-)

Groeten !

Comment

• djarniel2
                              • Mar 2009
                              • 8

het zij inderdaad wel leuken projectjes, al ben ik de laatste tijd meer met minibike's bezig dan met mn dj zooi, maar afwisseling moet er zijn

niels

( gisteren onderdelen voor de 900 besteld bij bmm maar vandaag mailde ze dat ze een van de torren niet meer op voorraad hadden dus word het hele zooitje pas dinsdag verstuurd )

Comment

• DJ-Stijn
                                • Jun 2009
                                • 5

Dap palladium dood

heel raar.
                                Gister is mijn palladium ook naar de klote gegaan
                                het linker kanaal licht er denk ik uit.
                                als ik hem nu open draai begint ie meteen te clippen en staat op protect.
                                weet iemand hoe ik dit kan verhelpen?
                                een goede vriend DJ-Yves wees me hierheen dus.
                                ik hoop op en reactie.

PS weet iemand waar ik goedkope bose 802's kan krijgen of ruilen tegen mijn hk powerworks rs 152 set

Comment

Working...