voor ons buitentheater gebruiken wij een volgspot coemar pilota met een msr1200 watt hmi lamp. nu wil mijn licht collega deze gaan dimmen met een zogenaamde?? black plate dimmer hij heeft een 2000w transistor dimmer waarvan hij beweerd dat deze goed werkt. volgens mij heb je hiervoor een frequentieregelaar nodig. misschien dat iemand hierover meer kan vertellen?? uiteindelijk is de reden van dimmen het lawaai van de ventilator, deze wil hij dan ook regelbaar maken. mij lijkt een andere volgspot een beter idee. misschien dat iemand een aanrader heeft voor een stille volgspot???
hmi lamp dimmen
Collapse
X
-
Over de technische kant van het verhaal met frequentieregelaars weet ik weinig te vertellen.
Maar een eventuele oplossing wel.
Is het niet mogelijk om de fan te vervangen? voor een stillere die wel dezelfde hoeveelheid of meer lucht doorblaast?
Lijkt mij niet zo fijn gevoel als je zit te spotten de lamp gaat in duizend stukjes omdat hij te heet word.
En is een mechanische dimmer geen optie? of moet hij echt alleen gedimt worden vanwege de fan herrie?
En nieuwe spots zijn natuurlijk altijd leukal zijn ze wel of niet nodig
-
Een gasontladingslamp dimmer anders dan met een mechanische dimmer kan volgens mij niet (anders werd het vast al veel meer gedaan).
Ventilatie aanpassen van een gasontladingslamp is niet verstandig. Omdat de lamp permanent brandt, produceert hij dus ook voortdurend hitte (veel hitte). Het enige dat je misschien kan doen is een centrale afzuiging maken. Dan bouw je de ventilator dus in feite uit. Houd er wel rekening mee dat de ventilatiekoker waardoor je de hitte afvoert weerstand heeft waardoor de luchtstroom afneemt. Of je moet dus een ventilator gebruiken met een hogere capaciteit of je moet de koker met een veel grotere diameter gebruiken.
Gebruik natuurlijk brandveilige middelen en als je het niet zeker weet: niet doen!
@lexHet is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...Comment
-
Ik sta achter @lex. Ik krijg niet de indruk dat de lichtcollega helemaal weet wat hij aan het doen is, dus dan zou ik lekker niets eraan wijzigen (niets aan de ventilatie, niets aan de voeding). Dimmen gaat inderdaad met een mechanische dimmer ('dowser' / 'lamellen'), maar daarmee wordt het lawaai van de ventilator inderdaad niet minder.
Een stillere volgspot zoeken is dan de meest veilige optie. Of toch maar zoeken naar een beter plekje in de zaal waar men geen last heeft van het ventilatorgezoem?Comment
-
Gezoem blijf je altijd houden: meerdere ventilatoren in de volgspot welke op hoog toerental draaien + ventilator in je voedingsunit...
Dimmen gaat, zoals hierboven vermeld met een mechanische dimmer (welke reteduur zijn). Spanning of stroomgestuurd dimmen van een gasontladingslamp kan gewoon weg niet.
(Uitzondering is TL, hoe dat werkt, geen idee)
Wybron maakte dacht ik mechanische dimmers, niet 100% sure van...MEEO Audio Licht Rigging,
Mark van der Werff
GroningenComment
-
Je kan een HMI prima dimmen, maar ALLEEN met een speciale dimbare ballast. Ook kan je niet van 0% naar 100% dimmen, de range zit ergens tussen de 50%(gokje) en 100%. Er zit natuurlijk wel een addertje onder het gras: die ballast is duurder dan je hele volgspot. Zie bijv: Ballast, Electronic Dimmable for Remington 575, 1200W HMI Lights (90-265V AC) - Compare Prices
In jouw geval kan je beter de ventilatoren vervangen door een stiller type met de zelfde capaciteit (CFM). En daarbij proberen een geluiddempende kap te maken bij de luchtuitlaat. Een stuk karton en wat geluiddempend materiaal doet hier wonderen. Let natuurlijk wel op dat je de luchtstroom niet teveel hindert.Comment
-
HMI lampen kun je met een geschikte ballast dimmen tot 70%. Veel geautomatiseerde spotjes (VL, X-spot) doen dit ook om de fanspeed omlaag te brengen en de spot stiller te krijgen. Alleen komt er bij 70% nog best veel licht uit een spot: dit is dus niet de oplossing.
Om je volgspot stiller te krijgen kan je proberen te achterhalen waardoor de herrie wordt veroorzaakt. Maakt de fan veel herrie of is het de airflow door de behuizing? Laat de fan eens buiten de volgspot draaien. Maakt deze dan nog steeds herrie? Zoek dan naar een stillere fan met een hoger volumedebiet. is het niet de fan? Kijk dan naar de airflow: lamellen in de ventilatieopening voorkomen leklicht maar hebben effect op het geluid van de ventilator. Eventueel zou je hier iets aan kunnen passen. Blijf er wel voor zorgen dat er geen direct HMI licht naar buiten treedt (UV straling).
Succes!Lid van het Front tegen zijlichtComment
-
Om je volgspot stiller te krijgen kan je proberen te achterhalen waardoor de herrie wordt veroorzaakt. Maakt de fan veel herrie of is het de airflow door de behuizing? Laat de fan eens buiten de volgspot draaien. Maakt deze dan nog steeds herrie? Zoek dan naar een stillere fan met een hoger volumedebiet. is het niet de fan?
Kijk een bij papst of sunon, de hoeveelheid geluidsproduktie verschilt nogal.Comment
-
dimmen hmi
Gasontladingslampen zijn via het sine wave systeem wel te dimmen. Hierbij wordt de sinus golf niet afgekapt maar wordt de amplitude beinvloed en dus blijft de spanning continu aanwezig. IES heeft dit systeem alweer een tijd terug tijdens een info dag van Rolight uitgebreidt besproken.
Dan blijft nog de vraag of dit een oplossing is voor een lawaaiige volgspot?!Comment
-
Nu weet ik natuurlijk verdomd weinig van licht en is het waarschijnlijk ook daarom dat ik zeg: Doe dit ding lekker weg en vervang deze door een spot die wel aan je eisen voldoet, eventueel een gebruikte als het geld een probleem is. Deze optie is in mijn ogen vele malen beter dan prutsen aan je spot zonder zeker te weten wat je doet, met alle risicoos en verlies van tijd en geld die daar bij horen.Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.Comment
-
Ja, ik denk ook dat je beter een passende spot kunt kopen.
Lichtsterkte regelen met een frequentie regelaar....... Hoe verzin je het???
De ventilatoren zitten er niet voor niks in, als je de koeling gaat verminderen wordt je spotje zacht, en aluminium heeft maar een heel kort smelttraject!Comment
-
Lichtsterkte regelen kan opzich wel met een frequentieregelaar hoor. Alleen bij een HMI niet omdat ie dan steeds opnieuw moet starten (spanning valt weg en komt weer op). Vind je lampie niet leuk (als ie niet automatisch beveiligd is tegen hot striken)
MzzlsCorrect me if I'm wrongComment
-
Zou het nou echt iets uitmaken of je een (HMI) lamp met 50Hz of met 35Hz van stroom voorziet? Een frequentieregelaar is een apparaat om het toerental van een synchroonmotor te regelen, verder kun je er niets mee.
Waarom zou de spanning steeds wegvallen? het is gewoon een 230V "stopkontakt" waar niet alleen 50Hz. uitkomt, maar een regelbare frequentie. (andere spanning kan natuurlijk ook, is maar een simplificatie, en ik weet ook wel dat er F-regelaars zijn die van één fase 230 ook 3 fasen draaistroom kunnen maken etc, maar is hier niet van belang)Comment
Comment