Antari F80Z op DMX

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stoney3K
    • Sep 2007
    • 1399

Antari F80Z op DMX

Voor de drive-in show heb ik hier nog een Antari F-80Z rookmachine staan. Deze is niet op DMX, maar werkt alleen met de (bijgeleverde) afstandsbediening met male IEC connector.

Nu heb ik bij een lokale danszaal het apparaat op DMX zien hangen, de dienstoende technicus zei dat dit een simpele mod was met niets anders dan een stroomkabel en een switchpack.

Nu weet ik alleen de pinout van de kabel niet, en wil ik niet het risico lopen om de machine te beschadigen door ergens 230V op te zetten waar het niet hoort. Volgens een andere website zou het koppelen van N (blauw) en E (groen/geel) de pomp activeren, wat dus zou betekenen dat de fasedraad in dit geval de nul voor het neonlampje moet zijn.

Kan iemand me hiermee helpen? Het zal ongetwijfeld een kabel worden met een afwijkende pinout, en ik ga een male IEC niet aan de andere kant op een switchpack bedraden (dat wordt dus een female IEC).

Blue Room technical forum > Antari F-80Z Remote Control
    Last edited by Stoney3K; 21-12-08, 15:01.
    First make it work, then make it look pretty!
  • MEEO Licht en Geluid
    • Nov 2005
    • 950

Ik zou zeggen, schroef de afstandsbediening eens open!

Dan is het inderdaad simpelweg het schakelaartje vervangen door een relais, welke DMX gestuurd wordt...
    MEEO Audio Licht Rigging,
    Mark van der Werff
    Groningen

Comment

• Stoney3K
      • Sep 2007
      • 1399

Originally posted by MEEO Licht en Geluid
      Ik zou zeggen, schroef de afstandsbediening eens open!

Dan is het inderdaad simpelweg het schakelaartje vervangen door een relais, welke DMX gestuurd wordt...
      Dat was ook mijn eerste ingeving. Maar bij de danszaal hier hebben ze de F80Z op een switchpack hangen, en het moet niet zo moeilijk zijn om daar een kabeltje voor te fabriceren. Waarschijnlijk is het een kwestie van de afstandsbediening openschroeven en even de multimeter erop zetten, zoveel mogelijke combinaties zijn er immers niet.

Comment

• 4uss
        • Aug 2005
        • 578

Wat wij ooit hebben gedaan toen we nog zo'n ding hadden was een RJ-45 connector in de remote gebouwd met een relais er achter, en via een UTP kabel konden we door 12V op 2 van de adertjes te zetten de rookmachine gebruiken. Het relais hadden we parallel staan aan de schakelaar die er normaal al op zit.
        Voordeel: UTP is erg goedkoop, nadeel: het is nog steeds geen DMX. Wel leuk was dat hij te schakelen was met een Behringer LC2412 via de analog-out van deze tafel.
        Om hem wel DMX-aanstuurbaar te maken prikten we een simpele 12V adapter aan de RJ45 poort, en deze adapter zat in een Switchpack.
        Op een gegeven moment t hele zooitje weggegooid (nadat hij verstopt zat en we geen zin meer in dat ding hadden) en gewoon een JEM Pro2000 met DMX-unit gekocht, is toch een stuk makkelijker (en echt véél meer rook!).

Comment

• Stoney3K
          • Sep 2007
          • 1399

Originally posted by 4uss
          Wat wij ooit hebben gedaan toen we nog zo'n ding hadden was een RJ-45 connector in de remote gebouwd met een relais er achter, en via een UTP kabel konden we door 12V op 2 van de adertjes te zetten de rookmachine gebruiken. Het relais hadden we parallel staan aan de schakelaar die er normaal al op zit.
          Voordeel: UTP is erg goedkoop, nadeel: het is nog steeds geen DMX. Wel leuk was dat hij te schakelen was met een Behringer LC2412 via de analog-out van deze tafel.
          Om hem wel DMX-aanstuurbaar te maken prikten we een simpele 12V adapter aan de RJ45 poort, en deze adapter zat in een Switchpack.
          Op een gegeven moment t hele zooitje weggegooid (nadat hij verstopt zat en we geen zin meer in dat ding hadden) en gewoon een JEM Pro2000 met DMX-unit gekocht, is toch een stuk makkelijker (en echt véél meer rook!).
          Dat ís een werkende oplossing, die je ongeveer evenveel kost als een tweede F-80 erbij kopen, en dan had je dus net zo goed gelijk voor 150 euro een F-1200 mét DMX kunnen kopen. Wat ik op termijn ook wel wil doen, maar ik heb nu nog een MultiDim liggen die ik als switchpackje in kan zetten en het is het proberen waard.

Comment

• Bart Wilems
            • May 2006
            • 32

Een eenvoudige oplossing kan zijn dat je een kastje maakt met daarin een relais op 230V. Deze stuur je aan met je switshpack. Je gebruikt een contact (NO) van het relais ter vervanging van je schakelaartje in je huidige controller.
            Bij mijn heb ik gezien dat tussen zwart(2) en blauw(3) het contact zit.
            Best wel even meten of dat bij uw controller ook zo is.

Comment

• koentjes
              • Dec 2007
              • 333

ik heb ook ooit eens bedacht zoiets te doen, maar dan met een 1kanaals switchmodule (op dmx) en die in de Rookmachine in te bouwen...

van zulke bouwpakketjes kun je hier en daar zo kopen op internet... kost veelal geen drol en dan zit je er ook niet mee dat je in sommige gevallen ellelange 230 kabel van je switch naar je rookmachine hoeft te leggen....
              en je kunt ieder willekeurig adres toekennen aan het apparaat.

hier een voorbeeldje
              Velleman Components n.v.

Comment

• T_Sound
                • Sep 2009
                • 267

Is het mogelijk voor jou dat jij een soort schema maakt van jouw opzet?

Dus bijv, waar heb jij dit moduletje zitten, welke componeneten heb jij nog meer toegevoegd en hoe heb jij de bedrading en aansturing zitten en wat stuur jij precies aan?

Alvast bexdankt

MVG Tinjo
                Geluidmixen, doe je met gevoel, maar meer met je gehoor!

Comment

• koentjes
                  • Dec 2007
                  • 333

nou, ik heb er alleen aan gedacht, maar het nooit uitgevoerd.

het moet heel simpel zijn, je schakelt normaal met je bedrade afstandsbediening (met een eurostekker eraan).
                  Als je nu even meet op welke contacten je schakelaar zit, kun je hierop dus een dmx-printje hangen.

Het printje moet je dus zien als vervanging voor je schakelaar op je remote.

en tsja, je kunt em inbouwen in het apparaat..
                  ...En je kunt em in een los kastje inbouwen, met een stukje snoer eraan en een eurostekker, welke je dan in je rookmachine steekt.
                  (op die manier kun je ook nog gemakkelijk je z80 stand-alone gebruiken)

Comment

• T_Sound
                    • Sep 2009
                    • 267

En om je originele afstandsbediening te behouden, kun je ook zelf een afstandsbediening bouwen in DMX versie? Dan heb je en analoog en via dmx.

Of gaat dat niet werken/grote kans dat je het niet goed aansluit, omdat er meer electronica in de afstandsbediening zit, dan je denkt of zijn het gewoon harde schakel componenten?

T_Sound

Comment

• Upgrading your system
                      • May 2003
                      • 1684

Kopop heren,

Als de elektrotechnische kennis slechts zo ver gaat dat er een aansluitschema nodig is dan denk ik niet dat het handig is om eraan te beginnen.

OF: men neemt een DMX module en bouwt die in de rookdoos met hierop een relais welke doorgesoldeert staat op de aansluiting van de AB. op die manier zijn beide mogelijkheden nog te gebruiken. is in dit geval inbouw.

OF men neemt een DMX module en bouwt die in een kastje. nu een stukje kabel met dezelfde stekker als de AB. en sluit die doormiddel van een relais aan op de module.
                      Nu zijn nog steeds zowel AB als DMX mogelijk. echter met een los DMX Kastje.

OF: men neme een relais en hangt die tussen de draden van de schakelaar van de AB die het roken bedient. stekker eraan en in een switchpack.
                      (goedkoopste optie)

en deze versie is uiteraard ook inbouw mogelijk.

gebruik je fantasie en je elektrotechnische kennis.
                      Heb je die niet: die het dan niet en koop een DMX rookdoos of laat het iemand doen die het wel kan.
                      Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• T_Sound
                        • Sep 2009
                        • 267

De elctortechnische kennis is wel aanwezig.

Wat mijn vraag eigenlijk was, of er op de DMX module al een relais op of ingebouwd zit? Nu lijkt mij dit niet. En daarom vroeg ik om een schema van hoe anderen het gedaan hadden.

Want je moet ook electortechnische kennis hebben om een schema te snappen.

Maar toch bedankt dat je een kleine uitleg gaf.

Gr.

T_Sound

Comment

• remco_k
                          • Sep 2002
                          • 325

Originally posted by T_Sound
                          De elctortechnische kennis is wel aanwezig.

Wat mijn vraag eigenlijk was, of er op de DMX module al een relais op of ingebouwd zit? Nu lijkt mij dit niet. En daarom vroeg ik om een schema van hoe anderen het gedaan hadden.
                          Het lijkt mij wel, je bent namelijk op zoek naar een DMX Switch, en als daar geen relais op zit, is het geen switch. Simple as that.
                          Ik vond er hier eentje, halve wege de pagina, zoek naar DMX Switch:
                          DMX Controllers

Want je moet ook electortechnische kennis hebben om een schema te snappen.
                          Met een beetje electrotechnische basiskennis kan je zelf bedenken hoe een dmx switch je schakelaar kan overbruggen cq vervangen.
                          Ik ga mee met "Upgrading your system", ik heb juist door je vragen de indruk dat het een beetje aan die kennis ontbreekt.
                          Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
                          Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

Comment

• T_Sound
                            • Sep 2009
                            • 267

Deze vraag stelde ik, omdat normaal de switch aangesloten word op de euro-female van de rookmachine, waar normaal de analoge schakelaar in gaat.

Nu gaat het hier om een HQ Power VDL-1200sm rookdoos.

Deze heeft jackplug of 5 polig din als afstandsbediening.

En ik neem aan dat daar geen 220v door heen gaat.

Is daar ook een module voor om de rookdoos te bedienen via dmx?

sorry dat ik wat onduidelijk was.

MVG T_Sound

Comment

• Upgrading your system
                              • May 2003
                              • 1684

Maakt niet uit, voel je niet aangevallen ofzo, het gaat met de uitspraak meer om het algemeen.
                              er worden hier massa's vragen gesteld over bouwen van een Schakelverdeelkast voor 125 Amp bijvoorbeeld dat ik dan denk: als je daar het antwoord niet op weet.... hoe moet het dan met de veiligheid van de zaken die echt link zijn.

MAW. schoenmaker...etc. maar heb je de kennis wel: dan moet dit een makkie zijn met de bovenstaande reacties.
                              Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

Working...