Zwarte krachtstroom stekker

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MEEO Licht en Geluid
    • Nov 2005
    • 950

Originally posted by kokkie
    Is ook niet helemaal veilig, aangezien paddo's ook niet meer mag verkopen tegenwoordig

Volgens de "Commission on Rules for the Approval of Electrical Equipment" is een zwarte stekker niet bedoelt voor een 230-400V systeem. Is iets internationaals en dan kan je je kop wel in het zand steken en zeggen dat de kleur niet uit maakt, maar het is verdomde irritant dat een NL rode stekker in B groen is, in Frankrijk blauw en in Duitsland paars. Misschien niet voor een drive in showtje, maar ik heb het nu over maar 4 landen in Europa. CEE = CEE, in Nederland, Europa, Amerika en Azie, voor mij is dat wel prettig.
    Echter ben je nu bezig met het veranderen van de kleurcodering binnen de CEE norm (blauw = 230 volt enkel, rood = 400 volt 3fasig, paars= gelijkstroom enkel, geel= 110 volt etc).
    Mochten we dit gaan doen, dan wordt het reteirritant.
    De zwarte stekker is dus bedoeld voor > 500 volt toepassingen. Ok, dit wist ik niet.
    Maar zolang je keurig blijft aangeven op de stekker zelf met wel type je te maken hebt (met de bijpassende kleur), is er toch niet zoveel aan de hand?
    Last edited by MEEO Licht en Geluid; 03-12-08, 14:57.
    MEEO Audio Licht Rigging,
    Mark van der Werff
    Groningen

Comment

• Stoney3K
      • Sep 2007
      • 1399

Het feit dat de pinnen (mn de aardpin) verdraaid zijn t.o.v. een 'rode' CEE betekent dus hier zonder enige twijfel dat het om een andere stekker gaat. Het past niet want het zou ook niet MOETEN passen, zwart met de pinnen verdraaid is namelijk voor 500V installaties.

Het kan inderdaad zijn dat een bedrijf zich er óf makkelijk vanaf gemaakt heeft óf de stekker met opzet in een 400V installatie heeft gehangen zodat iemand per sé hun verloopkabel moet huren en ze zeker weten dat het stroomverbruik geregistreerd is. Beide oplossingen zijn echter verre van netjes.
      First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Outline
        • Feb 2006
        • 1434

Ik zat al lang en breed aan een soort van beveiliging tegen ongewenst gebruik te denken...

SOMS (nou ja, soms...) denken we hier allemaal teveel na over iets wat misschien eigenlijk heel simpel is. Ongewenst en niet netjes, maar wel effectief.

Weet je of het alleen op deze locatie is of op meerdere locaties in Valkenswaard? Wat je kunt doen, is op Marktdag met de vis/vlees/kaas-boer (eigenlijk alles wat wielen heeft en dus stroom nodig heeft op de markt) gaan praten en kijken of die ook verlopen hebben of dat er een gemeente-paddo wordt neergezet. Ben je er meteen uit!

Maar ze hebben in Valkenswaard sowieso een handje van rare aansluitingen, zie oa de aansluitingen in/aan de lantaarnpalen voor de kerstverlichting. Ook niet bepaald een proefstuk...

Comment

• Joost van Ens
          • Jan 2001
          • 628

Heb vanavond over dit onderwerp even een discussie gehad met iemand die qua opleiding en werk hier het antwoord op zou moeten weten.

zijn conclusie, uit zijn hoofd....! zwart is tot max 500V wisselspanning. een 400V lijnspanning is dus toegestaan.

De aardpen niet op 6H, betekend, iets afwijkends. (kan dus zo maar 400v lijnspanning zijn)

Deze combinatie heeft waarschijnlijk gewoon 400V lijnspanning. maar voor ongewenste inprikkers (die al dan net die 500V nodig hebben) is de boel van 6 naar 7 uur verdraait.

klinkt logisch. maar in ons werk wel heel onhandig. Het is aan de andere kant wel heel safe.

Voor Meneer wortel: Even in je contracr 1 cijfer en 1 letter aanpassen en je hoeft zelf nooit weer voor zo'n verloop te zorgen.

Als er in je contract staat cee norm, 5 polig, correct bedraad. d.w.z. 3xfase, 1x0, 1x pe. 125/63/32/16A 6H!!!! dan heeft een ieder die een andere vorm van wcd levert, maar te zorgen voor een correct en veilig verloop naar de door jou verlangde versie. Zo niet jammer dan, geen licht of show. waarom zou je in hemelsnaam de meest exotische verloopjes gaan maken (en in jou geval dan ook nog in drievoud), als dat geen standaard is. het volgende wordt dan mischien wel een 9h verloop?

Contract aanpassen. Een geen juiste aansluiting te maken met een door jou goedgekeurd verloop. Sorry, probleem organisatie. Want wie zegt je niet dat er misschien niet die 500V lijnspanning op staat, misschien is die wel nodig voor de kinderdraaimoolen die elke week op marktdag op dat plein staat.

En.... eh.... weet jij zeker dat jouw conrad tester (die het voor het geld heel goed doet) het verschil ziet tussen 400V en 500V lijnspaning? Hij geeft de aanwezigheid van de 0 aan, en de draaistroomrichting. mocht de fasespanning boven de 240V uit komen, kon het zo maar eens zijn dat dat ding niks meer aan geeft.

maar dan nog meten blijft weten.

joost.
          Last edited by Joost van Ens; 04-12-08, 02:29.

Comment

• Stoney3K
            • Sep 2007
            • 1399

Originally posted by Joost van Ens
            zijn conclusie, uit zijn hoofd....! zwart is tot max 500V wisselspanning. een 400V lijnspanning is dus toegestaan.

De aardpen niet op 6H, betekend, iets afwijkends. (kan dus zo maar 400v linspanning zijn)
            Danku, deze beste brave man gaat *niet* door voor de magnetron, of hij mag hem zelf met een paddo op de zwarte CEE aansluiten!

Een ZWARTE CEE met de aardpen op 7 uur betekent namelijk dat de aansluiting geschikt is voor lijnspanning VANAF 500 Volt TOT 750 Volt.
            Prik daar een 400V paddo in en je apparatuur mag lekker een Voltje of 400 op de Schuko's eten. Slecht idee!

Nu kan het goed zijn dat dit in Valkenswaard met opzet uit het raam gegooid is, maar er wordt hier niet aan de standaard gehouden. En dat is blijkbaar met opzet gedaan, zodat niet iedere dwaas die de aansluiting ziet hangen er stroom van kan aftappen. Het is een nul komma nul elegante (en onveilige!) maar effectieve oplossing, wat is er tegenwoordig mis met een schakelaar die in een afsluitbaar kastje zit?
            First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Joost van Ens
              • Jan 2001
              • 628

Er wordt toch gezegd, 7h is afwijkend! ik ben nog nergens tegen gekomen dat dit inhoud dat de lijnspanning hoger moet zijn dan 500V. Maar mischien kan ik nog wat leren.

graag een url. die verwijst naar de uurstanden en de daar aan gekopelde waarden.

joost.

edit... heb net even de kenkleuren op gezocht, en zwar zou idd zo als hierboven vanaf 500V en niet tot 500V moeten zijn. uurstanden blijft voor mij tot nog toe een raadsel, behalve dan dat het afwijkend is!

i.m.o. is zwart 6 h dus zoals ik het nu zie vanaf 500V, zwart 7h afwijkend, kan dus bes 400V zijn. daar heb ik de kennis niet voor.

wie wel?

En als je dan op uurstande zoekt....
              [FONT=Arial]Uurstanden voor bedrijfsspanningen boven 50 V[/FONT][FONT=Arial]De aardpen staat al naar gelang de spanning of frequentie in een zekere uurstand ten opzichte van de nok in de behuizing. Contactdozen en contactstoppen van verschillende uurstanden kunnen niet gecombineerd gebruikt worden, dit volgens tabel 104 uit EN 60309-2:1992. Zo worden vergissingen voorkomen.
              [FONT=Arial]Als extra beveiliging is de aardpen dikker dan de fase/nulcontacten, zodat insteken hiervan in de fase/nul-buscontacten onmogelijk is.
              [/FONT][/FONT]

dan zou het dus heel goed kunnen dat de zwarte 500V versie, op 7h gewoon een 400V lijnspanning heeft.
              Last edited by Joost van Ens; 04-12-08, 02:41.

Comment

• peentje
                • Aug 2002
                • 93

Hoi Joost,

Ik zal direct de contracten uitbreiden met 6H. In mijn contract staat ook duidelijk CEE 32 A 5-polig met NUL-draad.

Het is mij nu wel duidelijk dat de "normale" rode CEE 6H stekkers de standaard is. Hier ga ik mij ook aan houden. Andere verdraaiingen zijn dus niet aan de orde.

Mijn conrad tester zal best wel 500 volt meten, alleen moet ik mijn route dan verleggen via de dichtstbijzijnd prullenbak. Je kunt nooit zeggen dat ik de stroom niet gecontroleerd heb.

Als mijn testertje 500 volt op zijn donder krijgt, dan is er iets ernstig mis met de aansluitingen ter plaatse. Ik ben meestal de eerste die aansluit op de stroomvoorzieningen ter plaatse. Dus ook de eerste die zal merken of iets wel of niet klopt.

In valkenswaard hebben ze waarschijnlijk voor deze oplossing gekozen om ongewenst ge(mis)bruik tegen te gaan. Het had ook maar een eenvoudig slot die door iedereen te openen is.

Mijn wagens zijn allemaal voorzien van een serieuze stoppenkast, wat er ook ingaat, er komt max 16a of 20A 230 volt uit.

Als ik geen enkel verloop mee ga nemen, dan heeft menig opdrachtgever een kleine panieksituatie. Ik red me wel, maar ik merk wel dat menig geluidsbedrijf niet in staat is dit soort uitdagingen een goede oplossing te bieden.

Daarom heb ik ook standaard een doorlusmogelijkheid in de wagens van 380V 32A CEE 5-polig 6H.

Voor wie doe ik dat eigenlijk?

Wat ik absoluut niet regel zijn sleutels voor de diverse paaltjes in de wegen van en naar de lokatie. Daarvoor moet de organisatie echt zelf zorg dragen. Dit omdat eventuele schade aan het wegdek of straatmeubilair dan niet voor mijn rekening komt.
                niet zo luid, ik kom voor mijn rust.

Comment

• Outline
                  • Feb 2006
                  • 1434

Sorry dat ik het zeg, maar we zitten hier nou al een aantal dagen te zagen en zeuren over dit onderwerp

EN ER IS ER NIET 1 DIE OP HET IDEE KOMT OM OPENBARE WERKEN VAN VALKENSWAARD TE BELLEN,

zelfs de TS, Meneer Wortel niet. Zeker, de eeuwige (theoretische) discussie is leuk MAAR had met 1 telefoontje opgelost kunnen worden.

Comment

• J.S. Coolen
                    • May 2008
                    • 254

Ik denk dat de kans erg klein is dat je een goed antwoord gaat krijgen. Vooral als de aansluiting volgens de regels niet helemaal netjes is.
                    Account niet meer actief.

Comment

• peentje
                      • Aug 2002
                      • 93

Ik kreeg geen antwoord op mijn vragen aan het directe personeel van de burgemeester. Terwijl die wel in grote getale aanwezig waren. De meesten reageerden alsof ze nog nooit van stroom gehoord hadden.

Meestal verwijzen ze naar de installateur, Wie? Geen idee, dat moet ik navragen............ Is het standaard antwoord.

Trouwens, de discussie ging niet geheel over de gemeente Valkenswaard, maar over het bestaan van een krachtstroomstekker met verdraaide pennen.

Hierover zijn dezer dagen voldoende antwoorden gegeven, waarbij ik in een vorig antwoord reeds mijn conclusies heb getrokken.

De reden voor een vraag in dit forum is om GEZAMENLIJK te brainstormen over de (oneigenlijke) toepassing van dit type stekker. Waarbij de nadruk ligt op en delen van kennis en ervaringen tijdens het uitoefenen van ons vak en of hobby.

Als jij de gelukkige bent alles al te weten, dan ben ik verbaasd over je aanwezigheid op dit forum en je reacties op dit topic.

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

Originally posted by Stoney3K

Het kan inderdaad zijn dat een bedrijf zich er óf makkelijk vanaf gemaakt heeft óf de stekker met opzet in een 400V installatie heeft gehangen zodat iemand per sé hun verloopkabel moet huren en ze zeker weten dat het stroomverbruik geregistreerd is. Beide oplossingen zijn echter verre van netjes.
                        +1 kudosjos

Comment

• Outline
                          • Feb 2006
                          • 1434

Originally posted by peentje
                          Ik kreeg geen antwoord op mijn vragen aan het directe personeel van de burgemeester. Terwijl die wel in grote getale aanwezig waren. De meesten reageerden alsof ze nog nooit van stroom gehoord hadden.

Meestal verwijzen ze naar de installateur, Wie? Geen idee, dat moet ik navragen............ Is het standaard antwoord.

Trouwens, de discussie ging niet geheel over de gemeente Valkenswaard, maar over het bestaan van een krachtstroomstekker met verdraaide pennen.

Hierover zijn dezer dagen voldoende antwoorden gegeven, waarbij ik in een vorig antwoord reeds mijn conclusies heb getrokken.

De reden voor een vraag in dit forum is om GEZAMENLIJK te brainstormen over de (oneigenlijke) toepassing van dit type stekker. Waarbij de nadruk ligt op en delen van kennis en ervaringen tijdens het uitoefenen van ons vak en of hobby.

Als jij de gelukkige bent alles al te weten, dan ben ik verbaasd over je aanwezigheid op dit forum en je reacties op dit topic.
                          Nou, uit je opening destilleer ik alleen maar de vraag waarom deze toegepast zouden kunnen worden. De (eventuele) reden heb je ook al gehad.

Je geeft daarin niet echt een hint naar een inhoudelijke discussie over verschillende stekkers, uurstanden en toepassingen. Dan had ik je graag geholpen. Er is namelijk meer dan genoeg over te vinden.

Vragen over stroom moet je overigens ook niet stellen als iedereen 'n feestje heeft. Dan hebben ze er echt geen zin in en daar komt bij dat niet iedereen binnen de gemeente qua jouw probleem van de hoed en de rand weet. Daarvoor ga je ze op maandagmorgen lastig vallen bij openbare werken. Die zijn er voor aangesteld.

En nee, ik voel me niet aangevallen. Daar ga je echt heel wat meer bij nodig hebben.

En ja, het is een misselijke manier om misbruik van de stroompaal te voorkomen. Gelukkig heb je je contract aangepast en is het voortaan niet meer jouw probleem.

Wij hebben het sinds jaar en dag ook al in de contracten staan en kan je vertellen dat het je heel wat hoofdbrekens scheelt. Want waar haal jij zo snel een 25A Perilex vandaan? Wij iig niet.

Overigens, (mooie voor nieuwe discussie) wij hebben altijd standaard verlopen bij. Maar wat is standaard?

Comment

• laptop
                            • Jan 2009
                            • 187

hoi,

ik ben nieuw hier op het forum.

ik las dat julie het over zwarte krachtstroomstekkers hebben die in gemeente kasten zitten.
                            dit soort aansluitingen kom ik ook nog regelmatig tegen. deze aansluiting is ook 380V maar heeft een kompleet andere stekker dan de rode CEE stekker.
                            misschien dat dit helpt.

mvg. R

Comment

• peentje
                              • Aug 2002
                              • 93

als je deze tegen komt, NOOIT een stekker in steken. Tenzij je natuurlijk van je spullen af wilt.

Niet alleen is de stekker niet geschikt voor 5 polig krachtstroom, maar ook het achterliggende kabelnetwerk is niet iets om enige betrouwbaarheid van te verwachten.

Pas dus heel erg op als je deze platte krachtstroom aansluitingen tegen komt.

Comment

• laptop
                                • Jan 2009
                                • 187

inderdaad goed gezegd, deze stekkers waren er voor de CEE norm.
                                kom je eingelijk alleen nog in oude gebouwen e.d. tegen.

Comment

Working...