Uitgangsspanning crossover wel voldoende?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sushi
    • Oct 2008
    • 6

Uitgangsspanning crossover wel voldoende?

Hallo forummembers,

Ik heb nu weer een rare vraag :P

Ik heb een Tapco juice 1400 versterker , maar ik wil daarmee alleen mijn hoge tonen aansturen. Nu heb ik dus een actieve crossover JB systems EC102 die dus deze frequenties scheidt. Mijn vraag echter luidt als volgt:

Op de specificaties van de crossover zie ik het volgende staan:
    Line inputs: 1 Volt@ 10 Kohm
    Outputs: 1 Volt@ 600 ohm

Als ik het dus goed begrijp dan kan mijn actieve crossover dus alleen maar maximaal 1 Volt geven aan de uitgang mits deze 600 ohm is.

Als ik nu de specifiacties erbij pak van de Tapco versterker dan zie ik het volgende:

Input sensitivity
    1.15 V (+3.4 dBu) for rated power into 4 ohms

Gain
    J·1400: 32 dB

Input Impedance
    20 kohm balanced
    10 kohm unbalanced

Dit betekent dus dat als ik de gain van deze versterker op +3.4DBU zet dat ik dan 1.15 Volt nodig heb voordat hij zijn volle vermogen geeft.

Klopt het dus dat als ik bijvoorbeeld een mengtafel nog voor mijn actieve crossover aansluit en ik er een spanning doorheen jaag van zeg maar 3 Volt RMS, dat ik dan mijn crossover overstuur??

En in hoeverre kan mijn actieve crossover RMS Volt aan spanning leveren zonder dat deze nog vervormd is??

Ook is de impedantie van mijn versterker (ik ga hem gebalanceerd aansluiten!) 20 Kohm. Dus komt het erop neer dat deze weerstand nog hoger is als die van 600 ohm en dus betekent dit dat waarschijnlijk de stroom + spanning nog lager zal uitvallen als die 1 Volt??
  • All-round Sound
    • Feb 2006
    • 289

hallo Sushi,

de 600 Ohm is je uitgangs weerstand van het filter en heeft weinig invloed op je amp

gewoon aansluiten en zorgen dat je geen vervormd signaal uit je mixer stuurt niet in het rood zeg maar

de amp werkt op vol vermogen als je op de ingang een spanning van 1.15 V aanbied
    ge. en ongebalanceert maakt eigenlijk geen ruk uit
    enkel als je grotere afstanden gaat overbrugen met signaal kabel
    maar het is het zeker aan te raden gebalanceert te werken dit doet eigenlijk iedereen

hoop dat je er wat aan hebt
    en als je filter het niet bijhoud zal je een ander nodig hebben , dit verwacht ik echter niet

m.v.g.
    Luke de Jong
    All-round Sound
    ================================================== ==
    ben nog steeds blij met APOGEE

Comment

• sushi
      • Oct 2008
      • 6

Hey All round sound,

thanx voor je reply. Ik was namelijk van plan om misschien geen mengtafel vooraf aan te sluiten, maar gewoonweg een cd mixer combinatie te gebruiken, maar ik twijfel dus of hiervan de signaalsterkte wel genoeg is.

Comment

• JustME125
        • Jun 2006
        • 297

Dit kan gewoon. Een lijn signaal is normaal gesproken genormaliseerd op 1V. Je zal dan waarschijnlijk niet het maximale eruit halen maarja. Die 600 Ohm aan de uitgang zijn wel degelijk van belang. Om de meest ideale signaaloverdracht te krijgen moet je een 600 Ohm impedantie aansluiten op een 600 Ohm uitgang. Aangezien je ingang een hogere impedantie heeft dan je ingang maakt dit niet uit. Een te lage ingangsimpedantie (zeg 100 Ohm) zorgt ervoor dat er een grotere stroom gaat lopen vanuit je uitgang. En aangezien U = I * R zorgt deze grotere stroom voor een grotere spanningsval over je uitgangsimpedantie.

Mzzls
        Correct me if I'm wrong

Comment

• Michielbla
          • Jul 2008
          • 38

Originally posted by JustME125
          Dit kan gewoon. Een lijn signaal is normaal gesproken genormaliseerd op 1V. Je zal dan waarschijnlijk niet het maximale eruit halen maarja. Die 600 Ohm aan de uitgang zijn wel degelijk van belang. Om de meest ideale signaaloverdracht te krijgen moet je een 600 Ohm impedantie aansluiten op een 600 Ohm uitgang. Aangezien je ingang een hogere impedantie heeft dan je ingang maakt dit niet uit. Een te lage ingangsimpedantie (zeg 100 Ohm) zorgt ervoor dat er een grotere stroom gaat lopen vanuit je uitgang. En aangezien U = I * R zorgt deze grotere stroom voor een grotere spanningsval over je uitgangsimpedantie.

Een kleine verbetering, voor maximale vermogensoverdracht moet de uigangsimpedantie gelijk zijn aan de ingangsimpedantie. Dus een versterker zal waarschijnlijk een lage uitgangsweerstand hebben (weinig verlies) en een luidspreker met een lage weerstand aansturen. In het geval van de crossover naar de versterker hoeft er geen vermogen overgedragen worden maar alleen informatie en zoals collega Justme al aangeeft is een hoge weerstand dan juist goed. Hoe hoger, hoe minder stroom en dus hoe minderspanningsval.

Comment

• speakertech
            • Jan 2008
            • 1697

Originally posted by sushi
            Hallo forummembers,

Ik heb nu weer een rare vraag :P

Ik heb een Tapco juice 1400 versterker , maar ik wil daarmee alleen mijn hoge tonen aansturen. Nu heb ik dus een actieve crossover JB systems EC102 die dus deze frequenties scheidt. Mijn vraag echter luidt als volgt:

Op de specificaties van de crossover zie ik het volgende staan:
            Line inputs: 1 Volt@ 10 Kohm
            Outputs: 1 Volt@ 600 ohm

Als ik het dus goed begrijp dan kan mijn actieve crossover dus alleen maar maximaal 1 Volt geven aan de uitgang mits deze 600 ohm is.

Als ik nu de specifiacties erbij pak van de Tapco versterker dan zie ik het volgende:

Input sensitivity
            1.15 V (+3.4 dBu) for rated power into 4 ohms

Gain
            J·1400: 32 dB

Input Impedance
            20 kohm balanced
            10 kohm unbalanced

Dit betekent dus dat als ik de gain van deze versterker op +3.4DBU zet dat ik dan 1.15 Volt nodig heb voordat hij zijn volle vermogen geeft.

Klopt het dus dat als ik bijvoorbeeld een mengtafel nog voor mijn actieve crossover aansluit en ik er een spanning doorheen jaag van zeg maar 3 Volt RMS, dat ik dan mijn crossover overstuur??

En in hoeverre kan mijn actieve crossover RMS Volt aan spanning leveren zonder dat deze nog vervormd is??

Ook is de impedantie van mijn versterker (ik ga hem gebalanceerd aansluiten!) 20 Kohm. Dus komt het erop neer dat deze weerstand nog hoger is als die van 600 ohm en dus betekent dit dat waarschijnlijk de stroom + spanning nog lager zal uitvallen als die 1 Volt??

Vergeet alle impedanties die genoemd zijn. De uitgangen zijn meestal vrij laag, minder dan 1000 ohm, vaak minder dan 100 ohm en de ingangen hoog meer dan 10000ohm. De spanningsval is meestal verwaarloosbaar

Een versterkeringang van 10K op een uitgang van 1k geeft ca 1 dB verlies. Merk je niets van.

Je crossover heeft een versterking van 0 dB ofwel 1x. Je versterker vraagt 0,15 volt meer, dat is ca 1,5 dB. Dat houdt in dat je de schuif van je mixer een fractie verder schuift. De spaning van 1 volt voor je crossover is een nominale waarde. De maximale waarde kan vaak wel 20 dB hoger zijn voordat er vervorming optreed. (+20dB = 10 volt) Er is dus absoluut geen reden tot paniek.

Edit: Ik zie in de manual, dat je de uitgangen kunt regelen tussen oneindig (uit) en +6dB. Dat betekent dat de cross over zonder problemen 2 volt levert nominaalZowel de in als uitgangen kun je compenseren dus.

Speakertech
            Last edited by speakertech; 13-11-08, 23:50.
            Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
            ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• sushi
              • Oct 2008
              • 6

Iedereen thanx voor jullie hulp,
              Ik denk wel inderdaad dat die crossover genoeg spanning kan leveren

Aankomende weekend ga ik lekker mijn setje voor het eerst uittesten in een garage dus dat wordt lachen!!

Voor de geintresseerden onder ons..:

2 x subwoofer B52 LX1818V2 ( voor het laag)
              2 x Centron Audio CE 34 F (voor het mid / hoog)
              1 x Tapco Juice 1400 (voor mid / hoog)
              1 x Tapco juice 2500 ( voor de laagkasten)
              1 x Jb system EC102 Crossover

Wat vinden jullie ervan??

Comment

Working...