Stroomkast in flightcase

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • cowbeast
    • Jul 2004
    • 109

Stroomkast in flightcase

Hi all,

Ik ben van zin een stroomkast/stroomverdeler te bouwen in een flightcase. Ik heb elektriciteit gestudeerd maar toch zit ik met een vraagje. Ik ben niet in het bezit van het AREI boekje, dus ik kan het ook niet opzoeken.
    Mag ik eigenlijklijk zomaar een 'stroomkast' in een houten flightcase bouwen? Ik weet niet of dit mag, voor het brandgevaar ofzo...
    Al vast bedankt voor uw tijd!

mvg Mathieu

• koentjes
    • Dec 2007
    • 333

nee, je mag niet je bedrading zomaar door een houten kist laten lopen...
    ....je geeft zelf al aan waarom...

aangezien je zelf in de E-techniek gestudeerd hebt, zul je zelf wel genoeg andere oplossingen om de boel af te schermen kunnen bedenken.

en anders horen we het wel weer...

Comment

• speakertech
      • Jan 2008
      • 1697

Originally posted by koentjes
      nee, je mag niet je bedrading zomaar door een houten kist laten lopen...
      ....je geeft zelf al aan waarom...

aangezien je zelf in de E-techniek gestudeerd hebt, zul je zelf wel genoeg andere oplossingen om de boel af te schermen kunnen bedenken.

en anders horen we het wel weer...
      Hoe zit dat dan met die kunststof paddenstoelen en verdeelkastjes? Plastic smelt en brandt volgens mij ook!

Speakertech
      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
      ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• MEEO Licht en Geluid
        • Nov 2005
        • 950

Originally posted by speakertech
        Hoe zit dat dan met die kunststof paddenstoelen en verdeelkastjes? Plastic smelt en brandt volgens mij ook!

Speakertech
        maar die zijn spatwaterdicht! en een houten flightcase niet...

Teminste, dacht ik
        MEEO Audio Licht Rigging,
        Mark van der Werff
        Groningen

Comment

• speakertech
          • Jan 2008
          • 1697

Originally posted by MEEO Licht en Geluid
          maar die zijn spatwaterdicht! en een houten flightcase niet...

Teminste, dacht ik
          Ik denk dat er nu toch een aantal dingen door elkaar gehaald worden. Eerst is het mogelijk brandgevaar en nu ineens weer niet spatwater dicht.
          Het is maar de vraag of dat nodig is, als de verdeler binnen gebruikt wordt.
          Wat dat betreft is het natuurlijk met een versterkerrek, wat op een buitenevenement staat niet beter gesteld. De versterkers etc zitten ook vol ventilatiegaten etc en powercon valt nou ook niet echt in de categorie IP65

Overigens zou ik niet weten wat het probleem is met een houten flightcase. De panelen kunnen op de juiste wijze bedraad worden en de verbindingen van voor naar achter worden meestal met gangbare kabels uitgevoerd. Wat betreft eventuele koelopeningen, moeten deze zo klein zijn dat er geen grote voorwerpen in kunnen dringen. Voor keuring van nieuwe apparaten worden in laboratoria, zgn testvingers gebruikt, Dat zijn een soort probes met verstelbare uiteinden. Als deze door een opening passen, dan mogen ze geen onder spanning staande delen kunnen raken. Met gesloten 19" panelen is er uiteraard geen probleem te verwachten.
          Volgens de voorschriften, moeten wel alle aanraakbare metalen delen van de kist doorverbonden worden met de veiligheids aarde.

Overigens kun je in het rek natuurlijk ook gebruik maken van normale 19"kasten. Die zijn in alle hoogtes en dieptes te koop. Zelfs in een regenbui moet het water dan eerst door de wanden van de kist en dan nog eens door een plaatstalen kast. Lijkt me toch redelijk veilig. De opstelling is uiteraard niet geschikt voor continue opstelling in de buitenlucht, zoals op een bouwplaats wel gebruikelijk is.

Speakertech
          Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...

Comment

• koentjes
            • Dec 2007
            • 333

Originally posted by speakertech

Speakertech
            klopt, gewoon kunstof smelt en brand ook, maar laskasten, groepenkasten ed. zijn als het goed is van zelfdovend kunstof gemaakt.

hout is niet zelfdovend.

Comment

• speakertech
              • Jan 2008
              • 1697

Originally posted by koentjes
              klopt, gewoon kunstof smelt en brand ook, maar laskasten, groepenkasten ed. zijn als het goed is van zelfdovend kunstof gemaakt.

hout is niet zelfdovend.
              dan is er wereldwijd toch een probleem denk ik. Talloze rekken zijn voorzien van verdeelsloffen en kabels om apparatuur aan te sluiten, dan ook nog panels met powercon, schucko´s etc. Dat zit bijna altijd in houten kisten.

Ik denk als je materiaal volgens de regels van de kunst uitgevoerd is en van tijd tot tijd controle op de toestand van het materiaal, dat er weinig te duchten valt.

Speakertech

Comment

• seppe30
                • Dec 2007
                • 248

volledig mee eens

Comment

• moderator
                  Moderator
                  • Apr 2001
                  • 5950

Het eerder aangehaalde AREI boekje maar ook de NEN normen zijn helder over de toe te passen materialen. Een houten kissie is wereldwijd best een veelvuldig toegepaste oplossing.
                  In het Midden-Oosten is het heel normaal om 400V over 1,5mm2gevlochten draadjes met een dun manteltje te laten lopen.

In Nederland/Europa weten installatietechnici welke materialen veilig en legaal kunnen worden toegepast.

Het forum is, temeer gelezen hebbend de bovenstaande reacties, niet het juiste podium om een sluitend en juist antwoord op deze vraag te krijgen.

Zoals een politieagent mij vanmiddag fijntjes adviseerde: "Bij twijfel, niet inhalen."

Voor advies over technische installaties verwijzen wij je graag naar een technisch installatie bureau naar eigen keuze.
                  Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

Working...