Led 5w

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • oeps
    • Oct 2008
    • 1

Led 5w

Hallo,

Ik heb nu 4 lampjes gekocht van 5w maar kom er nu achter dat ik nog een led driver nodig heb.. wie heeft er ervaring met het aansluiten van 5w led lampjes op een driver en welke led driver adviseren jullie mij

Groet,
    OEPS
    Last edited by axs; 07-10-08, 16:15. Reason: tjaaa
  • J.S. Coolen
    • May 2008
    • 254

wat bedoel je met driver?

De voeding of de dmx driver of nog iets anders
    Account niet meer actief.

Comment

• JustME125
      • Jun 2006
      • 297

Ow jeej, je hebt losse LED's gekocht. Das jammer. Voor de leken onder ons op het gebied van elektronica.... Een driver is een IC wat ervoor zorgt dat je LED op een efficiente manier met de juiste spanningen en de juiste stromen gestuurd wordt. De meeste drivers bieden een optie om de LED te dimmen. Allemaal niet zo heel speciaal, maar om het allemaal uit te zoeken is veel werk. Je zult toegang moeten hebben tot printplaatfabrikanten want een LED driver is niet iets wat je zomaar ergens opschroeft. Wordt toch echt een printplaatje maken.

Er zijn kant en klare LED dimmers te krijgen in de handel. Betaal je echt een ***svermogen voor maar het scheelt je veel werk. Je kunt zelf aan de knutsel gaan natuurlijk. Daarvoor heb je de juiste kennis en wat elektronica nodig.

Ff kort een opsomming van de benodigde componenten i.g.v. zelfbouw:
      - Voeding (zelfbouw of kopen)
      - LED driver/PWM sturing
      - Vermogenstrap tussen LED en driver/PWM sturing (FET)
      - Printplaatje om alles op te solderen
      - Weerstanden, condensatoren etc.

Een LED driver is een leuk ding maar voor het echte vermogenswerk moet je er behoorlijke truc's mee uithalen om echt lekker een driver te kunnen gebruiken. Makkelijker misschien is zelf een microcontrollertje proggen als PWM sturing en daar met wat FET's een vermogenstrap achter hangen. Je kunt dan je LED's ook dimmen. Wanneer je gewoon je LED rechstreeks aan de voeding hangt kan dit niet.

Rechtstreeks aan een voeding:
      Dit is gewoon een serieschakeling van de LED met de juiste weerstand. Hierdoor zal je LED wel branden maar dan is het ook daarmee klaar. Let wel op, er zijn LED's die rechtstreeks aan het net gehangen kunnen worden maar met gewone LED's gaat dit niet (ja heel eventjes, dan ploft ie om je oren).

Veel succes.
      Correct me if I'm wrong

Comment

• berolios
        • Sep 2005
        • 1538

Originally posted by JustME125
        Ow jeej, [...] Veel succes.
        Het aansturen van een LED is geen raketwetenschap hoor. Met een aantal elementaire elektronica-onderdelen kun je redelijk makkelijk een stroom-sturing maken (want dat heb je nodig voor LED). Benodigde waardes en stromen kun je zo uit de data-sheet van de LEDs halen.

Buiten dat lijkt me dit nu niet direct de plek om een handleiding "Hoe kan ik wiet kweken met LEDs" op te stellen, of wel ? Hoewel ik wel benieuwd ben om welke golflengtes het gaat bij Hennep-planten? Zoals je wellicht weet zijn LED's in principe redelijk smalbandig qua golflengte die ze uitstralen.
        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• JustME125
          • Jun 2006
          • 297

Klopt. Ik neem aan dat de TS geen wiet gaat kweken. Inderdaad is een stroomsturing maken geen raketwetenschap. Bij 5W wordt het even een iets ander verhaal van bij de standaard 20mA LED´s. Datasheets van de LED moet je natuurlijk wel kunnen vinden. Ik kan in de regel geen typenummer vinden op de LED behuizing. Ik gaf alleen maar aan dat een LED sturen (wat een driver in de regel doet) net even iets anders is dan een LED aanzetten. Dat kan mijn oma bij wijze van spreken nog.

Mzzls
          Correct me if I'm wrong

Comment

• laserguy
            • Jun 2003
            • 2755

Als het echt losse 5 Watt LEDs zijn dan werd ook de koelvin niet meegeleverd?
            Hou er dan rekening mee dat ze die ook moet voorzien want anders rookt je LED lekker op.
            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• berolios
              • Sep 2005
              • 1538

Originally posted by JustME125
              Klopt. Ik neem aan dat de TS geen wiet gaat kweken...
              Voordat hij zijn openingspost had aangepast, stond dit er wel !
              I don't care hoor !! Doe je ding !!
              Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

Working...