Boxen opgeblazen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nando
    • Sep 2008
    • 2

Boxen opgeblazen?

Op te beginnen wil ik zeggen dat ik al heb gezocht met de zoekfunctie maar niet het gewenste resultaat heb gekregen. Maar nu weer ontopic: afgelopen vrijdag zijn mijn boxen (Peavey Eurosys 500XT Top) intensief gebruikt. Op de zaterdag erna, toen ik de boxen weer op de vertrouwde installatie had aangesloten kwam er geen geluid uit de woofers, terwijl uit de tweeters wel geluid kwam.

Ik dacht zelf eigenlijk dat ik de versterker had opgeblazen, maar op een andere versterker had ik hetzelfde probleem. De boxen gaan al een aantal jaren mee en daarbij komt dat ik het erg gek vind dat ik bij allebei de boxen het zelfde probleem heb. Uit ervaring weet ik dat normaal de tweeters eerder kapot gaan dan de woofers, maar dat is dus nu niet het geval. Ik ben naar een oplossing gaan zoeken en heb ik de box open gemaakt. Alle draden zitten goed vast gesoldeerd.

Tot zover gaat mijn kennis en ik heb het probleem niet kunnen achterhalen. Ik hoop dat hier iemand mij wel kan helpen. Bij voorbaat dank!
  • jaksev
    • Jul 2007
    • 365

- Heb je de zekeringen op de print-plaat na gekeken? In de kast zelf?

- Sluit de woofer zelf eens aan op de amp en kijk eens wat hij doet?

- Als hij het dan nog niet doet, maak de speaker dan weer los van de versterker en druk heb zachtjes heen en weer, gaat het soepel? gaat het stroef? hoor je een schoerend geluid?
    Als het een beetje stroef gaat of je hoort iets schoerends dan kun je er zeker van zijn dat hij kapot is.

Wat je dan kunt doen is, kijken voor een recone kit, dan vervangen ze de spoel van de speaker, ong. 1/2 van de nieuw prijs. Of je kunt een nieuwe speaker kopen.

Gr. Willem

Comment

• koentjes
      • Dec 2007
      • 333

waarschijnlijk heb je je kasten in het laag teveel op zn flikker gegeven, maar hang er maar eens een multimeter aan...

draden aan de speaker losmaken, en dan de meter op weerstand (ohm) zetten, en dan eens kijken wat ie aangeeft...
      (zou als de speaker nog heel is waarschijnlijk een waarde zijn van 4 of 8 ohm)

geeft ie volle sluiting, of een heeeeel hoge weerstand, dan zijn ze echt overleden.

Comment

• Nando
        • Sep 2008
        • 2

Bedankt voor de informatie.
        Ik ben er zelf al achter gekomen (m.b.v. dit topic).
        Bij 1 box is de spoel doorgebrand en bij de andere is de speaker gewoon kapot.

Comment

Working...