aansluitingen van jack

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • seppe30
    • Dec 2007
    • 248

aansluitingen van jack

ik dacht dat de top + was
    en de ring -
    en de schacht afscherming was

nu ken ik iemand die zegt dat op zijn versterker top en ring omgekeerd liggen is dat normaal
  • MEEO Licht en Geluid
    • Nov 2005
    • 950

De ring heeft geen functie: dit is alleen de afscherming tussen de top en de stift.

Bij monojack is de top + en de stift de -.
    MEEO Audio Licht Rigging,
    Mark van der Werff
    Groningen

Comment

• Dikke Foaf
      • May 2003
      • 618

Het is best mogelijk dat bij sommige versterkers dit omgekeerd zit.
      Zo ook bij de oude crest pro serie, daar waren er ook sommige waar het bij de xlr omgekeerd was en er zijn nog voorbeelden.
      Dat is iets waar je goed dient op te letten als je aansluit op andere systemen of versterkers van iemand anders gebruikt.
      De normale manier is
      T +
      R -
      S massa
      maar het kan dus ook omgekeerd zijn bij oudere toestellen.

Comment

• ruurd
        • Sep 2005
        • 95

In geval XLR: de Amerikaanse aansluitmethode is: 1 massa, 2 -, 3 +. Dit zou misschien ook het geval kunnen zijn bij jack.

Comment

• salsa
          • Jan 2007
          • 1315

Originally posted by ruurd
          In geval XLR: de Amerikaanse aansluitmethode is: 1 massa, 2 -, 3 +. Dit zou misschien ook het geval kunnen zijn bij jack.
          HuH? Leg dit eens uit?? Ik ben benieuwd hoe jij daar aan komt!

Dave
          [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

Comment

• seppe30
            • Dec 2007
            • 248

dat van die jack aansluiting is bij een QSC usa 1300 model
            dat zou dus kunnen dat wordt verval kabels maken
            alvast bedankt

Comment

• jeroenw
              • Dec 2003
              • 216

Bij XLR is het redelijk makkelijk te onthouden, X(shield) L(live) R(return)
              Dus tja, gebalanceerd komt dat neer op 1:gnd 2:+ 3:-
              en bij een jack is het normaal idd zo dat de tip de +(live) is en de ring de - (return)
              dat de sleeve ground moet zijn is logisch omdat dit contact maakt met de rest van de behuizing.
              \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

Comment

• 4uss
                • Aug 2005
                • 578

Originally posted by MEEO Licht en Geluid
                De ring heeft geen functie: dit is alleen de afscherming tussen de top en de stift.

Bij monojack is de top + en de stift de -.
                Ik denk niet dat het zwarte ringetje wordt bedoeld maar de metalen ring bij de stereo-jack.

Comment

• Outline
                  • Feb 2006
                  • 1434

Originally posted by ruurd

Hier wordt waarschijnlijk de oude, Amerikaanse penbelegging van de jaren 80/begin 90 mee bedoeld. Amerika loopt tegenwoordig in pas met de rest van de wereld.

Ken zo ook een Fransoos die bij hoog en laag beweerde dat het Franse DMX-protocol afwijkend was, met op 2 de afscherming. En dus zo ook zijn kabels gesoldeerd had. De uitkomst hiervan mag je zelf bedenken...

Comment

• ljanton
                    • Sep 2003
                    • 373

offtopic;

Nou outline, bij de engelsen (Abstract) zijn de polen omgewisseld
                    van DMX , daarom kon ik vroeger geen Abstract scan aansturen met
                    een JB-systems tafel terwijl ze wel beide DMX512 waren.
                    Gewoon de polen omgewisseld in een connector en het werkte!

greetzz

Comment

• Outline
                      • Feb 2006
                      • 1434

Martin heeft dat ook jaren gedaan....... Nu gelukkig niet meer. Die Fransoos had het zo: 1= +. 2= ground, 3= -.

Klopt dus niet echt.

Comment

• Carl
                        • Nov 2000
                        • 907

Ja, een XLR met 2 aan aarde heb ik ook eens gezien, lang geleden.
                        De toneelmeester die dat heeft gemaakt was al 192 jaar denk ik, en hij noemde de pluggen konsekwent "grote DIN" dat was meteen de verklaring waarom het zo zat.
                        Hij vond mij maar een eigenwijs snotaapie dat nog veel moest leren, zijn kabels waren goed! Dat het altijd bromde en vaak helemaal niet werkte als er iemand inprikte was zijn probleem niet vond hij.

Comment

Working...