AX700 clipt te vroeg

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • High-Voltage
    • Sep 2008
    • 9

AX700 clipt te vroeg

Hoi allemaal,

Sinds enige tijd ben ik in het bezit van een AX700. Daarvoor heb ik altijd een AX400 gehad waar ik zeer tevreden over was. Helaas is deze doodgebleven bij een thunderstorm.

Helaas ben ik over de AX700 mk2 niet meer zo tevreden

Het probleem is dat hij te vroeg clipt. De versterker zou in 4 ohm zo een 350W moeten kunnen leveren (per kanaal). Het clip ledje gaat echter al aan bij een slordige 170W. Doch kan ik zonder hem in vervorming te sturen verder laten gaan tot 300-350W. Ondertussen brandt het ledje natuurlijk op maximale sterkte en smeekt het mij om vermogen te minderen. Dit klopt natuurlijk niet, want er is niets aan de hand. Het ledje zou nog niet mogen branden...

Mijn vraag is nu of nog iemand deze problemen kent? Is dit een probleem van de hele reeks of ligt het enkel aan mijn versterker? Het gekke is dat ik het op beide kanalen heb. Ofwel zit er ergens een referentiespanning scheef ofwel klopt de clip detectieschakeling gewoon niet.

Kom aub niet zeuren over impedanties en toestanden. Ik weet waarover ik praat en hoe ik het vermogen van zo een ding moet meten.

Op dit moment ben ik nog in overleg/onderhandeling met de leverancier over het probleem. De technieker van de leverancier herkent het probleem niet, ik probeer nu in eerste instantie duidelijk te maken wat het probleem is.

Bij de AX400 die ik daarvoor heb gehad werkte de clipdetectie perfect!! Vanaf dat je zag dat er vervorming optrad ging het clipledje ook oplichten.

Verder weet ik ook dat JB geen top merk is, maar tot nu toe vond ik het prijs/kwaliteit gezien altijd een goed merk!! Maar zoiets als dit 170W ipv 350W is totaal onaanvaardbaar, zelfs voor een middenmoot!

Grtz

H-V
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1697

Originally posted by High-Voltage
    Hoi allemaal,

Sinds enige tijd ben ik in het bezit van een AX700. Daarvoor heb ik altijd een AX400 gehad waar ik zeer tevreden over was. Helaas is deze doodgebleven bij een thunderstorm.

Helaas ben ik over de AX700 mk2 niet meer zo tevreden

Het probleem is dat hij te vroeg clipt. De versterker zou in 4 ohm zo een 350W moeten kunnen leveren (per kanaal). Het clip ledje gaat echter al aan bij een slordige 170W. Doch kan ik zonder hem in vervorming te sturen verder laten gaan tot 300-350W. Ondertussen brandt het ledje natuurlijk op maximale sterkte en smeekt het mij om vermogen te minderen. Dit klopt natuurlijk niet, want er is niets aan de hand. Het ledje zou nog niet mogen branden...

Mijn vraag is nu of nog iemand deze problemen kent? Is dit een probleem van de hele reeks of ligt het enkel aan mijn versterker? Het gekke is dat ik het op beide kanalen heb. Ofwel zit er ergens een referentiespanning scheef ofwel klopt de clip detectieschakeling gewoon niet.

Kom aub niet zeuren over impedanties en toestanden. Ik weet waarover ik praat en hoe ik het vermogen van zo een ding moet meten.

Op dit moment ben ik nog in overleg/onderhandeling met de leverancier over het probleem. De technieker van de leverancier herkent het probleem niet, ik probeer nu in eerste instantie duidelijk te maken wat het probleem is.

Bij de AX400 die ik daarvoor heb gehad werkte de clipdetectie perfect!! Vanaf dat je zag dat er vervorming optrad ging het clipledje ook oplichten.

Verder weet ik ook dat JB geen top merk is, maar tot nu toe vond ik het prijs/kwaliteit gezien altijd een goed merk!! Maar zoiets als dit 170W ipv 350W is totaal onaanvaardbaar, zelfs voor een middenmoot!

Grtz

H-V
    Als het bij andere modellen niet zo is, lijkt het inderdaad een foutje te zijn. Iets dergelijks ken ik wel van VU meters, dat heeft te maken met de traagheid daarvan. Ik heb versterkers die, als je ze netjes uitstuurt met een generator tot juist voor clip, dan staat de meter al diep in het rood. Speel ik echter muziek, juist voordat ik de versterker zie clippen op de scope, dan gaat de naald netjes tegen het rode vlak aan. Je kunt de versterker dus tegen rood aan spelenen dan clipt hij nog niet. Het is natuurlijk wel enigszins afhankelijk van de signaalinhoud, maar bij muziek werkt het. Het zal toch niet zo zijn, dat ze met het beetje electronica achter de led, hetzelfde proberen te bereiken? Dat zou overigens hoogst ongebruikelijk zijn.

Speakertech
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• High-Voltage
      • Sep 2008
      • 9

Het gaat hier niet over VU meters, gewoon over de clipledjes. Zoals reeds vermeld gaan bij de AX400 de clipledjes netjes branden vanaf dat je vervorming meet op de scoop. Bij deze (AX700) gaan de clipledjes echter al véél vroeger branden. Nog ver voordat er clipping optreedt.

Verder heb ik een probleem met de temperatuur van dat ding. Hij wordt loeiheet en gaat zelfs regelmatig in protect.

Ik ga er fijn mee terug naar de winkel denk ik...
      Heb ondertussen van iemand gehoord dat ie er op 0dB mee kan spelen en dat hij nauwelijks warm wordt. Dat zijn dus twee dingen die ik niet klaar krijg. Lijkt me duidelijk een fout in het systeem te zitten.

Comment

• speakertech
        • Jan 2008
        • 1697

Het gaat hier niet over VU meters, gewoon over de clipledjes. Zoals reeds vermeld gaan bij de AX400 de clipledjes netjes branden vanaf dat je vervorming meet op de scoop. Bij deze (AX700) gaan de clipledjes echter al véél vroeger branden. Nog ver voordat er clipping optreedt.

Verder heb ik een probleem met de temperatuur van dat ding. Hij wordt loeiheet en gaat zelfs regelmatig in protect.

Ik ga er fijn mee terug naar de winkel denk ik...
        Heb ondertussen van iemand gehoord dat ie er op 0dB mee kan spelen en dat hij nauwelijks warm wordt. Dat zijn dus twee dingen die ik niet klaar krijg. Lijkt me duidelijk een fout in het systeem te zitten.

Ik had wel begrepen dat er leds in zaten hoor, ik gaf alleen aan dat er mogelijk een hoogst ongebruikelijke variant van een clipledje in zou kunnen zitten.
        Nu je zegt dat de versterker ook loeiheet wordt, wordt het allemaal nog onzekerder of de versterker oké is. Zonder signaal zou de versterker zeker niet warm mogen worden. Met signaal wel, maar de koeling zou dat gewoon bij moeten houden.
        Er is nog een mogelijkheid, dat de versterker oscilleert op een onhoorbare frequentie, dus boven ca 20KHz. Versterkers worden daar warm van en gaan in protect. Een scope aan de uitgang, brengt daar meteen duidelijkheid in.
        Ik ken de situatie natuurlijk niet, maar ik heb eens getracht om een carver met cinch ingangen, aan te sturen met een trafootje om de ingang gebalanceerd te maken, de versterker oscilleerde acuut. Je zou eens kunnen proberen de versterker met een andere signaalbron (ander mengpaneel) aan te sturen en onderzoeken of het probleem er dan nog is.
        Je zal wel weten hoe het hoort, maar wordt de ingang netjes symmetrisch aangestuurd, of is daar wat mis.

speakertech
        Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...

Comment

• High-Voltage
          • Sep 2008
          • 9

Zonder signaal heb ik nog niet getest. Dat ga ik morgenvroeg eens doen. Maar als ik hem aanstuur zonder dat het clipledje aan gaat (ongeveer 170W per kanaal dus) dan durft hij zelfs in protect gaan. Het is me zelfs gelukt om dit te doen met muziek, dus dan ligt het gemiddelde vermogen nog véél lager.
          Nu moet daarbij vermeld worden dat het testen gebeurd is in ideale omstandigheden!! Dus een kamer van ongeveer 20°C met de versterker ronddom volledig vrij. Wat gaat dat geven als de versterker in een flight case zit en als de omgevingstemperatuur eens stijgt tot 30°C? Zéker problemen...

Wat betreft de ingang, ik heb tot nu toe altijd asymmetrisch ingestuurd. Dat heb ik ook bij de vorige versterker gedaan, heeft nooit problemen gegeven...
          Voor te testen heb ik een signaal generator gebruikt (voor die constante toon), dus dat is al een ander device dan mn mengpaneel. Tot slot hebk zelfs gewoon eens een CD speler aan de versterker gehangen zonder mengpaneel of iets ertussen. Iedere keer hetzelfde probleem.

Maar vooral dankzij het feit dat hij warm loopt ga ik hem toch terug doen. Ik kan me niet veroorloven als ik ooit op een feestje sta dat dat ding uitvalt.

In ieder geval bedankt voor de reacties

Comment

• speakertech
            • Jan 2008
            • 1697

Zonder signaal heb ik nog niet getest. Dat ga ik morgenvroeg eens doen. Maar als ik hem aanstuur zonder dat het clipledje aan gaat (ongeveer 170W per kanaal dus) dan durft hij zelfs in protect gaan. Het is me zelfs gelukt om dit te doen met muziek, dus dan ligt het gemiddelde vermogen nog véél lager.
            Nu moet daarbij vermeld worden dat het testen gebeurd is in ideale omstandigheden!! Dus een kamer van ongeveer 20°C met de versterker ronddom volledig vrij. Wat gaat dat geven als de versterker in een flight case zit en als de omgevingstemperatuur eens stijgt tot 30°C? Zéker problemen...

Wat betreft de ingang, ik heb tot nu toe altijd asymmetrisch ingestuurd. Dat heb ik ook bij de vorige versterker gedaan, heeft nooit problemen gegeven...
            Voor te testen heb ik een signaal generator gebruikt (voor die constante toon), dus dat is al een ander device dan mn mengpaneel. Tot slot hebk zelfs gewoon eens een CD speler aan de versterker gehangen zonder mengpaneel of iets ertussen. Iedere keer hetzelfde probleem.

Maar vooral dankzij het feit dat hij warm loopt ga ik hem toch terug doen. Ik kan me niet veroorloven als ik ooit op een feestje sta dat dat ding uitvalt.

In ieder geval bedankt voor de reacties
            Met muziek is het bedenkelijk, maar met een constante toon moet je altijd oppassen. Sinds dat men erachter is, dat de gemiddelde inhoud van een muzieksignaal veel minder is dan van een continue toon, worden versterkers daarop ook ontworpen, uiteraard om de prijs te drukken. Zo zal een versterker van 100 watt, gemiddeld een achtste deel leveren, dus gemiddeld zo´n watt of twaalf. De voeding wordt uit prijstechnische overweging daarop aangepast. Het gevolg is , dat de 100 watt maar gedurende korte tijd geleverd kan worden. Dat geldt ook voor de koellichamen etc. Dat alles neemt niet weg, dat de clipled goed moet aangeven en muziek gedurende lange tijd gewoon moet worden weergegeven.
            Heb je en scope, dan zou ik die zeker eens aansluiten op de uitgang.

Speakertech.

Comment

• High-Voltage
              • Sep 2008
              • 9

Als op de doos staat 2x350W RMS, dan zou ik dat ding moeten kunnen opzetten met 350W en dan zou die bij wijze van spreken achter een jaar nog dat constante vermogen moeten leveren. Zonder tussendoor warm te lopen of whatever...

Ik heb al mn metingen met een scoop gedaan. Hoe denk je anders dat ik kan bepalen of er vervorming optreedt en welk vermogen wordt geleverd?

De beschreven testen heb ik enkele jaren geleden ook met de AX400 gedaan. Zonder problemen allemaal
              Maar dat ie nu extreem warm wordt komt volgens mij door een technische fout.

Comment

• laserguy
                • Jun 2003
                • 2755

Die AX-reeks is niet slecht voor zijn geld en zal inderdaad een tijdje dat volle sinusvermogen wel leveren... maar zoals het hierboven al duidelijk mag worden... dat heet worden is niet normaal tenzij je natuurlijk een zwaar capacitieve belasting eraan hebt hangen...
                Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• High-Voltage
                  • Sep 2008
                  • 9

Speakertech zei gister wat over de ingang symmetrisch aansturen. Dat heeft me eens aan het denken gezet.
                  Mijn mengpaneel heeft enkel een asymmetrische uitgang terwijl de versterker een symmetrische ingang heeft. Nu heb ik een overgangstekker gebruikt, maar hierdoor sluit ik de GND kort met de sig-. Ik weet niet zo direct of dit een probleem is... Het lijkt mij dat als je die twee kortsluit je gewoon je symmetrische ingang verneukt hebt tot een asymmetrische ingang. Kan iemand hier wat meer over vertellen?

Comment

• speakertech
                    • Jan 2008
                    • 1697

Als op de doos staat 2x350W RMS, dan zou ik dat ding moeten kunnen opzetten met 350W en dan zou die bij wijze van spreken achter een jaar nog dat constante vermogen moeten leveren. Zonder tussendoor warm te lopen of whatever...
                    Vergeet het maar...... Het RMS vermogen kan slechts gedurende korte tijd worden geleverd. Ik repareer veel en er zijn maar weinig versterkers, die ik urenlang op een dummyload kan zetten zonder dat ze na enige tijd in protect gaan met een sinustoon. De praktijk en ook onderzoek wijst uit dat een versterker niet op die manier ontwikkeld hoeft te worden, hij zou daardoor veel te duur worden. Meestal ligt de limiet bij zo´n tien minuten. Voor muziek geen enkel probleem.
                    Indien het vermogen continue geleverd moet worden, kom je terecht in de industriele en instrumentatieversterkers. Ze zijn vele malen duurder en JBS komt daar helemaal niet voor!

Ik heb al mn metingen met een scoop gedaan. Hoe denk je anders dat ik kan bepalen of er vervorming optreedt en welk vermogen wordt geleverd?
                    Dat vertelde je er niet bij, ook vertelde je niet dat er eventueel (geen) oscillatie op de uitgang waarneembaar was.

De beschreven testen heb ik enkele jaren geleden ook met de AX400 gedaan. Zonder problemen allemaal
                    Maar dat ie nu extreem warm wordt komt volgens mij door een technische fout.
                    Dat heb ik nimmer als onwaarschijnlijk betiteld.

Speakertech
                    Last edited by speakertech; 02-09-08, 09:25.

Comment

• speakertech
                      • Jan 2008
                      • 1697

Speakertech zei gister wat over de ingang symmetrisch aansturen. Dat heeft me eens aan het denken gezet.
                      Mijn mengpaneel heeft enkel een asymmetrische uitgang terwijl de versterker een symmetrische ingang heeft. Nu heb ik een overgangstekker gebruikt, maar hierdoor sluit ik de GND kort met de sig-. Ik weet niet zo direct of dit een probleem is... Het lijkt mij dat als je die twee kortsluit je gewoon je symmetrische ingang verneukt hebt tot een asymmetrische ingang. Kan iemand hier wat meer over vertellen?
                      De gebruiksaanwijzing is er niet duidelijk over. Het is ook niet bij elk merk hetzelfde. Soms wordt een trafoingang gesimuleerd. Dan moet een van de twee signaalpennen aan aarde liggen. Bij andere merken maakt het dan weer niet uit, al kan het soms 6 dB gevoeligheid schelen. Als er aan de uitgang geen rare verschijnslen zichtbaar zijn, lijkt me de keuze vrij.

Speakertech

Comment

• Koen van der K
                        • Aug 2005
                        • 1146

Hallo allen tezaam ...

Zoals eerder aangekaart ben ik ook wel benieuwd wat dat ding in rust doet, zijn toch wel verschijnselen die me aan een (te) hoge Biascurrent doen denken.
                        Even idle meten (of totaal opgenomen vermogen in rust) en checken oftie dan ook warmloopt.

Ohja, dit verschijnsel heb je op beide kanalen zo ik begrijp ?

Wat betreft dat warmlopen bij een sinusvollastest ... zoals speakertech zegt is dat natuurlijk martelen voor een "hedendaagse" amp, ik heb nog geen (recente) klasse AB amp in m'n werkplaats gehad die dat langer dan 'n paar minuten volhoudt zonder thermisch te trippen. De G en H amps houden het wat langer vol. Meestal test ik na een kortstondige vollastmeting ook de amp bij -6dB sinus, dat gaat thermisch meestal maar net goed bij de meeste amps.

Groeten en succes !
                        Meer is minder, minder is meer

Comment

• High-Voltage
                          • Sep 2008
                          • 9

Heb hem vandaag terug naar de leverancier gedaan. Deze stuurt hem terug naar de fabriek... Ben benieuwd

Comment

• speakertech
                            • Jan 2008
                            • 1697

Heb hem vandaag terug naar de leverancier gedaan. Deze stuurt hem terug naar de fabriek... Ben benieuwd
                            Terug naar de fabriek hé.....hmmm, zal een duur reisje worden, een doos naar China sturen.
                            Meestal heeft een winkel wel een reparateur die freelance werkt, of gaat de versterker terug naar een importeur en als die niet groot genoeg is, werkt die ook met uitbesteding van reparaties. Maar met de nodige documentatie, meetapparatuur en electronicakennis, is zo´n versterker wel te repareren. (als het tenminste geen baggerontwerp is.)

Speakertech

Comment

• High-Voltage
                              • Sep 2008
                              • 9

Ja ok niet letterlijk de fabriek maar het verdeel centrum. Hoe je het maar wil noemen. De fabriek kan er weinig mee aanvangen, daar rollen ze enkel maar van de band. Die chineeskes weten daar technisch gezien van toeten of blazen...

Volgens mij is het ontwerp gewoon een beetje bagger...

Comment

Working...