Draadloze systemen voor FOH naar versterker rack

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • T-SoundWorks
    • Aug 2008
    • 6

Draadloze systemen voor FOH naar versterker rack

Hallo,

ik ben benieuwd of het mogelijk is om een draadloze instument of gitaar systeem gebruikt kan worden om draadloos je signaal van je mengpaneel naar je PA systeem te sturen.

Hierbij denk ik aan 2 instument systemen op je mengpaneel aan te sluiten zodat het uitgaande signaal draadloos over gestuurt kan worden. Zo scheelt het kabels en naar mijn inzien is het op een korte afstand (tot 30 meter) toch best te doen.

Of zit ik fout?

Graag jullie reacties. theoretische gedachtes zijn ook welkom.

MVG,

T-SoundWorks Geluidstechiek
  • rolanddeg
    • Nov 2004
    • 337

Jahoor, dat kan... al vind ik het prijsverschil tussen 60 meter kabel en 2 draadloze systemen + vlaggen wel erg groot om te voorkomen dat je 2 touwtjes moet trekken. Tel je storingsgevoeligheid erbij op en ik kom op een no-go uit... Maar technisch is het mogelijk!

Hier is al eerder uitgebreid over gediscussieerd, dat topic ging over een of andere scheepvaartwedstrijd waarbij het signaal over water moest worden verzonden zonder kabels te trekken. Topic is denk ik ruim een jaar oud, even de zoekfunctie gebruiken dus!

Comment

• laserguy
      • Jun 2003
      • 2755

Toch liever niet wat mij betreft: zo een draadloos systeem heeft (bijna?) altijd een ingebouwd compandersysteem wat toch een invloed heeft op je dynamiek zonder dat je het zelf goed onder controle kunt houden.
      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• jakkes72
        • Dec 2003
        • 1015

Originally posted by rolanddeg
        Hier is al eerder uitgebreid over gediscussieerd, dat topic ging over een of andere scheepvaartwedstrijd waarbij het signaal over water moest worden verzonden zonder kabels te trekken. Topic is denk ik ruim een jaar oud, even de zoekfunctie gebruiken dus!
        Klopt: is een topic van mij.
        Uiteindelijk maar besloten om geen risico te nemen en rond de 300 mtr microfoon kabel uit te rollen.

Het uitrollen en netjes wegwerken duurt wel even......

En dat voor wel ongeveer 2 uur muziek.....

Comment

• hugovanmeijeren
          • Oct 2004
          • 1436

Ja hoor, kan prima, moet je niet vergeten ook even zo'n 'draadloze stroom' kastje mee te bestellen, zoals die laatst in die tv reclame te zien was.

Je multikabel is al draadloos?

Groeten Hugo
          Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• berolios
            • Sep 2005
            • 1538

Lijkt me nogal een onbenullige exercitie:
            Originally posted by T-SoundWorks
            ... draadloos je signaal van je mengpaneel naar je PA systeem te sturen...
            Je hebt het hier dus over een live-situatie waar je met je mengtafel een bandje staat te mixen, of begrijp ik het verkeerd?

Hoe komt het signaal van je bandje bij je mengtafel?
            --> via kabeltjes lijkt me toch

Waar staat je PA?
            --> redelijk in de buurt van je bandje, meestal dan toch

Wat is dat precies de reden dat je wel kabels wilt trekken om alle inputs bij je tafel te krijgen, maar die twee extra kabeltjes (of multi-kanalen) voor je PA teveel vindt?

Ik overdrijf natuurlijk een beetje, maar het punt mag duidelijk zijn...

Mocht je mobiel/ flexibel willen zijn in je setup en weinig/ geen kabels willen trekken, dan kun je veel van de huidige digitale tafels ook remote met een laptop via WiFi aansturen... er zijn hier diverse mensen op het forum die dit al met succes hebben toegepast.
            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• T-SoundWorks
              • Aug 2008
              • 6

Originally posted by berolios
              Lijkt me nogal een onbenullige exercitie:

Je hebt het hier dus over een live-situatie waar je met je mengtafel een bandje staat te mixen, of begrijp ik het verkeerd?

het betreft hier dat een klant van ons graag een draadose set wil. draadloze mic enzo. hij is zanger die meezingt met md, dus alles staat bij de FOH. een van onze medewerkers bedient dat dan. en aangezien hij vaak op plekken staat waar je verder de zaal of in de openlucht stat met publiek, optocht wagens e.d willen die persoon en ik onze kabels er niet aan opofferen.

misschien is het nu wat duidelijker waaver het gaat

mvg T-SoundWorks

Comment

• T-SoundWorks
                • Aug 2008
                • 6

Hallo.

Ik heb uiteindelijk een goedkoop Thomann draadloos gitaar setje aangeschaft om het uit te proberen.

Dit werkt super tot op een afstand van dik 70 meter met obstakels.

Het enige nadeel is dat als er veel staal en andere metalen tussen de zender en ontvanger zit dat je signaal duidelijk zwakker wordt. maar in de openlucht is dit prima te doen.

Pas wel op dat je je signaal niet te hard instuurd.

Maar een beetje technicus snapt dit wel.

Toch bedankt voor jullie adviesen.

MVG,

T-SoundWorks Geluidstechniek

Comment

• Whitefarmer
                  • Oct 2003
                  • 1244

zeg maar gerust dat ik het nut er nog niet van inzie

Misschien komt dat door de zeer onduidelijke zinsopbouw, of ik ben er gewoon te STOM voor.

groeten John
                  Groeten John
                  ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                  Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• kokkie
                    • Nov 2003
                    • 1166

Toevallig afgelopen week een feestje, waarbij het podium steeds ergens anders was, maar de PA stackjes op hun plekje bleven. Dan is een draadloze verbinding toch wel makkelijk.
                    Maar gelukkig werd dit probleem niet met 2 standaard zender/ontvanger setjes opgelost.
                    Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• berolios
                      • Sep 2005
                      • 1538

Ik denk dat er maar weinigen van ons dezelfde aanpak zouden hebben als de TS... zoals ik al eerder aangaf snap ik het ook niet... ZEKER niet met een peppie-en-kokkie zendertje van Thomann... ik zou zeker gaan voor een hoogwaardige kwaliteit zender die het signaal ONGECOMPRESSEERD overbrengt (waarschijnlijk heeft kokkie dat dan ook gedaan)... maar goed, blij dat het voor jou werkt... veel plezier en succes ermee !!
                      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• SoundOfSilence
                        • Mar 2007
                        • 766

Originally posted by T-SoundWorks
                        het betreft hier dat een klant van ons graag een draadose set wil. draadloze mic enzo. hij is zanger die meezingt met md, dus alles staat bij de FOH. een van onze medewerkers bedient dat dan. en aangezien hij vaak op plekken staat waar je verder de zaal of in de openlucht stat met publiek, optocht wagens e.d willen die persoon en ik onze kabels er niet aan opofferen.

misschien is het nu wat duidelijker waaver het gaat

mvg T-SoundWorks
                        Dus: ik begrijp dat er een tapeact is die inprikt op een (bestaande) FOH set en dat draadloos wil zodat je geen kabel hoeft te trekken?

Snap ik het nog niet... met 2x 10 meter kabel zit je op een stageblok en daarmee op front. Nog nooit een losse kabel voor door publiek hoeven trekken.

Voordeel is dat je:
                        1. betrouwbaarder werkt dan draadloos
                        2. niets hoeft te investeren
                        3. ook nog 100% stereo en ongeprocessed werkt (met jouw zendertje niet)
                        4. niet door de aanwezige techneuten voor gek versleten wordt (bij mij zou je het niet hoeven proberen... geef je toch echt een paar XLR-kabels in je handen)
                        5. niet moeilijk hoeft te doen om (in een bestaande setup van derden) 2 extra vrije frequenties op te zoeken
                        6. je niet met een 19" rek met ontvangers door het publiek naar foh hoeft te strompelen om daar een 230 puntje en 2 ingangen te bietsen.
                        Last edited by SoundOfSilence; 05-01-09, 20:59.
                        It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• kokkie
                          • Nov 2003
                          • 1166

Originally posted by berolios
                          ik zou zeker gaan voor een hoogwaardige kwaliteit zender die het signaal ONGECOMPRESSEERD overbrengt (waarschijnlijk heeft kokkie dat dan ook gedaan)... maar goed
                          Geluid en video gingen bij ons over een straalzender van en naar het podium, over een afstand variƫrend van 25 tot 250m. Dat had gelukkig niets microfoon zenders en ontvangers te maken.
                          Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• berolios
                            • Sep 2005
                            • 1538

Originally posted by kokkie
                            Geluid en video gingen bij ons over een straalzender van en naar het podium, over een afstand variƫrend van 25 tot 250m. Dat had gelukkig niets microfoon zenders en ontvangers te maken.
                            Nog beter !
                            Maar er zijn ook audio-zender systemen waar het wel mee te doen is hoor... zelfde systemen waarmee je systeemanalyse draadloos kunt doen.

Anyway...

Comment

Working...