Liteputer DX-1220 op driehoek schakeling??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • U2fan
    • May 2008
    • 6

Liteputer DX-1220 op driehoek schakeling??

Na twee avonden zoeken en lezen, veel wijzer geworden, maar nog altijd een onduidelijk beeld over hoe ik mijn DX-1220 aan zou kunnen sluiten.

Reden dat ik benieuwd ben is dat ik over een vijftal weken een produktie moet draaien op een locatie waar ik normaal gewoon 2 groepen gebruik, één voor licht en één voor geluid. Nu wil men graag meer licht dan gewoonlijk. Dus i.p.v. 8x PAR 56 300W en een 16-tal gloeilampen van 60W op de booth wil men nu 16x PAR 56 300W, 4xPHS-250 MH 430W, 1x Strobo 1500W en 1x Rookdoos gebruiken.

Nu zit er daar in de meterkast ook een krachtaansluiting, echter dit is nog zo'n oude platte zwarte stekker. Je komt ze nog wel eens tegen in oude fabrieken of boerderijen. Volgens mij zit hierop de R, S ,T en PE aangesloten. Dit weet ik niet zeker, dat zou ik dan na moeten meten.

Op deze WCD zijn in elk geval maar 4 draden aangesloten, dit terwijl een "standaard" WCD normaal gezien 5 draden heeft (R, S, T, N en PE). Als ik ervan uit ga dat de N niet aanwezig is in deze stekker dan zou deze dus NIET bruikbaar zijn. Oplossing hiervoor zou kunnen zijn een normale rode CEE WCD (laten) installeren in de meterkast waarbij dan ook in een nul draad is voorzien. Dan is er geen probleem.

Het verwarrende ontstond echter toen ik de user manual van de DX-1220 aan het doorlezen was, hierin staat achteraan op pagina 32 een bedradingschema:

In de tweede rij is een bedradingschema zichtbaar waarbij de DX-1220 wordt aangesloten op R, S, T en PE. In dit geval moet dat dan een driehoek zijn, dus 380V tussen de fasen. Er staat ook als note bij "3 phases 3 wires is not good for illumination but two of diagrams on right side are our suggestion"

Mijn vraag is of aansluiten van de DX-1220 op die oude krachtaansluiting (mits er 380V tussen de drie fasen aanwezig is) WEL of NIET kan. Loop ik dan het risico met een uitgerookte DX-1220 naar huis te gaan? Wanneer of waardoor raakt de DX1220 dan defect? Als ik 4 lampen aanschakel die toevallig op dezelfde fase zitten terwijl de ander uit zijn? Ik vindt dat als het niet kan dat ze dit ook niet in het manual hadden moeten zetten.

Kan iemand dit enigzins verduidelijken? Ik wel natuurlijk niet het risico lopen op kapotte apparatuur.
  • test12
    • Jan 2003
    • 901

In Nederland zit normaal 380 tussen de fasen en daardoor kun je de DX1220 niet aansluiten zonder de nul, conclusie aansluiting laten wijzigen.

gr. laaiwaaismurf

Comment

• StijnS
      • Sep 2006
      • 173

Die aansluiting in driehoek is enkel bedoelt voor een 130/230V systeem!
      In Nederland wordt echter gebruik gemaakt van een 230/400V systeem.
      De verschillen:
      130/230V:
      Tussen 2 fases onderling meet je 230V en tussen een fase en de nul 130V.
      230/400V:
      Tussen 2 fases onderling meet je 400V en tussen een fase en de nul 230V.

Je kunt deze dimmer dus niet aansluiten op die rare zwarte aansluiting. Oplossing: zet een rode CEE bij of neem een aggregaat.

Comment

• U2fan
        • May 2008
        • 6

Originally posted by StijnS
        Die aansluiting in driehoek is enkel bedoelt voor een 130/230V systeem!
        In Nederland wordt echter gebruik gemaakt van een 230/400V systeem.
        De verschillen:
        130/230V:
        Tussen 2 fases onderling meet je 230V en tussen een fase en de nul 130V.
        230/400V:
        Tussen 2 fases onderling meet je 400V en tussen een fase en de nul 230V.
        Ik begrijp dat we in Nederland gebruik maken van het 230/400V systeem en dat er dan tussen de fases onderling 400V staat en tussen de fases en nul 230V. Maar als die aansluiting in driehoek bedoeld is voor een 130/230V systeem wat men ergens in het buitenland hanteert, zit men daar dan niet nog steeds met hetzelfde probleem als er geen nul is?

Klopt het overigens dat ik uit jullie antwoorden kan concluderen dat de DX-1220 absoluut niet tussen de drie fases aan mag worden gesloten, ook niet als alle fases evenredig belast zouden worden??

Overigens denk ik dat ik maar ga vragen of we niet gewoon een nieuwe rode CEE WCD kunnen laten plaatsen...

Comment

Working...