Aarde probleempje

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dj-wojcik
    • Jul 2008
    • 911

Aarde probleempje

Beste,

Ik heb hier het een en ander opgezocht over aarde probleempjes en dergelijke, maar ik kan mijn oplossing maar niet vinden.

het volgende voorval heeft zich bij mij voor gedaan: ik stond met mijn kleine drive-in. op een feestje. in een tent. Van stroom had ik 2 groepen ter beschikking. Maar naarmate het feestje verstreek. kreeg ik last van tintelende handen, zodra ik mijn mengpaneel aanraakte. Ik voelde duidelijk dat er stroom op stond.

ik voelde eens aan mijn andere mengpaneel en ook bij deze was het zelfde aan de hand. Ook de randen van mijn bekisteningen voelde tintelend aan.

Natuurlijk vroeg ik me toen af waar dit aan lag. Want zodra ik mijn microfoon aanraakte. kreeg ik kleine schokjes.

zover ik weet. was mijn stroom toevoer aangesloten op een geaard stop contact. ook was de gehele kabel rol af gerold.

mijn vraag is dus: weten jullie misschien waar het aan ligt? of een manier of tips om zo'n voorvallen te kunnen voorkomen of verhelpen

Alvast bedankt

Met vriendelijke groet

Robin
    [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
    [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]
  • 4uss
    • Aug 2005
    • 578

Originally posted by dj-wojcik
    zover ik weet. was mijn stroom toevoer aangesloten op een geaard stop contact. ook was de gehele kabel rol af gerold.
    Maar je weet waarschijnlijk niet 100% zeker dat je aansluiting geaard was. Er kan ergens een breuk in een kabel zitten (dat is sowieso tricky) of iets anders waardoor er vanalles ongeaard is, maar dit klinkt toch wel heel erg als een (al dan niet deels) aardeloze installatie.

Comment

• renebiemans
      • May 2006
      • 156

Misschien een aggregaat die niet geaard was met een aardpen?
      Of wel ge-aarde stekkers maar geen aarde draad er doorheen of niet aangesloten?

Comment

• JustME125
        • Jun 2006
        • 297

Ken het probleem. Heb het wel eens met een amp-rack gehad. Als ik de sluitstrips raakte tintelde er ook vanalles. Bleek achteraf dat er een aardlus in het systeem zat, waardoor er een potentiaalverschil was tussen 2 aardes (amp-rack werd vanuit 2 groepen gevoed). Dit veroorzaakte het getintel omdat de flightcaseprofielen geaard waren via de behuizing van de amps (die weer geaard waren via één van de groepen). Met je mixer en dergelijk kan dat ook optreden (jij had ook 2 groepjes las ik).

De oplossing hiervoor is altijd moeilijk te vinden aangezien je je aarde wel wil behouden (het makkelijkst is gewoon van één groep de aarde eraf halen/afplakken). Je moet dus de aardlus opsporen en deze eruit halen, of alle amps en andere elektrische toepassingen van één groep isoleren, dus zorgen dat je rack(s) maar geaard zijn via één van de groepen. Je kunt dan bijvoorbeeld de spullen die op de ene groep zitten geisoleerd in je flightcases monteren zodat de 2 aardes geen contact maken. Kortom....altijd gekloot met dat soort dingen.

Mzzls
        Correct me if I'm wrong

Comment

• jans
          • Feb 2003
          • 869

Originally posted by JustME125

De oplossing hiervoor is altijd moeilijk te vinden aangezien je je aarde wel wil behouden (het makkelijkst is gewoon van één groep de aarde eraf halen/afplakken).

Mzzls
          Dit lijkt me niet de juiste oplossing.

Haal nooit je aarde, of zoals deze officieel heet beschermingsleiding, los of isoleer deze. Mocht er iets mis gaan in je apparatuur dan loop je kans een schok te krijgen. Laat je ook niet verleiden door lieden die roepen "maakt niet uit er zit toch aardlek voor". Een aardlek, de naam zegt het al,
          doet zijn werk alleen goed als er iets naar aarde kan lekken.

De rails van je versterkerrack en de metalen delen van je meubel, de zogenaamde vreemd geleidende delen, dienen vereffend te worden.
          Dit kan met een VD of VDS draad die dezelde diameter heeft als de kabel waarmee je rack bekabeld hebt.
          Je kunt nu alleen nog een potentiaalverschil hebben tussen de verschillende eindgroepen.

Het is verstandig om ten alle tijde de spanningsbron die je gebruikt te meten, dus fase-nul maar ook fase-aarde en aarde-nul. Als hier iets niet deugd kun je direct aktie ondernemen.

Onderzoek je bekabeling voor de zekerheid eens of er misschien niet ergens iets los zit, ik heb dit vaker geconstateerd vooral bij verlengsnoeren. De reden dat we ze jaarlijks controleren.

Zorg als je twee eindgroepen gebruikt ervoor dat je ze ook echt apart gaat gebruiken. Dus alles wat audio is op een groep en je verlichting op de andere.

Als je je elektrische installatie goed voor elkaar hebt dan zul je weinig problemen hebben.
          Mocht je zelf niet de juiste kennis en ervaring hebben vraag dan iemand die dit wel heeft.
          Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• kokkie
            • Nov 2003
            • 1166

Originally posted by jans
            Een aardlek, de naam zegt het al,
            doet zijn werk alleen goed als er iets naar aarde kan lekken.
            FOUT!

Mocht je zelf niet de juiste kennis en ervaring hebben vraag dan iemand die dit wel heeft.
            En geef geen verkeerde antwoorden!

Over de werking van de aardlekschakelaar is genoeg te vinden met de zoekfunctie. Eerste hint: gebruik de term die onze zuiderburen gebruiken, differentiaalschakelaar.
            Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• sparky
              • Apr 2002
              • 2104

Wat 4uss zegt...

Tot nu toe lag het bij mij in dit soort gevallen altijd aan een losse aarde ergens in de installatie, erg naar als je zingende gitaristen hebt.
              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• dj-wojcik
                • Jul 2008
                • 911

Originally posted by 4uss
                Maar je weet waarschijnlijk niet 100% zeker dat je aansluiting geaard was. Er kan ergens een breuk in een kabel zitten (dat is sowieso tricky) of iets anders waardoor er vanalles ongeaard is, maar dit klinkt toch wel heel erg als een (al dan niet deels) aardeloze installatie.
                Zover ik weet was het een normaal geaard stopcontact. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat een van mijn verdeel dozen niet deugen. Ik zal hier zowieso eens naar kijken.

Misschien een aggregaat die niet geaard was met een aardpen?
                Of wel ge-aarde stekkers maar geen aarde draad er doorheen of niet aangesloten?
                Ik maakte op dat moment geen gebruik van een aggregaat. maar het kan natuurlijk wel zijn, zoals je zegt, dat er indd een kabel tussen zit die lijkt alsof hij wel geaard is maar helemaal niet is.

Dus ik zal zowieso alle kabels even na moeten meten met een multimetertje.

tjah en een aardlus. heb er nooit echt eerder zo'n probleempjes mee gehad. Dus daar zou ik niks achter vinden.

Ik maakte ook gebruik van 2 groepen, zoals mij is verteld op de goede manier. Ik had 1 groep voor mijn geluid. en 1 groep voor mij licht. Daarom voelde ik ook niks van stroom op mijn scanners e.d. wat voor mij een hele opluchting was

Ik zal de kabelrol die ik gebruikte eens laten controleren. Hij is namelijk van het bedrijf van mijn vader. En hij is onlangs in april gekeurd. (bouw bedrijf) en dit gebeurd bij alle apparatuur van mijn vader. incl de kabelrollen en andere contact dozen. Dus er zou eigenlijk geen breuk in mogen zitten. Maar het kan natuurlijk allemaal wel. het kan altijd zijn dat hiij tussen de deur is gebleven of wat dan ook. Dat daardoor iets mis is met de kabel. maar dit zou je toch met een multimeter kunnen detecteren... toch?

Ik zal eens de kabels goed onder de loep nemen en dan zie ik wel verder

Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie reacties! Dit heeft me wel in een goede richting gestuurd!

BEDANKT
                [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• jans
                  • Feb 2003
                  • 869

Originally posted by kokkie
                  FOUT!

En geef geen verkeerde antwoorden!

Over de werking van de aardlekschakelaar is genoeg te vinden met de zoekfunctie. Eerste hint: gebruik de term die onze zuiderburen gebruiken, differentiaalschakelaar.

Beste Kokkie,

Mijn andwoord is zeer zeker niet fout. De term defferentiaalschakelaar wordt ook in Nederland gebruikt en geeft het principe van de aardlekschakelaar weer.

Maar:
                  Ik heb geschreven dat een aardlekschakelaar zijn werk alleen goed doet als er iets naar aarde kan lekken.
                  Dit houd in dat een foutstroom direct naar aarde wordt afgeleid en de aardlekschakelaar het circuit afschakeld.
                  Als er niets direct naar aarde kan lekken dan schakelt de aardlekschakelaar pas uit als de foutstroom, bijvoorbeeld via een persoon, weg kan lekken.

Hierbij komt dat veel aardlekschakelaars niet periodiek volgens de juiste methode worden getest. Dit houd in en op foutstroom en op afschakeltijd.
                  Menig aardlekschakelaar schakeld niet binnen de vastgestelde tijd en foutstroom af. Als deze al getest worden met het aanwezige knopje om het mechaniek te testen.
                  Ik vertrouw er dan oom niet op dat een aardlekschakelaar mij per defenitie goed beveiligd.

Wat ik nog niet genoemd heb, om het plaatje compleet te maken, is het letsel wat verkregen wordt als gevolg van de schrikreactie als een 30mA stroom door het lichaam stroomt kan ernstiger zijn dan de foutstroom zelf, dit mag je zelf invullen. Vermeld moet worden dat dit per persoon verschilt.
                  De foutstroom, en de aanraakspanning die er bij hoort, is immers voor ons menselijke lichaam als veilig vastgesteld en hier zal geen letsel door ontstaan.
                  Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

Originally posted by kokkie
                    FOUT!

.
                    best wel redelijk goed...
                    de 30 mA diff of aardlek slaat uit als er 30mA wegloopt, en dat kan een mens nog net hebben.. Vandaar dat er jarenlang toegestaan is dat er ongeaarde WCD's in woonruimten etc werden gemonteerd, in combinatie met de 30 mA-aardlek.

de 500mA aardlek MOET een aarde/PE hebben, om daar de meeste foutstrooom naartoe te geleiden..( en mag uitsluitend met een lagere PE-weestand toegepast worden)

Maar aangezien wij onder de tijdelijke installaties valen MOET er goed geaard worden, ivm de slijtage en te verwachten defecten bij tijdelijke installaties.
                    Ook al vanwege de hogere stromen die we gemiddeld gebruiken...

Comment

• Brinky
                      • Jun 2005
                      • 104

Ik heb heel vaak gezeik met een lus (brom) op de monitors.

Vaak gebruiken we 1 rondje op het podium, en een aparte op FOH.

Hoe is het mogelijk dan dat er een lus onstaat? via wat?

En dat potentiaalverschil, wat houd dat precies in?

(Sorry... mavo...)

Bedankt voor jullie toelichting.
                      Don't give me that shit!!

Comment

• vasco
                        • Oct 2003
                        • 2567

Omdat je twee aparte lussen zegt voor FOH en monitor ieder één, neem ik aan dat jij waarschijnlijk twee groepen gebruikt. Het verschil ontstaat dan waarschijnlijk via je multikabel/splitter tussen FOH en monitor.

Wat wij doen is één groep gebruiken op monitor en samen met de multi een lijntje meetrekken voor de FOH.

Comment

• Brinky
                          • Jun 2005
                          • 104

Maar dan is de kans op een aardlus juist toch nog groter?
                          Don't give me that shit!!

Comment

• laserguy
                            • Jun 2003
                            • 2755

Volgens mij bedoelt Vasco dat hij ALLE voedingsspanningen laat vertrekken vanaf dezelfde groep en vanaf hetzelfde punt (aangezien hij het heeft over monitors veronderstel ik dat hij op het podium zijn elektriciteit aansluit). Vanaf dat punt loopt er dan een elektriciteitskabel mee naar de FOH (ik veronderstel: FOH mixer). En dan heb je dus een soort sterpunt. Alle spanningen/aardingen vertrekken vanuit dat sterpunt dus maak je nooit een lus dus ook nooit een aardlus.
                            Da's eigenlijk de algemene truuk om aardlussen en brom te vermijden. Of je dit nu op grote schaal ziet (PA) of op kleine schaal (0V-aftakpunt in de voeding binnenin een versterker bijvoorbeeld), deze werkwijze is zowat de standaard.
                            Last edited by laserguy; 01-08-08, 02:55.
                            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• dj-wojcik
                              • Jul 2008
                              • 911

Ik kan me vergissen, maar ik heb een keer op een consert gebruik gemaakt van DI boxen. mijn "supervisor" zei dat hierdoor de kans nog kleiner werd.... maar nu zeg ik weer iets stoms zeker.... kan natuurlijk ook indd zijn dat ze het over die lus had die wij ook indd om het podium hadden gelegt...

Comment

Working...