Verzwakking ifv de afstand van PA hoorn

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • laserguy
    • Jun 2003
    • 2755

Verzwakking ifv de afstand van PA hoorn

Beste iedereen,
    voor gewone luidsprekers wordt er gerekend dat je per verdubbeling van de afstand tot de speaker je 6 dB aan geluidsdruk verliest.
    Dat betekent dus dat je op 100 meter dus ongeveer een verzwakking hebt van 36 dB!
    Nu is zulke afstand toch wel beter overbrugbaar met PA hoornluidsprekers? Die hoor je namelijk wel nog heel goed over grote afstanden. Is er voor hoornluidsprekers een andere formule voor geluidsdemping in functie van de afstand? Misschien doordat ze gerichter stralen en daardoor minder verlies hebben (zoals bij een richtantenne in de HF-techniek)?
    Ik heb hier en via google al gezocht maar tot nu toe heb ik niets gevonden.
    Wie helpt?
    Met dank natuurlijk .
    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.
  • Koen van der K
    • Aug 2005
    • 1146

Bij een smalle hoorn start je op 1 meter afstand toch al met meer druk ? Kan me wel herinneren dat bijv. Meyer de SPL specs voor longthrow systemen op grotere afstand opgaven. Leuke vraag eigenlijk ja ...

Groeten !
    Meer is minder, minder is meer

Comment

• laserguy
      • Jun 2003
      • 2755

The Meyer Sound SB-1 parabolic sound beam is the first device to propagate sound waves that decrease as little as 3 dB SPL per doubling of distance for more than 300 feet, across a five-octave frequency range, with a consistent and narrow beam width.
      Leuke tip Koen! Ik had nog niet bij Meyer gekeken. Zij hebben het bovenstaande model dat natuurlijk wel exotisch is. Maar ook dit "verliest" nog 3 dB per verdubbeling van de afstand.
      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Timo Beckman
        • Jul 2006
        • 1298

De sb1 kan een max geluidsdruk van 110db op 100mt geven bij een freq resp van [FONT=MetaPlus-Normal]±4 dB 500 Hz Ð 15 kHz at 100[/FONT]

[FONT=MetaPlus-Normal]De sb2 is ook niet mis alleen staat hier niet op 100mt de geluidsdruk maar op [/FONT]
        [FONT=MetaPlus-Normal]1 mt 143 db . Deze gaat wel dieper door (28 4"laag drivers)[/FONT]

[FONT=MetaPlus-Normal]Ik dacht dat deze dingen bij celine dion gebruikt worden . [/FONT]

Check ook de MVC-5 speakers . Ziet er ook redelijk serieus uit voor vaste installaties .
        Last edited by Timo Beckman; 07-07-08, 18:41.

Comment

• Koen van der K
          • Aug 2005
          • 1146

even een kickje van dit topic ...

Kan iemand, vanuit praktische of natuurkundig uitgangspunt, bevestigen dat een conventioneel longthrowhoorn (dus niet dat schoteltje van meneer Meyer) net als ieder ander conventioneel systeem vanaf de hoorn een afval heeft van 6dB/afstandsverdubbeling ?

Lijkt me wel, maar die krengen dragen wel erg ver ... ben toch nieuwsgierig.

Groeten !
          Last edited by Koen van der K; 23-09-08, 17:45.

Comment

• speakertech
            • Jan 2008
            • 1697

Hoi koen,
            ik denk dat het vergelijkbaar is met een lichtbron en dan als bolstraler. Als je het licht meet op een meter of op grotere afstand, dan zal het licht over een veel groter vlak verdeeld worden en zal het vlak dus minder helder zijn. Met een schijnwerper met een rechte bundel, die dus niet breder wordt, kun je in theorie kilometers ver komen, zij het dat de lucht natuurlijk niet altijd helder is.
            Ik denk dat dit bij geluid ook zo werkt. Een bolstraler straalt naar alle zijden. Een hoorn bundelt alle licht naar een kant. Met geluid zal het wat minder zijn als met licht, maar kon je een niet divergerende geluidsbundel maken, dan zou in theorie de druk ook niet afnemen.
            De bundel is wel divergerend, dus ook bij een hoornluidspreker zal de geluidsdruk afnemen. Met een verdubbeling van de afstand wordt het bestraalde oppervlak viermaal zo groot. Doordat hoornluidsprekers alle energie een kant op sturen, is de geluidsdruk op een meter veel hoger dan bij een normale box. Dat is ook de reden dat hij op grotere afstand beter hoorbaar blijft.
            Het zal veel geluidsmannen pijn doen, maar soms is een hoorn superieur aan andere luidsprekers.

Speakertech
            Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
            ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• Koen van der K
              • Aug 2005
              • 1146

Originally posted by speakertech
              Het zal veel geluidsmannen pijn doen, maar soms is een hoorn superieur aan andere luidsprekers.

... voor sommige toepassingen is een hoorn zeker onmisbaar, mooie hoorn-fetishist

Wat topicstarter (en ondergetekende) bedoelt is dat een longthrow hoorngeladen systeem, bijvoorbeeld de eerste paar meters, zich niet gedraagt als een cylindrisch stralende weergever (3dB afval per afstandsverdubbeling) zoals dat bij een linesource het geval is.
              Enkel als de hoorn 0x0 graden zou zijn gaat dit dan op ... en als de hoorn lang genoeg is ... toch ?

Groeten !

Comment

• Leinad
                • Apr 2004
                • 153

Koen, naast het feit dat een luidspreker in een hoornkast beter aan de omgevingslucht wordt gekoppeld en daardoor een hoger rendement heeft, is het afstralende oppervlak groter in vergelijking met een basreflexkast. Wanneer het afstralende oppervlak groot is t.o.v. de golflengte, door voldoende kasten bij elkaar te plaatsen, kan het geluid enigszins worden gericht. Echter -3dB per verdubbeling afstand en dat onder de 100Hz lijkt me praktisch gezien niet haalbaar. Ik denk dat je blij mag zijn met enkele dB's 'winst' op afstand.

Mvg Daniel
                Last edited by Leinad; 28-09-08, 00:16.

Comment

Working...