3 fase kabels

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Joram
    • Jun 2008
    • 15

3 fase kabels

Hallo,

Ik heb een thuis een 3fase kabel liggen van 75m lang. Deze kabel is voorzien van 63A connectoren maar op de kabel zelf staat niets meer te lezen. De kabel is wel nog in heel goede staat maar door het vele gebruik is deze markering eraf gesleten. Nu vroeg ik mij af hoeveel mm² deze kabel eig is. Het is een zeer dikke kabel (soepel, met een buitendiamter van 30mm) Ik heb ook de kerndoorsneden gemeten (komt uit op +- 6mm, wat volgens de formule van opp berekening zou uitkomen op 25², ongeveer, als je volgens de standaarden kijkt) Nu is mijn vraag of dit mogelijk is? Past een 5G25 kabel in een 63A connector? Want ik zou deze kabel graag verkopen maar heb al reacties gehad van mensen dat een 5G25 kabel niet in een 63A connector past.. Kan er even niet meer aan uit.

mvg
  • DJ_matthias
    • Jun 2005
    • 620

ik kan ook niet zo goed aan je uitleg uit... je zegt dat je een kabel hebt die voorzien is van 63A connectoren en je komt dan vragen of hij erin past?! of bedoel je of het geschikt is deze kabel te gebruiken voor 63A?
    indien ja ==> dit kwam ik tegen op internet toen ik 5G25 opzocht:
    kabel 5G25 mm² CEE 125 A
    hij word dus gebruikt voor stromen van 125A... ik vermoed dat 63 dan ook wel moet lukken

(andere kabels:
    kabel 5G16 mm² CEE 63A
    kabel 5G10 mm² CEE 63 A
    kabel 5G6 mm² CEE 32 A)

we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
    Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

Comment

• jans
      • Feb 2003
      • 869

Beste Joram,

Als je de diameter gemeten hebt dan zal de kabel inderdaad ongeveer 25mm2 zijn.
      Kun je aangeven welk merk en type connector gemonteerd is. Uitgaande van Mennekes zal een 25 mm2, indien op de juiste wijze gemonteerd, niet in een 63A Cee-form contactstop passen.

Kijk even goed naar de aansluitingen. Ik heb vaker gezien dat er koper weggeknipt is om de kabel in de contactstop te kunnen monteren.
      Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• MPA
        • Jan 2006
        • 40

Hoi,

5G25 mm² is perfect mogelijk te gebruiken met CEE 63A, zeker wanneer deze voorzien zijn van de correcte aderhulzen en deze deftig gekrimpt zijn. normaal voldoet 5G16 mm² maar omwille van de lengte of het vermogen kan geopteerd zijn voor een zwaardere kabel (om spanningsverlies tegen te gaan).

Comment

• koentjes
          • Dec 2007
          • 333

nou zo perfect is die kabel niet te gebruiken icm. een CEE 63A...
          Die zijn voor max. 63A ontworpen, en als je zoveel moeite moet doen om een 25qmm in een gat bedoeld voor 16qmm te proppen ben je niet erg goed bezig.

En als je kabel dikker is en grotere stromen aankan, snap ik niet waarom je dat weer zou gaan beperken door er een stekker op te zetten die minder stroom kan voeren dan de kabel.

Comment

• JustME125
            • Jun 2006
            • 297

Zou inderdaad goed kunnen dat ze om de koperverliezen te reduceren een dikkere kabel hebben gebruikt voor 63A. Wordt je wel blij van zeg......75M 5*25 mm² slepen voor de lol

Mzzls
            Correct me if I'm wrong

Comment

• Upgrading your system
              • May 2003
              • 1684

63 amp heb ik niet langer dan 25 Mtr a 16mmq en ik moet zeggen dat ik die al behoorlijk vindt. 75 mtr 25mmq zou ik niet graag oprollen. en zillen zonder een heftruck lijkt me ook niet echt lekker. buiten dat is het wel goed bruikbaar voor 63 amp 400V
              Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• MPA
                • Jan 2006
                • 40

Lijkt me inderdaad niet handig, maar ik zou niet weten waarom er iemand anders een kabel van 75m 5g25 met 63A stekkers aan maakt ?

Wij plaatsen ook tijdelijke stroomnetten op festivalletjes en dergelijke en dan komen lange stukken wel van pas, in 63A gaan wij tot 60m, in 125A tot 50m. Het is niet de eerste keer dat de brouwer nog komt bijleveren en juist met de heftruck je stekkers raakt op de plaats waar je kabels gekoppeld zijn. Of iets dergelijks ... de wet van Murphy is ook goed vertegenwoordigd op zo'n evenementen, en als je dan risico's kunt uitsluiten, moet je dat doen. Een heftruck is er meestal wel aanwezig, en onze kabels worden getransporteerd in draadcontainertjes.

Comment

• Joram
                  • Jun 2008
                  • 15

Het is inderdaad een zeer zware kabel. Kan hem zelf ook moeilijk vervoeren. Maar ik heb het dit weekend nog eens extra gecheckt en als ik de aderdiamter meet geeft dit 6 mm, wat dus via oppervlakteberekening op 25² uitkomt. En deze aders passen goed in de 63A connector, het is dus niet dat ze er slordig ingepropt zijn.. Ik vind het toch maar raar, want ik hoor ook steeds van meer en meer mensen dat er in 63A connectoren max 5G16 past. Ik ben mij er ook wel van bewust dat het stom is om connectoren van 63A te gaan voorzien van 5G25 terwijl 5G16 voldoende is, maar ik heb de kabel zo gekregen en ik wou (omdat er geen uitwendige markering meer opstaat) eens controleren wat voor kabel het nu juist was. Vandaar dus..

Comment

Working...