Twee versterkers gebrugd, afwijkende meetgegevens

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stieno
    • May 2008
    • 6

Twee versterkers gebrugd, afwijkende meetgegevens

Hoi, ik heb 2 dap xtreme 700 versterkers. Beide heb ik gebrugd. Nu geeft de een, met de zelfde input op mijn mulitmetertje een negatieve spanning af, en de andere een positieve spanning?

Hoe kan dat? beide versterkers zijn identiek, de input ook ? kan dit kwaad voor mijn geluidsweergave, elke verterker staat op 1 bass speaker.

grtz! Stijn.
  • speakertech
    • Jan 2008
    • 1697

Originally posted by Stieno
    Hoi, ik heb 2 dap xtreme 700 versterkers. Beide heb ik gebrugd. Nu geeft de een, met de zelfde input op mijn mulitmetertje een negatieve spanning af, en de andere een positieve spanning?

Hoe kan dat? beide versterkers zijn identiek, de input ook ? kan dit kwaad voor mijn geluidsweergave, elke verterker staat op 1 bass speaker.

grtz! Stijn.
    Je geeft niet aan hoe groot de spanning is. Je praat over een positieve en een negatieve spanning als je de versterkers uitstuurt. Er zou wisselspanning uit moeten komen en geen gelijkspanning. Er zijn een aantal mogelijkheden.
    Je stuurt geen signaal naar de versterkers, dus de input regelaars linksom. Je mag eigenlijk helemaal niets meten. Nu kan een versterker wel wat offsetspanning hebben, maar meer dan pakweg 10 millivolt gelijkspanning mag dat toch niet zijn. Een kleine offset is alleen schadelijk als de versterker wordt belast met een transformator. Die toepassing komt niet zoveel voor, tenzij je een lijnsysteem wil aansturen.
    Je meetinstrument deugt niet, is ook een mogelijkheid.
    Maar geef eerst eens aan hoe je meet, met of zonder signaal, AC of DC en hoe groot is de spanning.
    Er is nog wel een geval dat een DC voltmeter gelijkspanning aangeeft. Als je een synthesizer aansluit en een toon uitstuurt, die sterk a-symmetrisch is, dan is er een gelijkstroomkomponent. Bij veel versterkers spreekt dan ook de DCprotection aan als het te lang duurt.
    Dus meten is weten, als je weet wat je meet.

Speakertech
    Last edited by speakertech; 01-06-08, 10:48.
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• Mathijs
      Moderator
      • Aug 2002
      • 1353

Zoals eerder vermeld:

Wat meet je?
      Hoeveel meet je?
      Heb je de ingangen kort gesloten?
      Heb je een scoop er aan gehangen?

Kan nog wel even door gaan.

Zomaar een versterker meten heeft een enkel nut.

Comment

Working...