Inschakelen versterkerrack

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hillaars
    • Oct 2006
    • 18

Inschakelen versterkerrack

Onlangs hebben we met ons jeugdhuis een volledige nieuwe geluidsinstallatie aangeschaft.
    Deze willen zo lang mogelijk in tact houden, dus was ons idee, om de hele versterkerrack ( 3 x Show PSA2700 + 1x Show PSA21500 + Peavey Digitool + Violet audio surr. processor) af te sluiten, tijdens kalme avonden.
    Zodat er niet aan deze kostelijke apparatuur kan geprutst worden door leken of zatlappen.

Nu blijkt dit voor wat problemen te zorgen. Onze versterkers trekken bij opstart namelijk zeer hoge stromen. We hebben deze rack reeds opgesplitst in twee circuits (20A mono per circuit, meer is er niet voorradig), maar dan nog begeven de zekeringen het. Bij plaatsen van 2 zekeringen met D-curven leek het probleem van de baan.

Het hele zootje werd nu uitwendig aangeschakeld met 2 draaiknoppen (dus 1 per circuit). Blijkt dat de draaiknoppen het ook stilaan aan het begeven zijn. De contacten lijken doorgesmolten.

Nu is mijn vraag: op welke, goedkope manier, kunnen we onze versterkerrack inschakelen? Ik dacht aan 2 lastscheiders, maar ik dat zal een raar zicht zijn, als er plots twee ongelofelijk grote, industriƫle, schakelaar op de muur komen te staan...

Heeft iemand een idee?
  • BJD
    • Oct 2007
    • 771

Je zou een industrieel relais kunnen proberen. Ik heb laatst nog een 160A Krachtstroom relais in mijn handen gehad, dus ze bestaan zeker in het formaat dat je zoekt. Verder moet je even opletten bij het kopen van schakelaars of ze wel 20A mogen schakelen.

Comment

• DJ_matthias
      • Jun 2005
      • 620

Originally posted by Hillaars
      Heeft iemand een idee?
      wat ik hier heb gezien in een plaatselijk jeugdhuis is het volgende:
      het versterkerrack was gewoon ingebouwd maar men had er een plexiglas-plaat voorgemonteerd op scharnieren + hangslot.
      in het plexiglas waren dan gaatjes geboord terhoogte van de power-knoppen waar je net je vinger inkrijgt om hem aan of uit te zetten.
      hufterproof, oogt mooi en niemand kan eraan prutsen!
      we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
      Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

Comment

• Stoney3K
        • Sep 2007
        • 1399

Originally posted by DJ_matthias
        wat ik hier heb gezien in een plaatselijk jeugdhuis is het volgende:
        het versterkerrack was gewoon ingebouwd maar men had er een plexiglas-plaat voorgemonteerd op scharnieren + hangslot.
        in het plexiglas waren dan gaatjes geboord terhoogte van de power-knoppen waar je net je vinger inkrijgt om hem aan of uit te zetten.
        hufterproof, oogt mooi en niemand kan eraan prutsen!
        Ik begrijp niet waar dat dan voor nodig is. Ik neem aan dat de dienstdoende geluidstechnicus toch wel een sleutel van dat rack moet hebben? Als er een tech aanwezig is dan zal hij/zij ongetwijfeld dat rack in de gaten kunnen houden. Gaten voor de powerswitches zijn dus niet echt nodig denk ik.
        First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Koen van der K
          • Aug 2005
          • 1146

Een DIN-railtje met 2 timerrelaistjes en 2 contactors (of stevige relais).
          Misschien ook handig een multifunctioneel relais te gebruiken om een afvalvertraging voor de randapparatuur, heb ik onlangs in een "hufterproof" installatie ingebouwd. De klant wilde met 1 schakelaar alles aan / uit kunnen zetten zonder schakelploppen etc.

Groeten en succes !

ps iemand die de verantwoordelijkheid heeft over de apparatuur of als "nanny" moet optreden werkt niet ... dat gaat toch wel stuk op den duur.
          Meer is minder, minder is meer

Comment

• DJ_matthias
            • Jun 2005
            • 620

Originally posted by Stoney3K
            Ik begrijp niet waar dat dan voor nodig is. Ik neem aan dat de dienstdoende geluidstechnicus toch wel een sleutel van dat rack moet hebben? Als er een tech aanwezig is dan zal hij/zij ongetwijfeld dat rack in de gaten kunnen houden. Gaten voor de powerswitches zijn dus niet echt nodig denk ik.
            wat ik uit de TS zijn verhaal begreep is dat ze het rack op kalme avonden willen afsluiten zodat er niemand aan kan zitten prutsen (eq veranderen, xover veranderen, volumes harder zetten, ...) maar dat het toch nog aan en uit gezet kan worden.
            dus als er geen echte tech aanwezig is kunnen gewone leden van het jh toch nog de versterkers aan en uit zetten en moet er geen heel systeem gebouwd worden van schakelaars met relais en ....
            we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
            Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

Comment

• Carl
              • Nov 2000
              • 907

Lastscheiders hoeven niet groot te zijn hoor!
              Kijk eens naar een Merlin-Gerin 15010, is maar iets van 17mm. breed, kost ook bijna niks.
              Deze is geschikt voor 32 AmpĆØre, bestaat zelfs ook met controlelampje, prijs ligt net onder de € 20,00 bruto
              Moet natuurlijk wel in een kastje, maar da's ook eenvoudig en betaalbaar.

Comment

• Hillaars
                • Oct 2006
                • 18

Originally posted by DJ_matthias
                wat ik uit de TS zijn verhaal begreep is dat ze het rack op kalme avonden willen afsluiten zodat er niemand aan kan zitten prutsen (eq veranderen, xover veranderen, volumes harder zetten, ...) maar dat het toch nog aan en uit gezet kan worden.
                dus als er geen echte tech aanwezig is kunnen gewone leden van het jh toch nog de versterkers aan en uit zetten en moet er geen heel systeem gebouwd worden van schakelaars met relais en ....
                Het plaatsen van een plexiplaat was ook ƩƩn van onze ideeƫn. Maar je moet er rekening mee houden dat er in een jeugdhuis zo'n 15tal vrijwilligers zijn, die geregeld eens de boel openhouden. Van de 15tal zijn er zo'n 12 die helemaal niets van techniek kennen. Dus wanneer je hen moet uitleggen dat ze ƩƩn voor ƩƩn de 4 versterkers, limitor, surroundprocessor, mengpaneel, cdspelers, monitors, computer, ... moeten aanleggen, geven ze het al gauw op.
                Het eenvoudigst is inderdaad ƩƩn of twee knoppen, waar er in koeien van letters op staat: "hier inschakelen, hier uitschakelen". Dan hoeven ze niet veel na te denken, en kunnen ze ook niets fout doen..

In het geval van fuiven, optredens, is er iedere keer een tech aanwezig. De versterkerrack moet dan zeker open, voor de circulatie van de lucht, want na een avondje op volle bak spelen, kan je een ei bakken op onze rack!

Afhankelijk van de prijs, overweeg ik het relais-contactor systeem. Indien dit te duur lijkt, ga ik over naar de oplossing van de lastscheiders...

Comment

• Upgrading your system
                  • May 2003
                  • 1684

Ben nog niet tegengekomen dat de medewerkers in een jeugdhuis zo a-technisch zijn of dat er geen enkele verantwoordelijke persoon(en) aanwezig is/zijn die een amprack kunnen aansluiten en afsluiten.
                  voor het rack zal toch ook een sleutel aanwezig moeten zijn voor als er iets aan de hand is. Op dat moment moet die kast open kunnen dus ik snap het echte probleem niet.

Wil je het nu persƩ, dan zou ik kiezen voor timerrelais met 2 contactors. een leuke wisselschakelaar met lampje en opgelost.
                  verder nog iets met betrekking op de koeling. ik zou wel zorgen dat je een kast gebruikt waarvan de koeling niet afhangt van het deurtje-open verhaal.
                  Frees sleuven in de deur waar de koelsleuven van de amps zitten en bouw een flinke fan/fans achterin de kast. koeling is belangrijk voor een Amp, ik denk dat het eerder verkeerd gaat met vergeten de deur te openen voor de koeling dan vergeten de deur dicht te doen tegen nieuwsgierige vingertjes.
                  Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• renevanh
                    • Oct 2004
                    • 2371

Die zekering omzetten is ook gewoon een manier om de boel uit te schakelen. Boel aanzetten? Zekering aan, hopsakee.

Een andere optie is dan om een (extra) aardlekschakelaar in te bouwen op de plaats waar nu die draaiknoppen zitten. Eenvoudig om te zetten en hoeft ook geen 20A overheen.
                    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Upgrading your system
                      • May 2003
                      • 1684

RenƩ,

Zekeringsautomaten en aardlekschakelaars zijn niet bedoeld om mee te schakelen. hiervoor zijn andere materialen.
                      geef alleen raad wanneer je er zeker van bent dat het is toegestaan en/of wenselijk.
                      Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• koentjes
                        • Dec 2007
                        • 333

Originally posted by renevanh
                        Die zekering omzetten is ook gewoon een manier om de boel uit te schakelen. Boel aanzetten? Zekering aan, hopsakee.

Een andere optie is dan om een (extra) aardlekschakelaar in te bouwen op de plaats waar nu die draaiknoppen zitten. Eenvoudig om te zetten en hoeft ook geen 20A overheen.
                        ik weet niet wat je doel is, maar probeer eerst maar eens te achterhalen waar een aardlekschakelaar voor is!
                        en het gewoon uitschakelen van een complete groep zodat alle apparatuur ineen in en uitschakelt lijkt me ook geen goed plan....

mij lijkt het idee van een schakelkastje met vertraagd opkom-relais inderdaad een goede oplossing...
                        en vergeet dan inderdaad ook niet de ventilatie van je racks...

(EDIT: sorry, upgrading was me voor... )

Comment

• Hillaars
                          • Oct 2006
                          • 18

De rack is niet op slot. Hij is enkel dichtgemaakt met van die vlindersloten. Dus in principe kan iedereen hem openmaken.

Er is niet altijd een tech aanwezig op het moment dat het jeugdhuis opengaat of sluit. Want een techn. permanent aan de installatie zetten, tot de laatste toogzitter rond 6u 's morgens naar buiten wandelt, is wat overdreven...

De koeling bij een gesloten rack is niet echt een probleem. Het openen en sluiten vd rack gebeurt door iemand met iets van technische ervaring. Bij het afsluiten wordt de limitor op een waarde van -10db gedraaid. Dus zelfs wanneer er tijdens een gewone avond, het ietwat uit de hand loopt, komen onze versterkers niet in gevaar.
                          Enkel de mensen die iets van onze installatie kennen, weten dat er ergens een knopje zit, waarmee je het geluidsniveau kan verhogen.

Maar inderdaad, de koeling zoals ze nu is, kan nog heel wat beter. Daar wordt eind juni voor gekeken...

Maar het probleem is niet het openen of sluiten van de rack, maar eerder: hoe kan een leek met zo weinig mogelijk handelingen, en op een zeer eenvoudige manier, geluid krijgen uit de boxen...

Comment

• koentjes
                            • Dec 2007
                            • 333

je kunt ook met een dymo-labeler aan de gang gaan en alle knoppen nummeren in de volgorde van inschakelen....
                            en dan voor het uitschakelen gewoon precies andersom laten uitvoeren....

simpeler en goedkoper kan ik het niet bedenken...

Comment

• LJKEVIN
                              • Dec 2005
                              • 426

Originally posted by koentjes
                              je kunt ook met een dymo-labeler aan de gang gaan en alle knoppen nummeren in de volgorde van inschakelen....
                              en dan voor het uitschakelen gewoon precies andersom laten uitvoeren....

simpeler en goedkoper kan ik het niet bedenken...
                              Precies, en dan zou je bijvoorbeeld je randapparatuur met een dj switch kunnen schakelen (van links naar rechts aanzetten bijv.. kan het nog simpeler?)

Misschien zit ik wel heel fout de denken hoor...
                              Avolites - GrandMA - Martin - Robe - Clay Paky

Comment

Working...