decelleratie breeksticks?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Leks
    • Oct 2007
    • 330

decelleratie breeksticks?

goedendag medetechnischi enzo

ik ben voor een iemand opzoek naar een methode om aan te tonen dat iets gevallen is.

diep in mij geheugen(mythbusters oid) herinner ik me 2 buisjes in elkaar met in de binneste een vloeistof, dit binneste buisje breekt bij een X aantal G/acceleratie/decelleratie( is dit nederlands?)

oftwel, buisje gebroken? dan heeft deze een klap gehad ( val,stoot oid)

dit om dus onomstotelijk te kunnen aantonen dat een beamer/laser/iets ander breekbaars is gevallen. ( schade enzo)

iemand enig idee hoe zo iets heet? of waar het te koop is? of waar ik op kan googlen? oftewel enig aanknopingspunt.
    Ik heb namelijk geen idee hoe zo iets heet of waar ik het vind. ( kan het me indenken dat je het gebruikt bij crash/valtesten oid)

ik ben benieuwd of dit vindbaar/betaalbaar is.
    ( mailtje naar de mythbusters dan maar?)

met vriendelijke groet,

Leks
    Nerd is geen belediging, het is een compliment.
  • sanderr25
    • May 2008
    • 26

ik heb eens over gegoogelt [wat een werkwoord]
    en vond deze site
    Shock Sensors for Shipping Fragile Goods
    mss heb je er iets aan hij is wel engels maar dat zal geen probleem zijn neem ik aan

sander

Comment

• kokkie
      • Nov 2003
      • 1166

Indicatoren: Schok, Helling, Vocht, Temperatuur
      Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• Upgrading your system
        • May 2003
        • 1684

iemand een idee van de kosten?
        Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• showband
          • May 2001
          • 4524

shhockwatch kost een paar euro

Shockwatch Tiltwatch Shockwatch clip

is de nederlandse verdeler
          lekker belangrijk!

Comment

• Leks
            • Oct 2007
            • 330

Geweldig

hartelijk bedankt mede google-ers.

misschien voor andere mensen ook handig? voor beamers ofzo? nooit meer discussie of de lamp aan zijn einde was of dat de beamer gevallen is?

met vriendelijke groet,

Leks

alsnog bedankt
            ( ik zal netjes mijn kennis blijven posten)

Comment

• koentjes
              • Dec 2007
              • 333

ik heb een tijd terug eens gekeken hoe snel zo'n breekstick eigenlijk brak...
              de doos met stickje erop goed mishandeld.... niks.....
              pas na menig harde mep op het stickertje zelf ging het staafje rood kleuren.

Das mijn ervaring ermee, ik weet niet of het de bedoeling is dat mensen met je beamer gaan gooien om het te testen ....

Comment

• Leks
                • Oct 2007
                • 330

je hebt ze in verschillende catagorieen: van 10G tot 100G in 50ms

het lijkt me dat 10G ongeveer de klap is die iets maakt als het 30 cm valt en door een safety word gestopt. valt iets op de grond vanaf 1,5m kom je denk ik op wel meer uit.
                ( ik zal de oude natuurkunde er een bijpakken, iets met delta t en delta s
                en dan van acceleratie naar G kracht omrekenen... hmm weer google materiaal)

leks

Comment

• @lex
                  • Jul 2006
                  • 1087

Originally posted by Leks
                  je hebt ze in verschillende catagorieen: van 10G tot 100G in 50ms

het lijkt me dat 10G ongeveer de klap is die iets maakt als het 30 cm valt en door een safety word gestopt. valt iets op de grond vanaf 1,5m kom je denk ik op wel meer uit.
                  ( ik zal de oude natuurkunde er een bijpakken, iets met delta t en delta s
                  en dan van acceleratie naar G kracht omrekenen... hmm weer google materiaal)

leks
                  Hoi Leks, waarop zijn je schattingen gebaseerd? ALs je een kluit en een opgevouwen doek van 30 cm hoogte op een betonnen vloer laat vallen krijgt een kluit heel wat meer te verduren dan het doek. Schattingen zijn leuk, maar volledig afhankelijk van de remweg en die is per materiaal verschillend. Dat is ook de reden dat ze een stuntman in lege dozen laten neerkomen ipv op een betonnen vloer: remweg verlengen! Dus in jouw zin 'valt iets op de grond vanaf 1,5 meter' is waarschijnlijk niet de grootste variabele de 1,5 meter (bijvoorbeeld tov 03,0 meter) maar is een mogelijk grotere variabele het 'iets" (dus een mixer tegenover dezelfde mixer in flightcase) en dus ook de 'grond' (twee meter lege dozen tegenover een betonnen vloer)

Groeten, @lex
                  Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• Leks
                    • Oct 2007
                    • 330

ik heb het eens even "berekenend geschat" :

als iets 1 sec valt ( luchtweerstand verwaarloosd) valt het object 9,81 m/s in de benelux ( want valversnelling is 9,81m/s2)

neem nu een val van 2 meter
                    het object heeft hier ongeveer 500 ms valtijd
                    want binnen deze tijd heeft het object 4,4m/s bereikt
                    ervanuitgaand ( geen zin het netjes uit te zoeken) dat het object liniair accellereert valt de in 500 ms ongeveer 2 meter ( correct me if i'm wrong)

dan komen we bij A = delta v(elocity)/delta t(ime)

mijn schatting dat zodra een hard alluminium laser behuizing met +/- 15 km/u tegen een harde grond ( beton) aanslaat dat deze wel in 10ms stopt ( korte harde tik)

oftewel 4,4 m/s / 0.010 s

een deacceleratie van 440 m/s2 dus

9,81 m/s2 is de val versnelling in 1 G

440 m/s2 zou dan ongeveer: 40 vertical G's moeten zijn.

Maar ik zie nu ook in dat idd de "stopttijd" een erg grote faktor speelt

please correct me if i'm wrong

Leks

Comment

• CoenCo
                      • Feb 2005
                      • 230

ik heb het eens even "berekenend geschat" :
                      neem nu een val van 2 meter
                      het object heeft hier ongeveer 500 ms valtijd
                      want binnen deze tijd heeft het object 4,4m/s bereikt
                      ervanuitgaand ( geen zin het netjes uit te zoeken) dat het object liniair accellereert valt de in 500 ms ongeveer 2 meter ( correct me if i'm wrong)
                      Een val van 2 meter
                      x=1/2*g*t^2
                      2=0.5*9.81*t^2
                      t^2=ca 0.41
                      t=wortel 0.41 = ca 0.64 sec
                      De gehele val duurt dus 0.64 sec
                      In die 0.64 sec krijgt het object (luchtweerstand verwaarlozend) een snelheid van:
                      v=g*t
                      v=9.81*.64 = 6.26 m/s
                      v= 6.26 m/s (22,5 km/u)

Het object heeft tijdens zijn val van 2 meter, in 0.64 sec een snelheid bereikt van 6.26 m/s.

dan komen we bij A = delta v(elocity)/delta t(ime)

mijn schatting dat zodra een hard alluminium laser behuizing met +/- 15 km/u tegen een harde grond ( beton) aanslaat dat deze wel in 10ms stopt ( korte harde tik)

oftewel 4,4 m/s / 0.010 s

een deacceleratie van 440 m/s2 dus

9,81 m/s2 is de val versnelling in 1 G

440 m/s2 zou dan ongeveer: 40 vertical G's moeten zijn.
                      Laten we zeggen dat de op niet meegevend beton vallende harde kist bolhoeken heeft, die tijdens het abrupte beindigen van de val zo'n 3mm indeuken.

Ik heb de volgende formules
                      x=1/2*a*t^2
                      v=a*t
                      en ik heb de volgende gegevens:
                      x =0.003mtr
                      t=? (weet ik niet, hoef ik ook niet te weten)
                      a=? (wil ik juist wel graag weten)
                      v=6.26m/s
                      Dan gaan we even wat rommelen met formules (hoop dat het klopt)
                      v=a*t ==> t=v/a
                      x=1/2*a*t^2 = 1/2*a*t*t = 1/2*a*(v/a)*(v/a)
                      x=(a*v*v)/2*a*a=(v^2)/2a
                      2a=v^2/x = 6.26^2 / 0.003m = 13080
                      a=6540 m/s^2 = ca 667 G !!

Stel nu dat het geheel niet in een harde kist zit, maar in een koffer met schuim. Tijdens het (hopelijk lineair) afremmen van de val zal het schuim zo'n bijv 3 cm indeuken.

2a=v^2/x = 6.26^2/0.03m = 1308
                      a = 654 m/s^2 = ca 67 G

Nu ter nacontrole, we remmen de val linear af in 2 meter:
                      2a=v^2/x = 6.26^2/2 = 19.62
                      a=9.81m/s = 1 G ==> hiephoi het klopt!

Maar ik zie nu ook in dat idd de "stopttijd" een erg grote faktor speelt

please correct me if i'm wrong

Leks
                      De stoptijd speelt inderdaad een hele grote rol. Alleen is het nogal moeilijk om die te bepalen/schatten, tenzij je een hogesnelheidscamera hebt en je kan meten hoe lang het duurt van moment van impact, tot het moment dat het zwaartepunt van het object stilstaat. Daarom heb ik de vertragingsafstand genomen als grond voor mijn berekening. Die kan je namelijk veel makkelijker schatten.

(en nu is het bedtijd)
                      Last edited by CoenCo; 28-05-08, 00:37.

Comment

• Leks
                        • Oct 2007
                        • 330

dank u voor de verdere berekeningen,
                        ( volgens mij koppen ze idd netjes )

het gaat mij in dit geval om de losse laser "doos"

dus zonder kist, zonder schuim, gewoon de alu behuizing tegen een harde vloer.
                        Maarja, wat is de vertragings afstand in dat geval? een mm of 2? al deze op een hoek valt en nog geen mm denk ik als deze op een platte kant valt.

heb paar dagen geleden een laser opengehad, en dit lijkt mij allemaal netjes en deglijk inelkaar te zitten. erg ruim gebouwd, maar wel netjes alles vast op alu blokjes die aan de behuizing zitten. connectoren van flatcables gelijmd ed.

maar toch kan ik me indenken dat een klap van 300 a 400 G niet al te best kan zijn voor 3 laser diodes en servo's ed. ( spiegeltje 1mm verschoven is al goed zichtbaar in de show)

Ook vraag ik me nog af... gewicht moet toch ook iets doen in deze formule? of slaat een blokje alu van 4 gram met evenveel G kracht tegen de grond als een blok van 4 kg? ( luchtweerstand etc daargelaten) ( gewicht word namelijk wel meegenomen in tabellen van Shockwatch)

Leks

Comment

• CoenCo
                          • Feb 2005
                          • 230

Maarja, wat is de vertragings afstand in dat geval? een mm of 2? al deze op een hoek valt en nog geen mm denk ik als deze op een platte kant valt.
                          Eigenlijk zal zo'n ding (bijna?) nooit exact met de platte kant op de grond vallen. Er is altijd wel 1 hoek die de grond eerder raakt. Vanaf het moment dat de eerste hoek de grond raakt, wordt een deel van de val-energie omgezet draai-energie, wat de val dus afremt.

heb paar dagen geleden een laser opengehad, en dit lijkt mij allemaal netjes en deglijk inelkaar te zitten. erg ruim gebouwd, maar wel netjes alles vast op alu blokjes die aan de behuizing zitten. connectoren van flatcables gelijmd ed.

maar toch kan ik me indenken dat een klap van 300 a 400 G niet al te best kan zijn voor 3 laser diodes en servo's ed. ( spiegeltje 1mm verschoven is al goed zichtbaar in de show)

Ook vraag ik me nog af... gewicht moet toch ook iets doen in deze formule? of slaat een blokje alu van 4 gram met evenveel G kracht tegen de grond als een blok van 4 kg? ( luchtweerstand etc daargelaten) ( gewicht word namelijk wel meegenomen in tabellen van Shockwatch)
                          Tsjah, luchtweerstand is natuurlijk alleen maar in natuurkundeboeken te verwaarlozen. De massa van het vallende object is het enige wat de luchtweerstand overwint, dus massa is wel degelijk van belang.

Toch vraag ik me af of dit niet een heel leuk interresant theoretisch verhaal is, waar je in de praktijk niets aan hebt.

**Zorg dat je materiaal netjes in een goede beschermende kist zit.
                          **Als de kist van een dusdanige hoogte valt, dat het materiaal wat erin zit stuk is, dan zal die kist ook echt wel beschadigd zijn.
                          **Halen ze het materiaal uit de kist, en laten het dan vallen, dan zal je de krassen/deuken op het alumininium heus wel zien.
                          **Laat nieuwe/onbekende klanten borg betalen.
                          **Als je een klant niet vertrouwd met je materiaal, dan verhuur je er gewoon niet aan, of alleen mét bediening.

Comment

Working...