Input attenuater versterker

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frankvv
    • Jun 2007
    • 56

Input attenuater versterker

Hoi,

Ik heb gezocht op het forum, maar kon deze vraag nog niet eerder vinden. Mocht ik het toch gemist hebben ben ik ook zeer blij met een verwijzing

Ik heb een versterker (t.amp ta 1400 mk-x) die 450 watt RMS op 8 ohmn doet. Bij de input attenuators wordt de volgende verdeling gemaakt:

De handleiding zegt drie dingen:[LIST=1][*]With attenuate fully clockwise at 0B, professional power amplifiers have the rated power (when the rated input is 0.755v). (note: er staat letterlijk 0.755v, maar ik vermoed dat dit een typo is en 0.775v moet zijn)[*]Input Sensitivity @ 8O is 0.775V for rated power[*]Voltage Gain is 70x standard[/LIST]Nu is mijn vraag, hoe stel ik de input attenuators goed in voor speakers van 150 watt RMS. Ik neem aan dat er een simpele formule is van het aantal dbu dat ik stuur naar de versterker, de instelling van de attenuator, maar met deze maatverdeling van db's tot 30 en iets tot 1V kom ik er niet uit.

Alvast dank,

frankvv
    Last edited by frankvv; 29-04-08, 22:55. Reason: attenuater->attenuator
  • Koen van der K
    • Aug 2005
    • 1146

Ha Frank,

Moet zeggen dat die schaalverdeling niet uitblinkt in duidelijkheid.
    Volledig rechtsom levert de amp 450W aan 8 Ohm. Wil je er 150W uit dan dien je dus een dB of 3-4 te verzwakken, iets dat ik niet zo 1-2-3 uit die maffe schaalverdeling kan halen.
    Dit is allemaal wel erg theoretisch want ben je er zeker van dat het inkomende signaal ook daadwerkelijk op 0dB (775mV) begrensd binnenkomt ? De meeste pro tafels sturen met gemak +12 uit, dan heb je dus niet zo veel aan het terugdraaien van je pots. Een goede limiter of een lichtere amp lijkt me 'n geschikte oplossing.

Groeten en succes !
    Meer is minder, minder is meer

Comment

• speakertech
      • Jan 2008
      • 1697

Dat schaaltje is inderdaad zeer onduidelijk.
      Max rechtsom is max versterking. Ik zie daar 1V staan en 30. Dan ga ik er van uit dat de versterker uitgestuurd wordt met een ingangssignaal van 1 volt.
      In plaats van het nog veelgebruikte niveau van 0dBm, 0,775 volt. wordt hier kennelijk dbV gebruikt , waarbij 1volt overeenkomt met 0 dBV. De laatste term gaat over spanningen, terwijl de dBm eigenlijk een vermogen is, gerelateerd aan 600 ohm en een milliwatt. (Eigenlijk moet hier dBU gebruikt worden omdat er steeds over spanningsverhoudingen wordt gesproken. 0dBU= 0,775 volt)
      Dat getal 30 zou de gain kunnen zijn, dus 30 dB. Toevallig komt dat overeen met een spanningsversterking van ca 30x. Het uitgangssignaal is dus 30 volt.
      Dat zou neerkomen op een uitgangsvermogen bij 8 ohm op 900/8= 112 watt.
      Lekker zo´n aanduiding,heb je dus ook niets aan.
      Dus toongenerator aansluiten en meten, met volumeregelaar van de versterker op max, hoe groot de gain is.

Speakertech
      Last edited by speakertech; 30-04-08, 13:31.
      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
      ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• Carl
        • Nov 2000
        • 907

Beste Frank,
        Je kunt met deze draaiknopjes niet het vermogen van je versterker instellen.
        Ze regelen enkel de gevoeligheid van de versterker, dus als het knopje niet op max. staat kun je nog steeds het max. vermogen naar je speakers sturen, alleen moet je dan je masterschuif hoger zetten. De VU meters, led's en dat soort hulpmiddelen zijn op hun best een indicatie, absoluut nooit een betrouwbare meting. (we hebben het hier niet over dure, ge-ijkte externe meters)
        De tolerantie van potentiometers/regelaars is meestal zo'n 10~20%, en de schaalverdeling ziet er ook niet heel betrouwbaar uit.
        Zoals je al gelezen kan hebben, is het gebruikelijk om een versterker te kiezen die zo'n 1,5 tot 2 x het vermogen van de luidsprekers heeft. Je TA1400 is dus wat aan de grote kant voor de speakers. Je kan hem natuurlijk wel gebruiken, maar je zal donders goed moeten waken voor vervorming, als je bv. disco draait en je staat achter de speakers gaat dat niet. Ik gebruik wel groteren verhoudingen, monitors van 100 W. 12" speaker op 350W. amp, en die 'bewaak' ik met de clipled, dat gaat al een paar jaar goed, maar dat garandeert natuurlijk niet dat dat bij jou ook zal werken.
        Ik zou een kleinere versterker adviseren, van zo'n 250~300W. en deze bewaren voor toekomstige subs ofzo.
        Gewoon gebruiken en opletten kan zoals reeds gezegd ook.

Comment

• frankvv
          • Jun 2007
          • 56

Dank jullie voor de nuttige reacties! Aangezien ik zelf altijd achter de knoppen sta, kan ik er voor er in ieder geval voor zorgen dat ik niet te hard instuur. Ik dacht even dat het een gebrek aan kennis van mijn kant was, dat ik zo'n schaalverdeling niet snapte. Ik zal nu maar gewoon meten, en misschien dat de schaalverdeling dan ineens logisch is (ok, kleine kans Ik zal dan gewoon een limiter ervoor zetten die ik dan goed instel, dan kan ik ook gewoon zien hoeveel ruimte ik nog heb.

Thanks again!

frankvv

Comment

Working...