half werkende RCF ART500

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ymaod
    • Apr 2008
    • 3

half werkende RCF ART500

Hoi,

Ik heb een actieve speaker van RCF type ART500A.
    Wanneer ik deze rechtstreeks met een XLR signaal kabel aanstuur die korter is dan 20m komt de klank er zogoed als normaal uit met enkel geweldig veel ruis(ook wanneer er nix afgespeeld wordt).
    Wanneer de kabel langer is dan 20m of ik gebruik de speaker als monitor(dus met een cinch naar XLR overgang) is de ruis weg maar hoor ik geluid nog maar een heeeeel piepklein beetje wanneer het op de menger vol open staat.
    Ik dacht eerst dat ergens inwendig de massa onderbroken lag vermits het wel werkte wanneer je een massa meegaf met de XLR kabel maar na het manueel verbinden van de massa's werkte het boeltje dus ook al niet.

Toen dat niet werkte ben ik verder beginnen testen en ben ik tot de constatatie gekomen dat wanneer het uitgangssignaal van de menger zwakker wordt dan 3V de boel omzeep is.
    Ik had gedacht aan een kapotte ingangsversterker maar jah, waar ben ik naar op zoek?

Mvg,
    Yannick
  • kees22
    • Feb 2007
    • 110

Is het probleem niet dat het eventuele mic/line knopje achterop je speaker niet verkeert staat???
    Ik kan niet zingen, maar mijn installatie helaas wel.

Comment

• ymaod
      • Apr 2008
      • 3

neen, de knopjes maken niet veel uit.
      Wat ik intussen ook ontdekt heb is dat als je enkel pin 3 aansluit de speaker hetzelfde doet als op rechtstreeks XLR: veel ruis en wel geluid.
      Het aansluiten van pin 2 maakt geen verschil en het aansluiten van pin1 geeft geen geluid.
      Last edited by ymaod; 15-04-08, 20:16.

Comment

• eddie
        • Nov 2004
        • 169

hallo, je weet toch dat je voor een goede werking met een geballanceerd
        signaal, de pin 1 de massa of aarding is, pin 2 hot of + , pin 3 cold of min
        wanneer je met een ongeballanceerd signaal werkt moet je pin 1 & 3 samen
        nemen , sorry maar ik denk dat uw problemen nu wel zullen opgelost zijn
        mvg eddie

Comment

• ymaod
          • Apr 2008
          • 3

Daar ben ik me wel degelijk van bewust
          Ik ben gewoon combinaties met draden beginnen maken om het probleem te kunnen vaststellen, het probleem is wel degelijk inwendig.

Ik heb intussen de verbindingen doorgemeten van pin 2 en 3 tot aan de opamps, die lijken in orde (afgezien van de condensatoren en de hoogohmige weerstanden)

Comment

• JustME125
            • Jun 2006
            • 297

Originally posted by ymaod
            Daar ben ik me wel degelijk van bewust
            Ik ben gewoon combinaties met draden beginnen maken om het probleem te kunnen vaststellen, het probleem is wel degelijk inwendig.

Ik heb intussen de verbindingen doorgemeten van pin 2 en 3 tot aan de opamps, die lijken in orde (afgezien van de condensatoren en de hoogohmige weerstanden)
            Hoe hoogohmig zijn je weerstanden (hoge waarde = vaak ruis). Ik weet niet wat voor ingangstrappen er gebruikt worden in deze set maar teken anders even een schema uit (met componenten en waarden) dan kunnen we altijd kijken wat er mis gaat. Wanneer je bekabeling allemaal goed is dan kunnen het best je ingangstrappen zijn. Dit zullen wel Differentiele versterkertjes zijn. Deze gebruiken een techniek om ruis te filteren (CMRR voor de liefhebbers). Kan zijn dat deze stuk zijn. Kan ook dat er ergens een soldeerverbindinkjes stuk is. Met name bij een transistor of FET ingangstrap kan dit de ruis veroorzaken. Een transistor met een losse emitter lijkt verdacht veel op een ruis generator namelijk. Succes ermee. Probeer echt even een schema op de kop te tikken dan weet iedereen waar hij/zij het over heeft.

Mzzls
            Correct me if I'm wrong

Comment

Working...