Fase-probleem Sub-out Behringer CX2310

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ikweetvannix
    • Oct 2006
    • 66

Fase-probleem Sub-out Behringer CX2310

In de categorie "Voor een dubbeltje op de eerste rij" heb ik tijdje terug een Behringer CX2310 op de kop getikt, en ben er leuk mee aan het knutselen gegaan. Nu ben ik het volgende tegen gekomen, en of mijn google-skills zijn niet adequaat genoeg, of ik ben de enige met deze vraag/dit probleem:

Ik gebruik de Behringer in Stereo mode, met aparte sub-out. Aan het hoog hangt een Carver PM1201, op het laag zit een Peavey PV2600 en in het sub zit een Palladium 1200 in bridged-mode. Vraag niet waarom, ik vind dit een leuke combinatie en het werkt. Meer info ergens in het DJ-Forum Alles kabels, zowel de signaal-kabels als de speakers-kabels heb ik gecontroleerd, deze meten allemaal in orde.

Mijn vraag is, hoe komt het signaal van de sub uitgang tot stand? Volgens de handleiding is dit een apart kanaal, waaruit ik opmaak dat het onbeinvloed is door de crossover frequentie van links-rechts (de sub uitgang heeft daar ook een eigen regelaar voor).

Echter, het lijkt alsof bovenstaand niet klopt, en dat de sub-out een optelling is van het laag van links-rechts, en dat dan nog een keer afgeregeld door een eigen regelaar.

Tevens concludeer ik dat in eerder genoemde optelling een fase-probleem zit. Het lijkt alsof het signaal wat van links naar de sub-out gaat, in tegenfase staat tot het rechts (of omgekeerd natuurlijk). Als ik van links en rechts de frequentie op, laten we zeggen, 200 hz heb staan, dan is de subout wel hoorbaar, maar moet je er enorm aan trekken en het klinkt voor geen meter. Ga ik echter links of rechts de crossover frequentie aanpassen (en dan vooral omlaag draaien) komt er ineens veel meer signaal uit de subout, wat weer resulteert in veel meer sublaag.

Ik heb geen schema kunnen vinden wat dit aantoont, en of dit hoort ja of nee. Verdere opties op het apparaat hebben geen effect op bovenstaand (zoals bijvoorbeeld de "INV" schakelaars, deze draaien de fase op de uitgang, en niet intern)

Nu weet ik dat Behringer wel meer van dit soort geintjes verkoopt, en ik klaag ook niet, ik ben alleen benieuwd of ik nou iets verkeerd doe, of dat het inderdaad aan het apparaat ligt.
    "Speakons in je oren..."
Working...