DMX stuurtafel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • STINO
    • Feb 2004
    • 93

DMX stuurtafel

Hallo,

We zijn bezig met het maken van een DMX lichtstuurtafel voor een project op school. Het betreft een 2 X 4 kanaals lichtstuurtafel. Het is ons al gelukt om:
    - RS485 verbinding in te stellen
    - schuifpotmeters inlezen via de AD convertors
    - berekeningen doen op de ingelezen waardes
    - DMX signaal naar buiten sturen
    - lcd van 4 x 20 karakters aansturen om informatie te tonen

Nu we zover zijn, zouden we graag de stuurtafel uitbreiden met geheugen. Graag zouden zouden de dus een aantal looplichtjes kunnen afspelen via de stuurtafel. Ik heb al een SD-kaart interface waarop de programma's kunnen zetten dus dat is geen probleem. Maar ik vraag me af hoe bij een echte DMX stuurtafel de snelheid van het looplicht wordt geregeld? Bij de meeste DMX stuurtafels is het mogelijk om de snelheid van de looplichtjes aan te passen, maar ik heb geen idee hoe dit werkt? Wordt er na elke scene een bepaalde tijd gewacht of wordt een bepaalde scene een aantal keer na elkaar doorgestuurd en zo een soort delay te verkrijgen?

Ik heb al gezocht op dit forum en op google maar ik heb nog geen informatie gevonden die me kan verder helpen.

Alvast bedankt voor de info.
    Skyline forever
  • DJ_matthias
    • Jun 2005
    • 620

Originally posted by STINO
    Hallo,

We zijn bezig met het maken van een DMX lichtstuurtafel voor een project op school. Het betreft een 2 X 4 kanaals lichtstuurtafel. Het is ons al gelukt om:
    - RS485 verbinding in te stellen
    - schuifpotmeters inlezen via de AD convertors
    - berekeningen doen op de ingelezen waardes
    - DMX signaal naar buiten sturen
    - lcd van 4 x 20 karakters aansturen om informatie te tonen

Nu we zover zijn, zouden we graag de stuurtafel uitbreiden met geheugen. Graag zouden zouden de dus een aantal looplichtjes kunnen afspelen via de stuurtafel. Ik heb al een SD-kaart interface waarop de programma's kunnen zetten dus dat is geen probleem. Maar ik vraag me af hoe bij een echte DMX stuurtafel de snelheid van het looplicht wordt geregeld? Bij de meeste DMX stuurtafels is het mogelijk om de snelheid van de looplichtjes aan te passen, maar ik heb geen idee hoe dit werkt? Wordt er na elke scene een bepaalde tijd gewacht of wordt een bepaalde scene een aantal keer na elkaar doorgestuurd en zo een soort delay te verkrijgen?

Ik heb al gezocht op dit forum en op google maar ik heb nog geen informatie gevonden die me kan verder helpen.

Alvast bedankt voor de info.
    meestal is er gwn een snelheidsmeter die X-aantal BPM's doet
    en dus constant (al dan niet op de 'achtergrond' van je tafel) het ritme aanhoud en vanaf dat je een schuif met een looplicht openzet gaat het gewoon flikkeren op dit ritme.
    doe je de schuif omhoog voor sneller gaat het looplicht ook sneller.
    dus 1 schuifregelaar die het X-aantal BPM's aangeeft en alle looplichten volgen deze snelheid.

ofwel kom je bij de sound-to-light functie en dan gaat ie gwn elke keer een stap zetten op een beat die hij opvangt via interne microfoon
    we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
    Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

Comment

• DJefke
      • Oct 2007
      • 28

Ik ben niet zeker dat het volgende een antwoord is op je vraag, dus laat maar weten als ik je vraag verkeerd begrepen heb

Normaal gesproken houdt een ontvanger de laatst ontvangen data in het geheugen tot er nieuwe data arriveert. Je moet dus in principe enkel opnieuw data versturen wanneer er ergens iets verandert. Nu, in de praktijk zou ik toch om de x tijd de scene opnieuw sturen. Kwestie van regelmatig de data in de ontvangers te verversen.

Dus als je een paneeltje hebt dat enkel een chasertje doet op 4 channels, kan je volgens mij gewoon telkens wanneer er een nieuwe stap is, de scene opnieuw doorsturen. Maar zoals ik al ei, zou ik er ook een loopje in steken dat de data elke x tijd refresht als er geen scene-verandering is binnen die tijd.

Comment

• Dave
        • Jan 2001
        • 757

Leuk project, en je bent al behoorlijk ver als ik het zo lees.
        De meeste lichttafels wachten gewoon na een stap. Dit zou je heel simpel met een timertje kunnen oplossen. Scene laden, wachten tot de timer afloopt, en volgende scene laden. (Het wordt al iets lastiger als je moet overfaden, moet je tussenliggende waarden gaan berekenen.) Ik weet niet welke (micro)processor/controller je gebruikt. Mocht je een timer overhebben met een compare register is dat het meest makkelijke. Als je de compare waarde verandert kun je makkelijk de snelheid regelen. (Wel ff timer reset bij een match)
        De tip van Djefke zou ik niet gebruiken. Ik ken zat apparaten die na een seconde zonder dmx vrolijk op stand alone gaan, lijkt me niet de bedoeling.

Ik maak voor dit soort dingen meestal een array aan met het gewenste aantal kanalen. Die lees je continu uit om je DMX stream te genereren. Een verandering van een kanaal schrijf je dan gewoon in dat array. Zo ben je zeker van een constante dmx stream.

Mocht je een voorbeeld willen: Green Magic's Homepage - DMX sturen V2.0
        Is in C, voor een 16F628.
        Succes ermee.
        Last edited by Dave; 07-04-08, 21:05.
        U x I = Boem.

Comment

• Radar
          Moderator
          • Jul 2002
          • 890

Dit stinkt weer verschrikkelijk naar het het huiswerk laten maken door je forum deelnemers. Dit is niet de insteek van het forum, maar omdat er al het één en ander is gedaan maken we even een uitzondering.
          Voorwaarde is wel dat topic starter, ons voor het einde van deze week deelgenoot maakt van alles wat er tot nu toe ontwikkeld is middels wat links naar het lopende project.
          Op die manier delen we info waar de mede lezers ook wat aan hebben.
          Ik doe niet aan bijgeloof.
          Dat brengt ongeluk.

Comment

• STINO
            • Feb 2004
            • 93

Originally posted by Radar
            Dit stinkt weer verschrikkelijk naar het het huiswerk laten maken door je forum deelnemers.
            Ik kan best begrijpen dat dit zo overkomt maar dit is zeker niet de bedoeling. We zijn er al 6 maanden aan bezig en hebben echt al een hoop werk gedaan.

Ik verwacht helemaal niet dat ik hier een kant en klaar antwoordt ga krijgen, dit is echt niet de bedoeling. Ik zou gewoon graag weten welk principe er wordt gebruikt om de snelheid te regelen tussen 2 scenes. Ik ga proberen in de loop van deze week met een digitale oscilloscoop te kijken naar de DMX uitgang van een zero88 DMX stuurtafel en hopelijk vind ik dan iets meer info.

Ik zal vandaag of morgen enkele foto's posten.

Alvast bedankt voor de gegeven antwoorden!
            Last edited by STINO; 08-04-08, 07:56.
            Skyline forever

Comment

Working...