wat is het verschil eigenlijk precies? :P
gewogen/niet gewogen toetsen
Collapse
X
-
gewogen/niet gewogen toetsen
[CENTER]music is my life...
[/CENTER]
[CENTER]even after...
[/CENTER]Labels: None -
Als ik het goed heb is dit zo'n beetje de uitleg:
- Gewogen toetsen: geven iets tegendruk (net zoals bij een echte piano)
- Niet gewogen toetsen: geven minder / minimale tegendruk (veel synthesizers)
Oorsprong is volgens mij het aanslaan van de snaren bij de piano, hiervoor wordt een 'extra' gewichtje gebruikt in de toets (bij de lage toetsen zelfs iets meer gewicht dan bij de hoge toetsen).
Een aantal synthesizers of digitale piano's hebben ook gewogen toetsen. Hierbij wordt het gevoel van een echte pianotoets nagebootst.
Veel toetsenisten vinden gewogen toetsen fijner bij het spelen van bv piano. Dit omdat er 'gemakkelijker' meer gevoel in het geluid kan worden gelegd.
Ik weet iet of het altijd zo is, maar ik dacht dat gewogen toetsen veel vaker een vlakke achterkant hebben, dus de toets is een rechthoekig blokje dat niet uitsteekt.
Toetsen die wel uitsteken zijn minder vaak gewogen (de bekende keyboard toetsen).
Mocht het niet geheel kloppen (zou gemakkelijk kunnen), dan verneem ik wel hoe het echt zitComment
-
in een echte piano zit aan een houten toets een flinke bak mechanieken die een hamer een zet geeft richting de snaren. Dat maakt dat je behoorlijk wat kracht moet zetten om het geheel te bewegen.
Zie overzicht van een mechaniek voor een vleugel. beneden.
Het voordeel is dat je een behoorlijk verschil in kracht kan uitoefenen en daarmee een erg goede controle hebt over gespeelde noten. Het verschil tussen hard en zacht spelen is werkelijk een flink stuk "harder de toetsen raken". Ook handig is dat als je vinger van een zwarte toets "afglijdt" je niet gelijk degene ernaast raakt (scheelt valse noten)
Dit is ECHT een wereld van verschil tussen de aan/uit knoppen van een synthesizer.
Probeer maar eens met een vinger een noot elke tel te raken en het volume geleidelijk vloeiend op te bouwen en af te laten nemen. Op een piano is dat een makkie. Op een synthesizer is het meestal ongecontroleerd.
Om deze reden bouwen keyboardfabrikanten "masterkeyboards" en electrische pianoklavieren die "gewogen toetsen" hebben. Een aangedreven contragewichtje geeft de "feel". Soms zelfs een mini hamermechaniekje.
Logisch dat die dingen lomp en zwaar zijn. In verhouding tot een rij plastic toetsen met piezosensors is een reeks contragewichtjes en tandwieltjes stukken zwaarder. En vreemd genoeg zijn ze alleen te koop als volledig (88) toets pianoformaat. Terwijl je in veel settings aan vijf of zes octaven voldoende zou hebben.
Door een frictiesysteem kun je tegendruk opwekken wat ten opzichte van de rij deurbellen op een keyboard al iets speelbaarders opleverd. Dit geeft al wat tegengas maar blijft een goedkope oplossing van een duur probleem. (want... "mechanisch probleem")
Die frictiekeyboards heten semi-gewogen. En zijn dus lichter en goedkoper. En zuigen.
Ook markant is dat echte pianotoetsen "dieper" zijn dan synthesizertoetsen. Het is moeilijker met je duim bij een toets te komen als deze korter is en dus verder van je hand begint. Dit is ook een enorm speelprobleem voor veel toetsenistenhanden.
echt mechaniek
contragewichtsysteem in gewogen klaviermechaniek
Last edited by showband; 06-04-08, 21:29.lekker belangrijk!Comment
-
Nee, met weighted wordt werkelijk bedoeld dat de toetsen allemaal even zwaar gaan. Waarbij de kracht uitgedrukt wordt in grammen / snelheid.
En dat wordt bij goede pianofabrikanten afgestelt en nagemeten. "gewogen"
Bij de homepiano / synth / masterkeyboardbizz is dat niet nodig omdat het hele klavier uit hetzelfde mechaniek bestaat. (bij een piano zitten er bijvoorbeeld meer snaren achter hoge tonen dan lage) maar de term komt er wel vandaan.lekker belangrijk!Comment
-
ok ik snap het ^^
bedankt voor de uitleg showband[CENTER]music is my life...
[/CENTER]
[CENTER]even after...
[/CENTER]Comment
Comment