GL2000 : verschil pfl en kanaal led

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Leks
    • Oct 2007
    • 330

GL2000 : verschil pfl en kanaal led

goededag mede techneuten

ik ben een Allen & Heath GL2000 aan het doortesten ( wil deze graag zelf gaan gebruiken)

maar kom nu op het probleem dat de vu meter bij de fader een degelijk verschil toont met mijn pfl meter

pfl meter : +6
    vu meter bij fader : geeft net 0 db aan

onder de -1 a 2 db op de pfl meter geeft de vu meter op kanaal nieteens aan

iemand enig idee welke van de 2 ik kan/moet ijken?

en hoe moet ik dit ijken? met een externe eq die signaal nivo aangeeft?
    of met voltmeter tussen de + en de -?

alvast hartelijk bedankt voor enige reacties

leks
    Nerd is geen belediging, het is een compliment.
  • Mathijs
    Moderator
    • Aug 2002
    • 1353

Als er iets te ijiken valt dien je dit te doen met een scoop en een toon generator.
    Je moet dan wel weten wat de referentie spanningen intern in de mixer zijn. Hier heb je de service manual voor nodig.
    Anders zou je het ook van af de master moeten doen.
    Je zult het dan echter niet precies krijgen.
    Last edited by moderator; 28-03-08, 19:07. Reason: een eik is een boom :-)

Comment

• Koen van der K
      • Aug 2005
      • 1146

Is de ene uitlezing geen peak en de andere een RMS oid ?
      Ik zou me er niet te druk ommaken ... stuur eens een 1Khz door je hele routing en kijk wat je waar overhoudt. Zolang er geen verschillen tussen de kanalen onderling en tussen de bussen onderling en L-R zijn valt het mijns inziens allemaal wel binnen de perken.

Groeten, laat even weten hoe de bevindingen zijn !
      Meer is minder, minder is meer

Comment

• 4uss
        • Aug 2005
        • 578

Originally posted by Koen van der K
        Zolang er geen verschillen tussen de kanalen onderling en tussen de bussen onderling en L-R zijn valt het mijns inziens allemaal wel binnen de perken.
        Tot nu toe hadden alle GL's die ik onder mijn handen heb gehad (2000/2200/2400/3300/4) allemaal verschillen tussen L-R... je went er aan, maar het blijft toch altijd apart.

Comment

• rolanddeg
          • Nov 2004
          • 337

Ik heb met een GL2400 gemeten dat de output van de master VU's 6dB hoger ligt dan het insturingssignaal van de (Klark) processor, terwijl alles op 0dB stond... Wat A&H met z´n VU´s doet, ik weet het niet, maar je kan er totaal niet van op aan!!

Comment

• Berend
            • Feb 2006
            • 85

Bij pan in het midden, wordt het signaal voor L en R enkele db's lager gemaakt om bij volledig linkse of rechtse panning nog hetzelfde totale niveau te houden. VU meter bij fader kan na je panning meten?

Je pfl is mono. Master Out is stereo. Zou dit voor L en R nog even sterk signaal zijn als je pfl heb je in totaal 2x je pfl signaal = 6 dB hoger.
            Ik denk dat het daar iets mee te maken heeft, maar hang me er niet aan op
            dusssss.........

Comment

• Leks
              • Oct 2007
              • 330

vreemd , ik had verwacht dat er echt iets mis was :P

ik zal eens kijken of ik aan de servicemanual kan komen van de gl2000
              ( mailtje richting A&H ofzo)

maar het blijft apart vooral omdat je clip lampje van je kanaal dus nog niets doet terwijl je pfl verteld dat je clipt ( waar moet je dan vanuit gaan?)

het lijkt me toch een fout gezien ( schiet me nu te binnen) er volgens mij ook balkjes naast je pfl ledjes staan die je vertellen van waar tot waar het signal en het 0 db ledje ed loopt.

anyhow, ik moet em toch open halen om eens even de interne staat te bekijken en waarschijnlijk wat stof te verwijderen ( ben benieuwd hoe makkelijk je deze tafel kan servicen)
              ik zal dan gelijk kijken of er ergens een potmetertje zit voor ge-ijk ( heb ze vaker kunnen vinden op een soundcraft)

Mocht ik zo een potmeter vinden ( voor de vu pfl leds hoogstwaarschijnlijk), kan ik deze dan gewoon zo ver op of terug draaien dat deze gewoon gelijk loopt met de kanaal leds?

thanx for the support, ik zal de bevindingen posten

leks

Comment

• Berend
                • Feb 2006
                • 85

Originally posted by Leks
                ...
                maar het blijft apart vooral omdat je clip lampje van je kanaal dus nog niets doet terwijl je pfl verteld dat je clipt ( waar moet je dan vanuit gaan?)
                ...
                Als mijn vorige verhaal klopt, is dit dus niet zo gek.. pfl klipt, maar fadersignaal is pfl - 6dB.
                Je kan van allebei uitgaan, maar klippend pfl signaal geeft vervormd fadersignaal, ook als de laatste niet klipt. Het signaal is immers eerder al geklipt.

edit: overigens is dit volgens mij geen standaard manier van doen, mijn soundcraftje heeft dit verschijnsel niet..
                Een typisch A & H gebruik?
                Last edited by Berend; 29-03-08, 17:03. Reason: her-overdenking
                dusssss.........

Comment

• 4uss
                  • Aug 2005
                  • 578

Originally posted by rolanddeg
                  Ik heb met een GL2400 gemeten dat de output van de master VU's 6dB hoger ligt dan het insturingssignaal van de (Klark) processor, terwijl alles op 0dB stond... Wat A&H met z´n VU´s doet, ik weet het niet, maar je kan er totaal niet van op aan!!
                  In de manual van de tafel staat wel dat bij een weergave van 0dB op de VU de output in werkelijkheid +4dB is. Dan is het nog maar een verschil van 2dB ten opzichte van jouw meting, en aangezien de VU-Leds 0, +3, +6 enz zijn kun je het verschil tussen 0dB en 2dB op de meter niet zien. Ik denk dus niet dat er iets mis is met die tafel.

GROUP, L, R, M OUT The main console mix outputs are on
                  electronically balanced XLR. These produce the professional standard
                  +4dBu when the meters read ‘0’, and provide up to a maximum +25dBu.

Comment

• jans
                    • Feb 2003
                    • 869

vreemd , ik had verwacht dat er echt iets mis was :P

ik zal eens kijken of ik aan de servicemanual kan komen van de gl2000
                    ( mailtje richting A&H ofzo)

het lijkt me toch een fout gezien ( schiet me nu te binnen) er volgens mij ook balkjes naast je pfl ledjes staan die je vertellen van waar tot waar het signal en het 0 db ledje ed loopt.

anyhow, ik moet em toch open halen om eens even de interne staat te bekijken en waarschijnlijk wat stof te verwijderen ( ben benieuwd hoe makkelijk je deze tafel kan servicen)
                    ik zal dan gelijk kijken of er ergens een potmetertje zit voor ge-ijk ( heb ze vaker kunnen vinden op een soundcraft)

Mocht ik zo een potmeter vinden ( voor de vu pfl leds hoogstwaarschijnlijk), kan ik deze dan gewoon zo ver op of terug draaien dat deze gewoon gelijk loopt met de kanaal leds?

thanx for the support, ik zal de bevindingen posten

leks
                    Beste Leks,

Ben geen echte elektronicus maar ik denk dat je een standaard signaal door je tafel moet sturen, b.v. 1kHz. Vervolgens met een scoop of b.v. een PAA2 je uitgangsspanning meten. Ik zou eerst kijken of dit voor beide uitgangen gelijk zijn. Als je ingangfader op 0 dB staat en je uitgangsfader op 0dB en je ingangssignaal is 0dB dan moet je volgens mij ook 0dB aan de uitgang meten. Voor zover ik weet stuurt een GL2000 +4dB uit als het voorgaande is ingesteld.
                    Nu is alleen de hamvraag wat is 0dB. 0dB betekend dat de overdrachtsverhouding 0 is, dus geen versterking en geen verzwakking. De referentie spanning voor 0dB kan 0.775V zijn, we spreken dan van dBu, of 1V zijn, we spreken dan van dBV. Kort door de bocht zal 0.775V aan de ingang 0.775V aan de uitgang betekenen als de gain goed is ingesteld van het ingangskanaal en de in en uitgangsfaders op 0 staan.
                    Terugkomend op de GL2000. Deze zijn dusdanig ingesteld dat 0dB op de ledmeter +4dBu, is 1,24V, op de uitgang betekend. Of dit nu de afstelling van de ledmeter is of een standaard voorversterking weet ik niet. In ieder geval kun je op deze wijze je ledmeters afstellen. Ik kan me voorstellen dat je dit met een potmeter kunt instellen.
                    Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• jans
                      • Feb 2003
                      • 869

Originally posted by 4uss
                      Tot nu toe hadden alle GL's die ik onder mijn handen heb gehad (2000/2200/2400/3300/4) allemaal verschillen tussen L-R... je went er aan, maar het blijft toch altijd apart.
                      Die ervaring heb ik ook.
                      Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• Leks
                        • Oct 2007
                        • 330

Zo.

De gl2000 is weer helemaal schoon. afgezien van paar roestplekjes aan de binnenkant van de behuizing. ( netjes geschuurd en over gespoten)

het ding is bijna in nieuw staat ( tot wanneer zijn de gl2000s nog gebouwd? , er is wat verwarring over de leeftijd van het apparaat)

ik heb verder geen ijk podmetertjes gevonden op de master en pfl print.
                        dus het lijkt me dat het zo hoort. maar het blijft een vreemd verschil( k zal allen & heath td eens een mailtje sturen)

weet iemand eigenlijk ook waarom er soms ( zo ook bij mij ) "odd" en "even" staat bij de pan? ( odd -> groep 1&3, even group 2&4) slaat het daarop?

leks
                        Last edited by Leks; 01-04-08, 11:26.

Comment

• Berend
                          • Feb 2006
                          • 85

... weet iemand eigenlijk ook waarom er soms ( zo ook bij mij ) "odd" en "even" staat bij de pan? ( odd -> groep 1&3, odd group 2&4) slaat het daarop?
                          1. je bedoelt "( odd -> groep 1&3, even group 2&4)" denk ik?
                          2. lijkt mij wel. Je weet waarschijnlijk dat subgoepen regelmatig aparte L en R faders hebben, genaamd 1 en 2, 3 en 4 etc. waarbij links gepande kanalen op subgroep 1 of 3 etc komt, afhankelijk van je routing, en de rechts gepande kanalen op subgroep 2 of 4 etc.

Vind ik persoonlijk een foute telling en een instinker voor beginners die een mixertje willen kopen. Een subgroep hoort L en R te hebben en dat vormt dus samen 1 groep. Dat 1 stereo groep te misbruiken is als 2 mono door extreem te pannen is een ander verhaal. Maar goed dat is mijn mening.
                          Last edited by Berend; 31-03-08, 18:02. Reason: verduidelijking
                          dusssss.........

Comment

• Leks
                            • Oct 2007
                            • 330

ja ik bedoelde idd 1,3 odd en 2,4 even ( zal het zo even veranderen in mn vorige post)

en zou dat echt de enige reden zijn? lijkt mij redelijk nutteloos.

noem dan de subgroepen 1 L/R en 2 L/R ( maar dat is dan weer verwarrend met de master... jajajaja)

Even het idee: je neemt een paar gitaren, die zet je op subgroep 1,2
                            die pan je helemaal links
                            dan zit dus op submaster 1 al je gitaren en deze zijn dan als groep links en rechts te pannen ( submaster pan)

opzich leuk bedacht... maar je gehele zorgvuldig opgebouwde stereo beeld is dus wel naar de knoppen.

kan me er niet echt een doel voor bedenken ja een zanggroep met 4 mics in de hoek van je podium of bergje backing-vocals in een hoek van je stage ( met bijbehorende band dan)

Leks

Comment

• vasco
                              • Oct 2003
                              • 2567

Originally posted by Berend
                              Vind ik persoonlijk een foute telling en een instinker voor beginners die een mixertje willen kopen. Een subgroep hoort L en R te hebben en dat vormt dus samen 1 groep. Dat 1 stereo groep te misbruiken is als 2 mono door extreem te pannen is een ander verhaal. Maar goed dat is mijn mening.
                              Ik ben een andere mening toebedeelt dan jij.

Je hebt een aantal groepen, in dit geval vier. Hoe je die vier groepen indeelt is aan jezelf maar het blijven groep 1 t/m 4 dus de nummering klopt gewoon. Wil jij er twee stereo groepen van maken, prima. Een ander kiest voor één stereo en twee mono groepen en weer een ander vier mono groepen. Ligt maar net aan de toepassing.

Door deze variatie aan toepassingen zou de benaming L/R zeker niet kloppen en komt de huidige manier van benaming beter over in elke situatie die de tafel biedt.

Comment

Working...