Powercon 32A

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SoundOfSilence
    • Mar 2007
    • 766

Gisteren weer zitten klussen met 4-barren op statief.

Komt er uit zo'n bar (1x 1kW par 64) een schucko-aan-snoer vallen.
    Ziet er niet uit en is redelijk lostrek-gevaarlijk.

Voor in zo'n bar zou een powercon heel leuk zijn... een normale powercon kan 4x 1 kW, maar voor een 6-bar.... zou een powercon32 erg leuk zijn
    It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• koentjes
      • Dec 2007
      • 333

Originally posted by hugovanmeijeren
      Tja, ik zie er ook niet zo een twee drie een toepassing voor... Passen deze dingen trouwens in een 'D' gat? Je zou het haast zeggen als je de foto's van het chassisdeel ziet.

Hoe denken jullie trouwens over de degelijkheid van deze connectoren. Ik mag op zich wel graag Powercon gebruiken omdat de afmetingen mooi klein zijn, maar veel collega's hier in de buurt vertrouwen ze echter niet.

De standaard versie is 'goedgekeurd' tot 20A als je Neutrik mag geloven, maar toch hebben de meeste mensen hier in de buurt hun twijfels daar bij...

Groeten Hugo
      en hoe onderbouwen ze die twijfels als ik vragen mag?
      ik heb namelijk nog nooit iets meegemaakt waarbij ik twijfelde aan de kwaliteit van een Neutrik connector...

Comment

• hugovanmeijeren
        • Oct 2004
        • 1436

Originally posted by koentjes
        en hoe onderbouwen ze die twijfels als ik vragen mag?
        ik heb namelijk nog nooit iets meegemaakt waarbij ik twijfelde aan de kwaliteit van een Neutrik connector...
        Ik ook niet.

Onderbouwd werd het nauwelijks, heb het alleen wel van verschillende mensen gehoord, Arjan (Arie hier op het forum) heeft het ook wel eens genoemd, misschien dat je hier wat over jouw ervaringen kan noemen (mocht je het lezen)?

Verhuurder in de buurt noemde vooral de Powercon's op de dimmerbalkjes 'levensgevaarlijk' ze zouden leuk zijn voor op cd-spelers e.d. maar niet voor grotere stromen.

Ik gebruik ze nu ook al een heel aantal jaren, van randapparatuur tot ampracken en heb er nooit problemen mee ondervonden, vond het wel kenmerkend dat niet iedereen er zoveel vertrouwen in heeft.

Groeten Hugo
        Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• Leks
          • Oct 2007
          • 330

om nog eens even te reageren;
          Powercon is ideaal, mogen ze van mij zelfs in mn huis bouwen ipv stopcontacten... veiliger, schiet niet los, kleiner,etc...

maar ik ziet dan niet gelijk een doel voor een mono fase 32A plug.
          tjah idd op je versterkerrack.. maar dan eerst kracht splitten in en los kistje, en dan 1 fase naar je versterkerrack doorvoeren.. lijkt me omslachtig.
          leg dan gewoon een 32A@380 van rack a naar rack b, en verdeel de versterkers over de fase ( geen nieuwe kabels of extra verdelers nodig)

( twijfel slaat toe... is het 32A@230 (L1->N)? of is het bedoeld voor 32A@380 1 fase L1->L2 ? klinkt als een domme vraag.. maar je weet het maar nooit ( 230 lijkt me, en dan met 2 * 4,5mm2 kabel oid?))

groeten,
          leks
          Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• moderator
            Moderator
            • Apr 2001
            • 5946

Even een rare vraag, wellicht lees ik er overheen op de Neutrik site...
            Heeft Powercon(32) inmiddels een CE keuring?
            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• ronny
              • Dec 2002
              • 2138

Maar ik zie er wel toepassingen voor. als je versterkerracken hebt die je wilt voeden waarbij 16A te weinig is, en krachtstroom overbodig is. Dan sluit je ze aan met 32A powercon. En aan de andere kant maak je een blok die 32A krachtstroom stekker verdeelt in 3x 32A powercon. Moet je natuurlijk wel na de powercon nog het afzekeren naar 16A, b.v. per 2 versterkers...
              Als je versterkers al een ingebouwde glaszekering hebben(zoals de meesten), dan moet je zelfs niet meer afzekeren... .
              Op dat moment is je kabel van aftakpunt naar de versterker en ook de versterker zelf al voorzien van een zekering en kan je nooit meer stroom trekken als de afgezekerde waarde.

Zo hebben wij ook onze racken voorzien. Rechtstreeks 32A 3f CEE erbinnen en per fase hangt een versterker hieraan(3 versterkers per rack).
              Op de rack ook nog CEE doorlus voor andere racken(hard wired).
              We kunnen dus gewoon rechtstreeks vanaf een paddestoel met 32A naar onze racken gaan en doorlussen. Zo gaan we bij grote festivals tot 4 racken op 1 32A 3F CEE aansluiting.

Ronny
              niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Kasper
                • Jul 2004
                • 171

Ik zag ze vorige week op de beurs in Frankfurt op een Lab-Gruppen versterker (weet ff geen type, maar werd als nieuw model geintroduceerd) Volgens mij was als opgenomen vermogen 2500 watt aangegeven. Dus eigenlijk geen idee hoe en waarom dan een zwaardere powercon maar n.a.v. dit onderwerp viel het me op daar.

Groeten,
                Kasper

Comment

• koentjes
                  • Dec 2007
                  • 333

tsja, niemand bij neutrik zul je ook horen zeggen dat deze stekker gemaakt is voor de pro- audio en licht bussines...
                  Neutrik is een fabrikant van contactmateriaal, wat ook in de industrie en andere takken gebruikt wordt.

En, in Belgie zal het wellicht meer gebruikt worden... daar zijn ze nogal van de enkelfasige systemen....

Comment

• Kasper
                    • Jul 2004
                    • 171

Goedemorgen,

Even op de site van Lab-Gruppen gekeken (zie mijn vorige post) en zag dat de bedoelde versterker een uit de zgn PLM serie is, en dat die ook als 115V versie leverbaar is. Mogelijk stond deze op de beurs en was om die reden met de powercon 32A uitgevoerd. Het lijkt me dat een 115V netwerk hoger afgezekerd wordt wegens de hogere stroom. Misschien weet iemand dit op het forum? en zou die 32A powercon dus idd voor de Amerikaanse markt kunnen zijn.

Groeten,
                    Kasper

Comment

• Rock On
                      • Jan 2004
                      • 250

@ ronny: even een kleine correctie. In de NEN1010 staat dat alle kabels afdoende beschermd moeten zijn. Als jij jouw versterkers direct op de 32 rood hebt aangeslosten moeten de aansluitkabels dus op zijn minst 6mm2 zijn. Die glaszekering beschermt jouw kabels niet.
                      Nu is dit misschien wat vergezocht, maar ook in een stuk kabel van een meter kan een probleem ontstaan.
                      "I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem."

Comment

• Upgrading your system
                        • May 2003
                        • 1684

Wat ik een beetje een nadeel van een cee 32 vind is het feit dat je binnen elke case moet gaan terugzekeren naar 16 amp.
                        dit betekend dat wanneer er iets uitvalt er weer een probleem extra kan zijn.

Voorbeeld:

Er gaat een versterker groep uit.

Normaal liep je naar de verdeelinrichting wwar je de groep aanschakeld. is dit het niet? dan is het de hoofdzekeringkast.
                        wanneer je cee32 in een kast met apparatuur hangt zou je hierin ook weer 16 amp automaten moeten hangen.
                        dit betekend dan dat het probleem bij een uitval op meer dan die twee plaatsen kan voordoen, dus ook bij iedere individuele case omdan hierin ook automaten zijn opgenomen.

wanneer je amps verdeelt over 3 fasen is dit eenvoudiger omdat je dan gewoon kan uitgaan dat de automaat bij de verdeelinrichting is uitgeschakeld.

Ik vraag me dan ook eerlijk gezegt af wat het voordeel is van die 32 amp enkelfase ten opzichte van 16 amp 3 fasen
                        Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Aart Rietveld
                          • Aug 2004
                          • 189

Originally posted by Rock On
                          @ ronny: even een kleine correctie. In de NEN1010 staat dat alle kabels afdoende beschermd moeten zijn. Als jij jouw versterkers direct op de 32 rood hebt aangeslosten moeten de aansluitkabels dus op zijn minst 6mm2 zijn. Die glaszekering beschermt jouw kabels niet.
                          Nu is dit misschien wat vergezocht, maar ook in een stuk kabel van een meter kan een probleem ontstaan.
                          Met de NEN1010 in de hand hoeft dit qua kabelbeveiliging helemaal geen probleem te zijn. De NEN-norm onderscheidt twee soorten van beveiliging: tegen kortsluiting en tegen overbelasting.

De beveiliging tegen overbelasting hoeft niet perse aan het begin van de kabel te zitten. Er is maar één gebruiker en die kan nooit meer stroom gaan trekken als zijn eigen zekering toelaat. Voor de beveiliging tegen kortsluiting moet je kijken naar de maximale lengte die een kabel mag hebben bij een bepaalde diameter. Je kan dus prima een (korte) 2,5 mm2 kabel aansluiten op een 32A voeding als er verderop in die kabel maar een overbelastingsbeveiliging zit die voorkomt dat er meer dan 16A gaat lopen.

Let er bij deze toepassing wel op dat een evt. contactdoos tussen de driefasen-contactdoos en de versterker wel de 32 Ampere moet kunnen weerstaan: er kan dan immers ook een ander apparaat op die 1-fasen-aftakking aangesloten worden die wel meer stroom trekt!
                          (Daar zou die 32A-Powercon dan weer uitkomst bieden!)

Voor de goede orde zou je ook de maximaal optredende kortsluitstroom moeten berekenen. Bij een sterk voedend net met korte kabels zou het wel eens kunnen zijn dat jouw glaszekering de kortsluitstroom dan niet kan "afschakelen". Dat zal minimaal een flinke vlamboog geven die dan ietwat meer impact zal hebben door de voorzekering van 32A ipv. 16A. Flinke schade in je versterker is dan niet uitgesloten.

Comment

• DJefke
                            • Oct 2007
                            • 28

Originally posted by Upgrading your system
                            Ik vraag me dan ook eerlijk gezegt af wat het voordeel is van die 32 amp enkelfase ten opzichte van 16 amp 3 fasen
                            Ik blijf dit dus een hele rare opmerking vinden. Er zijn nl aparaten zat die enkelfasig gevoed worden, maar toch meer dan 16A trekken. Hoe wil je bv een 4000W skytracer voeden? Die lampen worden heus niet multifase gevoed hoor. Of bv een dikke Barco HD-projector. Zit ook al snel een 4200W lampje in.

ps: Ja, ik weet dat deze voorbeelden niet voorzien zijn van een powerconn. Maar het gaat over het feit dat er echt wel toepassingen zijn waar 32A monofase van pas kan komen. Ieder serieus verhuurbedrijf heeft trouwens 32A monofas CEE kabels op voorraad.

Comment

• badboyscrew
                              • Aug 2000
                              • 304

Ieder serieus verhuurbedrijf heeft trouwens 32A monofas CEE kabels op voorraad.
                              Je zal dan wel uit belgie komen want in nederland ken ik op ons na eigenlijk niemand met 32 amp mono fase .
                              De enige reden waarom wij die hebben is omdat de standaard turbosound flashlight racken zo zijn aangesloten.
                              Mono fase 16 amp kom ik hier wel veel tegen.

Heb wel eens een engelsman gehad die had mono fase 63 amp nodig dat was pas een echte uitdaging zie maar eens een stekker te vinden op vrijdag middag en ja bestellen kunnen ze allemaal maar op voorraad hebben
                              groeten alex

Als je de bank 1000 euro schuldig bent, heb jij een probleem. Maar als je de bank een miljoen euro schuldig bent, hebben zij een probleem.

Comment

• MPA
                                • Jan 2006
                                • 40

@ badboyscrew : er zullen in Nederland toch ook wel fresnellen gebruikt worden van 5kW ? Deze zijn bij ons allemaal voorzien van een blauwe CEE 32 A monofase ? Wij hebben ook een voorraadje kabel 6 mm² zitten.

Ik moet wel toegeven dat wij praktisch geen Powercon gebruiken, bij ons wordt er gewerkt met wartels en vaste kabel, kan je nooit een kabeltje vergeten ... Omdat we de 16A weinig gebruiken,zie ik (voor ons) weinig toepassingen voor een Powercon van 32A ...

En als je dan voorzien bent op CEE 32A monofase, denk ik dat het weinig nut heeft van een tweede 'systeem' te gaan gebruiken. Als je met Powerlock werkt, dan ga je ook niet halverwege wisselen met Camlock ? Een beetje een kromme vergelijking omdat Camlock eigenlijke geen optie is ... maar ik vermoed dat jullie mij wel snappen.

Comment

Working...