DEQ2496 software updaten

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ewald
    • Aug 2000
    • 93

DEQ2496 software updaten

Wie kan mij vertellen hoe ik van de DEQ2496 van behringer de software kan updaten?

Ik heb al de software van behringer en een midi software (midi-ox)

Maar hoe nu verder?
    Welke kabels heb ik nodig en hoe kom ik eraan? Hoeveel kost die?

Kortom wie wil mij helpen?
  • gertgeluid
    • Dec 2006
    • 520

Halleau.

Answer

Deze heb je al goed gelezen? Lukt dat allemaal?

Wat je nodig hebt is het volgende:

1) Één MIDI kabel. Elke gitaar/synthesizerwinkel begrijpt wat je bedoelt. De bruingoedman of de handyman waarschijnlijk niet. Het is in feite een ordinaire 5 polige DIN kabel (male-male) die je heeeeel lang geleden ook nog wel eens tussen je cassetterecorder en je versterker gebruikte. Kosten? Enkele luttele euro's.

Ohja, koop die zooi NIET op het Waterlooplein van louche gasten. De helft van wat je daar koopt, werkt niet, of is na één keer gebruik al stuk. Doe gewoon een serieus merk (DAP is serieus genoeg). Misschien heeft J&H iets in de webshop?

2) Een computer met die software (die had je al gevonden) en een MIDI interface. Die herken je dus aan die 5-polige poorten.

Check: ImageIN-5 Diagram.svg - Wikipedia, the free encyclopedia

Als je een "eenvoudige" computer hebt met ingebouwde "geluidskaart", dan zitten de MIDI poorten vaak gedeeld op de joystick poort. Daar heb je een vrij dure verloopkabel voor nodig... (tenminste, er van uit gaande dat deze software update het enige is wat je er mee gaat doen). Als je een externe geluidskaart hebt met MIDI interface, dan is het simpelweg steken en gaan.

Je gaat van OUT naar IN, dus van computer OUT naar DEQ2496 IN. Je hoeft geen "loop" te maken met een tweede MIDI kabel. De communicatie gaat slechts één kant uit. (je wilt verder ook NIET in discussie met een Behringer apparaat sorry).

Ik ken MIDI-OX niet, maar ik neem aan dat de Apple variant (Sysex librarian) ongeveer hetzelfde is. Selecteer in de software de MIDI poort die je wilt gebruiken, laadt de firmware file en druk op "play" of iets dergelijks. Je ziet aan de DEQ dat hij het druk krijgt. Nu kun je koffie zetten en afwachten. LET OP! Laat je computer vooral niet in slaapstand vallen, of de kat de kabel doorknagen of dergelijke ellende, want dan loop je de kans dat je de DEQ kunt weggooien.

Als je DEQ geen kick geeft terwijl MIDI-OX wel al een poos druk bezig is, annulleer de update dan en probeer een andere MIDI poort te selecteren in MIDI-OX. Soms zijn die namen zo vreselijk abstract dat je even de juiste poort moet zoeken. Je DEQ zal vrijwel direct laten zien dat hij data krijgt, dus je hoeft niet 5 minuten op reactie te wachten. Paar seconden is genoeg.

Ohja, het kan best een paar minuutjes duren.

Zoiets.
    Grt
    Last edited by gertgeluid; 24-02-08, 00:33.

Comment

• Dikke Foaf
      • May 2003
      • 618

Je kan dacht ik altijd bij het aanzetten van het toestel met een bepaalde toetscombinatie (manual) in de 'software download mode' komen. Als je update dus mislukt kan je zo nog steeds een nieuwe download starten. Zo staat het ook ergens omschreven, al weet ik niet meer waar.

Comment

• ewald
        • Aug 2000
        • 93

Ik ga even wat proberen en kijken of het wel kan.
        (ik heb een redelijke nieuwe computer)

Met deze informatie kom ik zeker verder.

Bedankt zover.

Comment

• ewald
          • Aug 2000
          • 93

Nou ik heb even gekeken en ik heb geen midi uitgang op mijn computer.

Op internet zag ik een midi kastje met midi en usb aansluitingen.
          Maar om daar 50 euro voor te betalen vind ik een beetje teveel voor 1 keer updaten. En voor iets wat ik daarna niet meer gebruikt.

Kan ik niet van iemand iets lenen? Of tegen een vergoeding?

Zijn er nog andere oplossingen?

Comment

• Dave
            • Jan 2001
            • 757

Ook geen gamepoort? Ik weet natuurlijk niet wat voor pc je hebt, maar als je een geluidskaart hebt is er 90% kans dat je ook MIDI hebt.

Zo niet zijn er wel mensen die dit even willen doen. Mocht je in Overijssel zitten wil ik het wel doen. Als je zelf de benodigde software hebt zorg ik dat er MIDI is .
            U x I = Boem.

Comment

• sis
              • Jul 2003
              • 3305

Voor mijn part mag je doen wat je wil hoor, maar lees dit eerst even door.
              Het heeft mij euro'kes gekost aan speakers, daar kan je wel 5 DEQ's voor kopen
              Enfin , elk zijn meug !

http://www.licht-geluid.nl/forum/liv...-s-erdoor.html

sis
              Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• ewald
                • Aug 2000
                • 93

Sis, ik heb die forum gelezen ja.
                heel lullig dat dat gebeurd is.
                Mijn bedoeling is om het apparaat te gebruiken voor analyse.
                Niet voor corrigeren. Het zal ook niet voor een versterker met luidsprekers komen.

Dave, ik heb ook geen game poort gevonden op mijn computer.
                Kan een midipoort uitgang ook uit een andere uitgangstekker hebben. Bijv. mini jack?

Ik woon in Hattem en werk in Zwolle. Misschien kunnen we wat regelen?

Comment

• frankvv
                  • Jun 2007
                  • 56

Originally posted by ewald
                  Mijn bedoeling is om het apparaat te gebruiken voor analyse. Niet voor corrigeren. Het zal ook niet voor een versterker met luidsprekers komen.
                  Dat klinkt voor mij een beetje raar, ik gebruik de deq juist alleen voor correctie en doe de analyse gewoon op mijn laptop. Daar zijn veel betere programma's voor dan de RTA van de DEQ (en de auto-eq kun je ook niet gebruiken in jouw geval). Kun je misschien toelichten wat voor analyse je uitvoert?

Comment

• rolanddeg
                    • Nov 2004
                    • 337

Wellicht is dit dan iets voor je... Een héél oud gameport ---> midi verloopje wat ik hier nog heb liggen. Gebruikte ik nog met een 486 pc... Wie kent 'em nog?! Maargoed, dat verloop werkt helemaal super! Alleen moet je wel een 15 pins game-port op je pc hebben (15 polig dingetje). Laat even weten of je die poort hebt, zo ja dan stuur ik het verloop even op tegen een symbolische vergoeding (een euro voor de postzegels dus ).

(en inderdaad, ik ben een waardeloze productfotograaf)

Comment

• ewald
                      • Aug 2000
                      • 93

Nu ik mijn laatste berichtje lees ben ik mee eens dat het raar over kan komen.

Allereerst moet ik wel vertellen dat ik hem nog niet zolang heb.
                      En dat ik veel functies nog niet ken en uit moet proberen.

Als ik een geluidklusje heb gebruik ik hem als feedbackdestroyer voor mijn zelfgemaakte goedkope monitorboxen of als analyse van het zaalgeluid. (Maar dit allen gebeurt maar zelden)

Maar meestal gebruik ik hem voor om te kijken/ achterhalen welke luidsprekerbox (die ik zelf gemaakt heb) "beter" klinkt qua klankbeeld en druk.

Maar dan nog vind ik het fijner om met de deq en bij passende mic te werken omdat ik dan zeker weet dat de mic en de deq goed op elkaar afgestemd zijn.

Ik heb pas sinds kort een laptop maar niet de software om te analyseren.
                      Is er ergens een trail of free versie te krijgen?
                      Het is wel leuk om dan de deq en de software voor "analyse" te vergelijken.

Ik hoop dat het wat duidelijker is met wat ik bedoel met analyse.

Anders lees ik wel waar ik nog onduidelijk in ben.
                      Maar zeker lees ik graag wat anderen handiger vinden.

Comment

• ewald
                        • Aug 2000
                        • 93

frankvv met welke programma doe jij een analyse via je laptop?

Want kan iemand mij helpen aan een programma die hetzelfde kan als een Behringer DEQ 2496?

Dit maar ook een trail versie zijn die een maand doet.

Verder rolanddeg, ik heb je een mailtje gestuurd.
                        Wil je op de mail reageren?

Comment

• jurjen_barel
                          • Jun 2003
                          • 3148

Misschien dan eens kijken naar EAW Smaart? Zitten ook o.a. een RTA- en spectrometer in, zoals in de DEQ, maar nog veel meer opties, zoals delays meten en SPL-meting. Zelf heb ik ook niet niet alle mogelijkheden hiervan ontdekt, maar het gaat een stuk verder dan de meetopties van de DEQ.

Uiteraard wel een degelijke externe geluidskaart voor je laptop erbij kopen, zodat je een nette meetmicrofoon erop aan kan sluiten, zonder de rommel van je laptopgeluidskaart mee te krijgen.

Comment

• frankvv
                            • Jun 2007
                            • 56

Ik doe mijn analyse ook met smaartlive (heeft een maand trial), maar gebruik het steeds minder. Ik zit eigenlijk altijd in zaaltjes die het geluid behoorlijk veranderen, en draai op een laag volume zonder crossovers en andere zaken die je ter plekken wilt doormeten. Dan draai ik liever een cd die ik goed ken zorg dat dit lekker gaat klinken (je kunt op een goede koptelefoon luisteren naar hoe het ``recht'' zou klinken). Maar goed, daar zijn al genoeg discussie over op dit forum, samenvatting: RTA van de DEQ is niet te vergelijken met een response meeting van smaart.

Maar dan nog vind ik het fijner om met de deq en bij passende mic te werken omdat ik dan zeker weet dat de mic en de deq goed op elkaar afgestemd zijn.
                            Eigenlijk is dit niet het geval. Bij je microfoon heb je een papiertje gekregen met hierop een frequentie grafiekje (en deze zal niet recht zijn). De RTA van de DEQ gaat dit niet compenseren, dat zou je zelf kunnen doen doordat je vooraf een gewenste grafiek kunt maken.

De SPL kun je volgens mij ook op de DEQ laten weergeven, als je de gevoeligheid van de microfoon (staat ook op het papiertje) opgeeft bij de instellingen.

frankvv

Comment

Working...