16amp sloef 400v

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • flurk
    • May 2003
    • 409

16amp sloef 400v

permalink
    Heren,
    Na wat onenigheid met een collega van mij volgende vraag.
    Wat vinden jullie hiervan?

16 amp sloef/400volt (zoals je er zoveel ziet)
    Er zit op 1 stekker 16 amp/400v op kabel
    Rubberen doos met 4 stopcontacten
    1 deurtje met daaronder 1 40A 4p driehoekschakelaar =0.03 amp(aardlek)
    Dat is het.
    Ik ben tegen het gebruik hiervan.Wat vinden jullie?

foto http://www.stagobel.be/catalogus/Kur...gobel_2006.pdf
    op bladzijde 59
    als je links boven begint op blz 59 heb je eerst een zwart/wit foto.
    het toestel 2 foto's lager.

16 amp/400 volt zonder zekeringen per kring.

Betekent toch dat je bij een fout op 1 van de vier kringen,je volledig zonder spanning zit op de 4 stopcontacten,of heb ik het zo mis.?

En met een beetje kwade wil trek ik tot 40 amp op een gewoon stopcontact.Want iedereen heeft toch wel van die verloopstukken(32amp=>16amp....).Dus als ik die 16 amp stekker in een 32 amp stopcontact steek (met een verloopstuk natuurlijk),dan trek ik zonder meer 32 amp op de gewone stopcontacten.En vertel me niet dat dit niet gaat of zal gebeuren,heb al ergere dingen gezien in noodsituaties.
  • LJ Chris
    • Jul 2002
    • 477

Originally posted by flurk
    permalink
    Heren,
    Na wat onenigheid met een collega van mij volgende vraag.
    Wat vinden jullie hiervan?

16 amp sloef/400volt (zoals je er zoveel ziet)
    Er zit op 1 stekker 16 amp/400v op kabel
    Rubberen doos met 4 stopcontacten
    1 deurtje met daaronder 1 40A 4p driehoekschakelaar =0.03 amp(aardlek)
    Dat is het.
    Ik ben tegen het gebruik hiervan.Wat vinden jullie?

foto http://www.stagobel.be/catalogus/Kur...gobel_2006.pdf
    op bladzijde 59
    als je links boven begint op blz 59 heb je eerst een zwart/wit foto.
    het toestel 2 foto's lager.

16 amp/400 volt zonder zekeringen per kring.

Betekent toch dat je bij een fout op 1 van de vier kringen,je volledig zonder spanning zit op de 4 stopcontacten,of heb ik het zo mis.?

En met een beetje kwade wil trek ik tot 40 amp op een gewoon stopcontact.Want iedereen heeft toch wel van die verloopstukken(32amp=>16amp....).Dus als ik die 16 amp stekker in een 32 amp stopcontact steek (met een verloopstuk natuurlijk),dan trek ik zonder meer 32 amp op de gewone stopcontacten.En vertel me niet dat dit niet gaat of zal gebeuren,heb al ergere dingen gezien in noodsituaties.
    Wat vertel je hier toch allemaal?
    - Wat is volgens jou een "40A 4p driehoekschakelaar =0.03 amp(aardlek)"??
    Waarschijnlijk zag je in die cataloog dat driehoekje staan, awel dit noemt men delta! Iemand die beetje ellentrikker is kan hier uit opmaken dat het gewoon een differentieel is die bij een foutstroom van tussen de 10 en de 30 mA uitschakelt.. Niks "driehoeksschakelaar"!!
    -Je zegt dat bij een fout op een van de stopcontacten je zonder spanning zit? Wat voor een fout bedoel je dan? Kortsluiting, overbelasting, indirecte aanraking, directe aanraking?
    Als jij uit dat stopcontact 25A gaat trekken, zal de zekering verder stroomopwaarts (de 3P 16A) uitschakelen...
    -Jij trekt tot 40A uit een "gewoon" stopcontact? Mag ik hierbij aannemen dat je hier een gewone shucko bedoelt?
    Als JIJ met je verloopstuk 32A/16A gaat werken, zonder de nodige beveiliging ertussen, ben je slecht bezig.
    Ok, ik geef toe dat ik deze dingen ook al eens heb gebruikt, idd uit noodzaak, maar dan hou ik het wel op een gecontroleerd risico door de belasting op 16A te houden, en niet te gaan overdrijven!

Ik wil je toch de raad geven om je elektrische werkjes door bekwame mensen te laten doen, en stop met 40A over een shucko te trekken (hoe je dat ook doet). Al ooit van het joule effect en het skin effect?

Sterk bezig
    Morgen is de drukste dag van je leven!

Comment

• flurk
      • May 2003
      • 409

Ik beweer hier nergens dat ik 40 amp uit een gewone shukko haal.Ik zeg enkel dat dit kan.Als er geen zekeringen zitten van 16 amp voor de stopcontacten,jen neemt een verloopstukje van 32 amp naar 16 amp , dan kan je 32 amp trekken op de gewone shukko uitgangen.Was gewoon een veronderstelling.En je geeft zelf aan dat je dit als es gedaan hebt (weliswaar onder controle...).
      Mijn grootste probleem is dat je bij een fout op 1 van de shukko's de dif uit schakelt en je ze op de 4 stopcontacten geen spanning meer hebt.

Comment

• flurk
        • May 2003
        • 409

Dat van die driehoekschakelaar is een foutje.Moets inderdaad een "driehoekje" (delta)zijn.
        Zo kwam het nogal verwarrend over.

Comment

• jeroenw
          • Dec 2003
          • 216

De meeste krachtgroepen die ik heb schakelen sowieso alle 3 de fasen uit als je er op 1 sluiting maakt.
          Als je op pgn 17 van dezelfe catalogus kijke zie je links boven een open doos, daar zie je heel mooi dat de 3 automaten van een krachtgroep 1 "hendel" hebben en dus alle 3 uit zullen schakelen als er eentje overbelst wordt.

Maar als iemand 32>16 verloopjes gebruikt dan durf ik te gokken dat er ergens ook een 16> 3x schuko ligt. Of heb ik het dan mis.
          Het product wat je daar hebt is niet meer dan dat in een gelikte behuizing.
          \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

Comment

• flurk
            • May 2003
            • 409

Vanuit mijn standpunt (en vooral dan vanuit het standpunt van mijn opdrachtgever die er nogal wat commerciele belangen bij heeft),is het belangrijk dat niet alle verbruikers uitvallen.Wil zeggen dat niet metteen alle licht en ook het geluid uitvalt als er bv een probleem is met een versterker.

Comment

• DJefke
              • Oct 2007
              • 28

Simpel, koop dan een echte verdeelkast. Eentje die niet enkel een lekstroom heeft, maar ook een zekering per stopcontact.

Wel vreemd dat dit in een Belgische catalogus staat, want dit kan nooit goedgekeurd worden voor gebruik in Belgiƫ. De zogenaamde 380V/16A-naar-3xschuko verloopjes zijn hier illegaal. Elke 230V-kring moet apart worden afgezekerd met een dubbele automaat.
              Nuja, of de regels voor tijdelijke installaties moesten tegenwoordig aangepast zijn natuurlijk.

Maar als het voor gebruik in .nl is kan je best gewoon een stroomverdelertje nemen met 3 automaten.

Comment

• LJ Chris
                • Jul 2002
                • 477

[quote=DJefke;476438]Simpel, koop dan een echte verdeelkast. Eentje die niet enkel een lekstroom heeft, maar ook een zekering per stopcontact.

Wel vreemd dat dit in een Belgische catalogus staat, want dit kan nooit goedgekeurd worden voor gebruik in Belgiƫ. De zogenaamde 380V/16A-naar-3xschuko verloopjes zijn hier illegaal. Elke 230V-kring moet apart worden afgezekerd met een dubbele automaat.
                Nuja, of de regels voor tijdelijke installaties moesten tegenwoordig aangepast zijn natuurlijk.

quote]

Waar haal je dit uit? De enigste regel die je moet respecteren is dat je niet van draadsectie mag verkleinen zonder de juiste automaat.
                Dus vanuit een 3F 16A stopcontact kan je perfect naar 3x shucko gaan.

Comment

• LJ Chris
                  • Jul 2002
                  • 477

Originally posted by flurk
                  Mijn grootste probleem is dat je bij een fout op 1 van de shukko's de dif uit schakelt en je ze op de 4 stopcontacten geen spanning meer hebt.
                  Dan moet je een kast kopen met automaten die elk een differentieel hebben. Deze automaten zijn prijzig , maar je behaalt zeer goede selectiviteit .
                  Kwaliteit heeft geen prijs

Comment

• stekelvarke
                    • Dec 2004
                    • 1062

Als er 'op de muur' correct op 16A is afgezekert zie ik het probleem niet.

Het enige wat ik me dan nog afvraag is waarom de aardlekschakelaar in het apparaat zit ingebouwd. Het lijkt me gemakkelijker om ofwel aardlek+automaat aan 'de muur' te hebben, of om ze beiden in het apparaat te hebben.
                    exit night into LIGHT

Comment

• kokkie
                      • Nov 2003
                      • 1166

Originally posted by LJ Chris
                      Dan moet je een kast kopen met automaten die elk een differentieel hebben. Deze automaten zijn prijzig , maar je behaalt zeer goede selectiviteit .
                      Kwaliteit heeft geen prijs
                      Eigenlijk is het niet echt lonend om in selectiviteit te investeren of in aparte automaten aangezien je geen invloed hebt op de vaste installatie waar je inprikt.

Zet twee 30mA aardleks achter elkaar en het is een gokspelletje welke er eerst gaat. Dus ook als er in de meterkast van de lokatie een 30mA aardlek zit en jij 3 aardleks in je blok hebt zitten is de kans 50% (als er in de meterkast meerdere groepen op dezelfde aardlek zitten zelfs kleiner) dat je niet volledig zonder spanning komt te zitten. De enige oplossing hiervoor is een selectieve aardlek te gebruiken (tijdvertraagd) in de meterkast, dus geen optie in ons werk.

Qua automaten schiet het ook niet echt op met de selectiviteit. Je zou namelijk 2 stappen lager moeten gaan zitten om er zeker van te zijn dat de zekering in je blok eerder gaat dan die in de meterkast. Kom je uit op 6A per groep (16A-10A-6A). Lijkt me niet echt bruikbaar voor een drive-in of je moet 9 groepen van 6A in je blok maken .

Beste oplossing: weten waar de meterkast is en zorgen dat je erin kan!

Oh ja, 32A --> 16A verloopjes zijn illegaal, dus niet gek dat je daar dingen mee kan doen die niet kloppen! Ik bind toch ook geen 16A CEE in op de rail in de kast.
                      Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• DJefke
                        • Oct 2007
                        • 28

Originally posted by LJ Chris
                        Waar haal je dit uit? De enigste regel die je moet respecteren is dat je niet van draadsectie mag verkleinen zonder de juiste automaat.
                        Dus vanuit een 3F 16A stopcontact kan je perfect naar 3x shucko gaan.
                        Ik geef toe dat ik dat niet 100% zeker weet, aangezien ik mij tot nu toe persoonlijk niet heb moeten verdiepen in mobiele installaties. Wat ik al wel minstens 5 verhuurders (en niet bepaald kleine namen) onafhankelijk van elkaar heb horen zeggen, is dat het niet mag in Belgiƫ. 3 van hen gebruikten wel van die spinnen, maar het mocht strikt genomen niet volgens hen.

Comment

• DJefke
                          • Oct 2007
                          • 28

Originally posted by kokkie
                          Zet twee 30mA aardleks achter elkaar en het is een gokspelletje welke er eerst gaat. Dus ook als er in de meterkast van de lokatie een 30mA aardlek zit en jij 3 aardleks in je blok hebt zitten is de kans 50% (als er in de meterkast meerdere groepen op dezelfde aardlek zitten zelfs kleiner) dat je niet volledig zonder spanning komt te zitten.
                          Fout. Als je 2 aardleks met dezelfde gevoeligheid achter elkaar zet, dan gaat altijd die het dischte bij de sapnningsbron zit. Dus die in de meterkast zal als 1e gaan. Je bent dus zelfs 100% zeker dat gans de zaal gaat ipv 1 groep Heeft te maken met de extra weerstand door het stuk koper tussen de 2 aardleks.

Comment

• kokkie
                            • Nov 2003
                            • 1166

Originally posted by DJefke
                            Fout. Als je 2 aardleks met dezelfde gevoeligheid achter elkaar zet, dan gaat altijd die het dischte bij de sapnningsbron zit. Dus die in de meterkast zal als 1e gaan. Je bent dus zelfs 100% zeker dat gans de zaal gaat ipv 1 groep Heeft te maken met de extra weerstand door het stuk koper tussen de 2 aardleks.
                            Een aardlekschakelaar mag reageren vanaf een 0,5x de aangegeven waarde. Bij een 30mA aardlek zou dat dus vanaf 15mA mogen zijn en in de praktijk is het niet vreemd dat aardleks al bij 25mA reageren. Als je 2 aardleks hebt van dezelfde fabrikant en type, dan zal je waarschijnlijk gelijk hebben, in de overige omstandigheden blijft het een gok.
                            Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• LJ Chris
                              • Jul 2002
                              • 477

Originally posted by kokkie
                              Een aardlekschakelaar mag reageren vanaf een 0,5x de aangegeven waarde. Bij een 30mA aardlek zou dat dus vanaf 15mA mogen zijn en in de praktijk is het niet vreemd dat aardleks al bij 25mA reageren. Als je 2 aardleks hebt van dezelfde fabrikant en type, dan zal je waarschijnlijk gelijk hebben, in de overige omstandigheden blijft het een gok.

Ik heb dit al eens getest in het labo, eentje ging er zelfs al uit bij 10mA
                              En de aarlekschakelaar MOET vroeger reageren, bij de gegeven nominale waarde moet hij al lang uitgeschakeld zijn!

Comment

Working...