Spannende beginvraag ivm Stroomvoorziening

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • relax
    • Aug 2007
    • 106

Spannende beginvraag ivm Stroomvoorziening

Tot nog toe heb ik regelmatig gedraait met erg kleine setjes.
    Hierbij moet je denken aan alles wat je thuis met standaard zekeringen met gemak kunt draaien met feesten tot bv 150 personen.
    Licht was bijna altijd al aanwezig en dus geen probleem.

Afgelopen jaar heb ik veel geinvesteerd in professionele spullen.
    Alles heeft nu meer vermogen en naast audioapparatuur & actieve speakers wil ik nu ook zelf wat licht mee gaan nemen.
    In het begin zal mijn werk vooral uit DJ activiteiten bestaan.

Aangezien ik echt alleen maar de grondbeginselen weet van stroom, wil ik jullie hulp hierbij vragen. Ik hoop op constructieve antwoorden .

Ik heb de volgende apparaten, maar ik weet niet van alles het vermogen dat ik moet nemen.

4 x Tecnare V15 pc (actieve speakers)
    - Nog op zoek naar gegevens output zou 1500 watt moeten zijn

2 x Meyer HP-700 (actieve subs)
    - Max long term >10 sec 4 A rms
    - Burst Current < 1 sec 9,5 A rms
    - Short Peak 20 A pk
    - Inrush 7 A pl

DJ apparatuur: laptops, mengtafel, een 3-tal 19" apparaten
    Dit zal niet al te veel nodig hebben denk ik.

Lichtset

- Afhankelijk van het aantal personen en het budget huur ik licht bij.
    Waar moet ik rekening mee houden, wat is 'normaal' gebruik bij deze kleine sets?

Wat de mogelijke configuraties zijn:

- 2 Toppen en 1 Sub en klein licht (100 / 150 personen)
    - 4 Toppen en 2 Subs (150 / 300 personen)
    Groter zal waarschijnlijk in eerste instantie niet vaak gebeuren.

Hoe kan ik het beste mijn stroomvoorziening regelen?
    Ik heb geen idee wat ik kan verwachten aan stroomvoorziening in de zaaltjes waar ik kom. Tot nog toe was een flink dikke 220 kabel altijd nog voldoende.

Hier heb ik een link gevonden van een box waar ik wellicht al verder mee kom.

Admiral Stroomverdeler 32A-> 6x16A schuko

Ik zou erg blij zijn indien iemand me verder wil helpen met dit spannend probleem
  • StijnS
    • Sep 2006
    • 173

Die stroomverdeler die je daar aangeeft, kan je inderdaad al een aardig handje op weg helpen.
    Misschien wel handig om er dan ineens een verloopje 16A->32A bij te kopen.
    Dan vraag je gewoon als ze je boeken voor een 32A of een 16A krachtstroomaansluiting.
    Dat zal dan wel meer dan genoeg toekomen.

Nog een dingetje waar je op moet letten bij krachtstroomverdelers: Verdeel het stroomverbruik zo veel mogelijk over de 3 fases.

Comment

• relax
      • Aug 2007
      • 106

Bedankt voor de supersnelle reactie!

Voor iets meer geld is onderstaande verdeler te koop:
      Showtec PSA 321 Power Distributor, 3 x 32A

Wellicht wel handig om te kunnen zien wat er gebeurd en het zit meteen in een 19" rack (wat ik wel erg fijn vind).
      Nadeel is dat ik hier en daar opmerkingen lees over het feit dat deze producten niet erg Roadproof zijn. Nu ben ik zelf erg zuinig, dus gooien en smijten zit er niet in, maar wellicht wordt er bedoeld dat dit product gewoon niet betrouwbaar is. Eventuele ervaringen zijn welkom!

@StijnS
      Als ik het goed begrijp (oei.. ik snap hier echt te weinig van), dan is dat verloopje van 16A naar 32A om de set aan te sluiten op 16A? Is dat dan niet te weinig voor de spullen?
      Stel dat het klopt wat ik denk, dan zou ik dus ipv 6 uitgangen op de bovenstaande unit er maar 3 (zinvol) mogen gebruiken?
      In dat geval gebruik ik 3 afgezekerde uitgangen ipv 6, dat lijkt mij de helft en dus kloppend met 16A ipv 32A.

Is 1 aansluiting voldoende om de apparatuur aan te koppelen?

Zou ik het geluid en het licht ieder op een aparte 32A groep moeten zetten? (waarschijnlijk huur ik dan meteen de juiste stroomvoorziening voor het licht er meteen bij), of kom je met een beetje dansvloer verlichting niet zo snel in de problemen? Misschien is zelfs het probleem niet eens ter sprake, misschien is iedere afgezekerde uitgang schoon genoeg? (voor mij is dat een vraag).

Volgende vraag:
      Hoe verdeel ik het stroomverbruik over de 3 fases?
      Ik schaam me diep, maar ik kan dat verhaal niet echt volgen. Ik heb al diverse toppics doorgelezen maar de puzzelstukjes passen bij mij niet echt.
      Waarschijnlijk bedoel je een gelijk vermogen per 'stopcontact' in de bovengenoemde verdelers denk ik, dus niet alles op 1 (of een heel ongelijke verhouding).

Bedankt voor het nog een keer helpen van een stroombeginner...
      Last edited by moderator; 23-12-07, 13:31.

Comment

• Max8bier
        • Jun 2007
        • 27

Relax

Ik vind het zelf wel fijn om te zien wat je per fase aan stroom trekt zeker als je een keer op een aggregaat moet draaien is het belangrijk om je stroomverdeling een beetje gelijk te houden.
        Op een drie fase groep van 32A kun je een behoorlijk setje licht en geluid aansluiten. Per fase 7360W dit zijn 14 Parren van 500W.

Zelf gebruiken we voor een redelijke geluidset 3x16A, 1xFOH links 1xFOH rechts en 1xmonitoring en mengtafels.
        Hou je nog 3x16A over voor licht.

Comment

• StijnS
          • Sep 2006
          • 173

Okeej... Die DAP dingetjes... Eerst en vooral: ik ben niet echt een DAP fan.
          Het kunnen zien van hoeveel stroom er door elke fase loopt is echter wel een handig extratje. Er zullen wel mensen zijn die deze verdeelkastjes hebben, en je hierover wat ervaringen kunnen geven.

Maar bon, je volgende vraag:
          Voor wat jij opsomt aan licht en geluid, komt 1 16A krachtstroom aansluiting toe, gok ik zo op het eerste zicht.
          Even uit de doeken doen hoe krachtstroom werkt:
          In een krachtstroom aansluiting, zitten 3 fases, een nul en een aarding. Tussen een fase en de nul staat telkens 230V.
          Als we een 16A krachtstroomaansluiting hebben, betekent dit dat je uit elke fase 16A mag trekken. 16 Ampère komt bij 230V overeen met een vermogen van 3600 Watt.
          Er kunnen dus 3 stopcontacten gemaakt worden waaruit je telkens de volle 3600 watt kunt trekken. Klinkt toch al aardig genoeg voor wat jij aan licht en geluid hebt he?

De verdeler die jij aangaf, verdeelt een krachtstroomaansluiting waar 3 fases in zitten die elk 32 Ampère kunnen leveren. In de praktijk komt het er op neer dat je dus 6 stopcontacten op dat bakje hebt waar uit elk stopcontact de volle 3600 Watt te trekken is.

Ik raadde je een 16A->32A kabel aan zodat je opstelling een beetje flexibeler is. Er zijn namelijk kleinere zalen waar geen 32A krachtstroomaansluiting is, maar wel een 16A krachtstroomaansluiting. Met dat verloopje kun je daar dus ook weg. Wel mee rekening houden dat je dan nog maar 3*3600W kunt trekken.

En dan als laatste:
          De verdeling over de 3 fases
          Het is inderdaad de bedoeling om de belastingen zo gelijk mogelijk te verdelen. Als je een stroomverdeler met die metertjes hebt, kun je dit mooi zien.

Comment

• relax
            • Aug 2007
            • 106

Zelf maken ga ik voor de veiligheid niet aan beginnen.

Eigenlijk vind ik het met een dergelijke oplossing al wat luxer dan strikt noodzakelijk, en idd: meten is weten is in dit geval wel iets waar ik veel aan kan hebben (al is het maar om te zien wat ik op welke groep bij moet prikken).

Ik durf idd ook bijna het woord DAP niet te noemen naast de rest van mijn spullen (die denk ik toch wel een iets ander niveau hebben). Op dit moment is mijn geldput behoorlijk leeg (na aanschaf van alle speakers) en wil ik het toch niet zelf in elkaar knutselen.

Is een dergelijk DAP / Showtec apparaat niet echt betrouwbaar?
            Qua geluid snap ik dat het te horen is wat voor speaker er gebruikt worden, maar ik weet even nog niet waar ik aan moet denken wat het probleem bij stroomvoorziening kan zijn. Stel dat het apparaat spontaan uit kan vallen, dan zou dat een reden zijn dat ik het echt niet ga doen.
            Ik probeer me voor te stellen dat stroom stroom is (en dat er geen designer stroom is), dus vandaar dat ik het goedkoop wilde doen door een dergelijke oplossing aan te schaffen.

Natuurlijk sta ik open voor alle reacties waarom ik dit apparaat juist niet zou moeten kopen .

Zou ik dit zelfs ook tussen een normale stopcontact uitgang kunnen plaatsen? In dat geval is het ook te zien tot hoever de belasting op dat moment is. Natuurlijk is het dan altijd handiger om vanuit meerdere groepen stroom te pakken, maar je weet nooit waar je terecht komt (al zou dit wel extreem zijn).
            Last edited by relax; 22-12-07, 23:15.

Comment

• relax
              • Aug 2007
              • 106

Vandaag eens wat meer topics doorgelopen ivm de PSA-321.

Hier een opsomming van de punten waarom ik het niet zou moeten doen volgens deze topics:

- Klepjes van de schuko's breken gemakkelijk af (vervangen)
              - Displays kunnen stukgaan (1 geval bekend)
              - Losse nul wordt niet gedetecteerd (indien symetrisch belast - dus ook zonder belasting, 1 groep voor aansluiten belasten en meters bekijken).
              - Meters zijn niet altijd even nauwkeurig (indicatief wellicht toch voldoende)
              - Zekeringen zijn enkelpolig en er kan dus nog spanning op het stopcontact zitten als de zekering af staat.

De vragen die ik nog over heb:

- Stel dat ik maar 1 aansluiting ter beschikking heb, krijg ik dan problemen met het licht en geluid over 1 16A of 1 32A aansluiting?
              # Ik kan nog beredeneren dat ik geluid en licht niet op dezelfde uitgang moet prikken, maar ik weet niet of ze wel op dezelfde verdeler mogen zitten. Het lijkt me dat er soms maar 1 32A of zelfs maar 1 16A aanwezig is.

- 32A is vaak (als ik het goed begrepen heb) op 25A afgezekerd. Zit hier een bepaalde denkwijze achter?

- Ik zie veel verschillende aansluitingen waar ik nog nooit mee te maken heb gehad (harting, shuko). Stel dat ik een lichtset huur, kan ik deze dan aansluiten op deze verdeler? Zoals ik het nu begrijp zijn er veel varianten mogelijk en is het vast wel aan elkaar te knopen. Veilig en betrouwbaar heeft wel mijn voorkeur .
              Last edited by relax; 24-12-07, 08:32.

Comment

Working...