Fase verdeling van een dimmer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • FUTereLIGHT
    • May 2006
    • 33

Fase verdeling van een dimmer

Wie o wie kan mij nu even uit de brand helpen?
    Ik heb morgen een produktie waarbij de stroom installatie bijna op z'n max gebruikt gaat worden.
    Nu zit ik alleen met twee 6 kanaals dimmers waarvan ik niet kan uitvogelen hoe de voeding verdeeld gaat worden over de kanalen.
    (vb fase 1 op kanaal 1 en 2, fase 2 op kanaal 3 en 4 enz
    Ik heb zo ongeveer wel mijn vermoedens maar als iemand het mij kan bevestigen zou dat ideaal zijn.
    Het gaat hier om de showtec D-Pack 6 MK2.
    alvast bedankt.
    Ik ben FUTereLIGHT en ik werk met Futurelight
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

Nou, dat gaat niemand je met zekerheid kunnen vertellen zonder de aansluitingen op je dimmer gezien te hebben.

Zijn een poos dimmers geleverd zonder 380V voedingskabel, die kabels zijn dus later door gebruikers zelf aangesloten. Aarde en nul zullen allemaal gelijk zitten, maar de fasen, daar kan verschil in zitten.
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• laserguy
      • Jun 2003
      • 2755

Als het mogelijk is om alle vermogens zowat gelijkmatig over elk kanaal te verdelen dan hoef je die informatie niet te hebben... dus als dat kan geregeld worden is zo je probleem ook opgelost
      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• moderator
        Moderator
        • Apr 2001
        • 5950

Aanvullend:
        Bij gebruik op een aggregaat komt je faseverdeling aan op nauwkeurigheid. Bij aansluiting op het vaste spanningnet...kleine kans dat er een apache roet in het eten komt gooien.

Comment

• FUTereLIGHT
          • May 2006
          • 33

De belasting over de dimmers is redelijk mooi verdeeld.
          2xETC 575 (multipar) per kanaal op 1 na (4x ETC). maar wat ik dus niet weet is hoeveel dimmers er op 1 fase zitten en daar kom ik dus op het probleem welke fase ik nog kan belasten en welke niet.
          Ik denk dat ik per dimmerpack 2 kanalen per fase voed maar is dat ook zo?
          Het is wel showtec en die zijn nou eenmaal niet zo goed in technische specificaties...

PS: de fases zijn paralel door gelust dus die zijn op bijde dimmerpacks gelijk.

Comment

• MEEO Licht en Geluid
            • Nov 2005
            • 950

Ik vraag me sterk af of je wel 4 ETC multiparren op 1 kanaal kan aansluiten, die dingen zijn 575 watt per stuk: 2,3 kW. Zo misschien net kunnen op een zekering van een Showtec dimmer...

Kwa faseverdeling: ik denk dat je er gewoon van moet uitgaan: fase 1: ch. 1 & 2; fase 2: 3 & 4; fase 3: 5 & 6.
            MEEO Audio Licht Rigging,
            Mark van der Werff
            Groningen

Comment

• beyma
              • Oct 2002
              • 1614

Een beetje moeilijke uitleg geef je hoor, of ik begrijp je niet dat kan ook...hahaha

Maar je begin eens bij het begin, wat voor vermogen kan je max "trekken" , 3x 32 Ampre ? of meer ?

3x 32 A kan omgeveer 7300 Watt per fase leveren, dus totaal 22 Kw
              En als je dit tot je beschikking hebt, dan verdeel je dat dus in twee keer 3x16 Amp , nou daar kan je heel watt mee doen hoor! ;-)
              Last edited by beyma; 20-12-07, 23:11.
              Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• 4uss
                • Aug 2005
                • 578

Originally posted by MEEO Licht en Geluid
                Kwa faseverdeling: ik denk dat je er gewoon van moet uitgaan: fase 1: ch. 1 & 2; fase 2: 3 & 4; fase 3: 5 & 6.
                Proefondervindelijk weet ik dat dit in ieder geval voor de D-Pack 6 Classic het geval is. De DMX-Aansturing zit op Fase 1, als je die kwijt bent doet je dimmer het ook niet. (Helaas ook ondervonden)

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                  • Nov 2005
                  • 950

Originally posted by 4uss
                  Proefondervindelijk weet ik dat dit in ieder geval voor de D-Pack 6 Classic het geval is. De DMX-Aansturing zit op Fase 1, als je die kwijt bent doet je dimmer het ook niet. (Helaas ook ondervonden)
                  O, onze dimmerpack's hebben een 'fasesplitter', de 3 fasen komen samen met trafo's voor de stuurplint. zolang 1 van de 3 fasen het doet heeft de stuurplint spanning...

To topicstarter: dimmer openschroeven en meten?
                  Last edited by MEEO Licht en Geluid; 21-12-07, 08:42.
                  MEEO Audio Licht Rigging,
                  Mark van der Werff
                  Groningen

Comment

• FUTereLIGHT
                    • May 2006
                    • 33

Inmiddels is de Produktie weer voorbij en is alles goed gegaan.
                    De dimmers waren idd fase 1 op ch 1/2 fase 2 op ch 3/4 en fase 3 op ch 5/6 en was er nog genoeg over voor 4 mac 250 entour, 4 mac 250 wash.
                    Ook hadden we nog een Atomic 3000 maar die hebben we voor de zekerheid maar een ander stroompuntje gegeven los van de kracht installatie.
                    (je weet maar nooit met dat ding)

Wat wel heel bizzar was was dat de krachtvoeding was afgezekerd met 3 x 25A i.p.v. 3 x 32A. En dat voor een poppodium!

PS: 4 ETC multiparren op 1 dimmer gaat prima, dat is precies 10 A en Showtec zou wel heel dom zijn als ze bij die dimmers niet een klein beetje extra zouden rekenen.

Comment

• badboyscrew
                      • Aug 2000
                      • 304

Wat wel heel bizzar was was dat de krachtvoeding was afgezekerd met 3 x 25A i.p.v. 3 x 32A. En dat voor een poppodium!
                      Wil je niet teleur stellen maar 32 is meestal afgezekerd op 25
                      groeten alex

Als je de bank 1000 euro schuldig bent, heb jij een probleem. Maar als je de bank een miljoen euro schuldig bent, hebben zij een probleem.

Comment

• Ahmed Al Dayri
                        • Oct 2005
                        • 354

Originally posted by badboyscrew
                        Wil je niet teleur stellen maar 32 is meestal afgezekerd op 25
                        Dit is inderdaad het geval in heel veel zalen.
                        Heeft dit ook een logische reden erachter? Voorkomen dat de bekabeling smelt oid bij langdurige maximale belasting?

Comment

• moderator
                          Moderator
                          • Apr 2001
                          • 5950

Ahmed:
                          Is een knaken kwestie.

op 25A afzekeren in voor de meeste toepassinegn "draaistroom" ruimschoots voldoende.
                          Toepassingen zoals dimmers/lampen die op krachtstroom worden aangesloten zijn doorgaans uitzondering.
                          Bij een popodium is een 32A een lachertje imo...

Comment

• kokkie
                            • Nov 2003
                            • 1166

Originally posted by moderator
                            Ahmed:
                            Is een knaken kwestie.

op 25A afzekeren in voor de meeste toepassinegn "draaistroom" ruimschoots voldoende.
                            Toepassingen zoals dimmers/lampen die op krachtstroom worden aangesloten zijn doorgaans uitzondering.
                            Bij een popodium is een 32A een lachertje imo...
                            Beetje vaag nog.

Maar een 32A D-patroon bestaat niet (De ouderwetse porseleinen zekering dus), deze is er alleen in 25A (gele melder) en 35A (zwarte melder).
                            In oudere installaties, waar dus nog geen automaten maar D-patronen als beveiliging zitten wordt een CEE 32A wandcontactdoos dus afgezekerd op 25A.
                            Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• moderator
                              Moderator
                              • Apr 2001
                              • 5950

En in moderne installaties ook nog steeds op 25A, omdat men dat gewend is en...Omdat het minder koper kost doordat er minder dikke stukken koper in de muur moeten voor een 25A aansluiting dan een 32A aansluiting.

Comment

Working...