waneer elco versleten?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vegapower
    • Nov 2004
    • 355

waneer elco versleten?

ik heb een tydje trug een crest pro 8001 gekocht.
    voor een koopje van 600euro.

wat ik wel al direct gezien had is dat by het opzetten van deze versterker aan een kant niet eerst via beveiliging gaat. de ledjes aan 1 kant slagen de onderste beveiliging over.

maar de versterker werkt perfect.
    wat ik nu wel heb is dat die kant waarbij de ledjes 1 stand overslaan de clip led sneller pinkt. veel sneller zelfs. kan het zyn dat van die kant de elco´s versleten zyn?

nog eventjes stomme vraag. indien ik de elco´s vervang door b.v. 40.000uf in plaats van de originele 35.000uf zou deze dan meer vermogen hebben?

ter info ik belast mijn versterker byna altyd op 2ohm.
    dat de clipled sneller aangaat is op 8, 4 en 2ohm. dus daar ligt het niet aan.

ik heb de elco´s daarstraks gemùeten. als je de versterker opzet geven ze 60volt. maar indien de versterker afzet vallen ze we redelijk snel trug naar 0. mss nutteloze info marja.

alvast bedankt
  • Koen van der K
    • Aug 2005
    • 1146

... da's niet te duur, tenzij er toch iets mee mis is en daar lijkt 't wel op.

Er kunnen allerhande oorzaken zijn dat het ene kanaal snel clipt; zijn alle voedingsspanningen aanwezig ? Zoals je wellicht hebt gezien is het een 2-step class H bak die loopt op +/- 67 en +/- 135 VDC, dus wel even goed (!) uitkijken en weten wat je meet aub.

Elco's vervangen door zwaardere heeft weinig zin; de voeding (trafo, brugcellen en elco's) zijn op elkaar afgemeten, door er een hogere cap aan te hangen krijgen de trafo en brugcel meer voor hun kiezen.
    Elco's "slijten" door warmte en door te korte ontlaadtijden (hier zijn erg mooie formuletjes voor), maar hoe duurder de elco (en er zitten aardig goede exemplaren in de Crest Pro series) hoe beter ze bestand zijn en hoe langer ze dus meegaan.

Ik zou er even mee langs een reparateur gaan ... klinkt niet helemaal OK.

Groeten en succes !
    Last edited by Koen van der K; 17-11-07, 16:43.
    Meer is minder, minder is meer

Comment

• Mathijs
      Moderator
      • Aug 2002
      • 1353

Zoals eerder vermeld zullen zwaardere elco's geen functie hebben.
      Echter dat 1 kanaal niet in de beveiliging gaat bij het aanzetten, is enigsinds dubieus. Ik zou hier maar snel naar laten kijken.
      Als er iets mis is zo de amp namelijk per direct in de mute moeten gaan. Is deze gebypassed omdat hij bijvoorbeeld niet goed functioneerde, dan gaat het goed mis als het fout gaat.

Comment

Working...