Soorten connectoren

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gertgeluid
    • Dec 2006
    • 520

Blader deze PDF eens door. Dit is een van de applicaties waarin je gebruik maakt van RS232 of RS485 en bevat basisinformatie wat betreft maximale afstand enzo. Niet heel erg diepgaand, maar een leuk begin.

Succes

Comment

• wielrenner
      • Nov 2007
      • 15

nou ik wilde graag een eigen installatie gaan maken maar als ik van bijna niks verstand heb met het hele geluid en licht gebeuren dan moet ik toch ergens beginnen en als ik niet tevereden ben met het gene wt ik op google en wikipedia kan vinden dan moet ik het op een andere manier kunnen vinden en dan kom je meestal op een foum terecht.

Oh en nog bedankt voor het pdfje ik begin het te snappen van de RS-232 en de Rs485 als het goed is gebruik deze alleen om mijn laptop te linken met mijn installatie bijvoorbeeld
      Last edited by wielrenner; 13-11-07, 23:39.

Comment

• laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

Het verschil? Heel veel. Daarover moet je echt eens lezen. Google kent beide dus als je beide leest moet wel zelf de verschillen zoeken en dat kan ver gaan.
        Het belangrijkste verschil dat ik onthouden heb is dat RS485 werkt met differentiële signalen en daardoor (nog) veel storingsongevoeliger is. Hoe aansluiten? Wel, nie gemakkelijk want de RS485 standaard schrijft geen connectoren voor! Soms wordt ook een DB25 gebruikt maar daar is meer dan 1 bekabelingsstandaard voor...
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• gertgeluid
          • Dec 2006
          • 520

Beste Wielrenner,

RS232 en RS485 zijn momenteel nog populair bij onderandere (hee, da's toevallig) XTA processor units om bij grotere systemen het nodige crossover, delay, eq-ing en distributiegebeuren te kunnen besturen vanaf een computer. Dit omdat de apparaten zelf nogal omslachtig zijn om zoveel data te kunnen bewerken, laat staan om een beetje overzicht te houden. Tevens kun je met deze protocollen over een langere afstand (RS485 of wireless) je dingetje doen, wat weer handig is om in sporthallen of andere grote locaties te kunnen werken.

In jouw geval zul je deze protocollen niet snel tegenkomen. Je laptop is in eerste instantie misschien handig bij het opstellen van een factuurtje (ben je al bekend met BTW/KVK?) of het spelen van MP3'tjes. Voor dat laatste ga je geen RS232 of 485 nodig hebben, eerder een minijack naar 2x tulp kabeltje

Leuk dat je je wilt verdiepen in het wereldje van licht en geluid. Het beste is om zelf op ontdekkingsreis te gaan. Vergeet echter niet dat je heel veel kunt leren van mensen die het al langer doen. Schaam je niet om een keer te snuffelen bij producties. Je zult er veel van opsteken.

Tevens is dit een beetje een moraalboodschap om te zorgen dat je geen gevaarlijke dingen gaat doen. Enkele weken terug was er iemand die op het punt stond om de verkeerde gereedschappen te gebruiken om een multikabelsysteem te ontwikkelen. De boodschap van de mensen op dit forum was duidelijk: ga niet creatief doen als je niet weet waar je mee bezig bent! Ook jou willen we graag in de toekomst nog vaker spreken, dus learn from the best.

En nog iets: er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Middels Google kun je een heel eind komen. Mocht je niet kunnen vinden wat je zoekt: vraag het dan gerust. Neem geen risico's! En natuurlijk zijn er mensen die je uitmaken voor dombo omdat je beginnersvragen stelt, maar die mensen zijn ook ooit begonnen. Jij hebt het recht op begrijpelijke informatie.

Nu heerst er wel een regel: eerst zelf goed zoeken. Ook op dit forum zijn er talloze topics die jouw vraag grotendeels kunnen beantwoorden.. Pas als je ergens niet uitkomt, schakel je de hulplijn in

Succes.

Comment

• wielrenner
            • Nov 2007
            • 15

Hey,

Ik lees nu in een stukje tekst op internet dat er ook XLR pluggen zijn met 4 of 5 of 6 of 7 aansluit pinnen zijn waar worden die dna meestal voor gebruikt.
            Ik weet wel dat je de 4 pins voor RS-485 kan gebruiken maar van de rest weet ik niks af

Comment

• MEEO Licht en Geluid
              • Nov 2005
              • 950

Originally posted by wielrenner
              Hey,

Ik lees nu in een stukje tekst op internet dat er ook XLR pluggen zijn met 4 of 5 of 6 of 7 aansluit pinnen zijn waar worden die dna meestal voor gebruikt.
              Ik weet wel dat je de 4 pins voor RS-485 kan gebruiken maar van de rest weet ik niks af
              MiniXLR: Aansluiting voor Laviermicrofoontjes etc. op wirelessmicrofoonsysteem.
              3 polig: Audio (Microfoon), DMX
              4 polig: Scrollerconnectie (kleurenwisselaar voor conv. licht), intercomheadset connector (ASL), Zwanehalslampjes;
              5 polg: DMX (DigitalMultipleX) connector, wordt ook wel de 3 polige XLR voor gebruikt;
              6 polig: wordt bijna niet gebruikt.
              7 polig: Verouderde connector voor stuurspanning naar dimmersystemen, verdrongen door DMX; NEON aansluiting.
              ==
              Jack 3,5mm: Voor in laptop, MP3 speler etc.
              Jack 6,3mm: Gitaren, Patchcable, FX
              ==
              RCA: ook wel Tulp genoemt, gaat van CDSpeler naar Mixer (bijvoorbeeld)
              ==
              PowerCon: Enkelfasige 230v lijn, Aarde + Nul + Fase (te vergelijken met een normale stekker)
              Speakon: Connector voor Speakertoepassingen, tussen versterker en luidsprekers.
              ==
              Shucko: 230v. connector (normale stekker die ook aan huis, tuin en keukensnoer zit).
              IEC: Computerstekker, wordt meestal gebruikt voor aansluiten van apparatuur (ookal wordt PowerCon steeds meer standaard).
              CEE: Stekker voor krachtstroomtoepassingen (ook 16a enkelfasig en 32a enkelfasig).
              ==
              Harting 6 , 10, 16, (24)pol: Lichttoepassingen, Multikabel.
              Harting > 16 pol. Audiotoepassingen, Multikabel.

Ik begrijp als deze taal niet helemaal duidelijk is, maar daar kan Google weer een uitkomst op bieden...

Moderator en StijnS, bedankt voor aanvullingen!
              Last edited by MEEO Licht en Geluid; 15-11-07, 21:21.
              MEEO Audio Licht Rigging,
              Mark van der Werff
              Groningen

Comment

• StijnS
                • Sep 2006
                • 173

Even ter aanvulling, MEEO:
                Een 4-polige XLR wordt ook wel eens gebruikt om zwanenhals lichtjes op aan te sluiten.

Comment

• moderator
                  Moderator
                  • Apr 2001
                  • 5950

En 7 polig is de gangbare connector voor neon verlichting.
                  Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                    • Nov 2005
                    • 950

Originally posted by moderator
                    En 7 polig is de gangbare connector voor neon verlichting.
                    Nooit geweten, handig zo'n forum
                    Bedankt voor aanvulligen
                    MEEO Audio Licht Rigging,
                    Mark van der Werff
                    Groningen

Comment

• Upgrading your system
                      • May 2003
                      • 1684

Originally posted by jens
                      potverdorie was erw eer net eentje me voor
                      Hahaha, tsjah, er kan er maar 1 de eerste zijn..

mischien wat sneller typen??
                      Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• gertgeluid
                        • Dec 2006
                        • 520

5 polig kom je ook tegen op camera's (beta's, XD's) als een gebalanceerde tweekanaals line out. 7 polig wordt sporadisch nog wel eens toegepast voor een budget multikabelverbinding naar de camera bij ENG werk.

2 lijnen gebalanceerd
                        2 lijnen ongebalanceerd retour.
                        Massa.

4 polig is inderdaad vaak voor zwanenhalsverlichting. Er is een systeem waarbij er meerdere voltages worden gevoerd op deze norm (6v, 12v, 18v). Het te ontvangen apparaat gebruikt dan de juiste pinnen voor de toepassing:

Pin 2: 6v
                        Pin 3: 18v
                        Pin 4: 12v

En zo kunnen we nog wel even doorgaan
                        Last edited by gertgeluid; 16-11-07, 00:41.

Comment

• showband
                          • May 2001
                          • 4524

vergeet niet:
                          Bantam connector
                          Lijkt op stereo jack is degelijker en zelfreinigend.
                          gebruik (studio) patchpanels.

aanvulling
                          Jack 3,5mm:
                          Voor in laptop, MP3 speler, in-ear oortjes etc
                          Jack 6,3mm:
                          Mono: Gitaren, instrumenten, kanaalschakelaars bij instrumentversterkers
                          stereo: Patchcable, FX, hoofdtelefoons

Din 5 polig
                          MiDi kabels (voor besturing van instrumenten en effecten Soort DMX voor muzikanten. Je kan er in veel gevallen ook lichtshows en digitale mengtafels/effecten in meer of mindere vorm mee besturen)

ik ga niet ook de lijst met alle vormen van din doen. adat, SPdif, AES en tascam . Dat mag iemand anders op zich nemen.
                          Last edited by showband; 16-11-07, 10:41.
                          lekker belangrijk!

Comment

• DJ nn
                            • Jun 2006
                            • 489

Socapex:

Ronde connector ( in verschillende pinaantallen en bezettingen)
                            Gebruikt als audio-multikabel

Bulgin
                            Ook een ronde stekker maar met rechthoekig blokje in.
                            Wordt gebruikt als aansluiting voor licht-multikabels.

grtzz DJ nn
                            Last edited by moderator; 16-11-07, 12:12. Reason: kloppend gemaakt met de werkelijkheid :-)
                            ... the sound of silence...

Comment

• hugovanmeijeren
                              • Oct 2004
                              • 1436

Originally posted by DJ nn
                              Socapex:

Ronde connector ( in verschillende pinaantallen en bezettingen)
                              Gebruikt als audio-multikabel
                              Socapex is buiten Europa om waarschijnlijk wel zo'n beetje de meest gebruikte connector. De 19 pins uitvoering is ook voor licht te gebruiken, daar kunnen 6 groepen over (vanwege individuele aarding).

Groeten Hugo
                              Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• @lex
                                • Jul 2006
                                • 1087

Heb niemand nog de volgende opmerking horen maken:

DMX512 data is transmitted at 250,000 bits per second using the RS-485 transmission standard over two wires.

Met andere woorden wielrenner; je komt met je vragen twee keer op hetzelfde pad. XLR (3p of 5p) is, indien gebruikt voor DMX, de connector waarmee het dataprotocol RS-485 over een kabel loopt.

Je vraag was dus eigenlijk een beetje vragen wat het verschil is tussen diesel en een fiets...

Groeten, @lex
                                Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

Working...