Slechte test....

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jakkes72
    • Dec 2003
    • 1015

Slechte test....

Bij mijn zoektocht ter vervanging van mijn Carver PT2400 amps heb ik vandaag een QSC PLX 3602 getest.
    Situatie heel simpel:
    Vanuit de EAW processor, de QSC in op kanaal 1 en de EAW SB250's op speaken met 4 x 4 mm2 aangesloten.

Eerst maar eens een cd'tje opgezet: alles werkte normaal.
    Bij controle van de PLX viel het me wel op dat de Clip lampjes op beide kanalen oplichtten, alles gecontroleerd: niet raars te zien.
    Dit dus maar ter kennisgeving aangenomen.....

Tijdens de soundcheck bang!!! zekering er uit, op zowel mijn verdeling, als in de meterkast. Zekeringautomaten gereset: weer geluid.

Tijdens de dienst (kerkdienst met voltalig bandje) geen klachten oid gehad. Tijdens de laatste nummers, die aanzienlijk harder gingen dan de rest van de middag, even gekeken hoe de QSC zich hield met het oog op koeling en headroom.

Tot mijn verbazing: QSC staat uit!!!!
    Aan/uit geprobeerd: komt niet meer tot leven.

Uiteindelijk met een kennis tot volgende conclusie gekomen:
    - Op kanaal 1 van de QSC zit op 1+/- kanaal 1, en op 2+/- Kanaal 2.
    - Mijn EAW SB250's hebben intern een brug op 1+ en 2+ en 1- en 2-

Ik heb dus zelf de QSC opgeblazen doordat het signaal van kanaal 1, weer terug kwam op kanaal 2 (vandaar dat de clip lampjes van kanaal 2 oplichtten).

Lekker dus.

Ik denk dat ik dus deze versterker behoudt, en dat deze gelijk door kan naar de reparateur.....

Met andere woorden: Rekening man.
    Had voorkomen kunnen worden door GOED de handleiding te lezen.
  • Upgrading your system
    • May 2003
    • 1684

En het moraal van dit verhaal?

Lees je handleiding?
    Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• jakkes72
      • Dec 2003
      • 1015

Inderdaad, hoe stom kan ik zijn.

EN natuurlijk nadenken voordat je iets test

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

handig..
        met een beetje mazzel is t alleen een zekering...

Comment

• EVfreak
          • Jan 2006
          • 146

Euh,even als aanvulling(misschien heeft er iemand in de toekomst nog wat aan) De meeste QSC's hebben deze aansluiting.Deze "pinout" staat ook vermeld op de achterkant bij de Speakon's.Mijn RMXen en PLXen(eerste serie) hebben dit ook.

Comment

• Davy Gabriels
            • Aug 2002
            • 819

waarom valt dat ding niet gewoon in de protect, is in feite toch een situatie van kortsluiting, overstroom?

Comment

• Outline
              • Feb 2006
              • 1434

Niet alleen QSC's hebben die pin-out, er zijn tegenwoordig veel merken die het zo doen. Makkelijk met bv. bi-amp, bruggen enz. OPLETTEN DUS!!!!!

Jammer voor je, hoop dat het simpel op te lossen is maar denk van niet (ivm er uit springen van diverse automaten).

Denk ook dat je na de 1e klap de beveiliging van de versterker om zeep hebt geholpen?

Comment

• jadjong
                • Oct 2003
                • 654

Waarom hebben die kasten een doorlus op pin 1&2?

Comment

• jakkes72
                  • Dec 2003
                  • 1015

Zodat je ze bi-wired kunt aansluiten dus in plaats van 2* 2,5 mm2 heb je dan 4* 2,5 mm2 (Er vanuitgaand dat je aan de amp kant hetzelfde hebt gedaan.)

Comment

• Koen van der K
                    • Aug 2005
                    • 1146

Originally posted by jakkes72
                    - Mijn EAW SB250's hebben intern een brug op 1+ en 2+ en 1- en 2-

... da's kl*** ja ! maar wellicht even een simpele vraag; waarom zijn die speakons intern doorgelinked ? Bedoeling is toch om de 18" drivers via speakonklemmen 1/2 appart aan te kunnen sturen vanuit je amp, zodat je dus aan je amp-kant de keus hebt om ze parallel of via 2 kanalen aan te sturen ? Dan heb je toch geen enkel voordeel om de boel aan de speakerkant ook te linken ?

Mis ik iets ? zonde is het iig wel ... succes !
                    Meer is minder, minder is meer

Comment

• Husss
                      • Jul 2003
                      • 220

Originally posted by Outline
                      Niet alleen QSC's hebben die pin-out, er zijn tegenwoordig veel merken die het zo doen. Makkelijk met bv. bi-amp, bruggen enz. OPLETTEN DUS!!!!!

Jammer voor je, hoop dat het simpel op te lossen is maar denk van niet (ivm er uit springen van diverse automaten).

Denk ook dat je na de 1e klap de beveiliging van de versterker om zeep hebt geholpen?
                      Ik heb een soortgelijk voorval ook met een lab2002 gehad. In dit geval werd de amp alleen bloed en bloed heet..... maar stuk gaan ho maar.
                      In mijn geval hingen door een foute kabel kanaal a en b aan elkaar

Met vr gr,

Husss

Comment

• jakkes72
                        • Dec 2003
                        • 1015

Originally posted by Koen van der K
                        ... da's kl*** ja ! maar wellicht even een simpele vraag; waarom zijn die speakons intern doorgelinked ? Bedoeling is toch om de 18" drivers via speakonklemmen 1/2 appart aan te kunnen sturen vanuit je amp, zodat je dus aan je amp-kant de keus hebt om ze parallel of via 2 kanalen aan te sturen ? Dan heb je toch geen enkel voordeel om de boel aan de speakerkant ook te linken ?

Mis ik iets ? zonde is het iig wel ... succes !
                        Het kan ook op die manier, maar als je de subs dan gebruikt met alleen een 2* 2,5 mm2 dan doet 1 speaker het maar.

Wellicht dat Freek kan zeggen of zo'n brug er standaard in zit?

Comment

• JVS
                          • Mar 2004
                          • 317

Originally posted by Husss
                          Ik heb een soortgelijk voorval ook met een lab2002 gehad. In dit geval werd de amp alleen bloed en bloed heet..... maar stuk gaan ho maar.
                          Dat is nu het verschil tussen de werkende stroombegrenzing in een LAB, en de stroombegrenzing van een QSC PLX :-)

Er zijn jammer genoeg een hele hoop fabrikanten die beweren dat hun versterkers kortsluitvast zijn op de uitgang, echter bij een klein incidentje als dit al sneuvelen....

Comment

• laserguy
                            • Jun 2003
                            • 2755

Ho ho... er is wel een klein verschil tussen kortsluiting en het verkrachten van de uitgang met een ander signaal!
                            En een klein incidentje is dit nou ook weer niet... dit is een zware fout hetgeen de TS ook eerlijk toegeeft.
                            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• JVS
                              • Mar 2004
                              • 317

Originally posted by laserguy
                              Ho ho... er is wel een klein verschil tussen kortsluiting en het verkrachten van de uitgang met een ander signaal!
                              En een klein incidentje is dit nou ook weer niet... dit is een zware fout hetgeen de TS ook eerlijk toegeeft.
                              Echter in beide gevallen is het de stroombegrenzing (meting spanning over emitter-R's) die in moet grijpen. Aangezien het twee kanalen van dezelfde versterker zijn, zou de stroom nooit te groot mogen zijn geworden voor de halfgeleiders in het teruggevoedde kanaal..

Dergelijke dingen maak je ook wel eens mee in 4-8x topje-statiefje set in de losse verhuur. Overijverige hulpjes die de kastjes gaan doorlussen, en dan op 't eind de lus rond maken..

Een goede versterker moet daar mijns inziens tegen kunnen ! Een ander voorbeeld van versterkers met een goede stroombegrenzing zijn de Crown Macrotechs.

Comment

Working...