Harting inbouw + aarde

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ST
    • May 2005
    • 32

Harting inbouw + aarde

Hallo,

Ik wil mijn dimmers (met 6x shukko uit) gaan bekabelen in een dimmerrack met Harting 16 uit. Mag ik de aarde op de Harting via 1 shukko laten lopen en op de overige shukko's alleen de twee fasen laten lopen ?

Of moet ik de aarde van iedere shukko op de Harting aansluiten ?
    Heeft er iemand een foto van een bekabeld dimmerrack ?

Veel dank !
    Moet dat nou ?
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

simpel... de aarde gaat over de zij-pennen van de harting, ( is dus eigenlijk 17 ipv 16p) en ALLE kabels altijd aarden.

Comment

• renebiemans
      • May 2006
      • 156

De zijkanten van een harting zijn voor de aarde. Voor het aansluiten van de fase en nul draden zijn ongeveer twee standaarden voor.
      Standaard 1:
      Bovenste rij pinnen Fase
      Onderste rij pinnen Null

Standaard 2:
      1=F1 2=N1 3=F1 4=N2 etc.

Zelf vind ik standaard 1 handig.

Comment

• sjoerd
        • Apr 2004
        • 341

volgens mij is dat nog geen antwoord op de vraag. Je kunt de aarde gewoon op 1 van de 6 stekkers aansluiten, maar let er dan wel op dat die stekker er altijd in zit, omdat anders er geen aarding is. je kunt ook alle aarde aansluiting samenvoegen en op de harting aansluiten maar dat lijkt me wat omslachtig, zeker in een gesloten dimmerrack

Comment

• MEEO Licht en Geluid
          • Nov 2005
          • 950

Originally posted by sjoerd
          volgens mij is dat nog geen antwoord op de vraag. Je kunt de aarde gewoon op 1 van de 6 stekkers aansluiten, maar let er dan wel op dat die stekker er altijd in zit, omdat anders er geen aarding is. je kunt ook alle aarde aansluiting samenvoegen en op de harting aansluiten maar dat lijkt me wat omslachtig, zeker in een gesloten dimmerrack
          Volgens mij, kun je het beste alle shucko's van aarde voorzien.
          Dit voorkomt problemen in de verhuur, en kost je niet zoveel moeite.

Je kan beter de aarde direct verbinden met de input van je dimmerblok.
          Dit heb ik altijd gedaan, en werkt nog altijd makkelijk.
          MEEO Audio Licht Rigging,
          Mark van der Werff
          Groningen

Comment

• ST
            • May 2005
            • 32

Originally posted by MEEO Licht en Geluid
            Je kan beter de aarde direct verbinden met de input van je dimmerblok.
            Ik snap je even niet...
            Bedoel je output ? Of de aarde van de dimmer naar de Harting ?
            Moet dat nou ?

Comment

• MEEO Licht en Geluid
              • Nov 2005
              • 950

De aarde van de harting (chassis) naar de CEE input (of kabel van dimmerpack) en de fasen en nullen van de haring gewoon naar de shucko's. (Je verbind dus de aarde van de shucko's niet door)
              Je harting is dan altijd geaard met de input CEE of kabel.
              Last edited by MEEO Licht en Geluid; 10-08-07, 14:53. Reason: Belachelijke fout in de post, excuses hiervoor!
              Mark van der Werff
              Groningen

Comment

• GvH-E
                • Feb 2007
                • 122

Wanneer een aantal Schuco's achter een meerpolige Harting is aangesloten moet in alle Schuco's de aardklem worden aangesloten!
                In de Harting komen dus meerdere aarddraden samen. De aarddraden lopen dus altijd mee met fase en nul.

Als je zelf extra verbindingen buitenom tussen de apparaten wilt leggen moet je dat zelf weten maar via de voedingsleiding behoort elk apparaat te zijn geaard. (tenzij dubbel geisoleerd)

Loopt je aarddraad niet via de Schuco (zoals elders voorgesteld) dan is een extra of ander apparaat wat je er "even" bijzet niet geaard en is dus een gevaarlijke situatie!
                Is niet toegestaan!

De klem in de Harting is niet geschikt om meer als 2 draden onder aan te brengen. Gebruik een extra klem of knijp meerdere aders onder bijv. een 6 mm2 ader bus.
                Moet een degelijke verbinding zijn!
                GvH-E

Comment

• FiëstaLj
                  • Oct 2000
                  • 2068

Mark bedoeld de aansluiting aan de dimmerkant. Aan de uitgang van de harting moet inderdaad wel elke schucko worden voorzien van randaarde.
                  Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                    • Nov 2005
                    • 950

Originally posted by FiëstaLj
                    Mark bedoeld de aansluiting aan de dimmerkant. Aan de uitgang van de harting moet inderdaad wel elke schucko worden voorzien van randaarde.
                    Uiteraad, maar ik begreep, dat de shucko's al van aarde waren voorzien.
                    Dan is het toch niet nodig, om de harting (die inderdaad 1 aarde aansluiting heeft) naar alle shucko's van aarde te gaan voorzien.
                    Als je de harting dan (INTERN) van 1 aarde draad voorziet, die naar je CEE / kabel input of PowerSupply gaat, is dit toch voldoende?
                    Mark van der Werff
                    Groningen

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

Originally posted by FiëstaLj

Originally posted by MEEO Licht en Geluid
                      Uiteraad, maar ik begreep, dat de shucko's al van aarde waren voorzien.
                      Dan is het toch niet nodig, om de harting (die inderdaad 1 aarde aansluiting heeft) naar alle shucko's van aarde te gaan voorzien.
                      Als je de harting dan (INTERN) van 1 aarde draad voorziet, die naar je CEE / kabel input of PowerSupply gaat, is dit toch voldoende?
                      dan moet je ALLE aardes van de schucko's aan elkaar knopen, en daarmee naar dat zijkontaktje toe..

(dacht ff dat hij normale pennen voo L, N en PE wou gebruiken haha)

Comment

• JeroenVDV
                        • Mar 2004
                        • 963

Originally posted by MacGyverSounds
                        dan moet je ALLE aardes van de schucko's aan elkaar knopen, en daarmee naar dat zijkontaktje toe..
                        Waarom niet gewoon direct (met 1 aarde-draad dus) naar de aarde-aansluiting van de CEE/Shuko-ingang van 't dimmerrackje?
                        Creating shows beyond Imagination

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                          • Nov 2005
                          • 950

Originally posted by JeroenVDV
                          Waarom niet gewoon direct (met 1 aarde-draad dus) naar de aarde-aansluiting van de CEE/Shuko-ingang van 't dimmerrackje?
                          Dit bedoel ik dus
                          Mark van der Werff
                          Groningen

Comment

• GvH-E
                            • Feb 2007
                            • 122

Blijkbaar had ik eerder een andere situatie beschreven dan bedoeld.

Dan de 2e mogelijkheid;
                            A Voorbeeld: Het dimmerrek bezit bijv. 12 stuks schucko's en die wil je gaan samenvoegen naar een meerpolige Harting contactdoos.
                            Dan moeten in alle schucko contactstoppen (stekkers) de aardaansluitingen worden aangesloten en in de Harting worden verbonden met de aardklem.
                            Wanneer maar bij 1 schuco de aarde zou zijn aangesloten is een vergissing mogelijk en is niet toegestaan.

Maar als je alles bijelkaar samenbouwd in één kast kun je het als één apparaat zien en is een degelijke vaste aansluiting (soepel 2,5 mm2 bij 16 Amp.) tussen de Harting en het aardpunt van de voeding van de dimmer geen bezwaar.

Opmerking: wanneer op deze wijze een aantal lichtgroepen in bedrijf is (en speciaal wanneer gedimd en bij lange meeraderige kabels) kan er een spanning op de pennen van een eventueel uitgetrokken schuckostekker bij de dimmereenheid ontstaan! Je kunt daarom beter een dimmereenheid met Hartingstekker kopen.
                            GvH-E

Comment

• ST
                              • May 2005
                              • 32

Zoals eerder gezegd; een duidelijke overzichtsfoto is van harte welkom.
                              Moet dat nou ?

Comment

Working...