welke soldeerbout soldeerstation....

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

    welke soldeerbout soldeerstation....

    ...om voornamelijk Neutrik XLR-spul mee te solderen.

    Wie heeft er aanraders?
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.
  • jeroenw
    • Dec 2003
    • 216

    #2
    als je het alleen gebruikt om connectoren mee te solderen maakt het weinig uit, kies wel >20W anders willen de onderdelen niet warm worden.
    Let wel weer op dat je geen te hoog vermogen pakt want dan smelt het plastic.

    Ikzelf steek altijd een contradeel in mn te solderen xlr connector, dan heb je minder kans op scheefsmelten van je aansluitingen.

    Als je ook nog wat delicaat soldeerwerk wil doen (printjes) dan heeft weller altijd mooie stationnetjes.

    Maar voor connectoren werkt een boutje van de gamma ook prima
    \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

    Comment

    • laserguy
      • Jun 2003
      • 2755

      #3
      Veel hangt ook af van hoeveel keer per jaar je moet solderen. Als je dagelijks soldeert dan is een blauw of zwart Weller station best een aanrader maar met een prijs van rond de 250.00,- natuurlijk niet goedkoop.
      Als je nog vrij veel soldeert maar niet overdreven dan kun je ook een rood Weller station nemen maar neem dan wel op je bout de longlife punt er direct bij want die heb je echt nodig. Prijs rond de 150.00????
      Ben je een af en toe soldeerder dan kun je met een standaard Solomon stationnetje (OEM product verkocht onder heel veel merknamen) ook al heel ver komen... prijs rond de 80.00????
      Al deze stations hebben vermogen van 50..80 Watt en dat is ideaal voor alle werk (wegens temperatuursgeregeld geen gevaar voor opfikken van onderdelen e.d.).
      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

      Comment

      • shure-fan
        • Sep 2003
        • 1046

        #4
        mijn kijkshop soldeerpistool van destijds 10 gulden gaat al 13 jaar mee, en heb nog nooit de "punt" hoeven te vervangen.

        en dat terwijl ik gemiddeld 1 dag per 2 weken best aan het solderen ben
        Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

        Comment

        • Koen van der K
          • Aug 2005
          • 1146

          #5
          Ha heren vakantiegangers ... !

          Wat voor mij belangrijk is is een temperatuurgeregelde bout (station) met voldoende capaciteit, 1 die dus niet te snel afkoelt bij verhitting van een groter object ... een station met uitlezing van een Watt of 40 voldoet prima voor de meeste soldeeractiviteiten.

          Ik vind, hoewel zeer duurzaam en kwalitatief erg goed, Weller te prijzig en heb daarom een cheap-ass HQ soldeerstation van Nedis, kost iets van 20 Euro ... daar heb je nog geen kwart Weller voor ;-)
          Wel een extra boutje bij het station kopen (5 Euri oid) omdat deze nogal eens sneuvelen (heb er in 3 jaar tijd 2 versleten), maar daar is de prijs naar.

          Voor het echt zware werk (meerdere 2,5mm2 op een groot kopervlak oid) gebruik ik (wederom een cheap-ass) soldeerpistool van 100W, overigens wel een Weller ... effe knijpen en alles wat enigszins in de buurt komt smelt ;-). Dus met enige tact mee omgaan, en dus niet geschikt voor Neutrik oid.

          Overigens soldeer ik kleine PCB werk (kleine eilandjes etc.) met 0,7mm 60/40 tin en grotere dingen die wat meer tin vergen (zoals de Neutrik connectoren) met 1mm tin ... soldeert sneller en handiger, maar dat terzijde.


          Groeten en succes !
          Last edited by Koen van der K; 18-07-07, 15:46.
          Meer is minder, minder is meer

          Comment

          • laserguy
            • Jun 2003
            • 2755

            #6
            Mensen die soldeerpistolen verkopen en gebruiken moesten ze ter plaatse neerkogelen. De temperatuur is zo slecht te bepalen dat je soldeerverbinding geen kl*ten waard is... het is niet omdat het aan elkaar hangt dat de verbinding geslaagd is! Mensen die ik met zoiets zie solderen krijgen van mij een serieuze lezing over solderen en chemische reacties!
            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

            Comment

            • Koen van der K
              • Aug 2005
              • 1146

              #7
              Originally posted by laserguy
              Mensen die soldeerpistolen verkopen en gebruiken moesten ze ter plaatse neerkogelen. De temperatuur is zo slecht te bepalen dat je soldeerverbinding geen kl*ten waard is

              nounounou ... klopt idd voor "Neutrik"-soldeerwerk (en pakweg 95% van al het "Audio soldeerwerk") helemaal !

              However is een soldeerpistool zowat de enige tool om grote oppervlakken en draaddiameters goed met elkaar te verbinden (dwz genoeg energie om alles goed door te laten vloeien), werkt dan ook prima mits met gecontrolleerde bediening van de "trigger" en de nodige ervaring in soldeertechniek.

              Voor de soldeerwerkzaamheden van de topicstarter is een soldeerpistool idd ongeschikt.

              Iemand overigens ervaring met RoHS soldeertin, solderen en de-solderen ? Schijnt andere temperaturen te hebben en lastiger te (de)solderen heb ik me laten vertellen. Gelukkig blijft de 60/40 gewoon door de detailhandel leverbaar !

              Viel SpaB met bakken & braden !
              Meer is minder, minder is meer

              Comment

              • laserguy
                • Jun 2003
                • 2755

                #8
                However is een soldeerpistool zowat de enige tool om grote oppervlakken en draaddiameters goed met elkaar te verbinden (dwz genoeg energie om alles goed door te laten vloeien), werkt dan ook prima mits met gecontrolleerde bediening van de "trigger" en de nodige ervaring in soldeertechniek.
                Sorry hoor maar zelfs met een juiste triggertechniek kun je met die rotdingen je temperatuur niet op enkele tientallen graden nauwkeurig houden en dat is nou net wel nodig voor een perfecte verbinding. Met een 80 Watt soldeerstation met optionele dikkere punt zoals bij Weller te krijgen kun je deze job wél perfect uitvoeren.

                emand overigens ervaring met RoHS soldeertin, solderen en de-solderen ? Schijnt andere temperaturen te hebben en lastiger te (de)solderen heb ik me laten vertellen. Gelukkig blijft de 60/40 gewoon door de detailhandel leverbaar !
                Dikke ramp. Hier wordt zeker een station verplichte kost wegens de hogere temperatuur die standaardboutjes niet continu halen. En zelfs dan is het zeer raar: het vloeit moeilijker en je kunt niet zien of de las goed is... zelfs een goede las die bij standaardsoldeer blijft glimmen wordt bij loodvrij solderen dof met meestal nog hier en daar een spierwit vlekje erop! Inderdaad... al mijn klanten smeken mij om standaardsoldeersel. Wel opletten: bij herstellingen aan RoHS apparatuur ben je wettelijk VERPLICHT om loodvrij soldeer te gebruiken!
                Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                Comment

                • Dikke Foaf
                  • May 2003
                  • 618

                  #9
                  Heb ondertussen al pak ervaring met het loodvrij solderen (8 uur per dag ).
                  Het RoHS gebeuren is een ervaring op zich. Vergeet (bijna) alles wat je weet van loodhoudend. Het is helemaal terug wennen.
                  Het soldeert gewoon anders. De verbinding is dof en blinkt niet (als de verbinding wel blinkt, is deze te snel afgekoeld).
                  De tin vloeit minder goed (lijkt meer te 'plakken') en flux is veel meer nodig voor rework.
                  De smelttemperatuur ligt bij 217°C voor de meeste legeringen en de bouttemperatuur mag dus iets omhoog voor loodvrij.
                  De bouttemperatuur hangt veel af van het te solderen oppervlak.
                  0402 componenten en fine pitch SMD soldeer je best rond de 320°C.
                  De trough-hole en connectors soldeer je 360-380°.
                  Moet je een koper lat opwarmen, ga je beter naar 450°.
                  Solderen boven de 400° vereist een iets andere techniek, in die zin dat je dan de tin zowiezo niet op de bout mag toevoegen, maar rechtstreeks op het werkstuk. Ook keuze van de tip is zeer belangrijk nu. Grotere, bredere tip voor dingen die meer warmte wegzuigen. Kleinere, dunnere tip voor de normale soldeereilandjes.
                  Dit alles met een Weller WSD80/81.
                  De Weller WSD80 blijft dé all-arounder. Van het kleinste vlakje tot de zware warmte-verslinders, hij doet het allemaal, mits aanpassing van temperatuur en tip. Alle andere concurrenten die op hetzelfde niveau zitten presteren minder goed naar mijn mening.

                  Het de-solderen is ook weer een techniek op zich en heel afhankelijk van massavlakken in/op de print, die zuigen alle thermische energie op, weg van het te solderen oppervlak. De vorm van de tip wordt hierdoor nog belangrijker en ook een onderverwarming is meer en meer nodig. Zo kan je je print al op 60°C krijgen, wanneer je begint te solderen. Alle warmte die in de print zit, hoeft niet meer uit de tip te komen.
                  Sommige dingen zijn echt klote om af te halen, maar met de juiste tools lukt het even goed al was het loodhoudend.

                  Voor niet alle industrietakken is de RoHS maatregel al van kracht, maar voor de audio business is het loodvrij verplicht.
                  Ook herstelling van een loodvrije print dient loodvrij te gebeuren. Alleen spare parts mogen loodhoudend geleverd worden.
                  Vooral Behringer heeft het moeilijk met overschakelen, kijk maar naar de DDX3216 en de availability, bij de meeste producten op hun site staat nu een knop 'check availability'.

                  Iedereen die regelmatig en serieus soldeert zou iets a la Weller WSD80 in huis moeten hebben.
                  Zeker voor neutrik dingen (plastic) is een bout met temperatuurinstelling een must.
                  Zorg dan ook dat je wat leest hier en daar over soldeertemperaturen.
                  Velen stoken hun verbindingen veel te heet (of net niet heet genoeg), zonder dat ze het weten.
                  Vooral de simpele boutjes zonder regeling gaan dikwijls te warm.
                  Bij de WSD80 weet je tenminste welke temperatuur je geeft.

                  Over soldeerpistolen begin ik niet eens...
                  Dikker dan 2,5mm² en veel op een koperstrook doe je met krimptangen, oogjes en schroefverbindingen.
                  Ik zie je al een 120² uiteinde vertinnen, volgens mij is dat zelfs bij wet verboden en een adereindhuls verplicht bij schroefverbindingen waar de schroef rechtstreeks in het koper draait.
                  Verbindingen die veel stroom verwerken soldeer je volgens mij NOOIT.
                  Last edited by Dikke Foaf; 18-07-07, 20:37.

                  Comment

                  • Koen van der K
                    • Aug 2005
                    • 1146

                    #10
                    Ha heren,

                    ... da's interessante materie, ik zal me er eens wat beter in verdiepen.
                    Betreft het solderen met "conventionele" tin red ik het tot dusver nog prima met mijn budget soldeerstationnetje. Ik heb al wat goede en minder goede bouten en stationnetjes (waaronder ook Weller) versleten maar als je veel soldeert weet je wel zo'n beetje hoe materialen reageren en kom je een heel eind met een 40W budgetstation met temp.uitlezing, zeker voor de toepassing van de topicstarter.


                    Helaas kom ik toch sporadisch (Spaanse / Italiaanse) audio electronica tegen waarbij meerdere 2,5mm2 aders op 1 punt bij elkaar gebraden zijn en waarbij het "vervloekte" soldeerpistool mij een goede uitkomst bied. Krimpen of terminals aanleggen is dan geen optie. 120mm2 ... haha, nou nee ... vreemde vergelijking overigens, alsof het internationale 400KV koppelnet ook met soldeertin aan elkaar hangt !? Alles heeft z'n toepassing, toch ?

                    Betreft het RoHS solderen; nuttige info, ik zal me er eens in verdiepen.
                    Hoewel ik momenteel de investering in RoHS compliant soldeergereedschap etc. nog niet zie zitten, zowel qua investering als praktijk vs wetgeving.
                    Dat kleine percentage "milieuverpestende" tin dat je bij reparaties verbruikt in verhouding tot die investering vind ik wat uit zijn verband, en dan de tin wel RoHS en de vervangende componenten weer niet ?! ... maar enfin, ik zal er te praktisch voor zijn ... bespaar me de belerende millieu-preek a.u.b. ;-)

                    Groeten en bedankt voor de info !
                    Meer is minder, minder is meer

                    Comment

                    • Radar
                      Moderator
                      • Jul 2002
                      • 890

                      #11
                      Zoals blijkt uit bovenstaande reacties is aanschaf van een tin smelter redelijk persoonlijk.
                      De één bakt de hele wereld aan elkaar met zijn drie keer wippen naar de kloten gamma soldeer pistool terwijl de ander (incluis ikke) gaarne naar een goeie weller grijpt.

                      Iets waar wel rekening gehouden moet worden is dat de aanschaf van, geen garantie vormt tot.
                      Er zijn mensen die met de duurste hamer geen spijker recht het hout in krijgen.
                      Het hebben van een titanium zaag garandeert geen rechte zaagsneden, en met het bezit van een komplete gedore sleutel set maakt je geen auto monteur.
                      Ik doe niet aan bijgeloof.
                      Dat brengt ongeluk.

                      Comment

                      • Mathijs
                        Moderator
                        • Aug 2002
                        • 1353

                        #12
                        Voor mij is het heel simpel:
                        Uit de praktijk blijkt, dat een Weller veel makkelijker soldeert dan een goedkope soldeerbout.
                        Tin is sneller vloeibaar temp blijft mooi gelijk.
                        Ookal soldeer je dan alleen kabels.
                        Je werkt zo veel sneller en makkelijker met een goede bout.

                        Voor mij dus niks anders.

                        Comment

                        • Koen van der K
                          • Aug 2005
                          • 1146

                          #13
                          Genoeg keuze en voor alle budgetten en toepassingen wel wat te vinden, maar of het zinvol is een Weller van 200+ Euri's aan te bevelen aan een "sporadisch gebruiker" klinkt me niet helemaal objectief. Alles in verhouding zeg ik maar.

                          Punt is (zoals Radar zegt) dat je met betaalbaarder materiaal ook goede resultaten kunt halen als je er een beetje mee om kunt gaan (hobby-werk met soldeerpistolen buiten beschouwing latend).

                          Het is idd vaak zo dat een goedkopere bout gewoon slechtere resultaten boekt, echter vind ik dat in dit geval reuze meevallen.
                          Dure en goedkope boutjes; ik heb er een redelijk aantal geprobeerd en voor een dit soort toepassingen is zo'n HQ budget stationnetje prima. Eerst proberen, dan oordelen ... iemand die iets van solderen weet moet hiermee prima mee kunnen werken.
                          Het schijnt voor sommigen op dit forum soms erg lastig te zijn vooroordelen opzij te zetten en apparatuur zelf te beroordelen, en dan heb ik het niet alleen over soldeerboutjes.

                          Laten we die "over-professionaliteit" eens in een wat meer praktisch daglicht zetten en de topicstarter gewoon advies op maat geven.
                          Als 'tie op safe wil spelen (en geld teveel heeft) koopt'ie Weller; als hij wat verder kijkt kan 'ie met minder budget prima resultaten halen ... moet je natuurlijk nog wel een beetje kunnen solderen ;-)


                          Groeten !
                          Last edited by Koen van der K; 19-07-07, 09:16.
                          Meer is minder, minder is meer

                          Comment

                          • hugovanmeijeren
                            • Oct 2004
                            • 1436

                            #14
                            Ik soldeer nu zo'n twee jaar met volle tevredenheid met een Ersa Analog 60 soldeerstation.

                            Ben er erg tevreden over, is kwalitatief ook erg goed maar goedkoper dan een Weller.

                            Gebruik hem niet dagelijks, maar wel met enige regelmaat, voorheen gebruikte ik goedkope bouwmarkt troep maar die waren wel erg snel af. Solderen van 2 2,5mm² draden op een Speakon chassisdeeltje (doorlus in een luidspreker) is ook geen probleem, en XLR wil natuurlijk ook perfect.

                            Heb er in het begin nog aan gedacht een andere punt te kopen, maar de standaard punt bevalt mij prima. De bout zelf is niet te dik, dus je kunt hem net als een balpen tussen je vingers klemmen (wel wat dikker als een balpen natuurlijk) en is standaard voorzien van een Siliconen kabel, dus daar heb je ook geen last van (heel soepel, dus ligt niet in de weg).

                            Groeten Hugo
                            Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

                            "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

                            Comment

                            • laserguy
                              • Jun 2003
                              • 2755

                              #15
                              Ik soldeer nu zo'n twee jaar met volle tevredenheid met een Ersa Analog 60 soldeerstation.

                              Ben er erg tevreden over, is kwalitatief ook erg goed maar goedkoper dan een Weller.
                              Klopt niet Hugo, de prijzen van Weller en Ersa zitten ongeveer gelijk. Het is wel zo dat Weller verschillende modellen heeft met verschillende prijzen maar dat is bij Ersa ook het geval. En als je dan de prijzen van de GELIJKSOORTIGE stations gaat vergelijken dan zie je dat beiden aan elkaar gewaagd zijn. Tenslotte kan ik mij zeker voorstellen dat jouw Ersa station zeer goed is... tenslotte zijn er maar drie topmerken in soldeerland: Weller, Ersa en JBC. Vooral de laatste is onbetaalbaar.
                              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                              Comment

                              Working...