zaagtandspanning

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • elektro
    • May 2007
    • 2

zaagtandspanning

beste mensen,

ik heb overlaatst een dimmer gebouwd uit het tijdschrift elektuur
    het was een uitbreiding op het 8-kanaalslichtmengpaneel (0-10V).
    nu mijn zaagtandspanning is niet precies 0 - 10V groot
    maar is gelegen tussen 0.9V en 10.3V... (is het niet de bedoeling dat die ook 0-10V groot is?)
    dat betekent dat ik eigenlijk nooit 100% vermogen kan benutten en dat betekent ook dat wanneer ik 1V instel op mijn 8-kanaalslichtmengpaneel
    de lamp nog nie zal branden. heeft dat een bepaalde reden? mag ik die 1.2V beschouwen als bijna 0V en die 10.3V als bijna 10V??? :/

voor de duidelijkheid ik werk met een comparator die de zaagtandspanning vergelijkt met de 0-10V spanning afkomstig van het 8-kanaalslichtmengpaneel.

ik hoop dat jullie mij een beetje duidelijkheid kunnen bijbrengen
    link schema:

Alvast heel erg bedankt
    Last edited by elektro; 27-05-07, 19:42.
  • GvH-E
    • Feb 2007
    • 122

Mooi schema hoewel de verbinding tussen de middenaftakking van de trafo T1 en massa ontbreekt....
    Aan de schakeling te zien moet de uitgang een "zaagtand" produceren afhankelijk van de grootte van de 0-230 volt ingangsspanning op T1.

En wat doe je daar dan mee?
    De tweede helft van je verhaal zegt mij niets.
    De schakeling van het geheel is simpel waarbij er geen grote eisen aan de werking kunnen worden gesteld.

Probeer eens een diode in serie met de uitgang en daarachter een weerstand van 10 Kohm naar massa.
    Dan valt je uitgangsspanning c.a. 0.6 volt terug.

En anders moet je terug naar Elektuur.
    Overigens is de hoogte van de voedingsspanning van 15 volt ook van invloed op de topwaarde van je zaagtand.
    GvH-E

Comment

• Zinzi
      • Jul 2003
      • 87

Vraag het anders eens op Circuits Online - Je vindt het hier

Comment

• elektro
        • May 2007
        • 2

die massa is afkomstig van een voedingsgedeelte dat er boven zit, maar die heb ik weg gedaan om het schema wat te vereenvoudigen.

en die zaagtandspanning dient dan als referentiespanning op eenn comparator (dimmer) die dan via pulsbreedte sturing een triac zal aansturen en zo mijn lamp zal dimmen.
        dus kortom die zaagtandspanning word vergeleken met een 0-10V spanning afkomstig van een regelpanneel.
        maar mijn vraag is nu: de zaagtandspanning die is NIET min. 0V en is NIET max. 10V maar IS min 0.9V en max. 10.3V. nu als ik mijn dimmer instel op max dan zal in principe mijn lamp nooit max branden he. want ik kan max 10V instellen via mijn regelaar deze 10V word vergeleken met de zaagtandspanning maar die is in het begin 10.3V dus zal mijn pulsje op de uitgang van de comparator iets later beginnen he. en net het zelfde met die 0.9V als ik nu bevoorbeeld 0.5V instel dan zou mijn lamp nog een heel klein beetje moeten branden he? maar dat zal ook niet gaan want nu is 0.5V dat ik instel kleiner dan 0.9 dus word mijn uitgang 0 en zal de lamp helemaal niet branden. nu is mijn vraag heeft dat een bedoeling, of mag ik die 0.9V als 0V beschouwen omdat het verschil zodanig klein is en mag ik die 10.3V als 10V beschouwen?
        of wat is eigenlijk de reden?

volledig schema:
        Last edited by elektro; 28-05-07, 08:30.

Comment

• wimbru
          • Sep 2003
          • 148

Je zaagtand zou in het beste geval tussen 0,6 en 10,6 volt moeten liggen. Nadat de zaagtand in de comparator vergeleken wordt met het ingangssignaal, staat er in serie met de uitgang van de op-amp een diode... deze vermindert de uitgangsspanning weer met o,6 volt... overschot: 0 tot 10 volt

Comment

• wimbru
            • Sep 2003
            • 148

Inmiddels het schema eens goed bekeken.
            De zaagtand wordt gevormd door het opladen van C5.
            Telkens de netspanning door het nulpunt gaat, zal transistor K2 de spanning over C5 kortsluiten.
            De op-amp is een gewone buffer.
            2 opmerkingen:
            - die condensator zal nooit lineair opladen; hij zal altijd een gebogen curve tonen. Als je die condesator wel lineair wilt doen opladen, dan moet hij in een constante stroombron opgenomen worden.
            - hoe hoog de zaagtand zal worden is afhankelijk van de fitheid van uw condensator. Als deze laatste een beetje lui is, kan hij nooit tot 10 volt stijgen, want transistor K2 is de spelbederver die al dat stijgend werk te niet doet. De waarde van deze condensator is dus zeer belangerijk en kan in de loop der tijden veranderen (zeg maar verminderen).

Comment

• Dikke Foaf
              • May 2003
              • 618

Misschien was die exponentiële oplaad-curve wel de bedoeling van de ontwerper met het oog op correctie van de dim-curve?

Comment

• Scotty
                • Jul 2004
                • 22

Beste elektro

In een grijs verleden heb ik ook eens een soortgelijk schema gemaakt(en toevallig ook van Elektuuruitgave), Maar er is nog meer dan dat je getoond hebt.
                Deze schakeling die je gemaakt hebt is overigens alleen voor 1 fase. De zaagtand geeft eigenlijk alleen de fase informatie voor de triac.

Als het goed is krijg je vanuit je tafel per kanaal een 0-10V lijntje die moet worden vergeleken met je zaagtand.

Een0,6V offset heb je nodig voor het laatste component in je zwakstroomschema nl. de Optocoupler. Een galvanische scheiding tussen je 220V lijn en je voeding.
                Oftewel een led en ontvanger ingebouwd in een IC'tje.
                Deze werkt net als elk ander diode. vanaf 0,6/0,7 V gaat er pas wat gebeuren.
                Dan wordt dus 10.3 word 9,7....Het verschil tussen 97% of 100% Ach wordt ik niet warm of koud van.

Veel succes.
                Het hangt....................nog steeds

Comment

• laserguy
                  • Jun 2003
                  • 2755

Een0,6V offset heb je nodig voor het laatste component in je zwakstroomschema nl. de Optocoupler. Een galvanische scheiding tussen je 220V lijn en je voeding.
                  Gelieve juiste informatie te verstrekken: een LED heeft wel degelijk een andere spanning dan een normale diode! Voor een optocoupler zit je meestal rond de 1.7 V (net zoals rode LEDs).
                  Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Dikke Foaf
                    • May 2003
                    • 618

Originally posted by Scotty
                    In een grijs verleden heb ik ook eens een soortgelijk schema gemaakt(en toevallig ook van Elektuuruitgave), Maar er is nog meer dan dat je getoond hebt.
                    Deze schakeling die je gemaakt hebt is overigens alleen voor 1 fase. De zaagtand geeft eigenlijk alleen de fase informatie voor de triac.

Als het goed is krijg je vanuit je tafel per kanaal een 0-10V lijntje die moet worden vergeleken met je zaagtand.

Dan wordt dus 10.3 word 9,7....Het verschil tussen 97% of 100% Ach wordt ik niet warm of koud van.

Veel succes.
                    Zie toch wel wat 'foute' reacties, iets met klok - klepel.
                    Je gaat inderdaad de zaagtandspanning vergelijken met de 0-10V spanning van de stuurtafel, dit met een opamp als comparator. Aangezien een comparator een zeer grote versterkingsfactor heeft is de uitgang van die comparator +U of -U (voedingsspanning van de comparator). Met deze spanning (meestal rond de 12V) stuur je (in veel gevallen) de MOC3020 optotriac aan die op zijn beurt weer de vermogenstriac aanstuurt.
                    Een zogenaamde 'offset' voor de optocoupler is dus niet van toepassing.
                    De zaagtand moet dus gewoon van 0-10V zijn aan de ingang van de comparator en dat is niet het geval bij de TS.

Nu ff terug naar het 'probleem'.

Je condensator wordt opgeladen tot 63% door R5. 100k x 100nF = 10ms
                    63% van 15V is 9,45V.
                    Theoretisch zou dus de waarde van je zaagtand minimum 0,05V moeten zijn (eigenlijk 9,45V maar wordt geinverteerd door opamp).
                    Aangezien deze al hoger is kunnen we concluderen dat ofwel R5 kleiner is dan vooropgesteld ofwel de condensator kleiner is dan vooropgesteld.
                    Voor een EXACTE uitgangsspanning moet je dus op zoek gaan naar een weerstand die EXACT 100kiloohm is en een condensator die EXACT 100nF is. Gezien toleranties op componenten moet je dus echt gaan nameten en uitzoeken welke weerstand met welke condensator geschikt is (zolang het product 10ms is zit je goed, een kleinere weerstand met een grotere condensator kan dus ook).
                    Ook kan je indien de werkelijke capaciteit van de condensator kleiner blijkt te zijn een potentiometer van 10k oid in serie zetten met R5 zodat je de snelheid van opladen kan gaan beinvloeden en zo kan gaan afregelen.

Wat ook nog een afwijking kan maken aan de uitgang van de opamp is de niet-inverterende ingang.
                    Hierop staat een constante DC-spanning die je zaagtand een DC-offset gaat geven. Als deze weerstanden afwijken zal ook de DC-component op de uitgang afwijken waardoor je zaagtand boven de 0V ligt te zagen.
                    Ook hier meer nauwkeurige componenten gebruiken en desnoods een potentiometer in de plaats zetten zodat je deze achteraf kan afregelen. Een 20K potmeter tussen 15V en massa met middenaftakking aan de niet-inverterende ingang ter vervanging van R7 en R8.

Zoals eerder gezegd is de schakeling niet ideaal en met 2 potentiometers kan je het geheel perfect afregelbaar maken, echter gaat je flank van je zaagtand weer nooit lineair verlopen. De afwijking die jij ziet (op de scoop veronderstel ik) lijkt me dus een combinatie van 2 factoren (snelheid van opladen en offset).
                    Wellicht heeft de ontwerper van de schakeling gekozen voor eenvoud en dus zonder afregelingen.
                    De exponentiële flank ga je nooit vanaf geraken omdat dit inherent is aan de gekozen schakeling. Je dimcurve zal nu niet meer lineair verlopen maar exponentieel.
                    Dit zou je meer lineair kunnen maken door je condensator van bijv 0-10% op te laden (dit verloopt meer lineair) maar omdat je vast zit aan die 10ms zou de voedingsspanning een heel stuk omhoog moeten dan.

Hier staat een andere ramp generator beschreven die de condensator met constante stroom oplaadt.
                    Elliott Sound Products - Project 62c - LX-800 Lighting Controller
                    Met de 470ohm potentiometer kan de snelheid van opladen worden bepaald en dus ook of de condensator tot de volle 10V geraakt. Dit wordt weer geïnverteerd door Q5 waardoor je met de potmeter dus het 0-niveau van je zaagtand gaat beinvloeden.

TS, gebruik ook wat hoofdletters, dat maakt het geheel leesbaarder.
                    Last edited by Dikke Foaf; 29-05-07, 23:00.

Comment

Working...