vervangen condensatoren

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Richtad
    • May 2007
    • 7

vervangen condensatoren

Best Forum,

Ik ben nieuw vandaag maar hoop de juiste procedure te volgen.
    Mijn vraag is als volgt:
    Mijn Show PSA 31500 (2500 watt) versterker is voorzien van 8 Jamicon condensatoren van 80 volt en 12000 uf.
    Nu is 1 condensator doorgebrand en zijn er drie slecht aan toe. De zelfde kan ik niet krijgen maar volgens de electrahandel kan ik zondermeer 80 volt 10000 uf toepassen.
    Neemt het vermogen dan niet af?
    Wat zijn goede alternatieven?
  • GvH-E
    • Feb 2007
    • 122

10.000 i.p.v. 12.000 uF? Ik zou er niet te zwaar aan tillen zeker wanneer de versterker niet volledig wordt uitgestuurd maar fraai is het niet.

Maar het feit dat er al 4 stuks niet goed meer zijn zegt genoeg...
    Ik raad je aan om alle voedingselco's te vervangen en zo mogelijk er per voedingshelft er 1 extra plaatsen. 2 x 5 stuks van 10.000 uf dus.
    Ongelijke (kwaliteit) geeft een ongelijke stroomverdeling waardoor de storing zich herhaalt!
    GvH-E

Comment

• Mathijs
      Moderator
      • Aug 2002
      • 1353

Bovenstaande post gaat hoogst waarschijnlijk niet werken.
      De voeding levert waarschijnlijk een + en een -
      5 elco's zal dus nooit gaan.
      De Elco's zitten namelijk per twee over de massa.

Comment

• GvH-E
        • Feb 2007
        • 122

Per twee in serie? Je hebt gelijk, dan kan het inderdaad niet.
        Ruimte voor evt. 2 stuks extra per voedingshelft zal teveel gevraagd zijn?

Bij serieschakelen moeten de elco's zeker allen tegelijk vervangen worden. GvH-E

Comment

• Mathijs
          Moderator
          • Aug 2002
          • 1353

In een voeding zal al helemaal geen serie schakeling zitten.
          Het zijn paralel schakelingen tussen de + en de massa en de - en de massa. Op die manier kan je de dips van de gelijkrichter gelijktrekken.

Persoonlijk vind ik het niet zo slim om advies te geven over voedingen als je niet precies zeker weet wat je zegt.
          Je werkt hier wel met zeer hoge stromen en spanningen. Gevaarlijk dus.
          Last edited by Mathijs; 13-05-07, 23:25.

Comment

• Richtad
            • May 2007
            • 7

Heren,
            Bedankt voor de reacties. Het gaat bij mij inderdaad om een paralel schakeling tussen de plus en massa en tussen de min en massa.
            Dat ik ze allemaal moet vervangen is mij nu wel duidelijk. Maar het probleem blijft dat ik geen 12000 uf condensatoren kan krijgen met een geringe inbouwmaat.
            Dus als ik beide kanalen ( 8 stuks in totaal) vervangen door 10000uf zal ik niet veel van merken mits de versterker niet op vol vermogen gaat draaien?

Comment

• luc2366
              • Jul 2002
              • 1161

en als je nu eens de verdeler contacteert? Hij zou je die condensatoren moeten kunnen leveren...

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

Originally posted by luc2366
                en als je nu eens de verdeler contacteert? Hij zou je die condensatoren moeten kunnen leveren...
                die zit wss in china, als je m ff googled. haha

Comment

• Mathijs
                  Moderator
                  • Aug 2002
                  • 1353

mits de versterker niet op vol vermogen gaat draaien?
                  Dat is niet zo zeer het punt.
                  De condensatoren zorgen er voor dat de dips die je gelijkrichter nog maakt worden glad getrokken. Bij te kleine condensatoren zal je voeding dus niet helemaal stabiel zijn. En dat is niet goed voor je versterker/geluid.

4000uF is dan best een hoop.

Comment

• Richtad
                    • May 2007
                    • 7

Jongens,

Ik ben eruit. Volgens de importeur Sennheiser zou bestellen van 8 nieuwe condensatoren meer gaan kosten dan wat de versterker nog waard is.
                    Bij gebruik van 10000 uf zullen er waarschijnlijk geen problemen optreden mits wel 80 volt.

Ondertussen in Oostenrijk 10000uf 80 volt gevonden en besteld voor slechts 2.10 per stuk.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties.
                    We mogen deze topic dan nu sluiten.

Comment

• moderator
                      Moderator
                      • Apr 2001
                      • 5946

Echt niet....laat maar ff weten als ze erin zitten hoe het je bevalt
                      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• GvH-E
                        • Feb 2007
                        • 122

Even duidelijkheid: er zijn in de oorspronkelijke opzet totaal 8 stuks elco's van 12.000 uF aanwezig. 4 stuks tussen de + en "massa" en 4 stuks tussen de - en "massa".
                        Die ga je vervangen door 10.000 uF, dat kan prima!.

In mijn eerste voorstel meldde ik reeds dat je er -als de ruimte het toestaat- er 5 stuks i.p.v. 4 stuks kunt plaatsen. Totaal 10 stuks dus.
                        Dan kom je op 50.000 uF i.p.v. de oorspronkelijke 48.000 uF per + of - helft.

De elco's zijn bedoeld als "bufferreservoir" om de 100 Hz. rimpel die onstaat op de voedingsspanning bij belasting zoklein mogelijk te houden.
                        Wanneer je de versterker meer belast dan wordt de rimpel groter en dus ook de stroom door de elco's.
                        Belast je de versterker minder dan kun je eventueel met een wat kleiner bufferreservoir volstaan. Vandaar die opmerking.

Door opmerkingen van anderen werd ik even op het verkeerde been gezet doordat het leek alsof een serieschakeling van elco's werd toegepast.

Ik hoop dat je het juiste besteld hebt voor € 2,10 per stuk????
                        Door deze elco's gaat bij volle uitsturing een hoge stroom en daar moeten deze wel voor geschikt zijn!!
                        Ik vind in Nederland (Utrecht) de juiste elco's van 100 volt voor c.a. € 23,00 per stuk en dat is een meer normale prijs!

Succes met de ombouw. GvH-E

Comment

• Richtad
                          • May 2007
                          • 7

Ja wat die prijs betreft vond ik het ook al vreemd. Op ebay trof ik ze ook aan in Duitsland maar dan voor e. 7.00 per stuk.

Ik weet niet of ik hier een link mag plaatsen maar hier heb ik ze nu besteld: Neuhold Elektronik die Fundgrube für den Hobby-Elektroniker Elko 10.000uF/80V
                          Is Neuhold Elektronik.

Ik ga het gewoon proberen want weggooien kan altijd nog.

Comment

• GvH-E
                            • Feb 2007
                            • 122

Display, Schroefelco. best. nr: 81.03.10M.100
                            40 mm rdiameter. 95 mm. hoog.

Comment

• Richtad
                              • May 2007
                              • 7

Aan een schroef condensator heb ik niets. De condensatoren zitten bij mij op de printplaten gesoldeerd ( 4 per kant). Tevens is de inbouwhoogte beperkt tot maximaal 60 mm en de diameter mag maximaal 35,5 zijn.Heel krap bemeten dus.

Comment

Working...