Versterker Output visueel testen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Koen van der K
    • Aug 2005
    • 1146

Ha heren,

Best aardige discussie !
    @GvH-E : een BJT eindtrap is in de meeste gevallen stuk of niet. Zoals je weet sluit een defecte tor de trap kort. Bij FET amps zou het nut kunnen hebben omdat deze nogal eens een half-goed-half-slecht status kunnen hebben.

Een scope, dummyloads, SMAART, functiegenerator, DMM's en allerhande andere tools zijn onontbeerlijk, maar daar heeft de topicstarter het niet over. Een luidspreker is dan toch de meest handige tool om kraken / vervorming waar te nemen ?!

Overigens komt MacG met de witgoedbak aardig in de buurt ! Verwarmingselementen kosten 3x nix en kunnen door een handige schakeling een enorm vermogen wegstoken. Wel even puzzelen voor de juiste impedantie.

Zo'n load is niet 100% Ohms en zal wat inductief zijn maar voor het testen van amps gaat dat prima (een luidspreker is tenslotte ook een inductieve load) !

Groeten en succes !
    Meer is minder, minder is meer

Comment

• GvH-E
      • Feb 2007
      • 122

Eens v.w.b. die elementen, bijv. 6 x 2000 watt elementen van 230 volt, zonodig gekoeld, maar daar werd wat geheimzinnig over gedaan. Ik heb bij mijn meettafel liever een dummy met een kleine speaker. dan een 2 kw audio staan te blazen ...... En de opzet is om over dit onderwerp info te verstrekken. Vandaar mijn reactie. Groet, GvH-E

Comment

• Koen van der K
        • Aug 2005
        • 1146

Ha GvH-E,

Een luidspreker met een delertje aan de load hangen is erg handig inderdaad.

Doel van de 4KW dummyload is echter om zware amps (kortstondig) op vollast te kunnen testen (max vermogen, vervorming, railspanningen / voeding, dissipatie, etc.), metingen met scope, DMM en SMAART. 2KW sta je dan al snel "weg te blazen", doe je verder ook weinig aan ;-)

Voor een duurtest is dat zinloos omdat amps vrij snel thermisch trippen.

Groeten !
        Meer is minder, minder is meer

Comment

Working...