indelen van platen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Highfield
    • Jun 2006
    • 144

indelen van platen

Dag allen,

een regelmatig terugkerend probleem hier is: hoe deel ik een plaat hout zo in dat ik zo min mogelijk verlies heb aan hout?

nou lijkt het me dat menig kistenbouwer hier mee zit; is er iemand die een oplossing (excelsheet, softwarepakket, formulekaartje) heeft waarmee dit makkelijk te berekenen is?

met vriendelijke groet,

Highfield
    Harm Hoogveld

Het begint met ambitie..
  • tididi
    • Aug 2001
    • 352

tip

probeer eerst met een mal te werken
    deze kan je dan op je plaat leggen en schuiven
    zodat je het meest effectief met je materiaal kan werken en zo min mogelijk materiaal weg kan gooien
    p.j

Comment

• Upgrading your system
      • May 2003
      • 1684

hiervoor is een progje, (zal het eens opzoeken voor je)
      maar meestal is he een kwestie van ouderwets hoofdrekenen. mal is een leuk verhaal, maar dan moet je alle tijd van de wereld hebben. bovendien ga je meestal uit van de standaard maatvoeringen 60x60 en dan gaan er opeens 2 stroken naast elkaar uit een plaat.
      kabelkisten, stolpen, 19"rackjes, alles is 60x60x60 60x60x120 60x60x100 enz enz. je kan dus heel eenvoudig rekenen op deze manier, en afwijkende stukken moet je toch even kijken of je geen reststukken hebt waaruit je een stuk kan zagen. met die factoren houdt een formule geen rekening, die gaat uit van hele platen, en niet van de stukken die je nog hebt staan.
      Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• beyma
        • Oct 2002
        • 1614

Het komt toch vooral aan op technisch inzicht, en logisch nadenken !!!

Als je een kist met een deksel gaat maken, dan maak je die eerst helemaal uit één stuk, en vervolgens zaag je deze 'doos' open op de plek waar je de deksel wilt hebben! Als je op deze manier werkt, dan weet je ten eerste zeker dat je deksel perfect past, en ten tweede hoeft je niet allemaal kleine strookjes hout te gaan zagen en aan elkaar maken.

Voor zo'n doos( kan dus ook een speaker kast zijn he!) zaag je lange stroken op de maat van de diepte van de kast, stel je -box- moet 50 breed,70 hoog en 40 diep worden, dan zaag je stroken van 40 over de lengte van de plaat. Dan kort je daarvan weer 2 (of 4 indien twee kasten ) stuks op 50 en 2 op 66.4 (houtdikte niet vergeten he!) Met die vier plankjes ben je al 'rond' en hoef je alleen nog maar de voor en achterkant te zagen....
        Last edited by beyma; 24-02-07, 14:16.
        Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• kees22
          • Feb 2007
          • 110

weet nog wel wat

neem 1 oude krant en leg die neer dit is zogenaamd je houte plaat knip dan in de juiste verhouding de onderdelen uit van een ander stuk papier en ga gewooon passen maar dit werkt dus alleen al de verhoudingen kloppen

succes ermee
          Ik kan niet zingen, maar mijn installatie helaas wel.

Comment

• Upgrading your system
            • May 2003
            • 1684

Dat is heel leuk kees, maar het probleem is wel dat als je zoals wij hier doen continu met cases bezig bent er wel erg veel tijd verloren gaat met mallen knippen en passen.

en zoals ik al zei, ap een gegeven moment heb je een hoeveelheid reststukken staan waarvan je ook gebruik wil maken..

houdt het dus bij de methode zoals beyma en ik al hebben uitgelegt.
            logisch denken en hoofdrekenen
            Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• All-round Sound
              • Feb 2006
              • 289

een andere manier is ;
              ouderwets gewoon even een velletje ruitjes papier een potlood/pen en een lineaal pakken
              doe ik zelf nog steeds

1* teken de plaat schaal 1:10
              2* teken je panelen er in 1:10 [ hou wel rekening met je zaagsnee !! ]
              3* neem je velletje papier mee naar de zaagtafel en leef je uit
              4* bewaar je papiertje voor de volgende reeks of scan het even

m.v.g.
              Luke

Comment

Working...