Unbalanced>balanced>unbalanced

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • oversound
    • Dec 2003
    • 218

Unbalanced>balanced>unbalanced

Goededag,

Ik kom even ergens niet meer uit, heb al verschillende topics doorgelezen hierover.

Ik zit met volgende probleem>
    In een hotel gaan ze een ongebalanceerde muziekcomputer aanschaffen en moet aangesloten worden op verschillende ongebalanceerde versterkers in hotel. Moet weer eens zo goedkoop mogelijk.
    Een muziek computer geeft 2 keer stereo ongebalanceerd signaal via tulp uit.
    In princiepe was het idee om hier bij dit rack een Behringer DI4000 in te schroeven en dan dit gebalanceerde signaal naar de de twee ongebalanceerde versterkers 100 meter verderop te sturen. Dit signaal moet weer terug gevormd worden naar unbalanced. Nu hebben ze al stereo IMG stage line di's liggen (DIB 102) maar die verzwakken mijn signaal natuurlijk als ik die andersom gebruik. Gaat dit nog steeds goed werken als ik hoog uitstuur vanaf de actieve di? Of moet ik er bijvoorbeeld de LTR 102 line trafo achter gaan zetten om weer unbalanced te maken.

Ik heb meerdere topics doorgelezen en geven verschillende antwoorden. Beide zou moeten werken maar ik wil graag zeker weten. Dat hotel wil natuurlijk de goedkoopste oplossing> die DI's Maar ja heb moet wel storings vrij werken.

Hoop dat iemand mij verlossende antwoord kan geven, alvast erg bedankt
    Turbosound met QSC PL versterking en XTA processing. Ach doet het best goed!
  • gertgeluid
    • Dec 2006
    • 520

Is het bedoeld voor achtergrondmuziek, of serieus audio? Het zou zomaar kunnen zijn dat je met een ongebalanceerd lijntje een "acceptabele" overdracht krijgt voor liftmuziek.

Die computer poept twee maal stereo uit? Waar gaan men dat dan weer mixen? Niet op de versterkers, lijkt me... Als je dat al kunt reduceren naar 1x stereo, dan scheelt dat een hoop lijntjes/trafo's.

Sterker nog, als het echt liftmuziek is, zou ik voor mono gaan. Scheelt je nog eens de helft..

Misschien kun je iets meer info verschaffen.

Groetjes,
    Gert

Comment

• GvH-E
      • Feb 2007
      • 122

Wat is het probleem nu precies? 2x stereo? Of 1x stereo, li en re.
      En doorlussen naar meerdere versterkerS?? Of één versterker li. en re?
      Versterker op 100 meter afstand van de bron?
      Misschien moet je het probleem eerst eens goed uitleggen.
      GvH-E

Comment

• Mathijs
        Moderator
        • Aug 2002
        • 1353

Als het echt goedkoop moet:
        DAP heeft doosjes die ongebalanceert omzet naar gebalanceert en anders om.
        Kost niet veel.
        100m ongebalanceert is onmogelijk. Laat dat even duidelijk zijn.
        1 signaal doorknopen naar een berg versterkers is ook niet slim.
        Hierdoor krijg je zwaar signaal verlies.
        Een verdeel versterker is dus zeker aan te raden.

Comment

• oversound
          • Dec 2003
          • 218

Ok zal eventjes meer info verschaffen,
          Het gaat sowieso om achtergrond muziek.
          Die muziekcomputer gooit 2 maal stereo eruit om 2 verschillende zones aan te sturen. Het word dus al gemixed in die computer. Zit touchscreen bij enzo en maandelijks krijgen ze updates met de nieuwste muziek. Maar dat bedrijf wat dat ding levert zet hem neer en doet voor de rest niets ermee. Ofte wel een ..... bedrijf .
          Ik werk voor elektrotechnisch bedrijf wat daar de elektra doet en ons werd gevraagd simpele goedkope oplossing er voor te bedenken. De bestaande verstekers zijn oude Bose 100 volt verstekers die in de 2 zones staan. Deze hebben tulp in. Ze willen stereo aangeleverd krijgen.Er liggen naar elke zone al 2 tasker c301 kabels. Dus leek mij gewoon de oplossing> balanceren bij de muziekcomputer en dan 100 meter verderop bij de verstekers weer terug naar unbalanced.
          Nu was de vraag kan dat dus met de aangeven di's of moe ik line trafo's aanschaffen ervoor.
          Last edited by oversound; 24-02-07, 17:34.

Comment

• Mathijs
            Moderator
            • Aug 2002
            • 1353

Twee van die DAP doosjes en klaar.
            Hou je het signaal netjes op niveau.

Comment

• GvH-E
              • Feb 2007
              • 122

Ik zou per versterker elk 2 stuks 2 aderige afgeschermde (mic.)kabels toepassen. 1x li. en 1x re. Deze "symetrische" kabels leg je zoveel mogelijk weg van alle overige sterkstroomkabels en per stereolijn bij elkaar, bijv. in een datagoot. Je kunt eventueel proberen om rechtstreeks te koppelen maar de kans op brom is groot. Dat omdat er een stroom gaat lopen tussen de PC en de versterkers. Die vereffeningsstroom zorgt voor een spanningsval over de afscherming die bij het signaal wordt opgeteld en brom veroorzaakt.
              .
              Om dat te vermijden zou ik achter de PC een trafo plaatsen voor de overgang van a-sym. naar sym. Dan kan b.v. met een "ground-Loop Isolator" of andere lijntrafo.
              De afscherming van beide kabels (li. en re.) kun je hier verbinden aan de massa van de PC. Die vereffeningsstroom loopt nu alleen door de afscherming die geen deel van de signaalloop meer uitmaakt.
              Is die stroom hoog en blijft er nog enige brom dan kun je eventueel uitproberen of een losgenomen afscherming aan de PC zijde verbetering geeft.

Aan het andere eind van de kabel (versterkerkant) moet de - EN de afscherming op de tulpmassa worden aangesloten. De + is uiteraard de hete input.

Ik ga er wel van uit dat de uitgang van de PC voldoende signaal levert
              en in staat is de trafo aan te sturen. (>1 volt of liever hoger.) Anders is hier een extra bufferversterker noodzakelijk waarbij in dat geval de lijntrafo (bij een sym. uitgang) weer kan vervallen.
              Misschien moet je eerst e.e.a. tijdelijk bij elkaar geplaatst uitproberen.
              Succes, GvH-E

Comment

• oversound
                • Dec 2003
                • 218

Mathijs, ik denk dat ik jou oplossing neem, is simpel, goedkoop en zou stroingsvrij moeten werken. Dank hiervoor

GvH-e ook bedankt voor de reacties en zoals je in mijn uitleg kan lezen liggen de kabels er al. En ik los het gewoon op met genoemde di's en Mathijs zijn methode Heb vorig jaar teminste er wel doorheen kunnen drukken dat er nette kabel wordt gebruikt. ik hou allemaal niet zo van die goedkope troep oplossingen maar ja het is hier even niet anders.

dank

Comment

Working...