Binnenracks in aanbouw!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BvE
    • Oct 2004
    • 385

Binnenracks in aanbouw!

Hee,

Ik ben nu bezig enkele binnenracks te maken. Ik heb gekozen voor 12 mm berkenplex, wat mij prima bevalt. De rackjes worden met trimite behandeld en verder zal ik op de pa-beurs proberen een stolpcase te regelen.

Hier is de link:

Fotoalbum, Gratis Online! Uw Digitale Foto's in een Online Fotoalbum bij Mijn Album!
  • jens
    • Aug 2004
    • 1067

ziet dr keurig uit !

weinig op aan te merken....

aleen had ik eerst een stolpcase gefikst en dan pas de binneracken gemaakt

Comment

• BvE
      • Oct 2004
      • 385

Laatste 5 foto's net toegevoegd, heb nog een deurtje in de 6HE case gemaakt zoals de bedoeling was.

Comment

• Upgrading your system
        • May 2003
        • 1684

Mensen, even een vraagje hoor (mede door de ontstane discussie in het andere topic hierover) wat is er tegenwoordig mis met gewoon vastschieten met een tacker of spijkeren??

we praten hier over een binnenrack, en dat je die netjes wil hebben, OK!
        maar dat je zelfs zo zeikerig bent dat je geen spijkerkopje van zeggen en schrijven 1,5 a 2 mm mag zien zitten vind ik wel een beetje over the hill.

verder, ziet er netjes uit, wat ik ook weleens heb gezien is handgrepen aan de binnenkant gemonteerd, dus: gat zagen, voorranden afronden en dan de greep aan de binnenzijde monteren zodat hij zeg maar de dikte van het hout wegvalt. ben er zelf niet zo'n fan van, maar is wel een optie.

heel belangrijk bij binenrackjes vindt ik altijd de diepte waarop het rackprofiel gemonteerd zit. heb al verschillende malen gezien dat deze zo gemonteerd zaten dat verschillende knoppen net buiten heb binnenrack staken..
        en je raadt het al: wanneer ze dan hun stolp erover lieten glijden en deze te veel langs de voorkant gleed vlogen de knoppen om je oren.
        Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• w00Dy
          • May 2006
          • 257

Ja die knoppen, ik heb rekening gehouden met knoppen van 2,5cm (typische DBX knop).

Wat het spijkeren betreft (weet niet wat een tacker is), het is maar wat je leuk vindt. Ik zet hier alles met lamello's in elkaar gewoon omdat ik daar veel ervaring in heb en het heel makkelijk werkt (geen spijkertjes te zien).
          Alles begint bij Neutrik

Gitaren verdienen beter dan een SM 57

Comment

• Upgrading your system
            • May 2003
            • 1684

een tacker is gewoon een nietpistool, ik gebruik er welliswaar 1 op lucht.

niet dat er iets mis is met lamello's ofzo, maar ik zie niet zozeer de ongeloofelijke meerwaarde van het hebben van binnenrackjes zonder hier en daar een spijkerkopje
            Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• w00Dy
              • May 2006
              • 257

Hoeft ook niet, het is maar wat je lekker werken vindt
              Alles begint bij Neutrik

Gitaren verdienen beter dan een SM 57

Comment

• Upgrading your system
                • May 2003
                • 1684

hahaha, ok, woody, daar nemen we een borrel op.!

Comment

• stefan90kauw
                  • Jun 2005
                  • 189

Ik heb zeker wel respect voor dit werk!

Alleen, nu vat ik niet, waarom je niet gewoon cases hebt gekocht? Hadden ze allang klaargeweest.

Kan aan mij liggen, misschien is het ook gewoon puur om de 'uitdaging', maar ben er gewoon benieuwd naar.

Comment

• beyma
                    • Oct 2002
                    • 1614

Nou keurig toch ?!

Je maakt goed gebruik van je bovenfrees, maakt mallen, goed bezig hoor!
                    één puntje, (maar ik vind altijd wel wat) Als je een sponning maakt als houtverbinding, dan is de vuistregel om die 2/3 van de hout dikte te maken... (dus in dit geval 8 mm diep)

Verder nog een klus tip, als je veel van dit soort sponningen moet/gaat frezen, dan zou ik de bovenfrees machiene op ze kop onder een tafel (of plank) hangen, dus met de beitel er boven he, aanslag latje vast schroeven en gaaaan met die banaan!!

PS, waar heb jij lamello's gebruikt dan? Ik zie ze niet in ieder geval, en ook niet echt een plek waar je ze zou kunnen hebben gebruikt......
                    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• BvE
                      • Oct 2004
                      • 385

Ik heb geen lamello's gebruikt, dat was een tip die door iemand werd gegeven in het topic dat ik had aangemaakt in de geluidsectie.

Ik ben echter gewoon een hobby klusser en heb geen echte apparatuur hiervoor en wil er ook zo weinig mogelijk aan uit geven maar met een maximaal resultaat. De gebruikte bovenfrees heeft me dan ook maar slechts 30 euro gekost (nieuw en met 5 freeskopjes).

@ stefan: Ik doe het inderdaad een beetje voor de uitdaging / verveling en heb thuis al een custom case liggen voor mij 19 inch spul maar ik denk dat ik binnenrackjes handiger ga vinden dus vandaar dat ik die fabriceer.

Comment

• Watt Xtra
                        • Oct 2004
                        • 1119

hallo BVE

je hebt zo te zien veel gekeken naar mijn binnenrackjes en er flink werk van gemaakt.

heb je ook dezelfde maten gebruikt? Zo ja, dan moeten binnenrackjes wel te vinden zijn.

Ziet er allemaal keurig uit.

klapgrepen van binnenuit monteren wordt inderdaad veel gedaan met binnenrackjes zodat het handvat ook totaal niet meer uitsteekt, is dan wel aan te raden, zeker met 12 mm hout om deze toch even in te frezen.

ander vraagje? hoe heb je die mal gemaakt voor de rubberen doppen?
                        Ze lijken mij erg mooi rond. wat is de doorsnede?

Ik ben erachter gekomen dat mijn "voetenbakjes' (die uitgefreesde rondingen) eigenlijk net te klein zijn. Ik heb toendertijd een gatenzaag gebruikt om mijn mal te maken maar ik heb niet een maat groter.
                        Misschien dat er een andere manier is?
                        JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• beyma
                          • Oct 2002
                          • 1614

Gat zagen zijn er in heeeel veel maten, maar daar hangt wel een stevig prijskaartje aan...

Op mijn werk hebben we ze van 20 tot 140 mm , per milimeter oplopend, maar er zijn zeker ook andere handige manieren om dit soort gaten te maken.
                          Als eerste methode natuurlijk gewoon strak zagen met een decopeerzaag,
                          Als je dat slim aanpakt dan doe je dat in een stukje afvalhout van hooguit een centimeter dik, en maak je daar je mal van voor alle andere gaten.
                          Die kan je dan kopieren met de bekende kopieerbeitel

Als dat te lastig/moeilijk is, dan kan je investeren in een verstelbare gat zaag,maar dat gaat toch ook wel behoorlijk wat geld kosten...

Nog een manier is -ook weer met een stukje afvalhout- een mini cirkel geleider maken.
                          Door je bovenfrees vast te schroeven op een plaatje hout,welke weer vast zit op je werkstuk. (ik hoor je denken)
                          Kijk, stel je heb een gat nodig van 80 mm, je straal is dan 40 mm en meestal zit dan de zool van de machiene in de weg. Je neemt dan dus een stukje multiplex en schroeft dit vast in het hart van het gat, dan meet je 40 mm daar vandaan uit en op die plek schroef je de machiene -door de zool- op het plankje vast. Let dan wel op dat je -penfrees- beitel aan de goede kant van de lijn komt, anders wordt je gat geen 80 maar 100 mm groot

Nu druk je dus je beitel door het multiplex plaatje en kan je een cirkeltje draaien om centerpunt, in je werkstuk (wel even opletten bij het einde, want dat ben je het vaste middelpunt kwijt!!)

Als de zool (voet) van de machiene geen gaten heeft, dan boor je die er met een boortje 5 mm gewoon in!

En tot slot, je kan dit natuurlijk ook combineren, dus je maakt eerst met de minicirkelgeleider een gat in het bekende stukje afvalhout, gebruikt die als mal voor al je andere gaten, dan zijn die altijd dezelfde maat!

Totzover weer , klussen met Beyma

Comment

• BvE
                            • Oct 2004
                            • 385

Hee.

Ik heb het allemaal gewoon heel simpel gedaan, ik heb 1 houtje achter de hand gehouden om er allerlei verschillende dingen op uit te proberen aangezien alles voor mij de eerste keer was. Dit is dat houtje:

Hier als mal dus, en hier als verlengstuk van mijn houtklemmen

Ook heb ik er dus het een en ander op uitgeprobeerd met mijn frees, waaronder de randjes en de verzinkingen voor de pootjes.

Deze heb ik gemaakt met een mal, waarin ik gewoon een gat heb geboord van 45 mm (dacht ik). Dit deed ik met zo een cirkel boor die ik toevallig had liggen in die maat. Met behulp van het ringetje dat bij mijn frees zat kon ik nu langs de randjes van mijn mal het hout wegfrezen. Dit randje was zó, dat er een gat overbleef van ongeveer 39 mm in diameter, terwijl mijn voetjes 38 mm zijn. Gewoon (doordacht) geluk dus!

Hier is die mal:

Comment

• beyma
                              • Oct 2002
                              • 1614

Rustig maar ik wist niet dat je kwaad werd! Ik had het meer tegen "watt extra" , hij had een vraag over die voetjes vandaar...

Maar als dit allemaal voor de eerste keer is, dan heb je zeker talent, of in ieder geval een goed technisch inzicht !

(als je ziet wat er bij ons regelmatig wordt ingehuurd als zijnde "timmerman" dan springen de tranen in me ogen...)

Comment

Working...