Triac stuk?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tjeerd
    • Nov 2002
    • 51

Triac stuk?

Hallo,

Ik heb een nogal lastig probleem met een IES dimmer,
    Het is een dimmer van 1 kW per kanaal, en ik sluit er 2 300wat lampen op aan. nu is het zo dat als 1 van de lampen knapt(doorbrand) de zekering springt (250V/6,3A Traag) , als ik deze vervang, is ook bijna altijd de triac stuk (kan niet dimmen de lamp brand vol)
    Mijn vraag is hoe kan dit? de triac moet 16 A bij 400 volt kunnen hebben en de zekering springt toch? is de zekering niet snel genoeg? voor 1 kw lijkt mij een 6,3 A traag juist wel goed, bij mijn T4 bar zijn de kanalen ook zo gezekerd en daar heb ik het ook wel eens gehad.

is er een oplossing voor?(zwaardere triac?)

wie helpt mij!

groeten Tjeerd
  • sjoerd
    • Apr 2004
    • 341

Tjeerd, bij het doorbranden van een lamp kan het gebeuren dat het stuk gloeidraad onderin de lamp kortsluiting veroorzaakt. Hierbij onstaat een kortsluitstroom die korstondig veel hoger is dan 16a. In die korte periode voordat de zekering doorsmelt is blijkbaar de triac al doorgebrand. Het monteren van een andere triac lijkt me geen oplossing want dat helpt niet tegen sluiting. hooguit zou je kunnen proberen een snelle zekering te gebruiken, zoals je zelf al aangeeft. heb dit probleem zelf nooit gehad, eigenlijk alleen kapotte triacs door overbelasting.

Comment

• laserguy
      • Jun 2003
      • 2755

Een triac die een grotere stroom aankan zal minder kapot gaan maar zoals sjoerd al aangaf is dat geen zekerheid. Ik heb goede ervaringen met 25A triacs en ik neem ze op 600 of 800V dan kunnen ze ook tegen piekspanningen.
      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Koen van der K
        • Aug 2005
        • 1146

Ha Tjeerd,

Meestal worden vermogenshalfgeleiders die direct schakelen (bijv rechtstreeks de netspanning) met snelle zekeringen afgezekerd.

Tip van Sjoerd is de moeite !
        Het heeft te maken met de selectiviteit en karakteristiek van de zekering die "net te laat komt" omdat-ie "trager" op te hoge stromen reageert dan een halfgeleider.

Tip van Laserguy is ook de moeite; een triacje met wat hogere stroomcapaciteit nemen ... gelukkig kost het 3x nix, en is het vervangen ook geen grote klus.

Succes !
        Meer is minder, minder is meer

Comment

• crash
          • Sep 2004
          • 88

Originally posted by Tjeerd
          Hallo,

Ik heb een nogal lastig probleem met een IES dimmer,
          Het is een dimmer van 1 kW per kanaal, en ik sluit er 2 300wat lampen op aan. nu is het zo dat als 1 van de lampen knapt(doorbrand) de zekering springt (250V/6,3A Traag) , als ik deze vervang, is ook bijna altijd de triac stuk (kan niet dimmen de lamp brand vol)
          Mijn vraag is hoe kan dit? de triac moet 16 A bij 400 volt kunnen hebben en de zekering springt toch? is de zekering niet snel genoeg? voor 1 kw lijkt mij een 6,3 A traag juist wel goed, bij mijn T4 bar zijn de kanalen ook zo gezekerd en daar heb ik het ook wel eens gehad.

is er een oplossing voor?(zwaardere triac?)

wie helpt mij!

groeten Tjeerd
          Jou problematiek heeft te maken met de standaard foutieve toegepaste componenten op je dimmer cq dimmerbar. Vervang de triac's maar is met type's zonder RC componenten, de zgn. snubberless uitvoering (BTA 16-600 CW, conrad best.nr. 151318, kosten €2,03). Verwijder dan ook gelijk de op de print voorgeschakelde RC combinatie (meestal 100 ohm weerstand met 0,1uF condensator).

Succes,
          Carl

Comment

• laserguy
            • Jun 2003
            • 2755

Dat dit een snubberless uitvoering is wil niet zeggen dat het snubbernetwerk MOET verwijderd worden.
            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• crash
              • Sep 2004
              • 88

Originally posted by laserguy
              Dat dit een snubberless uitvoering is wil niet zeggen dat het snubbernetwerk MOET verwijderd worden.
              Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Netwerk heeft dan het juiste doel en dient dan wel om de voorgestelde snubberless triac te beveiligen.

Comment

Working...