Krachtstroom aanpassingen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MeGodYouDie
    • May 2004
    • 6

Krachtstroom aanpassingen

Komende carnaval moet ik ook weer draaien, maar in tegenstelling tot vorige dit jaar een behoorlijke portie extra licht..
    Het enigste wat er aanwezig in de buurt is een 16A Cee form. Dit is niet genoeg.. Mocht alles nu op vol komen te staan zou de stop knallen. En dat risico (ook al staat alles meestal op looplicht) niet nemen.

Mijn oom die al zijn hele leven elektromonteur is sprak ik laatst welke mij adviseerde om het 16A-Ceeform contact in de stoppenkast 25A aftezekeren. Dit zou betekenen dat ik per fase max. 25A uit het 16A contact kan trekken zodat de piek bij een lichtstand met alles aan opgevangen zou worden. Klopt dit en zo ja kan ik dan gewoon 16A kabel gebruiken (5x2.5mm²) om hiermee vanuit het wandcontact naar een breakout bovenop de trusskooi te komen.

Mij lijkt het zelf verstandiger om dan de wandcontactdoos te vervangen voor een 32A exemplaar en 32A kabel te gebruiken naar een 32A gezekerde breakout (alhoewel de 32A toch 25A afgezekerd is en de stoppen in de meterkast toch eerder zullen springen dan die van de breakout maarja)
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

Fijn dat je zelf het juiste antwoord al hebt gegeven.

25A pas je de installatievoorwaarden van een 32A voor.
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Radar
      Moderator
      • Jul 2002
      • 890

En het zal allemaal wel weer goed gaan.
      Draadjes voor 16A gaan afzekeren op 25A voor de carnaval.

Is voor mij ongeveer 't zelfde als 50KMh rijden in 30KMh zone.
      Moet kunnen met de carnaval.

Als de fik erin vliegt weten wij in iedergeval aan wie we het te danken hebben.
      't mooiste zou wezen dat de mespatronen deruit klappen omdat ook de friet bier zo'n oom heb.
      Bij de bar loop ook zo'n oom rond.
      We lezen wel in de krant waar ze met de carnaval in 't donker hebben gezeten.

Je zou je bijna gaan schamen als oom.
      Last edited by Radar; 01-02-07, 01:36.
      Ik doe niet aan bijgeloof.
      Dat brengt ongeluk.

Comment

• MeGodYouDie
        • May 2004
        • 6

Als ik het dus goed begrijp mag 2,5mm2 niet gebruikt worden voor meer dan 25A? Wel erg stom dat daar dan wel kabels voor zijn maar ja .. weer iets geleerd..

Thx mensen

Comment

• moderator
          Moderator
          • Apr 2001
          • 5950

Je leest verkeerd....Als je het goed aansluit voldoet je aansluiting aan de NEn 1010, zolang je geen flauw benul hebt wat daar in zou kunnen staan doe je er verstandig aan om de modificatie/opwaardeling van de aansluiting uit te laten voeren door een electrotechnisch installatiebedrijf.

Simelweg andere zekeringen en een andere stekker is niet de oplossing die passend is.

Comment

• RCF
            • Jun 2003
            • 91

Een 2,5mm2 kan wel gebruikt worden in combinatie met 25A afzekering.
            MAAR voordat je dit doet moet je een berekening gemaakt hebben waarbij lengte van de kabel, wijze van aanleg, spanningsverlies, ontwerpstroom, belaste aders etc. etc. van belang zijn.

Zoals Moderator al omschreef moet je dus voldoen aan de NEN1010. Een dergelijke berekening en aanpassing van de aansluiting kan een elektrotechnische installatiebedrijf voor je verzorgen.

Daarnaast kun je niet zomaar een afzekering verzwaren omdat je rekening dient te houden met selectiviteit t.o.v. de voorgeschakelde afzekeringen. Houdt je hier geen rekening mee dan gaat er bij een sluiting niet alleen jouw verzwaarde 25A zekering uit, maar ook de beveiliging daarvoor met alles wat daarachter gevoed is.

Tuurlijk kun je de zekering verzwaren naar 25A, maar de dooruit volgende consequenties dienen ook meegenomen te worden!

Gokkend dat de Cee-form met kabel in buis is aangesloten blijkt dat je al naar een 4mm2 moet voor de cee-form. Aansluiting richting break-out dan ook 4mm2. Maar misschien is de cee-form anders aangesloten?

Kortom: laat hier een installatiebedrijf naar kijken...!

Groeten Edgar
            Wij hadden TREP! Nu 4 stuks SB150r.... Ook leuk....

Comment

• moderator
              Moderator
              • Apr 2001
              • 5950

Edgar/ RCF,

Hartelijk dank voor de verduidelijking!

Comment

• MeGodYouDie
                • May 2004
                • 6

Thx dit was duidelijk ... Morgen is wat belletjes plegen.

Comment

• beyma
                  • Oct 2002
                  • 1614

Waarom laat je niet gewoon door een bekend verhuur bedrijf een aggregaat neer zetten? Daar kan je een BOELStroom uit trekken

Ik denk trouwens dat je oom bedoelde dat je best een keer 25 ampere kan gebruiken, maaaaar dan GEEN 25 ampere gaan 'trekken' , dus puur om een eventuele piekstroom op te vangen....

Optie 2: je oom dacht dat jou breakout voorzien was van een aantal zekering automaten van 16 ampere, en dan kan je inderdaad voor de selectiviteit de voeding met 25 A afzekeren...
                  Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• Upgrading your system
                    • May 2003
                    • 1684

ander idee,

het goedkoopste is om de automaten of D-patronen (zekeringen/stoppen) op te waarderen naar 25 amp en de daarachter door te bedraden naar 2 16 amp zekeringsautomaten voor 16 amp. vervolgens hieraan 2 ceeform Wandcontactdozen te plaatsen. nu kan je gebruik maken van gewone 5x2,5 mm2 kabel en alle gewone materialen die je normaal op 3 fasen 16 amp gebruikte, alleen in 2 voud.

uiteraard moet je bekabeling in de groepenkast juist gemaakt worden (minimaal 4mm2). dan kan je eigen kabels gebruiken, en heb je voor minimaal geld de juiste aansluitingen.
                    Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• MeGodYouDie
                      • May 2004
                      • 6

Zo net grondig de stoppen kast gebestudeerd.. en wat blijkt .. 6 van de 17 krachtgroepen zijn niet in gebruiken .. alle waren 16A afgezekerd..

Na een belletje met een originele elektro installatie bedrijf bleek dat de makkelijkste oplossing zou zijn om een van de krachtgroepen op te waarderen naar 63 (grotere stoppen dus). en deze vervolgens rechtstreeks naar een 63A Female stekker te brengen.. Dit kan omdat de totale installatie officieel verdeeld was naar 17x 16A Cee.. Aangezien 6x 16A Cee niet in gebruik is kan één vervangen worden door een 63A Variant zonder enige risico's

Alles binnenin de stoppenkast .. Thx voor al jullie reacties

Ik heb geleerd, en daar draait het toch om!? Doei!

Comment

• RCF
                        • Jun 2003
                        • 91

"Vele wegen leiden naar Rome"...

Dat wil zeggen, tuurlijk zijn er veel oplossingen (goede, minder goede en slechte)... Maar het belangrijkste in deze was inderdaad dat je de installateur gebeld hebt en het hem aan laat passen (een van de goede oplossingen ).

Zaken als selectiviteit en de juiste leidingberekeningen hoef jij je nu niet meer druk te maken.

Maar goed, van 3x16A naar 3x63A...?
                        - Jij koopt nu een nieuwe breakout geschikt voor 63A of
                        - Zeker je de 63 patroonhouders nu met 32A af en maak je dan een verloopkabel van 63A male naar 32A female om je breakout van 32A aan te sluiten?

@ Upgrading en Beyma:
                        Installatieautomaat met een voorgeschakelde zekering is slecht selectief te krijgen. Dus bij de situatie 16A installatieautomaat met daarvoor 25A zekering zullen bij een sluiting achter de breakout allebei de beveiliging er uit gaan. Als je dan achter de 25A zekering nog een cee-form hebt zitten gaat deze er wss ook 'onnodig' mee uit. Hoeft natuurlijk geen ramp te zijn, maar hangt af van de verdere opzet van de installaties.

Maar goed, onze topicstarter heeft er van geleerd en zijn probleem wordt opgelost. En daar ging het om...

Groeten Edgar

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

Originally posted by RCF
                          Een 2,5mm2 kan wel gebruikt worden in combinatie met 25A afzekering.
                          MAAR voordat je dit doet moet je een berekening gemaakt hebben waarbij lengte van de kabel, wijze van aanleg, spanningsverlies, ontwerpstroom, belaste aders etc. etc. van belang zijn.
                          Telefoondraad kan ook, zelfs waterleiding kan gebruikt worden voor 25A.

MAAR DOE DIT NIET. Tenzij je graag op een crematie of begrafenis wilt draaien.

Originally posted by MeGodYouDie
                          Zo net grondig de stoppen kast gebestudeerd.. en wat blijkt .. 6 van de 17 krachtgroepen zijn niet in gebruiken .. alle waren 16A afgezekerd..

Na een belletje met een originele elektro installatie bedrijf bleek dat de makkelijkste oplossing zou zijn om een van de krachtgroepen op te waarderen naar 63 (grotere stoppen dus). en deze vervolgens rechtstreeks naar een 63A Female stekker te brengen.. Dit kan omdat de totale installatie officieel verdeeld was naar 17x 16A Cee.. Aangezien 6x 16A Cee niet in gebruik is kan één vervangen worden door een 63A Variant zonder enige risico's

Alles binnenin de stoppenkast .. Thx voor al jullie reacties

Ik heb geleerd, en daar draait het toch om!? Doei!
                          Nog makkelijker ios t om 4 16A kabels te trekken, en van daaruit alle dimmers afzonderlijk te voeden.

Oh, die 63A-kabel is >>itt tot de 16A<< bijna polsdik, dus ff een stukje nieuw stroomtouw aanschaffen...
                          En met de huidige koperprijzen...
                          Last edited by Gast1401081; 03-02-07, 10:21.

Comment

• RCF
                            • Jun 2003
                            • 91

He Mac, is het de bedoeling dat ik weer op jouw reactie reageer?

Nou laat ik het i.i.g. voor de anderen hier op het forum doen. Jij zult de theorie wel kennen, maar ik heb mensen gekke dingen "zien" doen n.a.v. iets wat door "iemand" op een forum geadviseerd werd. En voordat mensen 63A over een telefoondraad gaan trekken of een waterleiding proberen af te monteren op een automaat... Je weet het niet met de d.h.z.-ers van tegenwoordig (en daar bedoel ik de topicstater niet mee, die is nu eens wel verstandig te werk gegaan)...

Kabeldoorsnedes dienen berekend/bepaald te worden volgens de tabellen uit NEN1010 natuurlijk. Lijkt me duidelijk. En in dit geval dient de kabel altijd een doorsnede te hebben van 1,5mm2 (tabel 52J, NEN1010). Telefoonsnoer is dus niet toegestaan en waterleiding ook niet. Maar inderdaad, het KAN wel...

Slotje (het meest zinnige lijkt me hier gezegd)?

Groeten Edgar

Comment

• Upgrading your system
                              • May 2003
                              • 1684

Ja, Gerard, dat is in feite wat ik ook al zei, wanneer je 2 aansluitingen met 3 fase 16 amp maakt is het niet nodig nieuwe kabel aan te schaffen omdat de topicstarter normaal deze gebruikt. dit is altijd goedkoper dan huren of kopen.

wanneer je vervolgens de boel netjes verdeelt is er niets aan de hand en kan je ook rustig op 6x16 amp draaien. over ceeform aansluitingen welliswaar.

hoe dan ook. dat moet hij zelf weten en ik hoof dat dit de juiste keuze voor hem blijkt te zijn.
                              Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

Working...