IGBT sinus wave dimmer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KoenB
    • Mar 2003
    • 453

IGBT sinus wave dimmer

Ik ben op zoek naar iemand die me een schema kan bezorgen van een sinuswave igbt dimmer? Ik ben niet op zoek naar de theorie ervan, want die heb ik/ken ik al. Ik ben op zoek naar een voorbeeld van eengoed aansturingscircuit, optisch gescheiden, met een goede lowpas filter (minstens 2e orde) om erachter te zetten. Voor een enkelfasig systeem met een belasting van 16A, uitgerust op 25 800V minimum.
    Of eventueel mensen die mee in dit topic zoiets willen opbouwen, enkel de eindtrap, niet de stuurtrap met de controller en transcievers, die heb ik al.
    Afhankelijk van de respons kunnen we misschien hier zoiets beginnen opbouwen.
    Life is a freakshow, I just do the lighting
  • BlueConfig
    • Aug 2005
    • 138

Ik kenniet direct schema's met IGBT.

maar...

wel ff uit interesse. Je doelt op een SineWave Dimmer. Als ik het goed heb gaat deze de sinus niet meer afkappen maar wel kleiner gaan maken om dan te dimmen.

Dus zullen we de sinus moeten gaan opbowen met telkens grotere blokspanning op de uitgang te schakelen en deze dan door een lowpass te sturen zodat we de 3de, 5de, enz harmonische kwijt zijn en dan een sinusvormige spanning te bekomen.

[CODE]
    _
    _| |_
    _| | | |_
    _| | | | | |_
    [/CODE]

correct me if I'm wrong...
    Greets,
    BLue CoNFiG

Comment

• KoenB
      • Mar 2003
      • 453

Je gaat de sinus eigenlijk choppen en dan met een tweede orde filter filteren. Maar ben beetje verbaasd dat er niet meer reactie op komt. Waar zitten die elektronica addicts? Nu het eerste prototype is al bijna klaar intussen.

Comment

• BlueConfig
        • Aug 2005
        • 138

ff opgezocht op internet...

Zit er idd naast.
        Tis een PWM modulatie die door een een laagdoorlaat gestuurd wordt. en geen vermogen "ADC" zoals ik eerst dacht.

ammai da gaat rap bij gij als ik iets in mn hooft heb duurt da langer dan een paar uur om al een prototype te bouwen hooor

grtz
        Greets,
        BLue CoNFiG

Comment

• KoenB
          • Mar 2003
          • 453

Originally posted by BlueConfig
          ammai da gaat rap bij gij als ik iets in mn hooft heb duurt da langer dan een paar uur om al een prototype te bouwen hooor
          Daar dient een gaatjes print voor hé, wat componenten op prikken en zien of het doet wat je verwacht. Ik heb intussen in multisim en protel ook al een aantal simulaties gedaan, maar het resultaat is nog helemaal niet wat ik verwachtte.

Voor de mensen die er zich ook in interesseren:

Dit is een IGBT dimmer, maar wel geen sinus wave dimmer, het filter circuit ontbreekt hier, het is eigenlijk een iets minder storingsgenererende vervaging voor een TRIAC:
          STMicroelectronics | SOFT LIGHT DIMMER

Verder wat theorie:

Iemand nog verder informatie? Misschien zelfs een schema van een reeds bestaande sinuswave dimmer (iemand die erkend onderhoudstechnieker is van zo'n merk?)

Comment

• BlueConfig
            • Aug 2005
            • 138

nope ook ff wa gezocht op het net... net hetzelfde tegengekomen.

heb hier wel nog de theorie liggen van een IGBT maar jammer genoeg staan er geen praktische schema's bij.

mss dat het forum van circuitsonline.net wat meer soelaas brengt. Ik weet dat er daar verschillende topics over handelen. Wel nog geen schema's tegengekomen...

PS: Don't Ever trust Multisim...
            Greets,
            BLue CoNFiG

Comment

• Koen van der K
              • Aug 2005
              • 1146

Ha naamgenoot ;-)

Een PWM "vermogensdimmer" 47KHZ/8bit doet me een beetje denken aan een (industriele) frequentieregelaar ... kun je daar niets vinden ?

Industriele motorregelingen / frequentieregelaars bestaan al lang, zijn erg doorontwikkeld, hebben tal van I/O functies en zijn betaalbaar.

Check Hitachi, Fanal, Siemens, Danfoss, etc.etc eens.

Groeten en succes !
              Meer is minder, minder is meer

Comment

• dokter dB
                • Nov 2003
                • 1535

principe van de voeding van een een lab, das eigenlijk hetzelfde
                alleen wat uitgebreider/breedbandiger uitgevoerd

ik zou inderdaad ook bij motorsturingen/chips kijken,
                maar dat is vaak een soort H-brug ofzo. kost wel minimaal 2 igbt's vanwege ompoleren. dat is wel intelligenter met di brugcel
                Last edited by dokter dB; 28-01-07, 15:55.
                knoppen en waarden :)

Comment

Working...