Neutrik Powercons

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LJmalcolm

Neutrik Powercons

Weet iemand waarom de powercon pluggen niet aan/afgekoppeld mogen worden onder belasting?? En wat de nadelen zijn als het wel gebeurd?? Dit vroeg ik me dus af gezien ze nog best wat gebruikt worden en ik zie het regelmatig gebeuren dat ze onder belasting afgekoppeld worden

grtz
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

Is dat niet hetzelfde als vragen waarom in iedere handleieing van eender welk stuk consumentenelctronica staat aangegevn eerst de netspanning af te schakelen alvorens de netstekkers te verwijderen?

Wat jij eigenlijk vraagt: Waarom hebben apparaten nog steeds een aan/uit knop?!

Zou het iets te maken kunnen hebben met inschakelpieken?

Moet je voor de fun eens proberen een rackje met versterkers ( merk onbelangrijk) aan te sluiten op het 230net.
    Gegarandeerd dat je dan de zekeringen terug kan gaan duwen, of in het geval van smeltpatronen kan gaan staan vervangen.

Behoeft bovenstaande nadere uitleg? Ik mag hopen dat je zelf in staat bent dit te beredeneren.
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• All-round Sound
      • Feb 2006
      • 289

een beetje versterker trekt tegenwoordig z'n 5 amp. piek met inschakellen tegenwoordig kijk maar naar LAB de nieuwe Amcron/crown , SA versterkers

kijk als je inderdaad 2 of meer oude SA 900 C , PV ofnieuwe dap , A.audio etc etc. versterkers in 1 keer onder spanning zet vliegen zelfs de 16 Amp. traag smeltpatronen er uit
      maar de SA900 versterkers hebben niet voor niets 2 aparte aan uit schakelaars
      heb het zelfs met automaten gehad die er uitgingen toen 1 kanaal v/d SA900C werd aangezet

dus het maakt wel degelijk uit welk type / merk de versterker is

met volbelast de powercon uitdraaien kan je de contacten beschadigen
      een vlamboog net als met electrisch lassen
      geld ook [in minderematen] met indraaien v/d P.con

m.v.g.
      Luke
      ======================================
      mijn labjes en SA versterkers schakel ik gewoon aan uit
      over 3 Fase 32 Amp verdeeld
      en op 3 andere 16 Amp. fase staan 6 SA 900C versterkers te draaien
      Sub moet je voelen en je toppen klinken

Comment

• Koen van der K
        • Aug 2005
        • 1146

Netschakelaars schakelen 9 van de 10 keer simpelweg rechtstreeks de netspanning eraf ... hetzelfde als de stekker eruit trekken, dus dat is het argument niet.

"met volbelast de powercon uitdraaien kan je de contacten beschadigen
        een vlamboog net als met electrisch lassen
        "

... dat lijkt er meer op.
        Contacten beschadigen, er ontstaat een overgangsweerstand en de boel kan erg heet worden (in het ergste geval smelten of smeulen de houders en da's niet veilig).

Groeten !
        Meer is minder, minder is meer

Comment

• Koen van der K
          • Aug 2005
          • 1146

Ha John !

Deels met je eens; netschakelaars schakelen dmv de veren versneld af; met een powerconn is 't kwestie hoe snel of traag de persoon de connector draait. Slim vind ik 't iig niet om flinke stromen (powerconn zal net als ander netsp.conn. een 16A kunnen geleiden) ermee te schakelen, ongeacht wat voor type connector je gebruikt ... maar daar zul je 't wel mee eens zijn.

Euro's (zo heten ze in de volksmond toch ?) zijn verrekte handig en idd overal te krijgen, echter geen trekontlasting en da's toch wel erg handig / noodzakelijk lijkt me.

Resumerend; Powerconn is (mits netjes en met de juiste verbindingsmaterialen toegepast) een prima netconnector, geen netschakelaar, en wil je standaard en budget blijven dan is een euro, hetzij zonder trekontlasting, een goed alternatief.

Groeten !

(ps; ja, die dummy ken ik wel ja ... ik zal binnenkort eens een fotootje van m'n 2x4KW dummy van 35 Euro sturen ;-)

Comment

• sjoerd
            • Apr 2004
            • 341

Uiteraard gebruiken wij ook wel euro's (of eigenlijk IEC) omdat nou eenmaal vaak af fabriek aanwezig is op licht- en geluidsapparatuur. En de fabriekskabels gaan nog wel, en zijn voor stromen tot 10a goed te gebruiken, al maak ik nog wel eens mee dat er geen contact is doordat een stekker er niet helemaal goed in zit en nog eens aangeduwd moet worden. Maar de stekkers die je zelf dient te monteren zijn echt van inferieure kwaliteit, en helaas nog niet echt goede van gezien. (je krijgt er geen dikkere kabels in, de draden krijg je bijna niet goed onder de schroef en de stekkers vallen bijna uit elkaar als ze eenmaal dicht zitten...) Dus geef mij maar powercon. En dingen vergeten mee te nemen is natuurlijk nooit handig...

Comment

• sjoerd
              • Apr 2004
              • 341

oke john, het hangt uiteraard zoals altijd ook van de toepassing af. moet eerlijk zeggen dat ik ook een aantal break-outs met euro's heb gemaakt voor standaard disco shows en dat werkt ook prima, omdat veel lichteffekten hiermee ook uitgerust zijn. we gebruiken dan de kant en klare verlengkabeltjes. maar voor grotere stroomverbruikers altijd powercon met 2,5mm2 kabel

Comment

• Koen van der K
                • Aug 2005
                • 1146

... wellicht nog aardig ter aanvulling van dit topic is dat afschakeling van grote stromen sneller dient te gebeuren dan inschakelen.

Dit heeft als oorzaak dat als een vlamboog tussen twee geleiders of contacten staat, deze wil blijven staan. Ik meen dat eea te maken heeft met ionisatie van de lucht rond / in een vlamboog waardoor de geleiding door lucht makkelijker wordt. Bij inschakeling heb je dit probleem niet gezien er geen contact is en dan ook geen vlamboog staat.

Een vlamboog(je) ontstaat al bij enkele tienden van Amperes en staat (of valt) met de afstand tussen de contacten, schakelsnelheid en potentiaalverschil.

Als contacten zijn ingesleten hebben de contactoppervlakken een weerstand die de schakelstroom omzet in warmte ... waardoor je contact sneller slijt ... meer weerstand ... etc.

Enfin, lang verhaal weer ... !

Comment

• LJmalcolm

Het klinkt allemaal erg logisch, want door bv. inductie zal er een vonk ontstaan bij het afkoppelen van 2 contacten in een plug. Maar waarom hebben CEE, Euro en Schuko stekkers niet zo'n regel dat je ze niet onder belasting mag afkoppelen??

Zowiezo sluit ik altijd eerst apparatuur aan voor de spanning erop gaat, en die gaat er ook eerst af voordat alles afgekoppeld wordt. Maar er zal altijd een schakelaar omgezet moeten worden of een stekker uit de muur gehaald moeten worden.

Comment

• moderator
                    Moderator
                    • Apr 2001
                    • 5950

Niet iedere fabrikant geeft dezelfde specificaties op in de gebruiksinstructie, als die al wordt verstrekt...

Bij Neutrik is men redelijk vergaand in het indekken van de ketenaansprakelijkheid, een voorbeeld wat langzamerhand door andere producenten zal worden gevolgd.

Het vermelden van deze instructie zegt meer dan het niet vermelden van deze instructie, terecht vraag jij je af, waarom dit voorbehoud.
                    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• LJmalcolm

zoiets had ik al in gedachten, Neutrik zoekt al deze technische info uit terwijl een hoop andere merken dit allemaal laten voor wat het is.

Comment

• Koen van der K
                        • Aug 2005
                        • 1146

De stromen / spanningen die door een connectorfabrikant worden aangegeven zijn nominaalwaardes bij "in gebruik" ... dwz "aangesloten".

Over het gedrag en de specificaties van een connector bij loskoppelen onder belasting kan volgens mij geen enkele fabrikant wat nuttigs melden gezien het afhangt van factoren zoals de snelheid waarmee wordt ontkoppeld bij welke spanning, frequentie en stroom, omgevingstemperatuur, etc.

Daarbij weet eenieder zichzelf respecterende electroboer dat het ontkoppelen van connectoren onder last niet wijs is. Enkel dit laatste als een "waarschuwing" op de fabrieksspecs zou voor een fabrikant volgens mij voldoende moeten zijn inzake aansprakelijkheid etc.

"Het klinkt allemaal erg logisch, want door bv. inductie zal er een vonk ontstaan bij het afkoppelen van 2 contacten in een plug"

... da's niet enkel bij inductieve of capacitieve lasten, Ohms "gaat" ook voor een mooie vlamboog, zolang er maar genoeg stroom vloeit !

Groeten !

Comment

• design
                          • Nov 2003
                          • 57

Originally posted by John Smits
                          De eurocontactstoppen zijn ook minimaal geschikt voor 10 ampere en dat is voor de meeste toepassingen ruim voldoende. Bovendien zijn ze voorzien van alle keurmerken zoals VDE, KEMA en dergelijke. Ik dacht niet dat powercon die keurmerken heeft. Voor echt zware rekken zie ik dan nog liever de tweepologe CEEform.
                          Van de site van Neutrik:
                          Features & Benefits[LIST][*]Lockable 3-pole equipment (AC) connector with contacts for line, neutral and pre-mating safety ground.[*]High current capacity, rated at 20A / 250V ac[*]Fast and easy locking system[*]Extremely robust and reliable[*]Excellent cable retention[*]UL, C-UL recognized components[*]VDE and SEV approved[/LIST]Neutrik - Industrial - PowerCon® - NAC3FCA

Comment

• Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

boel gelul, ome john, de Kema is een zgn Notified Body, die keuringen mag verrichten aan E-installaties en delen ervan. Europa is al een tijdje 1, en alle Notified Body's mogen keuren, en keuringsbevoegdheden afgeven volgens bepaalde normen. Als meneer TUV een stekker keurt volgens IEC is dat zeker net zo'n betrouwbare keuring als meneer kema, of meneer VDE dat doet.

Blijft de bepaling dat men op relais ( die worden immers gebouwd om spanning EN stroomvoerende delen te schakelen) een AC-codring staat, die de max. schakelstroom weergeeft onder een bepaald soort belasting. Neutrik heeft dus geen Vermogenschakelbevoegdheid, anders had die AC codering eropgestaan.

We onderscheiden meerdere typen schakelaars :
                            -scheiders ( alleen spanning, maar geen stroom)
                            -schakelaars ( alleen de nominaalstroom)
                            -veiligheidsschakelaars (kortsluitsstroom schakelen).

U begrijpt dat de schakelaar per type een ander contactoppervlak en schakelsnelheid moet hebben. Immers, de eereste categoerie schakelt helemaal geen stroom, en dus geen vermogen, de 2e schakelt alleen de normale te verwachten stroom, en de laatste kan maar zo 6000 A aan.
                            Ook qua kostprijs een klein verschilletje, natuurlijk.

Enne, de neutrik valt onder categorie 1. Dus versterkers uit, voordat je de powercon omdraait.

Edit: Oh, dat geldt trouwens voor de meeste Contactstoppen, heb al diverse 32A stekkers zien smelten na een paar jaar, omdat collegae de hoofdvoeding zo van de dimmer trokken. Eerst een ker of 50 flink laten vonken, en de rest is logisch... Onder het mom van :Klaar, NaarHuis. Enne, de 2polige CE is streng verboden in onze handel
                            Last edited by Gast1401081; 19-01-07, 22:31.

Comment

• Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

Ik ken de regels uiteraard ook niet allemaal, maar wat is de reden van dat verbod? Als men praat over een tweepolige CE, dan bedoel je toch een tweepolige CEE-form met een aardpen, dus feitelijk driepolig? In elk geval is de stelling nieuw voor mij.
                              sja, en 5 glazen bier zijn er eigenlijk zes, omdar ik er eentje van de kastelein kreeg...pffff... Wel s van 4polig CE-form gehoord?Of was dat nou 5polig, maar we telden de PE nie mee...??? Ga jij lekker een 4polige CE aansluiten, neem ik wel een 5polige.

Als ze volgens de wet handelen, verkopen ze goedgekeurd materiaal en voor Nederland zal er dan KEMA keur op moeten staan.
                              John
                              Gelul van een dronken aardbei. Als ik er een TUV op heb staan is dat net zo goed volgens diezelfde wet. Ik dien te garanderen dat t spul veilig en betrouwbaar is, en daarvoor hebben we de EN61010, de broer van de NEN1010.
                              Iedere boerenlul mag spul leveren, als hij maar een keuring doet volgens de EN61010, en de keuring van die boerenlul wordt dan weer gecontroleerd door , u raadt het al, Kema, TUV, VDE of welk ander Notified Body dan ook.

Comment

Working...