Versterkers verliezen kracht na lange tijd?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Annwn
    • Apr 2006
    • 91

Versterkers verliezen kracht na lange tijd?

Hallo ik wil graag weten of er mensen zijn die deze theorieen kunnen onderstrepen.

Het gaat om de performance van oude generatie versterkers van ongeveer 20-30 jaar oud.

- Kunnen na tijd in kracht achteruit gaan, vooral degene met condensator 9.

- Kunnen niet zo goed omgaan met lage tonen signalen van tegenwoordig als de nieuwere generatie versterkers en kunnen zelfs overlijden eraan.

- Membranen gaan in kracht achteruit.

- Magneten verliezen hun magnetische kracht.

Alvast bedankt
  • Koen van der K
    • Aug 2005
    • 1146

Aangenomen dat je hiermee oude versterkers transistoramps bedoeld is er de laatste jaren technisch natuurlijk wel 1-en-ander gebeurt ... met name op vermogens, beveiligingen, etc.

Qua "kracht" lijkt het me technisch gezien niet zo interessant een 20-30 jaar oude amp te gebruiken (vermogenshalfgeleidertechniek was ook nog niet doorontwikkeld tot de huidige spanningen) tenzij het je om een specifieke klank gaat.

Condensator 9 ... wat bedoel je daar precies mee ? Electrolytische condensatoren kunnen na verloop van tijd, afhankelijk van de bedrijfstemperatuur en (ont)laadcurves uitdrogen, een inwendige weerstand opbouwen en dus slijten. Voor een AC gekoppelde amp (een oude, of klasse A met een dikke ontkoppel C aan de output) kan dit best een probleem zijn.

Een goed ontworpen oude amp zal nog best goed zijn specs nakomen; elco's nameten / vervangen kan geen kwaad. Gezien "goede oude" amps vaak voorzien zijn van een aardige ruime voeding zal LF niet veel onder doen dan een huidige amp. Ik refereer hiermee voor het gemak aan de "oudste" beestjes die ik in mijn werkplaats heb gehad; Peavy CS400 / 800 (eerste reeks), HH VX series (eerste reeks MOSFET).

Betreft luidsprekers is het een heel ander verhaal gezien dit mechanisch is en dus meer aan slijtage onderhevig is dan electronica.
    Oude luidsprekers met een onbekend verleden zou ik lekker naast me laten; conusophanging, magnetische kracht (agv warmte) etc.etc. kan allemaal zichtbare en onzichtbare schade hebben opgelopen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt ... ben je van plan nostalgische materialen te gaan gebruiken, of is 't puur interesse ?

Groeten !
    Meer is minder, minder is meer

Comment

• Annwn
      • Apr 2006
      • 91

Hoi allemaal bedankt voor de reacties,

Ik vraag dit omdat ik wat oude amps heb getest, en het probleem was dat ze totaal niet presteren zoals ze dat zouden moeten. Ik ben hiermee naar een kennis die versterkers repareerd gestapt en deze kwam dus met de hierboven genoemde oorzaken.

Dat condensator 9 weet ik niet wat hij daarmee bedoelt. Misschien een typefoutje.

Comment

• Koen van der K
        • Aug 2005
        • 1146

Ok, heb je misschien merk / type van zowel de amps als luidsprekers ? wel leuk om er een plaatje bij te hebben ;-)

Groeten !

Comment

• Annwn
          • Apr 2006
          • 91

We testen ze op Turbosound TSE118 basskasten...

Hier staan foto's van de versterkers

hill audio@DX3000

Comment

• Koen van der K
            • Aug 2005
            • 1146

Ah, zo extreem oud nu ook weer niet ! (geen buizentijdperkiig ;-)
            Als ik me niet vergis is 't een FET eindtrap die (mits in goede staat) een enorme klont vermogen aan een erg lage impedantie kan leveren ... wat wil je ook met 20 torretjes per kant ;-)

Probleem zou best in de FETS kunnen liggen ... die dingen kunnen heel / stuk / of er iets tussenin zijn. Als je in de buurt van Breda woont wil ik er wel even naar kijken / meten.

Groeten !

Comment

• SPS
              • Mar 2004
              • 1662

Lijkt wel een erg dun netsnoertje voor zo'n zware amp??!
              Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Annwn
                • Apr 2006
                • 91

Het rare is dat van 2 versterkers de rechterkant een beetje signaal geven maar niet hard. en het linkerkanaal helemaal niks doen.

Breda is helaas niet in de buurt. Maar er gaat iemand anders al naar kijken mocht hij er niet uitkomen dan zou ik wellicht wel langs willen rijden.

Bedankt!

Comment

• JVS
                  • Mar 2004
                  • 317

Ik ken de amps, heb er zelf ook nog twee van staan. Eentje moet ik nog eens in orde maken, de andere werkt gewoon 100%.

Gelukkig worden er géén mosfet in de endstage gebruikt, maar gewone transistoren. Ze zijn met H101A bestempeld, echter niks geks onder het jasje.. Ze worden overigens op de nogal aparte Hill-manier aangestuurd, over een impedantietrafo'tje.

Verder een leuke eindtrap, maar als 't knalt, knalt 't goed. .

Comment

• Radar
                    Moderator
                    • Jul 2002
                    • 890

Mij bekruipt het gevoel dat dit al het 2e topic is aangaande een oud model versterker door zelfde topic founder.
                    Zoals goed verwoord en degelijk onderbouwd door een paar voorgangers hier veroudert inderdaad ook elektronica.
                    Laat je aankoop daarom eens goed nakijken door iemand die er verstand van heeft om te kijken of er nog wat te redden valt en anders is het gewoon uithuilen en opzoek naar spul wat het wel doet.
                    Ik doe niet aan bijgeloof.
                    Dat brengt ongeluk.

Comment

Working...