Gratis vermogen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Funkmaster
    • Dec 2004
    • 204

Gratis vermogen?

Ik heb kort even gezocht maar omdat ik niet goed wist onder welke termen ik moest zoeken vond ik niets dus post ik het maar hier.

Toen ik even zat te surfen kwam ik volgende site tegen:
    ProSoundWeb | Fighting For Power
    Dave Rat geeft hier een tip om heel wat meer vermogen te krijgen uit een versterker. Heeft iemand dit al geprobeerd? Het intrigeert me wel maar ik heb niet direct de mogelijkheden om het uit te proberen. Van zodra ik kan probeer ik het eens.
    It's nice to be important, but it's important to be nice...
  • Koen van der K
    • Aug 2005
    • 1146

Ha Funkmeester,

Yep, Lab gebruikt 't in de oudere series, Crown met 't "balanced current" en "grounded bridge" concept. Voor amps in brug maakt 't uiteraard niets uit.

Succes met experimenteren, ben benieuwd welke amps je gebruikt en of het verschil duidelijk merkbaar is ... effe laten weten ?!
    Meer is minder, minder is meer

Comment

• Freek Fokker
      • Aug 2003
      • 495

Ik ga dit ook eens proberen.
      Carver 2400, lab 6400, lab 13000 als hij er is.
      SR20DET

Comment

• bones2001
        • Aug 2003
        • 741

Lab gebruikt 't in de oudere series
        Hoezo de oudere series ??
        Volgens mij wordt dit nog steeds toegepast in de Fp serie.
        Mixen is net als schilderen.
        Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• bones2001
          • Aug 2003
          • 741

Ik ga dit ook eens proberen.
          Carver 2400, lab 6400, lab 13000 als hij er is.
          Op die Carver hoef je het niet te proberen want die heeft voor
          elk kantje een aparte voeding...

Comment

• Funkmaster
            • Dec 2004
            • 204

Originally posted by Koen van der K
            Ha Funkmeester,

Yep, Lab gebruikt 't in de oudere series, Crown met 't "balanced current" en "grounded bridge" concept. Voor amps in brug maakt 't uiteraard niets uit.

Succes met experimenteren, ben benieuwd welke amps je gebruikt en of het verschil duidelijk merkbaar is ... effe laten weten ?!
            ben erover aan het denken om het eens te proberen met een stel QSC rmx2450 en ze zo naast elkaar te testen.
            It's nice to be important, but it's important to be nice...

Comment

• Koen van der K
              • Aug 2005
              • 1146

@bones 2001 : De FP series hebben een SMPS ipv lineaire voeding en afhankelijk van hoe die SMPS is opgebouwd zou je hier wel / geen voordeel uit kunnen halen.

De opmerking van John over het nut ervan is overigens zeer terecht; reken idd maar eens uit wat voor winst je hebt ... en over "symmetrisch slijten" van de amp zou ik me ook niet zo druk maken ;-)
              Technisch gezien is het wel grappig en mooi, maar zoals gezegd ben ik benieuwd naar de praktijkresultaten.

Groeten !

Comment

• bones2001
                • Aug 2003
                • 741

@bones 2001 : De FP series hebben een SMPS ipv lineaire voeding en afhankelijk van hoe die SMPS is opgebouwd zou je hier wel / geen voordeel uit kunnen halen.
                Dit komt uit een Fp/La manual,
                [FONT=Humanst521BT][LEFT]Channel B is always polarity reversed at the input, but this polarity reversal is internally compensated
                for by feeding the minus pin on the Channel B output with the positive output voltage. Channel A is
                operated with normal polarity. With channel A and B operating in opposite or reverse polarity, the
                energy storage in the power supply is more efficient. This is significant for signals below 100 Hz (sub
                bass etc) and improves the power bandwidth. Note: Formerly, this was referred to as reverse stereo.

Ja toch, niet dan ??

[/LEFT]
                [/FONT]

Comment

• Koen van der K
                  • Aug 2005
                  • 1146

Ha Bones ... okidoki, dus met de SMPS ook dit voordeel(tje).
                  Ik zal binnenkort eens een metinkje verrichten op m'n Crest 8001 om te bepalen wat nu werkelijk de winst is. Praktijkervaringen blijven welkom !

To be continued ...

Comment

• RenéE
                    • Oct 2006
                    • 291

Grappig om dit te lezen!

Als ik dit in de gauwigheid goed zie is het hetzelfde trucje als dat een concurrent al een redelijk aantal jaren op de website heeft staan! (hoop niet dat het me kwalijk genomen wordt dat ik dit zeg)

@ John:

Ons gehoor is toch niet logaritmisch aan de dB schaal? Immers, de dB schaal is al logaritmisch. De opmerking dat wanneer je ipv een 4 kW set een 16kW set neerpleurt slaat volgens mij ook niet helemaal de spijker op zijn kop, want het betekent volgens mij toch echt 6dB stijging. (en jij zegt dat het gehoor een nauwkeurigheid heeft van 3dB)

Het geintje van de logaritmische verhouding tussen geluidsintensiteit (W/m) en geluidsniveau(dB) is het volgende (kW voorbeelden zijn natuurlijk strikt theoretisch):
                    Een 4kW setje waar je er nog een van 4kW bij zet gaat een 3dB stijging betekenen.
                    Wil je echter nog een 3dB stijging er bovenop dan moet je er niet 4kW bij pleuren, maar 8kW!
                    Voor elke 3dB stijging moet je dus je geluidsintensiteit verdubbelen, wanneer je intensiteit tegen geluidsniveau uittekent zie je dan ook een mooie logaritmische grafiek. (tenzij je logaritmisch papier gebruikt )

Correct me if I'm wrong.
                    Last edited by RenéE; 05-01-07, 15:43.

Comment

• Koen van der K
                      • Aug 2005
                      • 1146

... euhm ... was 't niet zo dat op de "dB-schaal" alles gelijk ligt ?
                      Zoals John zegt; in dB's kun je lekker simpel optellen zonder de lastige waardes van de daaraan gerelateerde grootheden.

dwz 6dB SPL erbij betekent 6dB spanning / stroom erbij, betekent 6dB vermogen erbij (verviervoudiging gezien dit kwadratisch gaat / het product van stroom en spanning is). Een verdubbeling in afstand is telkens weer een stap van 6dB SPL; een gehoormatige halvering van de geluidsdruk is telkens een stap van 10dB (factor 10 in vermogen).

Enfin; b.o.t. > die paar procent winst zal naar mijn mening geen adembenemende resultaten teweegbrengen, maar ik blijf benieuwd naar de verhalen van de collega's die 't gaan uitproberen !

Groetos !
                      Last edited by Koen van der K; 05-01-07, 20:25.

Comment

• Leinad
                        • Apr 2004
                        • 153

Originally posted by John Smits
                        Iedere verdubbeling van de geluidsdruk kost een verviervoudiging van het vermogen, hoe je het ook draait of keert. Ga je dus 6dB in druk omhoog, dan moet het vermogen 12 dB meer zijn, in principe dus een verviervoudiging.
                        Een beetje verwarrend dit, het klopt in ieder geval niet helemaal.

Een verdubbeling van het vermogen is 10 log(2) = 3 dB.
                        Een verviervoudiging van het vermogen is 10 log(4) = 6 dB.

Een verdubbeling van de geluidsdruk is 20 log(2) = 6 dB.

Je eerste zin klopt dus dat voor een verdubbeling van de geluidsdruk een verviervoudiging van het vermogen vraagt. Voor je gehoor is voor de verdubbeling van de geluidsintensiteit zelfs 10 dB vermogenstoename nodig oftewel 10 keer meer vermogen. Echter geldt dit niet voor elke frequentie, omdat ons oor in bepaalde frequentiebanden minder of juist meer gevoelig is.

Groeten Daniël.

Comment

Working...