UHF vlaggetjes

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • John Smits
    • Nov 2001
    • 111

UHF vlaggetjes

Ik weet dat dit een professioneel forum is en dat zelfbouw echt iets is voor de hobbyist. Maar bij het zien van de UHF-vlaggetjes van Sennheiser, kwam dat oude hobbygevoel toch even bovendrijven. Die (passieve) dingen kosten toch nog 199 euro's. Dat mag dan niet veel zijn, maar ik vroeg me toch af of zo'n printplaat niet zelf te etsen valt. Heeft dat al eens iemand gedaan en heeft die eventueel de "lay-out" al dan niet op ware grootte?
    Als iemand een gesneuveld exemplaar heeft voor me, dan kan ik daar ook wel iets mee.
    Ik hoor het wel.
    John Smits
    Overigens ben ik van mening dat 100volt ook goed kan klinken
  • shure-fan
    • Sep 2003
    • 1046

heb ik eventueel ook wel interesse in, en misschien ook wel in het versterkte gedeelte als dat een beetje te doen is
    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• berolios
      • Sep 2005
      • 1538

Die vlaggen werken net zo als die welbekende 'hark' TV-atennes die vroeger de Nederlandse daken sierden ;-):

Latest news coverage, email, free stock quotes, live scores and video are just the beginning. Discover more every day at Yahoo!

De middelste dipool (die gele dus) is getuned op de centerfrequentie die je graag wil ontvangen (ik geloof 1/4 lambda, als ik het me goed herinner), de dipolen daarvoor zijn nét iets te kort, die daarachter nét iets te lang, waardoor de atenne richtingsgevoelig wordt (niet écht als een nier, maar je begrijpt wat ik bedoel).... hoe meer 'detuned' ervóór en erachter, hoe meer richtingsgevoelig hij wordt !

Bij UHF zie je vaak om en om onder en boven het midden dipolen (de helft dus van die in het plaatje), principe blijft hetzelfde.

An sich kun je dit dus érg makkelijk zelf maken, hoewel ik het nog nooit geprobeerd heb moet ik je eerlijk zeggen.

Hopelijk hebben jullie er iets aan, succes met knutselen en laat maar weten of het gelukt is!

Cheers
      Last edited by Radar; 05-01-07, 00:33.
      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• berolios
        • Sep 2005
        • 1538

Originally posted by John Smits
        ......Een antenne uitrekenen, is wat anders.....
        Nou, het basisprincipe achter de lengte van een ontvangstattenne is 1/2 lambda van de gewenste centerfrequentie. Maar met een trucje kun je dit ook reduceren tot 1/4 lambda.

Kijk hier anders eens naar, ik weet zelf ook zo 1,2,3 niet meer precies hoe het nu zit (is al een tijdje geleden dat ik dat vak heb gehad), als je er niet uit komt kan ik nog wel eens in mijn studieboeken duiken voor je ;-)

Ik hoop dat je er iets aan hebt!
        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• Radar
          Moderator
          • Jul 2002
          • 890

Laat even weten in welke frequentieband jij je microons hebt.
          Sennheiser vertelt mij dat hun microfoons werken tussen de 470 en 960 Mhz, beetje veel voor 1 antenne.
          En meet ook gelijk even de eventuele voedingsspanning die op de coax staat, zoeken we er gelijk even een schema bij met antenne versterker.
          Last edited by Radar; 06-01-07, 00:10.
          Ik doe niet aan bijgeloof.
          Dat brengt ongeluk.

Comment

• hugovanmeijeren
            • Oct 2004
            • 1436

Originally posted by berolios
            Die vlaggen werken net zo als die welbekende 'hark' TV-atennes die vroeger de Nederlandse daken sierden ;-):
            Even voor de lol, zou je dan in principe zo´n tv-hark aan je ontvanger kunnen knopen? (Of krijg ik dan Philip Freriks over de PA? Nouja dat signaal is inmiddels toch verdwenen)...

Zou het wel grappig vinden, zo'n hark hebben wij vast nog wel op zolder liggen, zou best wel uitkomst bieden als je op een groot openlucht terrein staat met grote afstanden...

Mijn mic zit op 199.00 Mhz.

Groeten Hugo
            Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4516

Alle tv antennes waren "harken" ook die drie grote liggende sprieten die boven het kleine "harkje" voor het tweede net stonden. Alleen die waren niet in dezefde band geschikt als jouw zender/ontvanger. Het waren ook extreem smalbandige en vrij grote toestanden.

Wat wel theroretisch gewoon moet kunnen maar ik geen ervaring mee heb is de toepassing van andere merken "vlaggen". Daar alle UHF draadloze sets in dezelfde band zitten zou het geen enkel probleem moeten zijn om een shure vlag aan een sennheiser te knopen. Toch?

Dus de vraag is of dap/behringer straks ook antennencombiners bij die dumpsetjes gaat leveren. Want er is geen enkele reden dat een antennevlag moet kosten wat hij nu kost.

Of ben ik nu mijn oude MTS/stage bij de verbindingsdienst brandweer theorie door elkaar aan het halen?
              lekker belangrijk!

Comment

• vasco
                • Oct 2003
                • 2567

Originally posted by showband
                Dus de vraag is of dap/behringer straks ook antennencombiners bij die dumpsetjes gaat leveren. Want er is geen enkele reden dat een antennevlag moet kosten wat hij nu kost.
                En hier het antwoord voor bij de DAP setjes

DAP Antenne Booster voor ongeveer € 75,00
                (Ook leverbaar onder de namen JTS en Omnitronic)

Zijn nog geen echte vlaggen maar sta er niet gek van te kijken als deze merken er inderdaad ook mee zouden gaan komen.

Comment

• mverdult
                  • Dec 2003
                  • 123

ik heb ook antennes gekocht voor de 300 serie van sennheiser, maar dat zijn gewoon platte kunststof plaatjes, ze staan samen op een oude microfoon standaard en aangesloten op de zenders van de in-ears sets. het ontvangst is nu echt super met de antennes. op de foto hieronder staan ze voor mijn truss statief, zal nog wel een duidelijkere foto maken. de kosten waren 89 euro per stuk.

Hollandse Middag 09
                  Last edited by mverdult; 08-01-07, 23:14.

Comment

• shure-fan
                    • Sep 2003
                    • 1046

even beetje verbeteren aan hierboven... neem aan dat je ze aan de in ear zenders hebt aangesloten ipv ontvangers (anders krijg je artiesten met een plaat in hun broekzak)

en zijn die dingen echt zo goedkoop??
                    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• DidierB
                      • May 2003
                      • 337

Ter info:

de antennes op de foto hierboven lijken me de 1031's van Sennheiser: passieve antennes dacht ik.

je hebt ook de 2003's en de bekende sprieten van Sennheiser (1036 denk ik?), ook allen passief. De 1031's en 2003's zijn geschikt voor zowel zenden als ontvangen, de 1036's enkel ontvangen.

tot daar mijn kennis over het Sennheiser-gamma

Groeten,

Beghin Didier
                      Ampli bvba

Comment

• vasco
                        • Oct 2003
                        • 2567

Originally posted by DidierB
                        Ter info:

de antennes op de foto hierboven lijken me de 1031's van Sennheiser: passieve antennes dacht ik.
                        Zijn zeker weten de 1031's.

Kosten ongeveer € 90 per stuk dus zou wel willen weten waar mverdult er twee voor die prijs heeft gehaald?
                        (of hij bedoelt stuksprijs en dan twee of 2e hands natuurlijk)
                        Last edited by vasco; 08-01-07, 13:31.

Comment

• berolios
                          • Sep 2005
                          • 1538

Originally posted by John Smits
                          Hallo,

veel wetenswaardigheden over UHF antennes etc. Alleen mijn vraag is nog niet echt beantwoord. Ik was op zoek naar de layout van die antennes, om ze zelf te etsen, of wellicht een defect exemplaar van een niet hobbyende prof. Het schijnt dat de BNC pluggen nog wel eens afbreken.
                          In dat geval kan ik het sporenpatroon overnemen en proberen na te maken.
                          Het is echt niet de bedoeling om die dingen in de handel te brengen ofzo, dus echt hobbyisme. Een (semi)prof wil ook wel eens wat tijd verdoen met leuke knutseltjes. Voor de prijs van één antenne kan ik zowat een compleet draadloos systeem inkopen, wat best nog behoorlijk presteert ook.

John
                          Kijk ook eens HIER, misschien ook interessant om te proberen na te bouwen; even uitkijken met patenten, maar ik geloof dat er alleen een US Patent op zit, dat weet ik echter allemaal niet zeker: even checken !

Comment

• Pieter Huijgen
                            • Sep 2003
                            • 766

Die Helical antenne is eigenlijk alleen toepasbaar als zendantenne, vanwege de sterke richtwerking. met name geschikt voor in-ear systemen.
                            Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• berolios
                              • Sep 2005
                              • 1538

Originally posted by Pieter Huijgen
                              Die Helical antenne is eigenlijk alleen toepasbaar als zendantenne, vanwege de sterke richtwerking. met name geschikt voor in-ear systemen.
                              Helemaal correct, daar gebruiken wij hem ook voor.

Comment

Working...