Zekering klapt eruit wanneer ik scans aanzet.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Armand
    • Dec 2006
    • 9

Zekering klapt eruit wanneer ik scans aanzet.

Hey hallo allemaal,

Het volgende gebeurd mij.

Om leuke chases te maken heb ik thuis in mijn garage de 4 scanners (Eurolite TS-7B, vermogensopname 250W) aangesloten op een normaal 220-aansluiting.

Deze heb ik via een contactdoos met schakelaar (nette zwarte contactdoos, met oranje-verlichte schakelaar wanneer ingeschakeld) aangesloten.

Wanneer ik deze omzet dan springt 9 van de 10x de zekering in de meterkast eruit. Wanneer ik deze zekering weer omhoop wip, dan klikt hij meteen weet even uit en de keer erna blijft hij aan staan. Op dat moment blijven de scanners ook gewoon goed hun dienst doen en kan ik alle kanten met ze uit.

Om misschien even te bewijzen dat de 220-groep niet al te zwaar belast is: voorheen teste en programmeerde ik mijn 8 par56's 300W op een T4 balk met daarbij de audio op deze groep. Deze heb ik er nu vanaf gehaald om de scans te programmeren en de groep niet te zwaar te belasten. Met deze parren tot. 2400W die alleen niet aan staan als je de schakelaar omzet. Bij full-on blijft de 220-groep intact. De scanners staan niet full-on wanneer ik inschakel, je hoort alleen de ventilatoren en ziet de spiegels bewegen voor opstarten ....

Wat soms ook gebeurd is dat als ik de schakelaar omzet, bij de laatste scanner in de DMX-rij de fuse (een F2,0A) in de scanner springt. Deze kan je eenvoudig vervangen en na vervanging en nogmaals aanschakelen via de contactdoos, blijft deze wel heel.

Helaas kan ik de scans niet apart op de scanner zelf schakelen en voordat ik iets ga maken om ze apart aan en uit te zetten of het "normaal" is wat bij mij het geval is. De scans zijn hagelnieuw, welliswaar budgetscanners maar voor mij prima genoeg.

Ik denk ook niet dat het een probleem is, maar dat het te maken heeft met piekstromen wanneer ik inschakel (condensator vulling?) ...

Hoop dat er antwoorden komen met bruikbare tips/oplossingen ...

Thanks wederom voor jullie input!
    Groet,
    Armand
  • Lighting
    • Sep 2004
    • 209

Dus het verhaal lijkt me redelijk makkelijk (op het eerste gezicht) Op het moment dat je de oranje verlichte schakelaar omzet ,genereer je een piekspanning omdat je de scans allemaal tegelijk aanzet (waarschijnlijk starten ook je lampen tegelijk)de oplossing zou kunnen zijn dat je de scans inprikt 1 voor 1 dan heb je namelijk een vierde van je piek en zal de zekering waarschijnlijk blijven zitten. Het is namelijk zo dat een scan van 250W nominaal!!!!! makkelijk een spanningspiek kan trekken van meer dan 400W bij opstart. Meer waarschijnlijk is doordat het budget scans zijn het zo is dat ze ruim over de 500W heen gaan
    Mocht het nou zijn dat je zekering er nog steeds uitklapt ook als je 1 voor 1 start dan moet je eens gaan kijken naar een aantal dingen

1 klapt de zekering er altijd uit bij 1 bepaalde unit
    2 wat is er verder nog actief op deze zekerings groep
    3 wat is de capaciteit van de zekering

Mocht je nog vragen hebben,laat het maar even weten.

met vriendelijke groet

Nils
    LET THERE BE VARI LITE(S) and ALPHA's , AND A LOT OF THEM.......(this line is powered by Grand MA too)

Comment

• Armand
      • Dec 2006
      • 9

Thanks!

Laatste keer dat ik alle scans nog met zekering had (F2,0A in de scan) heb ik per 2 scans geprobeerd te schakelen. De eerste 2 (ook als eerste in de DMX-opstelling gingen goed. Bij de laatste 2 vloog bij de laatste scanner in de DMX-opstelling de zekering eruit.

Helaas heb ik die F2,0A zekeringen niet meer voorhanden om het nog eens per scanner te proberen. Vrijdagavond heb ik ze weer en ga het dan nog eens proberen (per scanner en eventueel ook scans wisselen in de DMX opstelling. Misschien dat dan blijkt dat het niet uitmaakt welke scanner, maar dat het steeds de laatste in de opstelling is die eruit vliegt). Ik heb nu nog geen DMX-terminator, vrijdag wel ... maar volgens mij moet dat niets uitmaken (als ze goed aanschakelen werkt het namelijk perfect. OF zou het er toch mee te maken kunnen hebben.

Ik laat het zowiezo weten of het goed gaat.

Dan het volgende "probleem" waar ik tegenaan kan lopen:

Mocht het 1 voor 1 wel gaan (wat ik wel denk overigens), dan is het wel een nadeel dat ik 1 voor 1 moet schakelen. Betekent namelijk dat ik dan of 4 220 kabels de truss in moet leggen .... of???

.... helaas is het voor mij geen dagelijkse kost en begin ik me net te verdiepen in de materie aangezien ik nu meer stroomverbruikers heb. Is er iets waarmee ik een stekkerdoos per contact apart kan schakelen op een paneel in een flightcase beneden in de DJ booth ... (Harting?) ? Dat zou een uitkomst kunnen zijn dan .....

Alle tips zijn welkom, alvast mijn dank daarvoor!
      Groet,
      Armand

Comment

• laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

Een scan met een SNELLE zekering (F2.0A) erin? Héél raar. Meestal zijn alle toestellen met zware trafo of ballasten of ontstekingen altijd voorzien van een TRAGE zekering (T2.0A). Kijk je even op het typeplaatje of in de handleiding wat daarover geschreven staat?
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• OotB
          • Oct 2006
          • 47

Originally posted by Lighting
          Dus het verhaal lijkt me redelijk makkelijk (op het eerste gezicht) Op het moment dat je de oranje verlichte schakelaar omzet ,genereer je een piekspanning omdat je de scans allemaal tegelijk aanzet (waarschijnlijk starten ook je lampen tegelijk)de oplossing zou kunnen zijn dat je de scans inprikt 1 voor 1 dan heb je namelijk een vierde van je piek en zal de zekering waarschijnlijk blijven zitten. Het is namelijk zo dat een scan van 250W nominaal!!!!! makkelijk een spanningspiek kan trekken van meer dan 400W bij opstart. Meer waarschijnlijk is doordat het budget scans zijn het zo is dat ze ruim over de 500W heen gaan
          Mocht het nou zijn dat je zekering er nog steeds uitklapt ook als je 1 voor 1 start dan moet je eens gaan kijken naar een aantal dingen

1 klapt de zekering er altijd uit bij 1 bepaalde unit
          2 wat is er verder nog actief op deze zekerings groep
          3 wat is de capaciteit van de zekering

Mocht je nog vragen hebben,laat het maar even weten.

met vriendelijke groet

Nils
          Ik wil niet zeiken, maarrrr... je hebt het over spanningen en vermogens tegelijk, bij het aanzetten van de scans treedt er een piekSTROOM op, en door de gelijke spanning krijg je idd de piekvermoges waar jij over spreekt...

En puntje drie lijkt me niet van toepassing, er was al uitgerekend dat de nominale belasting niet te hoog is, de piekbelasting kan die wel aan denk ik, zo snel zijn die zekeringen ook weer niet.

Verder je voorgestelde analyse methode had ik ook gedacht.

Comment

• sjoerd
            • Apr 2004
            • 341

er volgt hier nu al een hele technische discussie maar wie zegt dat elders ook direct de automaat uitschakelt wanneer deze installatie inschakelt? Wellicht is deze automaat thuis wel erg gevoelig. Het is nl niet normaal met dit vermogen dat een automaat uitschakelt. Mischien gewoon een keer proberen voor je allerlei oplossingen gaat verzinnen? Of heb ik het mis?

Comment

• Pieter Huijgen
              • Sep 2003
              • 766

Als je zekeringen in de scans er uit vliegen is er intern in het apparaat iets mis....

Als de automaat in de huisinstallatie er uit vliegt is dat waarschijnlijk vanwege de ongunstige cos phi bij het inschakelen. Stuk voor stuk schakelen is een optie. Kijk ook naar de karakteristiek van de automaat: als deze een B karakteristiek heeft zal deze sneller afschakelen dan bij een C karakteristiek...
              Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• jakobjan
                • Jul 2002
                • 599

Kan het ook zijn dat de kabel van de schakeldoos wat aan de dunne kant is om 1Kw te schakelen...

Als een kabel wat te dun is dan kunnen de stromen wel eens hoger worden dan wenselijk is.
                Jakob-Jan
                Lightjockey Beta tester
                Freelance Licht tekkie

Comment

• pilot
                  • Nov 2003
                  • 267

die scans of iets soorgelijks heb ik ook gehad had er 12 van en in de truss verdeelde ik de 380 naar 220 volt zodat er 4 scans per fase stonden 4x300 =1200 watt zoals er op de scan stond is grofweg een ampere of 5 maar ze trokken meestal zo'n 9 ampere per 4 dus van de gegevens klopt niet echt veel mss heeft dat er ook nog mee te maken dat de automaat er uit klapt
                  master-qsc en de rest

Comment

• Mathijs
                    Moderator
                    • Aug 2002
                    • 1353

Je hebt hier te maken met een piek spanning van het inschakelen van de scans.

Zet ze een voor een aan en het moet geen probleem zijn.

Comment

• Armand
                      • Dec 2006
                      • 9

Originally posted by Pieter Huijgen
                      Als je zekeringen in de scans er uit vliegen is er intern in het apparaat iets mis....

Als de automaat in de huisinstallatie er uit vliegt is dat waarschijnlijk vanwege de ongunstige cos phi bij het inschakelen. Stuk voor stuk schakelen is een optie. Kijk ook naar de karakteristiek van de automaat: als deze een B karakteristiek heeft zal deze sneller afschakelen dan bij een C karakteristiek...
                      Klopt, automaat is van het snelle type. Een vriend van mij is gisteravond even geweest en is regelmatig met electra bezig. Hij gaat een groepenkastje met 2 groepen bijplaatsen (mijn groepenkast is volledig bezet) en deze zullen van het C-type zijn. Op dat moment heb ik 2 aparte groepen met verder niets erop beschikbaar. Ook hier heb ik wederom weer wat geleerd ... wist namelijk niet dat er verschil in automaten was

Comment

Working...